Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 904 ggr
hastpass
0

viktig fråga!!!!!!!!

Måste man ha med hästen orginalpass vid mätning samt vid alla tävlingar eller räcker det med Kopia av passet

lånar en häst nu som jag inte har pass till.

thilda-
0

då du mäter ska du ha passet med orginal eller icke vet jag tyvärr inte

divansson
0

Men lånar du en häst så borde du ha passet egentligen?  Passet ska vel finnas där hästen är…   eller så är jag ute och cyklar.

_Vet inte heller om det är orginalpasset som gäller. Men skulle tro det, då mätningen ska skrivas in.
_

Tusen
0

Jo, hästens orginalpass skall vara med då man skriver in hästens mankhöjd i passet tillsammans med mät mannens/-männens underskrift/-er. Dessutom skall signalementet kollas vid varje mättillfälle. Då måste originalet vara med. Detta gäller oavsett ponnysport.

Be den du lånat hästen av att den ger dig passet eftersom passet alltid ska följa hästen. Ägarbeviset behåller däremot ägaren.

hastpass
0

men hur gör man om ägaren inte vill lämna ut passet?

HansP
0

Hej #4!

Hänvisa till lagen. Det står att passet ska finnas där hästen finns.

Mätningen ska föras in i passet, originalhandlingen. Likväl som vaccinationer. Och vi måste vaccinera hästarna i år så vi får tävla nästa år.

Om ägaren inte vill lämna ifrån sig passet skulle jag i första hand be någon från förbundet, ex. ordförande, ringa upp och påpeka att passet ska finnas där hästen är. Eller någon från STC.

I andra hand (sista hand) skulle jag säga att om jag inte får passet så har jag ingen nytta av hästen, ni får tillbaka den.

Mvh Hasse

mammasmoster
0

Ja, skicka tillbaka hästen/hästarna. Det är nog det ägaren vill också…….

Mixie
0

#6 Det där var väl en väldigt skum kommentar?
#0 Jag tycker att du först och främst ska ta reda på varför ägaren inte vill lämna ifrån sig passet.. Om det vore för att denne inte litade på dig som fodervärd nog för att lämna med passet förstår jag inte hur man kan lämna ut sin häst! Sen ska det väl dessutom bli "lag" på att ha med pass på travtävlingarna?

//Mickan