Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2323 ggr
ErikaAndersson
0

Visa att man är ny?

Jag har tänk över saken med unghästar/nya hästar och kommit på att man borde på nått sätt visa att man har en ny häst. Tex rött band runt midjan elr något spec så alla vet att det är en unghäst/ny häst som kanske är på banan första gången och kan vara lite vinglig eller osäker. Jag har själv kört nån unghästar första gången på banan som varit osäkra och vinglat en del men ändå kör folk så nära så det kan hända olyckor.
Alla är ju nya nån gång. Bra eller dålig ide?

C-Ainerud
0

Jag tycker att det var en jätte bra idé! Borde kanske finnas för kuskar också, första året man kör får man tex ha en armbindel.

Mixie
0

#1 haha Carina! Tror du att Ebba hade gått med på att ha en armbindel sitt första år? :P
Ananrs bra idéer, speciellt på hästarna i synnerhet om dom tar för vana att tvärnita på upploppet och vägra fortsätta gå =P

//Mickan

Merete-h
0

Kjempegod ide ! Hadde vært kjekt å brukt til hverdags også, særlig under innkjøringsperioden.

Rajmon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja har tänkt på det ibland när man blir omkörd av idioter och själv sitter bakom ett nervvrak till unghäst, skulle va riktigt bra med en övningskörarskyllt ibland;P

Tusen
0

Tycker det var en jättebra idé.

hermitage
0

jätte bra ide

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

divansson
0

Håller med, sperbra idé.

Men med kuskarna håller jag inte med endå, för vissa som kör första året kör bra tsk från flera andra. MÅÅÅÅNNNGGAAAA kuskar kör såå jääääkla dåligt och fult att det är Bara Inte Sannt, hur de fick licensen är i mina ögon ett rent jäkla under!  Så jag tror knappast det spelar ngn roll om nya kuskar har nått som visar att de är nya, eftersom jättemånga kör som om det vore deras första lopp varje gång.. tycker jag då. ingen kommentar för jag står för det jag säger och ingen kan ändra det.

Och sen är det ju så att om man får köra lopp så måste man ha licens, för att ha licens måste man ha gjort hela kursen och alltså borde man bevisat att man kan köra..

Men det är annat med hästar.. så det var en bra ide:)

Belindaa
0

Jag tycker det var en galet bra idé! Skulle kännas mycket säkrare för både den som sitter bakom den nya nerviga hästen och kör, och för resterande som är på banan!

Verkligen en bra idé :)

Mille
0

Menar du på tävling så ser man ju i startlistan hur många starter hästen har gjort. Jag kollar iallafall upp vilka hästar jag möter när jag kör lopp, och ofta går ju hästarna i samma lopp i de första starterna.

Både hästar/kuskar har klarat av kval/licenskurs och bör vara redo för banan, annars är något fel.

C-Ainerud
0

#2 nä jag skulle nog inte fått på henne en sån om det inte vore obligatoriskt Glad

#7 Visst ska man kunna köra eftersom man tagit licens men rutin saknas ju…

ErikaAndersson
0

Jag menar mest på träningar, och på tävligar ifall man vill. men mest riktat till första gångerna på banan. jag hade förra året en treåging som gick på bakbenen & kastade sig/slog men folk körde snabbt förbi med 1dm mellanrum typ. det är inte kul.

Tusen
0

#9 Hur ska man veta att hästen är färdig att ta in på banan om man inte får träna den på banan? Även en välkörd häst kan mycket väl bli förvirrad de första gångerna den är på banan. Sen gör det väl inget om man vet att det är en nybörjarponny som är ute. Alla hästar är ju inte perfekta i alla situationer från allra första början.

Colt
0

Tycker det låter som en jätte bra idé!!

Belindaa
0

#9 men på värmningarna då? då har man ju inte en aning.

hannabrink
0

Jättebra idé! :)

joooossan
0

Tycker det låter superbra erika!

Man kan väl annars köpa en "Övningskör"-skyllt och ha bak på vagnen ;)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

mallan-nog
0

Tycker att det låter SUPER!!!

[Emma123]
0

Jag tycker det var en bra idé!! Men det behöver väll inte bara va på ungponnysar utan även på ålder "närvvrak"! har sett att på hopptävlingar blandannat har man ett rött band i svansen om hästen sparkar.

Jennie_A
0

Brukar man inte ha "ej"-vojlock på

Tusen
0

#19 Ej-vojlock har du ju på hästar som inte ska starta. Det kan ju vara en hur rutinerad häst som helst.

Jag tror att inlägget handlar om ovana hästar. Det är ju inte bundet varken till ålder eller körning utanför travbanan. Som någon skrev ovan så har ju ridsporten en röd rosett i svansen för att varna andra att hästen ev kan sparka. Vore det inte bra att använda något liknande för nybörjarhästar som ev kan vingla eller bli rädda för skyltar, fotografer på innerplan osv. Det är ju en säkerhetsfråga liknande slaggjord. De flest slår inte men det ligger ändå som förslag till SPTF´s årsmöte som ett framtida krav. Orsak: i förebyggande syfte och säkerhetsskäl.

martinasvensson
0

säjer som alla andra en super bra ide'! :)

ErikaAndersson
0

Kan man inte framföra detta på något sätt till sptf eller nån?
Se vad dom tycker om iden? för det verkar ju som många här tycker det verkar bra :) Själv tycker jag det hade vatt en bra säkerhet!

Jennie_A
0

#19 Jo, absolut visst kan det vara rutinerade hästar också. Men om man på en tävlingsdag kör om en ej häst så kanske man ska tänka sig extra noga för, eftersom chansen är större att det är en ny. Det var så jag menade.

Annars så kanske man ska införa gula västar på nybörjare (typ reflexvästar) som en slags "övningskörningsmärke"?

ErikaAndersson
0

#23 ja, nån slags skylt eller något man kan sätta bak på sulkyn hade varit bra!

VeronicaP
0

Borde man inte kunna ordna det genom sin egna klubb , ta upp det på årsmötet tex att när man kör en ny orutinerad häst på banan i träning så ska man ha något band eller annat för att uppmärksamma det till andra kuskar så de visar hänsyn.

Tror inte det är något för SPTF eg utan det tror jag man får ta med sin klubb om jag ska vara ärlig och så kan man ju lägga till det på klubbens hemsida vilka regler som gäller osv när man är på den banan och tränar.

MarcusJohansson
0

Fast borde detta inte gälla hela landet? Om man nu ska hitta på något liknande till det som diskuterats här så är det väl en sak som alla bör känna till. Annars ger det liksom ingen effekt.

Erika! Ta upp det på årsmötet så kan vi ju skicka det vidare till SPTFs styrelse.

LLennartsson
0

riktigt bra idé

Stall Bråna

ElinLilja
0

Håller med er andra en super bra idé!

Inte bara unghästar utan även till "nervvraken" dvs att man kan ha det till alla sina hästar som man vill "varna" andra för att köra för nära. I loppen är det en helt annan sak för där kan man ju kolla upp sina medtävlanden plus att man oftast möter samma hästar så man lär sej vilka man ska "hålla ut ett spår till" och i noll-loppen är alla extra förstiktiga ändå mycket för att inte skrämma sin egna häst. Men i värmningen absolut jätte bra idé!

carsbo
0

jag tycker det låter som en bra idè =) inte för att jag har kört en unghäst på bana, men man kan ju tänka sej in i dens läge

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Liichaa
0

jättrebra ide! på kursen idag så snackade han ena dommaren att deta var en jättebra ide :)

Jennie_A
0

#29 Det behöver inte bara vara unghästar som är nya på banan, även om de är äldre så kan det vara första gången.

ErikaAndersson
0

#31 precis, åldern kvittar ju, man kan ha en 18åring som ska vara på banan första gången och blir rädd för massa saker.

GranoStall
0

Tycker det låter som en bra ide. Men man ska vara uppmärksam oavsett vilken häst man kör om, även den mest rutinerade hästen kan hoppa till.

Mille
0

Det är väl ändå stor skillnad på tävling och träning, eller hur? Jag har aldrig sagt att man inte ska ta ut hästen på banan för att träna, utan jag pratar om att ta ut den i tävlingslöp. På träning kan du välja att köra när det är lite häst de första gångerna, och det är ingen som måste ligga nära och köra hänsynslöst för att ge sig själv fördel, utan man kan ge unghästen mer plats.

Mandah
0

Håller med alla andra. jätte bra idé, eller om man har en jätte bakrädd häst och man inte vill att att de ska köra om för fort så de börjar skena m.m.

Har hänt mej flera gånger,min ena shettis är jätte bakrädd , och de är inte kul när de kommer russ och kör om i skramlande vagnar och ens häst börjar skena. Inte skoj när man har en shettis på t.ex typ 2.50 o sen kommer ett russ som har 1.50 o kör om..

ErikaAndersson
0

#35 Ja det är sant, men samtidigt får detta absolut Inte missbrukas. Jag säger definitivt inte att man inte skulle kunna ha det så.
Men då kan man ju ha två sorters olik? tex en för bakrädd häst & en för ny? Tex rött band/röd skylt elr vad man ska ha för ny häst, sen tex en gul för en häst som lätt skenar/sparkar.

Ylva_87
0

Jätte bra grund idé tycker jag, men jag funderar på om det verkligen är "nya" hästar som måste ha en skylt. Vore det inte bättre att säga att dom som själva anser att de har en häst som är orolig av sig och som man vill att andra tar det försiktigt när dom passerar har något sorts märke?

jag tänker att vissa "nya" hästar är cool lugna och det finns gamla hästar som är rutinerade men som ändå blir rädda.

När vi är nere och tränar så har man rätt bra koll på vilka som har nya hästar med sig och då blir det automatiskt att man håller ut extra och tar det lungt när man kör förbi.

amandahandersson
0

En mycket bra idé! Det tar ju ett tag innan nya hästar "lär" sig eller vad man nu ska säga, och nerviga hästar är ju inte bara "fara" för sig själv utan kan ju ställa till det för andra med, så då är det ju bra att veta det.

Men vi kan ju inte komma undan att det uppstår trånga situationer i lopp, som vissa hästar säkert trivs mindre bra med. Och det kan ju liksom ingen göra någonting åt, för man kan ju inte hålla ut flera spår mitt i ett lopp.

Rajmon
0

Jag tycker det är en väldigt god idé, fundera bara på att om man nu skulle ha ett band i svansen så syns kanske det inte så bra bakifrån eftersom det både finns en vagn och kusk i vägen=/

AK47Kalashnikov
0

Riktigt bra initiativ!!!!

martinasvensson
0

#39 ja jag håller med dej, har man ett band i svasen så är det lite svårt att se, me man kanske kan ha nått på vagnen eller typ ett band på hjälmen eller nått :p