mer om penninghandicap
Det talas ju om att penninghandicap ska ge mer rättvisa lopp.
Jag tvivlar iofs på det och tycker att det bästa är om vi kan få ha ungefär hälften av varje, grundlag/penning.
MEN, om vi nu nödvändigtvis måste gå över till penninghandicap så måste ju en differentiering av prispengarna införas också! För så länge det ger lika mkt pengar att vinna ett lopp i lägsta klassen som högsta klassen så blir det inte rättvist!
I stortravet är det stora pengar i högsta klassen och småpengar i de sämsta loppen. DIT måste vi ju också om penninghandicap ska bli NÅGOT rättvist alls!
DÅ kan jag acceptera det, för DÅ blir inte de långsamma ponnyerna "uppklassade" så fort, även om de vinner fem lopp! Och DÅ kan de möjligen fortsätta tävla i många år ändå, trots brist på toppkapacitet! För vi behöver verkligen dessa långsamma ponnyer, till alla unga nybörjare, så att de kan lära sig tävlandet i ganska lugna lopp och helst då med trygga läromästarponnyer, som kan trava ett lopp i sömnen…

En ganska intressant aspekt du för fram. Tror att du har hittat en väldigt viktig faktor.
Ser på våra egna hästar, de flesta ligger nu i vad man skulle kunna säga medium klass (Russ runt 2.10). Problemet är att dom är "tok rika" i förhållande till sina tider. Detta gör det meningslöst att gå ut i peninghandikapp. Har man hästar som klättrar sakta ner genom tiderna i kombination att man vet hur man skall ta ut dom, då blir det mycket snabbt för mycket pengar för att det skall vara någon idé med penga handicappen.
Sedan håller jag inte riktigt med om att nybörjare måste ha väldigt långsamma ponnyer. Ibland är dessa långsamma mycket mer svårkörda än vad snabbponnyer är.
Ex Vi har en shettis, Björklids Musiljac som har ett rekord på 3.07a, sätter sig en nybörjare bakom honnom så lovar jag att han inte går under 4 minuter…. Lilla Ross Man däremot, har numera ett rekord på 2.28, Grabben som är 10 år tog över Rosse efter sina storasystrar och har kört sin första säsong med honnom. Första loppet han körde i år gick han 2.31 (hadde då rekordet 2.30,5). Med Rosse har han tagit tre segrar, ett jäng andra, tredje och fjärdeplatser, detta under sin första riktiga säsong. Dessutom har han nu i höst fått ta nytt rekord i både auto och volt. Snacka om läromästare och självförtroendestärkande ponny.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vad gäller läromästare och långsamma lopp, så anser jag att t.ex 8-åringar som tar licens kanske till och med borde vara banlysta i lopp under 3 minuter… De har FULLT UPP med att hålla koll på sig själva. Nej, långsam ponny innebär inte med automatik att den är snäll och lättkörd, MEN det finns faktiskt många såna som skulle kunna lära upp ett antal nya unga kuskar om de bara fick chansen. Problemet där är väl bara att om de skulle råka få några segrar så hamnar de i för svåra lopp. Och med det menar jag inte enbart hastigheten utan även att det är fler rutinerade kuskar i de högre klasserna och dessa har förmågan att vara mer fräcka mot sina motståndare…
Så jag vidhåller att barnen, i alla fall de minsta, absolut bör starta sin tävlingskarriär med en ponny som inte springer så fort OCH är väldigt snäll och lättkörd!

Jag tror att det kommer att bli svårt med penninghandicap.. tänk dem som bor i norr dem har t.ex mycket högre prispenger än södra sverige och om från norr skulle vilja ta sig neråt i landet för att tävla så skulle det näst intill vara omöjligt eftersom att de ponnierna står bakom hästar som kanske gått typ 5sek fortare
det e omöjligt det blir ju inte ett dugg sportsligt!!
ta bara som tex i ponnytrav så kan en treåring som kanske har ett rekord på 2.19 möta en 15årig ponny som tävlat hela livet och sprungit in pengar nästan hela tiden men har bara ett rekord på 2.21.. ska då denna 3åring som kanske gjort 3-4 starter stå nästan 100 meter före den som har gått långsammare?"!!
Nej jag tycker inte om det här med penningahandicap men det e helt ok om vi delar hälften penning o hälften tids!!

Tycker det ska vara hälften hälften!!
Det kommer ändå aldrig bli lika villkor för nån!!
T.ex min häst Jafar, han kan jag aldrig starta peninghandicap med, har startat mycket uppåt o neråt i landet med han och fått några segrar där.
Han har 15 000 på sig och ett rekord på 2.11, han får stå på samma distans som hästar som har ett rekord på 2 minuter. Det kallar inte jag rättvist :)
Så stackarna uppifrån kan ju inte ha det speciellt lätt, och inte jag heller :(

#4 Jag har min ponny, han har rekord på 2.10 och 5.050 kr. på sig… Snacka om skillnad. Han skulle stå långt före din häst (om de ens skulle få starta i samma lopp) med ett bättre rekord. Det håller jag med om att det inte är rättvist.

#2 I princip håller jag med dig. Problemet är att man inte riktigt kan gå utifrån ålder, antall lopp eller tid. Finns inget bra mått att lösa detta. Skulle tex min grabb varit hänvisad till att köra Musse de två första åren skulle han troligen lagt av efter några försök med knäckt självförtroende.
Nu har han istället fått köra en rutinerad läromästare som gett honom ett enormt självförtroende som gör att han tycker travet är minst lika kul som fotboll. Att han sedan har lärt sig köra av sina tre stora systrar och varit med i för- och efterdiskusionerna runt loppen de senaste åren gör väll sitt till, han var aldrig riktigt "grön", utan har kunnat ta för sig mot mer rutinerade kuskar.
För att sammanfatta denna del av diskussionen är min åsikt att vi föräldrar har ett enormt stort ansvar för vilken häst och vilka lopp som våra "nybörjare" skall ut i. Det är omöjligt att ha generella regler där tycker jag.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Varför bara inte ha det som det alltid har varit…klubbarna får bestämma sina egna proppar! om dom vill ha pengarhcp så låt dom ha det…men att gå över till enbart pengahcp då lär ju en hel del "pensionera" sina hästar eftersom dom inte har en chans att ens bli placerad..hur kul är det från en skala liksom..alla som vill ska ju få tävla med sina hästar…det är ju inte så kul att bli sist i alla lopp bara för att de snabbare hästarna jämt är med.

#7 Håller helt med dig Camílla!!!
#7 I mina drömmar blir det så som du skriver, att nuvarande system är kvar. MEN eftersom SPTF strävar mot att ponnytravet ska bli likadant som stortravet så är ju risken stor att det blir enbart penninghandicap. Vilket ju kommer medföra att ett stort antal ponnyer lämnar tävlingsbanorna, för att de plockat på sig för mycket pengar i förhållande till den kapacitet de har.
#9 Jo, ja vet att dom vill likna stora travet. men det kommer aldrig funka eftersom vi e så olika dom. Hos varmbloden skiljer det ju 10delar kanske o medan hos ponnyer skiljer d sekunder och minuter…en 14 häst kan ju stå kanske 100m framför en 55 häst..om man har otur..men SPTF förstår nog inte detta …eller ja vet inte hur dom tänker..vi tog upp detta på ungdomstinget förra året men d va precis som att dom inte lyssnade på d vi hade sagt..sjukt!! d e ju vi ponnykuskar som tävlar och vet hur d e…dom sitter bara på ett kontor o kommer på en massa nya saker som verkar bra..men e skit egentligen!!

Håller också med Camilla.
Ex på "bara pengar system":
Jag har ett sto, rekord 2.05 insprunget ca 12000 och en valack med rekord 2.08 och ca 6000 på kontot. Nästa år kommer det endast skilja en ynka sekund på dem. Då de är ungefär lika snabba skulle det vara orättvist att starta valacken med 6000 och det rekordet mot stoet med 12000..