Info från SPTFs valberedning
Vi skall i år 2009 välja:
Mandattid. Nuvarande.
Ordförande 1 st 1 år Christina Hietanen Avsagt sig omval
Ledamöter 3 st 2 år Arne Florqvist
Tommy Strandqvist Avsagt sig omval
Ingela Svensson Avsagt sig omval
Suppleanter 2 st 2 år Mikael Lindkvist Avsagt sig omval
Anna Sjöblom
Revisorer 2 st 1 år Åsa Eriksson
Elisabeth Gustavsson
Rev. Supp. 2 st 1 år B-M Warda
Pernilla Jobs
Övriga i styrelsen har ett år kvar på sina mandat och är inte valbara. Dessa är:
Linda Olsson, Maria Hell, Erika Persson, Bengt Westergren och Niklas Malmqvist
Förslag på namn till styrelsen vill valberedningen ha senast 15 februari-09.
Så valberedningen kan behandla era förslag till förbundsstämman i god tid.
Viktigt är att ni frågar era tilltänkta om intresse finns så vi slipper ringa till de som ej har intresse av att ingå i SPTF's styrelse och arbeta för Ponnytravets framtid.
Skriv också ner telefonnummer där vi kan nå dem.
För valberedningen
Evert Nylander evert.nylander@if.se
Kicki Elfgren kicki.elf@lidkoping.org
Maria Seppelä smedensstuteri@hotmail.com
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Suppleanterna som valdes förra året är väl möjliga att välja in på en ordinarie plats. Och i så fall gör man ju fyllnadsval på ett år för dessa.
Putt
Det gnälls ju då och då på de personer som sitter i styrelsen.
Jag hoppas att alla medlemmar och intresserade kommer med egna förslag på vettiga personer till styrelsen, så kanske det kan bli som NI vill ha det. Detta är Er chans att påverka, ta den!
Många är vi som kommer med förslag till SPTFs styrelse men ett förslag från Dalarna är Maria Sjöholm till ny ordförande. Mvh Travet i Dalarna
Man skall nog tänka väldigt noga när man väljer ny ordförande. Väljer man någon som inte varit med tidigare så tar det ganska lång tid för den att sätta sig in i alla frågor.
Varför är det så många som avsäger sig omval?
# 5 Jo ordföranden är den viktigaste posten. Måste verkligen vara någon som är mycket insatt i ponnytrav!

Skulle vara intressant att se vem som är intresserad av att ingå i SPTF. Är det någon här som vill för då är det ju bra att veta.
En ny ordförande kan också ge en nystart och det ska gudarna veta att vi skulle behöva någon som kunde samla ihop ponnytravet och skapa lite framåtanda!
Jag röstar på vem som helst bara dom lovar att förenkla för nya kuskar som vill ta licens. Dom nuvarande reglerna är till för att strypa tillkomsten av kuskar!
#6 Ja, varför är det så flera som avsäger sig omval? Det undrar jag också.
#7 Att samla ihop ponnytravet och skapa lite framåtanda… personligen tycker jag att det sista åren har varit mycket framåt… Det har kommit ett måldokument som samtliga klubbar varit med och tagit fram/godkänt. Just nu står vi inför förändringar då STC ställt sina krav.
Kraven för licensen är något som vi klubbar har efterlyst i minst 10 år, och det kom (var det förra året eller för två år sen) äntligen ett beslut på vad som gäller för att få ta ponnytravlicens. Jag har bara hört positivt om licenskraven sen dom kom. Nä jag har hört några klubbar vara negativa, det är dom som tidigare körd kort läger eller någon form av snabbkurser i licenstagande, dom klagar. För nu får dom inte längre det.
Inom stora travet måste man ha 15 godkända provlopp, inom ponnytravet behöver vi numera ha 10. Barn/ungdomar har en längre inlärningsperiod, och svårare då dom begränsas av sin utveckling som ingen kan påverka, ex. syn, hörsel, motorik. Varför har ponnytravet bara 10 provlopp när stora travet kräver 15?
Jag hoppas att inte fler än du säger "jag röstar på vems som helst bara dom lovar…" Vi behöver kunnigt folk som vill lägga ner ideell tid på ponnytravet och samtidig sitta i skotthålet och beskjutas dagligen i alla forum… 
Mvh Hasse

#8 Visst händer det väldigt mycket innom ponnytravet. Både possitivt och negativt. Vad som krävs av en ny styrelse och då framförallt ordföranden är en stark pedagogisk och diplomatisk förmåga. Detta för att få ut informationen om vad som händer på ett bra sätt så inte alla bara säger nej av ren reflex. Sedan kommer det att behövas en stor portion diplomati för att lyckas få ihop alla viljor och förhindrar att det blir en massa "små påve dömmen" på klubbarna runt om i landet.
Det är ingen lätt uppgift för den blivande styrelsen och det kommer krävas att personerna i fråga har möjlighet att lägga ner sin själ i detta. Viktigt är givetvis gedigen kunskap om ponnytravet, men oxå en god förankring innom STC. Risken är annars att det bara blir "krig" mellan olika falanger.
Att hitta dessa personer är verkligen en granlaga uppgift, både för valberedningen men oxå för oss medlemmar…..
Jerker Klang,
"8 Mycket bra skrivet!!!
# 7 Menar du att kuskarna inte behöver utbildning????? Här på Gotland har vi kört med licenskurs och provstarter långt innan någon annan klubb på fastlandet gjorde det. Det har hört samman med att våra kuskar alltid har kört tillsammans med stortravet och på toto. Jag tror absolut inte att det har "strypt" tillkomsten av nya kuskar, snarare är det så att våra kuskar har varit mycket duktigare när det gäller starter, springspår m.m. än fastlandskuskarna! Utbildning behövs vad man än skall syssla med…….

#11 Även om jag gick licenskursen på fastlandet så var vår licensledare gotlänning. Jag vet inte om det har med saken att göra, men jag upplevde det som att vi fick en mycket bättre och mer noggrann utbildning än många andra. Det innebar att vi även var mycket bättre förberedda för att köra lopp när vi väl tog licens.

#12 Alla mina barn har tagit licens på Färjesta, kan bara konstatera att det inte märktes någon större skillnad när dom nya rekglerna kom gentemot hur det var inan……
Jerker Klang,