Stel och spänd häst.
Hoppas att det går bra att lägga ut detta här, hittade inge spec häst forum här, dessutom är det en stor travare vi snackar om. Lägger in detta åt en kompis.
Hej
Har en häst, som är relativt spänd i höger sida av halsen (tycker han är stel "hela" höger sida, men bara lite stel på vänster)
Hästar är ju höger och vänsterhänta som oss människor, kan det vara att han använder den lätta sidan så mycket att han blir spänd? Att han överbelastar höger sida?
Eller kan det vara någon knota i nackpartiet som är "låst"?
Min låssas mamma har gått utbildning på häst massage som hon har lärt mig och han tycker det är sönt och slappnar av, men min tanka är att; Om han inte slutar "överbelastar" höger sida så kommer det ju bara fortsätta,eller? Och hur på effektivaste sättet kan man träna bort det, jobbar han i båda varven på rakt spår, volter, sepentiner. Jag kör han även, då han tycker det är kul. Rider i backar, i skogen, på åkrar, ja typ överallt så han får ju en varierad träning..
Några tips?
Eller har jag tänkt helt fel?
Mvh Jeffe

Jag har haft ute kotknackare till mina hästar, vad jag fick lära mig var att om man känner att en häst är stel i ena sidan är det angaligen mer än en låsning!
Köpte en ny häst i sommras som bl.a hade en låsning i ryggen som suttit i ca. ett år. Hon jobbar mycket bättre nu!
Även en kompis hände att hennes häst var stel i vänster och även den hästen hade mycket låsningar. Nu är den mjuk och smidig i båda.
Skulle jag varit din kompis skulle jag absolut provat att ta ut en kotknackare! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#1 Hon tackar för svaret. På ett ca hur mycket kostar det? Hur ofta bör man göra det?

vi har laser :)
#3 laser?
Att dressyrrida/-köra en stel häst på volter är inte heller fel. Man kan också göra det i skogen runt träd och stenar. En häst som är stel behöver ofta träna upp den stela sidan. Travare är ofta stela i höger sida efter som de tävlar i högervarv.
Massage är alltid skönt för hästen och en equiterapeut kan säkert se om hästen har någon låsning men ofta är det så enkelt att den bara behöver muskla sig liksidigt. I värsta fall kan hästen ha en skada som gör att den felbelastar.
Mitt tips är att du först går igenom hästen ordentligt med hjälp av expertis och sedan rider/ kör den mycket i dressyrform och på mindre volter i båda varven.
En equiterapeut (kotknackare) kostar väldigt olika men om du räknar med 600-800 kr så är det rimligt. Det går att hitta billigare men var noga med att välja en som har gott ryckte och är välutbildad.
LYCKA TILL!
#5 Lite större bild på honom när han arbeter på volt. Tyvärr ganska mörk och jag sitter som en kratta.. Men han går iaf hyfsat. Det är mitt varmblod Last Hood, går fortf på travet. Vi håller på å tränar för att kunna vara med på en klubbträning i dressyr i vår. Ska rida första lektionen för tränare på honom på söndag!

Vår kotknackade tog 500:- per häst.
Grejen är den att det kanske samtidigt inte är jättesnällt att sitta och dressyrrida en häst på volter om den har div. låsningar i ryggen.
Jag behövde gå på en återkontroll så allt låg rätt, dvs. 2 ggr sammanlagt :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#7 Precis vad jag skrev. Man kollar att hästen är okej först, sen rider man den på volter.
Tack för svaren, ska framföra det när jag får tag i henne.
Jag är utbildad hästmassör och jag antar att din häst har en spändhet i vänstersidan om det nu är så att hästen inte vill vända halsen/huvudet åt höger om jag förstår dig rätt.
Massera igenom halsen och vid skulderbladet på vänster -känn/palpera efter ömheter. Spändheten kan sitta vid trapetzius/rhomboideus (manken) eller så kommer problemet från rygg/kors (SI-leden).
Kontakta en terapeut hästmassör eller equiterapeut.
Lycka till!