Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 859 ggr
tindradar
0

Kvarka!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ,jag undrar om det är nån va ERA ponnys/hästar som har fått kvarka? och vill gärna veta hur det gick till , liksom hur det började.

Jag har en treårigt sto hemma som har omkring 40 graders feber och hostar och snorar , och är lite orolig att det är kvarka:S men samtidigt kan det ju bara va en förkylning efersom unghästar lätt får förkylningar.

AnnaLundin
0

Känn efter om det finns några knölar eller bölder mellan ganascherna någonstans.

OM du tror att det kan vara kvarka bör du kanske kontakta veterinär som får ta prover och utreda saken, eftersom kvarka är en anmälningspliktig sjukdom.

läs mer om kvarka här: http://www.sva.se/en/navigera/Djurhalsa/Hast/Luftvagssjukdomar/Kvarka---information-och-rekommendatiner/

VeronicaP
0

Det kan ju även vara A2 då det husererar överallt.

En del när de får kvarka får inte ens bölder utan bara feber och snoriga , en del blir tom bara snoriga utan feber.

Stallet jag jobbade hos i våras fick kvarka och det var vädligt olika någon fick som sagt bara lite lättare snor, några fick bölder och blev riktigt medtagna så det är inte lätt.

Men misstänker man något så ta ut veterinär och be dem ta prover.

tindradar
0

aa, vi fundera på att ta ut väterinären på måndag om hon inte blivit bättre.