Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettmont
Läst 5088 ggr
EllaMarine
2

Längd

Jag har en fråga angående monté då ..

Jag är en ganska lång tjej, på 172½3 - 173 cm ..
Jag är jättesugen på att rida russmonté, men kruxet är ju då att jag Kan vara för lång .. jag har ingen problem med vikten .. det är bara längden det kraschar för mig ..

Vad tycker ni ? Jag är lång, smal .. så hittar jag ett maxat russ, viktbärande, robust, grov .. tror ni jag kan rida monté då ?

Jag rider russ utan problem hemma, både barbacka å med sadel .. blir lite vingligt på små russ bara ..

Har ju läst att ekipagen ska harmonera .. vad tror ni ?

AnnaLundin
0

Njä, du är nog en bra bit för lång för B-ponny…. Sorry!

EllaMarine
0

Fan … :( Det är ganska synd de. Jag skulle vilja ha lite "rutin" från ponnysarna innan man ger sig upp på kallblod å varmbloden .. om jag nu någonsin kommer så långt att jag ens anmäler mig till en licenskurs …

Kratern
0

#2 Förstår att du vill ha rutin, men tänk som så att det är många "vuxna" som tar sin montélicens utan att ha tränat på ponny.

AnnaLundin
0

Sen kan man ju dessutom faktiskt nytta av kuskrutin även om man sen kommer sitta på ryggen…

Jag är 165 cm lång och jag är alldeles för lång för C-ponny… Har haft en på inridning (för 20 kg sen Oskyldig) och det kändes alldeles på gränsen. Jag var nästan på gränsen för min D-ponny när det begav sig. Tycker i många fall att fler borde ha lite bättre självinsikt vad gäller harmonierande ekipage… (eller möjligen mer ärliga människor i sin närhet) Och nu syftar jag inte på någon särskild utan rent generellt!

iiirma
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni jag är för lång för att om något år (eller det kanske aldrig blir av) rida monté på mitt russ? Bifogar bild.

jennie-w
0

Stackars lilla pålle, hur ska han/hon kunna hålla balansen med dig på ryggen?? Tycker du är alldeles för STOR redan nu!!

AnnaLundin
0

#5 Jag håller med Jennie, du är redan nu i allra största laget för din ponny. Sorry!

Kratern
0

#5 Det står t.o.m på bilden att ponnyn rids in. Du menar väl inte att det dessutom var en unghäst? Jag menar inte att du är stor och fet på något sätt, men lite självinsikt får man väl ändå ha?

iiirma
0

Jo han är en unghäst, vi (ridkunnit folk var även med) tyckte själva att det inte såg alltför fel ut. Jag väger endast lite över 50 kg, så viktgrenserna klarar jag iaf, så för tungt för honom är det inte :) men monté är väl inte det jag ska satsa på då antar jag..

Asagard
0

Hellre en lång och smal ryttare på hästen som kan balansera upp hästen, än en kort och tjock som sitter och vinglar åt både ena och andra sidan.

Okej, man kanske inte ska rida monté på en för liten häst, men i utbildningssyfte tycker jag inte det är fel! Dessutom vet jag många exempel där ryttarna har fötterna nere vid knäna på hästarna och ändå får tävla monté. Det finns inga regler på hur lång man får vara, bara att ekipaget ska harmonera. Däremot ligger maxvikten inkl. sadel och kläder på 60 kg på russ. Jag rider utan problem vårt russ på 127 och jag är 164 cm lång och väger 48 kg.

AnnaLundin
0

#10 Men att du har sett alldeles för långa ryttare i montélopp innebår väl snarare att domarna inte har ryggrad nog att säja ifrån. Det blir inte mer rätt eller harmonierande för att det har förekommit….

OM du rider russet på hemmaplan är din ensak, men på tävling finns regler om att ekipaget ska vara harmoniskt. Det ÄR INTE harmoniskt med en så lång ryttare på en så liten ponny.

iiirma
0

Jaja, jag hade nog aldrig tänkt tävla i monté i alla fall! Men TACK att ni sa vad ni tyckte!

[cancan]
0

Jag tycker varken vikt eller längd har någon stor betydelse. Det ska se bra ut på hästen. O om ryttaren då väger 68kg o är 170 lång e det ju strunt samma.. bara det harmonerar..

men man sätter ju inte upp en sådan stor på ett russ på 115cm.

Ett grovt russ som ligger på 126-130cm klarar det galant..

EllaMarine
0

Exakt så jag försöker mena ..

Om man nu är som jag, lång smal 172½ cm lång runt ca 50 kg ..
Hittar man ett maxat och kraftigt russ .. och man klarar av att balansera upp hästen och knyckla ihop benen hyfsat, så det ser OK ut .. är det väl inga problem egentligen .. ?

Tycker det vore väldigt tråkigt om jag inte kommer kunna rida ponnymonté p.g.a längden .. det är något som jag verkligen vill .. LedsenGlad

Rider jag Nannie, ett russto på ca .. hm, 122 knappt .. så känns det väldigt vingligt, då hon inte är så grov heller .. Så det förstår jag att det inte går. Men, maxad Bör gå tycker jag ..

Har sett "skräckexempel" på ryttare som har fötterna nedanför knäna på hästarna och arslet nästan utanför sadeln på hästen ..

AnnaLundin
1

Jag kan inte förstå hur man kan tycka att en ryttare över 160 kan harmoniera med en B-ponny, inte någon dag i veckan, oavsett ponnyns kroppsbyggnad och oavsett ryttarens vikt.

Kratern
0

#15 Instämmer till 200%.

Skaffa en större ponny om du är över 160 cm säger jag.

Impulz
0

Skaffa en större ponny? Hur ska det gå till då?? Nästa storlek är Kallblod eller varmblod…

Jag håller med om att många ryttare är i största laget om dom är över 160cm och rider montelopp, vissa är faktiskt FÖR stora men får rida i loppen ändå. Fast det finns ju även dom som  faktiskt inte ser stora ut, även om dom är 163cm el liknande. Så jag kan inte säga att precis ALLA som är över 160 inte kan harmonera med en B-ponny…Många men inte alla!

Och beträffande Irma och Plexus så måste jag nog tyvärr säga att du är lite för stor för honom… Själv så tycker jag inte att man ska rida en 3-åring före hösten, men då menar jag Rida, att tex sitta upp, skritta o trava lite lättare är okey, men inte rida den i arbete i 60 min! Jag tycker heller inte att 4åringa ska tävlas i monte förrän kanske på slutet av säsongen. Allt beror ju naturligtvis även på individen.

iiirma
0

Nej, det förstår jag! Jag skrittade honom kanske i 5 min och travade ett varv, sen slutade vi! Jag tänker inte hårdrida honom alls i år, bara så han får känna lite på att ha ngn på ryggen. :)

linnri
0

Jag tycker att vikten är den som spelar mest roll ..
Om man väger 70kg, så fattar man ju själv att det är taskigt
mot hästen om man sätter sig på den. Framför allt om det är en unghäst. Men om man är 170, och väger 50kg, så tycker jag att man utan problem kan rida b-ponny. (Ett viktbärande russ t.ex)
Bara man får det att se harmoniskt ut.  Kanske korta stigbyglarna en aning, men .. Det är ju bara vad jag tycker.
Själv är jag då rätt så kort, 157.

Men ni som klagar på längden..
Vad tycker ni är maxlängd då?

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Kratern
1

#19 Ja, jag skrev ju ej över 160cm.

Som du kanske förstår så är det ju inte bara benen som blir för långa, även ryggen blir ju lång. Hur får man det att se harmoniskt ut?

Naturligtvis är vikten också viktigt Räcka ut tungan

Att gränsen i monté (B-ponny) ligger vid 65 kg (inkl. utrustning) tycker jag personligen är för högt.

När jag vägde 62 kg (+ utrustning) satte jag mig upp på min dotters C-ponny. Jag är 163 cm lång ska tilläggas. DET blev en stor klump till ryttare det. Jag har ingen förståelse alls för dom som rider ponny och är i den storleken.

linnri
0

#20 - Jo, givetvis är det ju inte bara benen som blir långa.
Utan som du sa, även ryggen. Även fast det kan se lite opropotionerligt ut (stavning?) så betyder det ju inte att det stör hästen.

Tycker själv att max vikten för b-ponny (monté) är bra.
För om man väger 50kg, som är "max-vikten" på b-ponny (iallafall vad jag har läst) , för all övrig ridning. Så klarar man sig ganska lindrigt undan då man väger sig med utrustningen.
För trots allt, så väger en sadel (iaf den som jag hade tidigare) rätt så mycket..

Förresten, är det någon som vet, vars man kan få tag på en sorts monté sadel för ponny?

Hälsn. Linn,

Ylva_Sundbyholm
0

På hööks finns det platta sadlar som många använder i monté. torr att den kostade 800kr väger 3,5 kg. annars finns det monté saldar på biderman också dom är dock betydligt dyrare.

ylva

Cecilia_
0

det finns även galoppsadlar som vägar 500 g, som många använder i monté..

[Ponny]
0

Om du står på sidan om manken på din ponny och håller ut armen ,

blir det luft mellan armen och manken så är du för lång.

Ett litet mått att gå efter, inte vetenskapligt, men det stämmer ganska bra på de som vi kollat på bland våra ponnytrav kompisar.

[Ponny]
0

http://www.feednrace.se/default.asp

På denna sida finns det galopp och monte sadlar.

jullan
0

Apropå monté. Jag undrar det står att man får väga 45kg för att rida a-ponny!Är det inkl,utrustningen? Och så undrar jag: Om man får väga 45kg exklusive utrustningen får jag i så fall rida viktmässigt.Men jag är 1,63cm!Träning hemma lär inte vara något problem eller hur!?Det tycker inte hästmassören vi har  och inte ridläraren heller eller travengagerat folk!

Fundersam

/Jullan

Liiiiiiinn
0

utrustingen och ryttare ska väga 45 kg tillsammans :D

Kratern
0

#26  Du är för stor för ponnyn.

Asagard
0

#28 Har du samma åsikt när det gäller Islandshästar, eller gäller det bara russ och shettisar? En Islänning kan ju vara ända ner till runt 125 cm om jag inte minns helt fel och dem rider vuxna utan att tveka. På grannens Islänningar har de en maxvikt på 80 kg, men det står ingenting om längd…

Jag säger inte att det är rätt att rida ett russ eller ej shettis om man är för stor, men jag undrar mest…

Och jag håller med dig om att tjejen i inlägg #26 är lite väl lång för sin ponny.

Kratern
1

"29 Ja, jag har faktiskt samma åsikt om Islandshästar. Jag tycker att många som rider Islänning är alldeles för stora (och tunga).

Har själv en Islänning som är drygt 140 cm och är själv 163 cm så det är OK tycker jag.

jullan
0

#30 varöfr skrev du som du gjorde i inlägg : #28!?

Du hadde inte svarat mig tidigare!Så ?

Lite konstigt bara för de som sett mig på honomtycker inte det!

Varken ridlärare eller vetrinär.

Det är dock konstigt att det är 65 kg på russ!!!!

jullan
0

160cm ska man rida större ponny då!?

Det tycker inte jag.Ett välbyggt russ klarar att bära det utan problem!!!!

Då skulle det inte finnas ngn som är över 15år & rider monté på russ.Hur många 15åringar tror ni det finns som är under 160cm????

Nej nu har ni allt bra fel!!!!

jullan
0

Så detta är också ett ike harmoniskt ekipage!

Dålig bild.Men eftersom hon som rider är 1,40cm lång så är väll hon också för stor!

Skrattandehahahaha

Kratern
0

#31 Förlåt Jullan, jag blandade ihop dig med hon som startade tråden. Men anser ändå att du är för stor för ponnyn. Har redigerat inlägget nu.

Jag är nämligen en så'n person som är starkt emot att man rider små ponnyer när man egentligen är för stor.

Alla måste ju få ha sina åsikter , även jag.

jullan
0

Okej!Du är förlåten!Glad

Ja det är klart att du får ha din åsikt!Men jag tycker bara att det är konstigt för ridläraren tyckte inte jag är för tung för min shettis då han är 105cm och grov.Hon tyckte lungt att jag kan rida honom hemma.Men även massören sa att det var bra om jag red honom och ridtränade honom.Så det kan ju inte göra ngn skada på honom!

Dock att tävla i monté har jag inte tänkt.Men att träna hemma är inget som gör något!

Tycker dock att jag väl skulle kunna rida russ.Jag är 1,63cm och väger 43kg!

För tung lär jag ju inte vara.Lite lång för att rida ett litet russ,men en på 129cm är inga problem!

AnnaLundin
0

Du är inte för tung, men reglenra säjer att ekipaget ska vara harmoniskt och det finns också en maxvikt. Detta innebär, oavsett vad veterinär och ridlärare säjer, att du inte får rida monté på din shetlandsponny. Och i mina ögon skulle du vara för stor även för ett maxat russ. Inte för att de inte klarar av att bära det, men för att du helt enkelt är FÖR LÅNG för att det ska se harmoniskt ut!

Blir ryttarens kropp för lång så är det svårt för ponnyn att balansera både sig själv och ryttaren. OAVSETT om ni rider dem hemma eller inte så ÄR ni för långa för att tävla B-ponny i monté.

Jag själv är 165 cm lång och jag tyckte jag var på gränsen till för lång för min D-ponny på den tiden då det begav sig! Och ni är ungefär lika lång aoch vill rida B-ponny!! *fattar ingenting*

Och ja, jag tycker att det ser otroligt oharmoniskt ut med långa vuxna ryttare på islänningar också!

Jag kan förstå att man så gärna VILL göra det, men gränser är gränser. Tidigare fanns en maxålder för montén, den är borttagen och ersatt med viktgränsen för att SMÅ äldre ryttare också ska kunna rida. Harmoniska ekipaget har alltid funnits som krav, men det verkar vara fler som glömt bort det nu när maxvikten gäller…

Titta på ridsporten. Där får man tävla B-ponny till man är 13 år, elelr var det 14? Nåja, de flesta har redan innan dess sålt sina B-ponnyer just för att de ÄR FÖR SMÅ! Fördelen vi har i ponnytravet är att vi får tävla dem med sulky längre än så, så vi behöver inte sälja dem när vi blir för långa.

Men SNÄLLA RARA, kan ni int ebara acceptera att ni ÄR för långa?

Hannna
0

Jag rider inte längre monté på russ fastän jag väger in på under 60kg, för jag tycker jag är alldeles för stor. Lämnar det åt min lillasyster som väger in på under 50kg:). Red ett montélopp förra året. Jag tycker såklart att ekipaget ska se hyfsat harmoniskt ut, men det är fel att dra paralleler med ridsporten. En ridponny tränas allt som oftast från ryggen, om den inte longeras eller liknande. Men en travponny tränas oftast för vagn,(det gör i alla fall jag) ett montélopp då och då med en lite förstor ryttare på ryggen gör absolut ingenting. Om vi ska leta efter perfekta ryttare så kan vi lika gärna slopa montén, redan nu är det tunt med hästar i montéloppen och de blir ofta inställda. En liten ponny(kat A och B) som är bra tränad tål detta utan problem. Om man är förstor för att rida monté på kat A ponny när man är 1.40 lång, vilka ska då kunna rida?Man måste trotts allt vara 8 år.

Kratern
0

#37 Oavsett vad du har din ponny till så måste den tränas för ändamålet.

Det betyder att om du vill tävla i monté så måste du också träna det för ponnyns skull.

Det du säger om att rida nå't monté lopp ibland men inte träna för det gör verkligen skada på ponnyn.

jullan
0

Hejsan!

#36. Du skriver att du tycker vi nästan är på gränsen för d-ponny om vi är längra än 160cm!

Vem ska rida då? Då kommer gränsen gå när man är ca:11år här då!?Om man inte är dvärgväxt!

Ne tycker inte det du säger stämmer!Håller mer med tidigare inlägg där det stod: "Hellre en lång duktig ryttare som kan balensera upp hästen , än en liten tjock som sitter och glider åt alla håll".Det är nog mer irriterande för  ponnyerna! Så jag som är 163cm och väger 43kg tänker lungt fortsätta rida russ! Sen får väll ni säga att det är synd om dessa små stakars ponnyer som måste ridas av sina stora ryttare!

/tack för mig!

Hannna
0

Ja såklar dom måste tränas för det, men när dom väl är inridna och vana så behöver dom inte gå mycket i sadel. Mitt russ Petro tränades en del i sadel i vintras för omväxlings skull av min lillasyster, han har haft på sig sadel en gång i träning nu under hela våren/sommaren, vi anmälde ut i ett montélopp på kalmar så det inte skulle bli inställt(skulle ändå dit med hästen). Petro sänker sig från 2.01 till 1.57 i volt, i monté! Så jag tror inte han tog skada av att bara bli tränad för vagn inför denna starten. Det är för övrigt fortfarande hans snabbaste tid han gått på volt överhuvudtaget. Jag är fortfarande för små ryttare på ponnierna för de är ju små djur, men jag tycker det är fel att jämföra ryttarstorleken på våra trav/monté ponnier och ridponnier.

jullan
0

#36 måste rätta dig lite nu,jag har inte tänkt rida monté heller!

Jag skrev om att rid träna hemma!

Förvånad

om nu inlägget var avsatt för mig!Fundersam

Asagard
0

Det är inte så att man möjligtvis märker på hästen om den tycker det är för tugnt? Min far satte sig på min fjordhäst och vi såg direkt på henne att hon ogillade det, så han hoppade av direkt.

Lilltjejen red sitt russ härom dagen och vi såg ganska snart att hästen stördes av hennes sätt att rida (hon är inte överdrivet duktig och hästen är ganska känslig), så lilltjejen fick hoppa av. Däremot shettisen och hon trivs jättebra ihop och de kan strutta omkring i alla gångarter utan några som helst sura miner.

Har ni ingen känsla för era hästar och hur de reagerar? Och är verkligen alla hästar likadana? Är det verkligen höjd och längd som avgör huruvida ryttaren kan rida hästen? Eller kan det inte tänkas vara individuellt? Att tävla sin häst när man är för lång, kanske är att ta i, men att rida någon gång då och då, vad gör det för skada??

Dessutom tycker jag det är överdrivet att man inte ska kunna rida D-ponny om man är 165 cm lång! Det beror väl på hur man är byggd i övrigt?? Och jag kan omöjligt tänka mig att en normalstor människa på 165 cm är för lång för en D-ponny.

AnnaLundin
0

#42 Tyvärr finns det många som saknar den känslan.

JAG tyckte att jag var på gränsen till för stor för min D-ponny. Ingen annan kommenterade det någonsin.

VeronicaP
0

Måste bara utala mig om en sak här att 65 kg är för mycket för en B-ponny kan jag hålla med om det är en liten klen ponny men är det då en stor av de grövre typerna så är inte alls 65 kg för mycket man måste se till hela ekipaget och inte bara stirra sig blind på vikt och längd..

Håller med andra att visst kan man vara över 160 cm och rida b_ponny för jag har sett barn som jag har trott varit kortare än så men som har visat sig vara längre ..

En annan sak som många glömmer när det gäller ridning av ponny det är att hellre en lite för lång ryttare som kan rida ponnyn rätt (form)  än en för liten ryttare som inte kan rida alls och får hästen att sänka sin rygg….

jullan
0

#44 BRA skrivet!

AnnaLundin
0

#44 Fast i ett montélopp ska ju ponnyn inte gå i form…

LuddeRoll
0

Det är klart det skall vara hamoniskit, men du värkar inte väga så mycke, med ett stort russ blir de nog bra:)

VeronicaP
1

#46 Nä men är den riden rätt innan så är den musklad och klarar det lätt *ler*…

Jag tycker verkligen inte det är för tungt med 65 kg

StallBakhet
0

http://www.sptf.nu/info/sammanstallningmonte2.pdf

Punkt 8: "ekipaget ska vara proportionerligt avseende ryttares längd/vikt i förhållande till ponnyns storlek."

Vem har rätten av bedöma att ekipaget inte är proportionerligt? Är det ekipagekontrollanten?

Kratern
0

#49 Svar; Ja

LindaBlomberg
0

Jag red monté i fjol på min ponny jag är 172 och vägde knappt 60 kilo med all utrustning, det är ju helt och hållet på hur harmoniskt det ser ut. Du kan ju ha en galopp sadel (träningssadel) så kan du ha kortare läder, det fungerar bra.

H-Calvero
0

Min kompis är 165cm och mitt russ är maxat, tycker dom passar utmärkt tillsammans:D

linnri
0

# 52
Tycker inte att det ser så harmoniskt ut. Jag tycker att hon på bilden var alldeles för lång för din ponny.

H-Calvero
0

Hon är iallafall min montéryttare:P

jullan
0

#53 Vad ser fel ut då!? Hon har ju skänklarna på rätt stalle och sitter rätt!Nja nu verkar du vara petig!Monté är ingen dressyr tävling!

H-Calvero
0

Jag undrar oxå vad som ser fel ut… Är Marit för stor så ser väl de här oxå fel ut?(se bilden)

iiirma
0

#56 din häst har väl gått snabbt i monté också va? det skulle han nog aldrig göra om han tyckte hon var för tung eller om det blev vingligt.

H-Calvero
0

#57 Han har hittills inte startat monté, men ja, han har gått 1.52 i snabbjobb (han har 1.58 framför vagn) Men jag håller med dejj, han skulle aldrig gå så fort och stadigt om Marit va för stor!

jullan
0

#58 ne träna på! De passar bra ihop! Tror inte det går att kombinera monté "stilen" med vanliga "ridstilen"! Många tycker att monté ryttare ser såååå stora ut.Men även om vikt och så är okej. Kan det möjligtvis bero på att i monté rider vi med längre stigläder än vanligt, och en helt annan "stil" i ridningen! Tror att många menar att ekipaget ska se ut som de är klara för vm i dressyr eller så. Men hur många tjejer i 15-16 årsålder finns det då som kan rida monté på russ!? Inte många!? Och skulle de som satt gränserna för vikt osv sätta fel?De är kunnigt folk som vet vad de pratar om! I stället för att stirra sig blind på hur ekipaget ser ut får man väll se till hästen, och så.Men det borde även vara någon utbildning inom själva ridningen för monté ryttare!Det är aldeles för mycket nybörjare ute på hästryggarna i monté! Det är en fara för både ekipaget själv och för medtävlande!

JennyBrunzell
0

Du är för långt och det är väldigt många andra tyvärr också men som inte märker det. Man kan inte jämföra ridponnyer mot våra travponnyer.

Jessika87
0

mkt prat om monté!

tycker de var både bra och dåligt med en vikt i monté, många "små" kuskar som slutat tex äta för att inte bli för stora för sin ponny,, HELT onödigt i en barn sport. huvudsaken är väl att man ser harmoniskt ut.. ! och kan säga att de är många små söta ryttare på shettisar som inte alls ser harmoniska ut, tror inte de finns nån som ser harmoniskt ut på en liten shettis, i så fall en maxad!

Olssons
0

Sedan det är kg som sätter gränsen har monten minskat avsevärt.. Speciellt i Kat A. Där skall små barn rida vältränade shettisar vilket inte alltid harmonerar ihop.. Jag håller med Hanna i inläggen innan.

Kratern
0

#62 OM det är så att montén minskat sen viktgränsen kom så är det ju hemskt. Då menar jag hemskt att så tunga barn/ungdomar förut ridit ponnyerna, och som nu i så fall slutat.

Oskar Florhed
0

ANNA LUNDIN om du skulle bestämma så skulle inte monte finnas!!

AnnaLundin
0

Jag vill ABSOLUT ha monté!!! Men jag vill inte att för stora ryttare ska rida ponnyerna!

Det finns massor av ryttare som rider B-ponnyer i hoppning och där accepterar de att de är för långa och har vuxit från sina ponnyer. Där är de flesta ryttare för långa när de ändå blir för gamla för att tävla dem.

Det är inte jättemånga ryttare som tävlar A-ponnyer inom ridsporten. Men oavsett vilken gren man tävlar i så måsate man acceptera att MAN BLIR FÖR STOR FÖR SIN PONNY!

VI kan inte acceptera för långa ryttare med motiveringen att "annars finns ju inga ryttare som kan rida dem". DÅ är man alldeles fel ute!

hannibal-roll
0

Okej, med risk för att låta dum… Men hur ska det se ut när ryttaren harmonierar med sin ponny? Vad tittar man på mer än skänklarna? Vem har satt standarden för när ekipaget är i harmoni?

Vad det gäller viktgränserna tycker jag att ideen är god men att det verkar ha fått fel effekt på kat.A. Det rids ju inte så värst många lopp längre!

På russidan tror jag att 65 kilo är bra. Visst det finns ju risk att vissa börjar svälta för att få rida men man måste ju tänka på ponnyns bästa. Jag tycker att alla föräldrar till barn som "drabbats" av viktgränsern har ett stort ansvar här. De måste se till att barnen förstår att det är för ponnyns bästa de inte får rida, inte för att de är för tjocka.

AnnaLundin
0

#6 Man tittar på hur hela ryttaren harmonierar med ponnyn. Både längden på benen och på överkroppen, helt enkelt hur det ser ut när ryttaren sitter på ponnyn.

Titta här på bifogat foto. DET är ett harmonierande A-ponnyekipage, om man bortser från att sadeln halkat bak lite… :/ Den här ryttaren tävlar för övrigt hoppning ganska framgångsrikt på B-ponny…

iiirma
0

#67 Hur gammal är hon då??

hannibal-roll
0

#67 okej nu förstår jag bättre. Men vem har angivit standard för hur ett harmoniernade monté ekipage ser ut? Har SPTF något konkret man kan gå på eller är det bara vikten?

Om så är fallet är det ju kolossalt svårt att säga vad som harmonierar och inte…. vem som är för lång och så vidare. Om man vänder på problemet då, finns det ryttare som är för små? Kanske inte på a och b ponny men på större ponnyer/hästar?

Jag tror faktiskt att det är delvis detta i mångt och mycket skumma reglemente som gör att det inte rids så mycket lopp. Själv har jag aldrig provat trots att jag alltid ridt hemma och nog skulle väga in runt 60 kg i dagens läge (får ju erkänna att man var lite mindre förr). Om jag då är 165 cm lång så får jag ju rida enligt reglerna men ändå inte om jag inte harmonierar. Krångligt!

Kratern
0

#70 Barbacka dessutom……..

Kratern
0

#72 Vad jag menar är att när man rider barbacka på en häst så fördelas inte ryttarens vikt.

Dina 70 kg "trycker" på två punkter (dina sittben)

Så är det något som är taskigt mot hästen så är det att rida utan sadel.

Orkar inte kommentera det mer. Tycker att vissa saker borde vara självklara.

piggybank
0

ok,

Hur vet du att han tkr de e kul??

Apus
0

hej :D

Jag e 1.68 lång och leder montéligan i landet och jag kan försäkra er om att Mikaela Melander inte är mkt kortare än mig och hon vann sm för andra året i rad…. och längden har ju inte den största betydellsen för om man tycker att det känns bra och man klarar invägningen kan man ju rida loppet.. that´s it eller? 

sen om man e 1.80 kanske man borde tänka på annat.

/Markus Svedberg

EllaMarine
0

Anna.Ledin .. har inte du något bild på ett harmonerande russekipage då !?

Du vet ju inte ens om jag har kort lr "normallång" överkropp/rygg ..

Och som någon sa tidigare i tråden .. hur många 15+ åringar skulle inte försvinna från montén då ? Finns ju mkt 15 åringar som är runt 160-170 .. som rider monté på russ …

Jag själv tycker, att är ryttaren lätt, kan rida hästen balanserat och att hästen inte protesterar, och det är ett stort russ 127-130 grovt byggd så tycker jag att man klarar det.

AnnaLundin
0

#77 Med tanke på att jag anser att de flesta 13-åringar inom RIDSPORTEN börjar bli för långa för sina B-ponnyer så anser jag förmodligen att de flesta 15-åringar är för långa också. Även om jag vet att det finns undantag i form av kortväxta ryttare.

Nej, jag vet inte hur du ser ut, men om du så bestod av 2/3 av din längd som benlängd så är du ÄNDÅ inte harmonierande på en B-ponny! INGEN kan övertyga mig om att en ryttare som är över 170 lång är harmonierande med en B-ponny, oavsett ponnyns byggnad. Dessutom - du ifrågasatte SJÄLV om du var för lång, varför blir då du besviken när jag säjer att du ÄR det?

Nej, jag har inget foto på något harmonierande B-ponnyekipage, men jag ska leta reda på ett.

Och jag tycker faktiskt inte att man ska tumma på detta med harmonierande ekipage för att för långa ryttare ska få fortsätta rida monté. Det är en dålig ursäkt!

Jag skulle för övrigt hellre se krav på utbildning av dem som ska godkänna ekipagen, så att bedömningen blir likvärdig på de olika banorna i landet, än att gå efter vikt.

ryttarn
0

Ett problem med monté för A-Ponnyer är att dessa små krabater är envisa och grymt starka. Många som väger in är varken tillräckligt rutinerade eller starka för att klara dessa ponnysar i monté.

Ett i mina ögon harmoniskt ekipage på A-Ponny är Jonatan Klang och Lilla Ross Man (se bild) Rosse är 106,5 och Jonatan väger med utrustning 41,5 kg. Skulle du däremot sätta upp Jonatan på en A-Ponny som bara är 95 i mankhöjd försvinner harmonin helt, men detta struntar ekipagekontrolanterna helt i idag, man ser enbart på vikt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

iiirma
0

Harmonerar inte Kevin Oscarsson med B-ponnyerna? Han är väl inet stor?

ozzkan
0

#80 Det är väll ingen som har sagt att Kevin är för stor?

iiirma
0

#81 Nej, men vi "letade" efter ett harmonerande ekipage. Någon borde väl ha en bild på Kevin.

Apus
0

tycker ni inte att man kan vara större än kevin för att rida monté eller? Fundersam

ozzkan
0

De e klart man kan!

CarolaCarro
0

Jag är 154cm lång å rider mitt russ på 127cm känner mej liten på henne.. Sen om ja går över till mitt andra russ känner ja mej förstor för han är enbart 115cm..  Min kusin är ca 134cm rider våran shettis som är 1m väger under 30kg å våran shettis avskyr när han sitter på ryggen… Är ryttaren för tung för henne? Hon som är grov i sig själv? Naj de kan ja inte tycka iaf…. Så ja tycker man skall gå efter hur hästen reagerar med ryttaren på ryggen iställe för längd och vikt.. Okej ser de för hemskt ut så skall man ju gå av.. Men annars så kan man gå efter hur hästen reagera

NatthaBlom
0

ojojoj vilket snack det var om det här!!

jag kan säga så här jag tycker att vikten för kat. B e helt perfekt däremot så borde den höjas till 50 i kat A… de två raserna vi tävlar med i ponnytravet e två utav de starkaste och slit tåligaste av dem alla!! Man ska absolut inte rida en shettis om man är över 165 där går den absoluta gränsen!! Och Kevin är helt grym på att rida och jag tycker inte alls att det är något fel med att han rider shettis och sara, marit är alldeles lagom för calvero för han e verkligen ett ur russ som även en vuxen skulle kunna sätta siig upp på!!

om man påstår att man är förlång för att rida russ om man e över 160 så e du helt ute och cyklar… för ett utav de mest harmoniska ekipage e lätt markus och apus!! (se bild) och bara för ett år sedan red han min shettis och klarad vikten lätt! och sedan kan vi se t.ex Jonna o varette som har gått 1.49 i monte iår och jonna e typ 173 lång!! och hon tycker sj att hon e för lång, men vad har det för betydelse när hon bara e någon hundradel från svensktrekord!!??

och jaag tycker att ellamarine kan rida monte på russ!!             sedan måste jaag säga att vi inte ska blanda in ridsporten så mycket!! det e en helt annan sak än monte!!

och inger jaag tycker att du har fel i det mesta du skriver!!=(

Millaaann
0

#26 om vissa inte tycker att man ska rida B-ponny om man är längre än 160cm hur kan man då rida en shettis om man e 163cm?

Man måste ju tänka lite själv o inte bara chansa på att man kan rida..ser man för stor ut för sin häst så ska man inte chansa på att få tävla den när man kommer till banan. Vissa ekipagekontrollanter bryr sig typ inte hur ekipagen ser ut, utan låter dom rida..med vissa e tvärtemot..jag tycker att det ska vara lika mellan alla ekipagekontrollanter..man ska inte ge fördel åt "sina" ryttare/kuskar..utan man ska se som om alla hade kommit från en helt annan bana o inte sin egen.

Kratern
0

#86 Som aktiv i en djurskyddsförening så ser jag till djurens bästa. Om du tycker att det är fel så får det väl stå för dig då.

Miii4
0

Gammal bild på syrrans shettis i monte. Tycker nästan ryttaren ser liten ut…

Tror inte storleken spelar roll på hästens kapacitet mer än i extrema fall.

NatthaBlom
0

Eller ja fel och fel alla måste få tycka som man vill och såär det bara..

_JonnaRoos_
0

Ojoj jag säger åå, vilket snack;) hehe! Men Nattha du har så rätt, nog för att jag tycker att jag e lång, men så grymt bra som varette är klagar inte jag iaf´! Okej om jag hade suttit med dinglande ben åså, men jag försöker iaf krypa ihop;) Iomed att jag inte väger nått kan ju inte varette ta skada om jag är i balans med henne!

NatthaBlom
0

Exactly!! jonna!! =D

_JonnaRoos_
0

Men e jag 1.73.. det var nått nytt nattha;)

Apus
0

Inger du menar alltså att om man är över 1.60cm o rider monté.. så tar hästen skada av det?

Kratern
0

#94 Jag tror att du måste läsa mina inlägg lite bättre.

Jag har skrivit att jag tycker att man är för LÅNG för A-ponny om man är över 160 cm.

Jag har också skrivit att hästen KAN ta skada av en för TUNG ryttare.

Men, du får tolka mina inlägg hur du vill.Flört

linnrisedal
0

Ville bara visa denna är 163 cm gammla tycker själv att det ser bra ut.

Kratern
0

#96 Ingen A-ponny.

Sen måste jag ju ändå hålla fast vid att man inte passar B-ponny heller om man är över 160 cm. Jag är själv 163 cm och skulle aldrig komma på tanken att sätta mig upp på en B-ponny.

linnrisedal
0

Vadå ingen A-ponny? Sen hon jag rider är 129,9 cm ett mycket stort och kompakt russ.

_JonnaRoos_
0

Haha nu har jag mätt mig, jag var då inte 1.73 iaf:D:D haha! Nej 1.66;) ¨å det blir nog monte på varre nästa år åxå;) väger ju inte så mkt så;P

SofiaLindh
0

#97 du skrev att du tyckte att man är för lång om man är 160 och rider b ponny. Skulle inte tro det. Jag är ca 160 och rider ett russ på typ 1.28 cm. inte är jag för tung heller. Det finns många om är ännu längre än mig och deras hästar går skit bra. det beror mkt på hur balanserad ryttaren är.

ozzkan
0

Detta är första tråden över 100 inlägg!! Ville bara påpeka det.

Men sen så är man inte för lång om man är 160 cm o rider B-ponny. Jag red själv B-ponny, mest i hoppning, och jag sa att jag aldrig ville sluta rida B-ponny, men efter ett tag kände jag mig lite klumpig nästan, och man känner det faktiskt ganska väl när man bör byta upp sig.

proffset
0

Vad är det för fel med att vara 160 och rida russ?! Det är en svensk ras AVLAD för att TÅLA!!

Kristina-
0

Russen är ju väldigt starka och kan dra tungt, men så här står det om rasen: Russet har oftast inte så särskilt stark rygg, vilket gör att den oftast bara kan ridas av barn, även om den är mycket stark i övrigt. När det gäller våra egna Russ, så har vi satt en gräns på max 50 kg på ryttaren. Sen tycker jag inte att man ska vara för lång heller. Ställ dig bredvid din ponny och sträck ut armen rakt ut från sidan, om det finns luft mellan din arm och hästens manke så är du för lång, var det inte så det skulle vara i monten ?

Apus
0

Inger då tycker jag att du inte har någon som helst uppfattning om monté om man inte an vara 1.60…

Kratern
0

#104 Nu pratar jag inte om enbart monté. Och jag kan inte se att man ska kunna vara större som monté ryttare än hoppryttare?

Trav/monté sliter ju mer på benen än hoppning.

Läs #103 och kolla hur man kan jämföra sin storlek med hästens.

Ställ dig bredvid din ponny och sträck ut armen rakt ut från sidan, om det finns luft mellan din arm och hästens manke så är du för lång, var det inte så det skulle vara i monten ?

#100 Tycker du själv att ryttaren ser lämplig ut på den bild du visar?

Millaaann
0

#105 den ryttaren på #100 ser inte större ut än vissa andra ryttare som få rida monté…och jag tror inte att Trav/monté hästar slits mer än hopphästar..hopphästar måste ju lyfta sig varje gång dom ska hoppa, det måste ju slita enormt mycket på deras bakben …ta snäva kurvor m.m….det är värre för dem med större ryttare på sig, eftersom hästen lyfter både sig själv och ryttaren…en montéhäst behöver ju inte mer än att bära en ryttare när den springer. och om ryttaren har rätt balans och sitter stil..så ska d inte vara några problem…men ekipaget ska vara harmoniskt!

Kratern
0

#106 det var egentligen inte min mening att börja dra in ridponnyerna, men jag måste påpeka att snabb trav inte är en naturlig gångart för ponnyer. Jag anser att det därför sliter mer på benen.

Millaaann
0

Okey?! så du menar att vi har sprutat hästarna för att dom ska kunna springa snabbt eller vad?? vi kanske ger dom energi medel bara för att dom ska kunna trava fortare..!!! d e ju dem som travar….vi slår ju inte direkt fram dom!!!! d e väl inte naturligt att gå dressyr och hoppa höga hinder heller eller??!!!

EllaMarine
0

Okej. Sak samma. Jag vet era åsikter nu. Och nu då jag snart har licensen så får vi se om jag kommer ut på banan i något montélopp ..

Men ! Jag anser fortfarande att om man är lång 165+ och kan rida hästen bra och balanserat utan att hästen visar någon smärta lr så, så tycker jag att det är helt OK att rida, bara det inte ser För oharmoniskt ut ..

Tycker vi kan låta den här tråden vara nu ..

// Framtida montéryttare …..

Kratern
0

#108 Det är bara att titta på hur hästarna rör sig fritt. Hur många av dom "toktravar" för att ta sig framåt? Tänker då närmast på de vilda hästarna. Däremot så galopperar och hoppar dom gärna. Dressyr har jag över huvud taget inte nämnt.

#109 Jag tror att tråden får leva så länge någon har något att säga.

Hannna
0

Håller med Millan, det är nog mer naturligt för en ponny att trava fort, än att gå dressyr och hoppa höga hinder. Russen och shettisarna är faktiskt riktiga naturtravare, inte riktigt i klass med de stora varmbloden, men ändå.

proffset
0

#110, nej varför ska dom "toktrava" frivilligt, göra något ansträngande frivilligt?

när hästarna hoppar över stock & sten i hagen, har de inte 50kg på ryggen som de måste bära på frambenen när de landar…..

Millaaann
0

#110 Jag antar att du inte är så inne i ponnytrav eftersom du håller på att skriva sånt här. Man kan väl fan inte jämföra vildhästar med tama, en tam häst kan väl också galoppera snabbt. Och hur vet du att en vildhäst inte travar snabbt? du kanske har några utanför ditt hus..???

Egentligen så förstår ja inte va vildhästar har med ponnytrav att göra?? Hmm…

Oki, hur vet du att dom gärna galopperar och hoppar? Mina hästar är travare, har aldrig behövt spöa fram dom, och dom travar…

Vet att du inte nämnde dressyr, men jag tog upp det i samband med hoppning och jag tror inte att travhästar slits mer än andra hästar faktiskt!!!

håller med #112 också… :)

Kratern
0

#113 Du är nog inte så inne i hästens beteende heller som du pratar.

När jag ser hur låg nivån på er hästkunskap ligger så inser jag att det inte är någon som helst mening att diskutera här.

Tack för mig.

Millaaann
0

URSÄKTA!! va e d för fel på dig egentligen?!

Om man har föräldrar som kört ponnytrav i flera år, och jag som har kört sen 95, borde väl ha kunskap om hästens beteende. Borde man inte ha kunskap om man har kört världsrekord, vunnit elitloppet och andra stora lopp med sina hästar, hästarna tycker ju om att springa och än så länge har inte våra hästar slitiis pga att dom springer under 2min….det verkar som att du har ett jävligt stort problem och kanske ska skaffa dig en annan hobby. Antagligen så är du bara avundsjuk ******censurerat olämpligt****** eller va fan du nu pysslar med.!!!

AnnaLundin
0

Jag tror inte att vi kommer längre i den här diskussionen, som nu börjar urarta totalt.

Låser härmed tråden för vidare diskussion!

Uppmanar också några av er att tänka på hur ni uttrycker er här, en sådan stämning vill vi INTE ha på ponnytrav iFokus!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer