Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 2279 ggr
brawina
0

Gumino Godkänd

Grattis Fam Seppälä/Mattila till Ny godkännandet av Gumino. Skrattande Riktigt riktigt roligt. Kommer med ett sto till honom nästa år. Många grattis kramar från Stuteri Gervalds

muskot
0

ÄNTLIGEN GUMINO :)
En annan fin travare godkändes också, Tokajer M.L. som är född 2002 och är efter Tyson! Han har ett rekord på 1.58.

brawina
0

Oki vad roligt. någon som vet vad tokajer m.l fick för poäng

ozzkan
0

Och Guminos poäng? Hoppas han är lika bra i travet, eller kanske bättre nu efter att han kommer börja jobba som avels hingst.

VeronicaP
0

Grattis till era godkända hingstar,,,, Jag gillar Gumino då jag tycker att han är fin och äntligen en russ med lite man och sånt ;-)..

Ja vad fick de för poäng?

giffan
0

Gumino fick iaf 7-7-7-9-8 +2. Det tycker iaf jag lät lite snålt.

Vet att det va en två åring som fick 42p men vet inte villken.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Hanna-D
0

Någon som har koll på vilka som blev godkända? Mer än Gumino alltså.

Kristina-
0

www.tidningenridsport.se   där står vilka som blev godkända

AnnaLundin
0

Följande hingstar godkändes: (kopierat från tidningen Ridsport)

2-årshingstar
1. DOLK e. Acke 476 äg Allgunnens Ponnystuteri, Långasjö
2. TEJAS MUSSORON e. Tejas Monljus 540 äg Stuteri Teja, Eskilstuna
3. JUTER KL e. Toker 503 äg L & K Larsson, Björketorp
4. JABB KL e. Hadar 539 äg Allgunnens Ponnystuteri, Långasjö
5. ECKSY e. Epik 541 äg Sandra Hellgren, Björketorp
6. KNYTTE´S SPARRIS e. Ymp 515 äg Knytte´s Stuteri, Väderstad
7. JUVEL KL e. Ursus 512 äg L & K Larsson, Björketorp

**3-årshingstar
**1. LEGO-LASSE e. Tomtebos Enoc G 481 äg Bo Andersson, Stenstorp
2. ENETS OP ANDERSSON e. Taktik G 480 äg Lisa Rydberg, Tenhult

Äldre hingstar
1. DJAZZ GRH 23 e. Dugg GRH 9 äg Stuteri KL, Björketorp TOKAJER e. Tyson II 536 äg Yvonne Storm, Urshult
2. GUMINO e. Ripadals Benni 398 äg Smedens Stuteri & Erja Mattila, Fjärdhundra

juliapettersson
0

Känns lite konstigt att en hingst får komma in i aveln p.g.a hans travmeriter… men han e ändå min favvis ;)

VeronicaP
0

Sant jag tycker iof sig att Gumino är snygg ,  men han kanske inte är så rastypsik med all sin man och bena kanske inte är de bästa , och lite grov hals har han med om man ska vara lite petig…

Men trava bra gör han , fast jag håller med om att 38 poäng är ju bra men eg inte tillräckligt bra för avel , men man får hoppas att han kommer att lämna en massa trevliga avkommor ändå , för jag tycker ju han är jättefin ändå…

Colt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på Gumino när han blev godkänd!

Colt
0

Tänk vad fel det kommer bli om det forsätter så här!
Snart måste russet sorgligt men sant delas in i två olika raser:
Travruss och bruksruss precis som norsvenskarna.
Russets utseende kommer ändras nå kopiöst.
Men det här är ju ända vägen om man vill få fram dem riktiga travarna!

ozzkan
0

#9 Det är väll klart man ska bli godkänd om man är snabb. Det är väll det ponnytrav går ut på?

Annelie-
0

Jag tycker att Gumino är en av de finaste hingstarna och jag kommer definitivt betäcka mitt sto med honom.

För mig betyder utseende poäng ingenting, då jag är helt ointresserad av utställning. Klart att det är kul om hästen får bra betyg på rörelserna och det fick ju Gumino.

Jag är bara så glad att han är godkänd och jag tror att han kommer bli far till många stjärntravare!

juliapettersson
0

Håller med Linnea.

Snart kommer russaveln att bli indelad i två kategorier; travrusset & bruksrusset.

Russen kommer att vara små varmblod om 50 år.

brawina
0

Gumino är ju inte någon speciell travar typ på tycker jag. Tycker att han är grov för att vara travare. Jag skall iallafall betäcka med honom.Skrattande

Angel
0

Hua, snart ser de alltså hemska ut?!

För stortravarna ser ju inget ut va? Jätterumpa och ingen hals…  Glad 

#10 Manen har väl ingen betydelse för rastypen? Maxxum har ju mest man av alla hingstar, och han får 9a på typ…

AnnaLundin
0

Man måste komma ihåg att en ponny i tävlingskondition ofta inte ser riktigt likadan ut som den hade gjort om den bara varit i avel och gått på bra bete. Rastypen utgår ifrån det senare alternativet, så när de bedöms i tävlingskondis så åker poängen ofta ner. DET behöver inte betyda att de egentligen är av sämre rastyp, bara det att de har en annorlunda "form" pga sin kondis.

De hingstar som godkänns på prestationer är väl ändå ganska få, så jag tror inte att man behöver vara så orolig för att det ska bli en delning av rasen typmärrigt. DÅ är man nog i så fall väldigt enkelspårig med blodslinjerna….

spaceace
0

Guminos mor är Elitpremierad för god förärvning och hon har mest lämnat s.k. utställningsponnyer. Som Julia antydde förut stirras det mycket på fadern men det är moderlinjen som är viktigare än vad många tror. Ta t.ex. Darius Roll som tyvärr inte fått de allra bästa stona men ändå lämnat ett flertal som går väldigt bra. Han saknar ännu den stora stjärnan i kullen men den kommer med stor sannolikhet. Darius har en utsökt modersstam och helsystern heter Iva Roll!!! Gumino är ett storlinjerat russ med bra skelett men kanske för grov för att vara ett rastypiskt russ, men ta Snål av Allgunnens tex. Även han var väldigt grov och pampig men gick bra på utställning ändå. Lite skillnad gör nog även domaren, verkar det som, när päng skall delas till "travarna" då är dom ofta snåla… Men det kan vara bra med en grövre modell i travaveln då många av travstona är ganska lätta i typen.

Kris_J
0

#17, vad glad jag blir. Ett russ med riktig man! Gotlandsrusset är ju en natturras då är det viktigt med mycket tagel. Det står inte specifikt i rasbeskrivningen. Tycker annars att väldigt många russ har dålig behåring. Ofta man ser helt avkliade manar, inte av eksem, utan för att det var så lite innan och efter lite gnubbande finns inget kvar. 

#18 Ja dom kan verkligen vara helt annorlunda med sina"tävlingsmuskler". Likaväl som en aldeles för fet kan rasa i poäng.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

#17 jag menade inte att det var dåligt att han hade mycket man utan det var i positiv bemärkelse i min mening då jag tycker att de flesta russen har *tappat* det mesta av sin man på vägen någonstans..

Sen så tycker jag att han är väldigt fin inte lika *klen* som många andra *travar* hingstar , men att han har lite grovt ansatt hals och eftersom han fick 7:a tex på bena så var det säkert någon avvikelse där med , men det kan man ta om man har ett sto som har bra ben för precis som andra skriver här så är det faktiskt moders linjen som är den viktigaste ….

Det är något jag faktiskt har tänkt på varför måste många hålla sina russ så himla magra smala , en sak om de är musklade och slimmade , men när du ser att de är uppdragna , lätt kan räkna revbenen då är det fel och tyvärr ser man allt fler och fler av den sorten ute på banorna…

AnnaLundin
0

#21 Jag tror att det, tyvärr, finns en utbredd okunskap om hur man ska utfodra tävlingsponnyer.

Jag har faktiskt funderingar på en utfodringsartikel hit, men har inte kommit längre än till planerna än…

*håller med om att man ser för många i för dåligt hull*
*påpekar också att man på vårarna ofta ser ffa shettisar som aldrig släpper vinterpälsen - det brukar bero på att de fått för lite mat över vintern och ofta kombinerat med brist på avmaskning*

Kris_J
0

#22 Nä Anna, nu måste jag säga emot dig. Beträffande shetlandsponnyer och fälla. Du har säkert rätt i det du skriver i vissa fall. Men, jag måste säga emot dig i andra fall där det står helt klart att allt har skötts till punkt och pricka avseende foder och avmaskning. Vissa blodslinjer fäller väldigt sent andra tidigt. Har själv båda sorterna. Helt ovetenskapligt har flera med mig hållt lite koll på detta. Slutsatsen vi kommit fram till har varit samstämmig, vad det gällde olika blodslinjer.

Någon mer som gjort samma reflektion?

Ursäkta men den här tråden for verkligen ut i skogen med tanke på ursprunget. Ursäkta Gumino.

Veritas odium paretFörvånad

iiirma
0

#12 tycker redan det är "indelat". Mitt russ har mer "travarkropp" och min kompis russ den mer ursprungliga kroppen.

VeronicaP
0

#24 ja så är det man ser faktiskt två typer finns ju vissa russ som ser mer ut som små varmblod än just russ..

Ja det är lätt att man slinker in på något annat när man pratar här *ler* ..Gumino du får ursäkta här med Oskyldig

AnnaLundin
0

De där två olika typerna av russ har väl funnits LÄNGE? Jag har i alla fall hört talas om det i typ 20 år…. Äldre och "modernare" modellen…

Erja
0

Tack för alla som har varit glada att Gumino var godkänt (och ursäkta mig min dålig svenska…)!!

Om vi tänker om russar som ser ut som varmblod, Micklas kan vara än. Och han har haft 9 från typ! Och när vi tänker om 7 från Guminos bena, vi måste tänka att han är inte ännu fyra-åring…

Gumino har också mycket fin stam, inte bara han som är bra. Gumman, som är ELIT, har lämnat också :

• Pärlä, som har lämnat

• Pärila 1.55

• Pärloito 1.59

• Pärito 2.09

• Pärlo 2.06

• Bennita 2.01

• Gummita, Champion fölsto med 42 p.

• Gummantika (diploma)

Gumantika har också fick 41p, också Pärla. Gumman har fått guld från sina avkommor. Så Guminos mamma och systrar har fina utställning- och avkommameriter.

Guminos mormor Sotina är ELIT-premierad också.  

Och Gumino är inte första som är godkänt med sina meritpoänger…

Och än sak til; Gumino har de finaste karäktären som ponnyn kan ha - och det är en av det viktigaste saker som vi alla vill ha :)

ryttarn
0

Frågan är egentligen om vi vill ha kvar russet som ras eller om man inte vill det. Det finns ingenting i ponnytravet som säger att man måste använda Russ, villkoret är B-ponny. Kanske kommer det bli så att man i framtiden avlar fram en "svensk ponnytravare" som en egen ras. Blanda russ och welsh så har du säkert en snabbare och explosivare ponny än om du håller dig till det "renrasiga" russet.

För egen del är min ambition i aveln först och främst att bevara denna underbara ras, som russen är. Ponnytravet är en av flera användningsmöjligheter, men det finns fler.

Gumino tycker jag är en ganska god "kompromiss". En rellativt rasstypiskt russ med en himla fart under hovarna.

Konstaterar sedan i listan över godkända hingstar att Tejas Monljus (som finns hos oss) har fått sin första godkända hingstavkomma, Tejas Musseron med 41 poäng….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

RebeckaKihlberg
0

Han faller verkligen mig i smaken.

Colt
0

#24  Ja det är möjligt att man börjat kalla det för travruss. eftersom vissa har mer "travkropp" än andra  Men det är fortfarande bara en och samma ras Gotlandsruss.
För att kodkänna en hingst för avel ska den vara så rastypisk som möjligt, då går man efter rasstandarden, och rasstandard för Gotlandsruss ser inte ut som många av våra travruss gör.
Forstätter vi att bara avla på hingstar som endast är godkända tack vare sina travmeriter så får antingen rasstandarden lov att ändras eller så måste man dela in det i två olika raser.

spaceace
0

Guminos kritik från föruttagningen:

TYP: storlinjerad maskulin hingst av det grövre slaget          

HUVUD HALS OCH BÅL: kraftig hals med bra resning, välmusklat bogparti gott djup, välmusklat ngt kort kors

EXTREMITETER och DERAS KORREKTHET: grovbent, ngt x-ig fram

RÖRELSE I SKRITT: taktmässig, energisk, ren

RÖRELSE I TRAV: framåtgripande med bra påskjut

Erja
0

Men ni måste minnas att ingen Russ som är godkändt, kan vara nånting annan än rastypiskt.  Om man måste tänkas också hurdana ston användes til aveln…

Och om vi pratar om travkropp - Gumino är kanske inte den travkroppaste ;) 

Vi har i Finland Finsk häst, kalblod. Det är en ras men många olika variationer; trav, "jobbhäst", ridning häst… Det finns olika stambocker för dom, men dom är alla Finska hästar och du kan använda ridning stamboked häst til aveln med trav stamboked häst. Fortfarande - en ras.

Kristina-
0

Vi behöver olika typer i aveln, det är väl upp till stoägarna att välja den hingst man gillar!  Alla som blivit godkända är ju rastypiska. Även ett Russ som "bara" fått 38 poäng är ju rastypisk, sen fick ju Gumino i det här fallet  2 poäng extra för sina fantastiska travmeriter vilket var jättekul tycker jag .

AnnaLundin
0

Innan NI börjar oroa Er för att det bara ska finnas hingstar som är godkända  tack vare pluspoäng för travmeriter:

Hur många godkända hingstar finns det totalt)

Hur stor andel av dem är godkända med hjälp av pluspoäng för trav (eller färg?)

Hur stor andel av de nygodkända i år är trav-hingstar och hur många HAR uppnått kraven utan travmeriter?

Angel
0

#33, 34 Håller med er.

Dessutom tycker jag att kritiken för Gumino lät bättre än poängen…

VeronicaP
0

#35 tyckte nog att poäng lät rättvisa mot kritiken jag *ler* med det ville jag inte säga att han är dålig utan han är ju faktiskt bättre än en medelponny om man tänker efter att 7 är normalt så har ju eg en normal ponny då 35 poäng :-)

NatthaBlom
0

Jag tycker att det e jätte kuul att gumino har blivit godkänd..

men sen måste jaag bara  få säga en grej och det är att domarna som dömmer föruttagningarna tänker väldigt olika!!

Gumino är väldigt grov men snygg och ser lite mer ut som ett kallblod, han blev godkänd och med bra kommentarer!! Och jag var även på föruttagning med min hingst fast i insjön med en helt annan domare.. visst jag håller med han ser inte riktig ut som ett russ, mer som ett varmblob men vart jaag än är så kommer folk fram o talar om för miig om hur fin han är.. men på föruttagningen så blev han totalt ratad!! efter bedömningen så frågade min ponnys uppfödare domaren på skämt hur han kunde rata han på  det viset.. då hade hon fått svaret att det var den finaste o mest maskulina hingst han sett men han såg inte ut som något russ så därför skulle han komma sist!!    jag e så trött på hur domarna tänker när dom gör såå men det e nog inget som går att ändra…=(

ponnytravkusk
0

Trevligare och mysigare häst en Gumino får man verkligen leta efter.

Varit min favorit enda sen jag såg han första gången, och äntligen blev han GODKÄND!!

Massa grattis fam. Seppälä/Mattila

Millaaann
0

Vår Ernst Ronaldo blev godkänd hösten 2004 och han klarade sig utan att ta till sina travmeriter..han fick 40p. :)

palomia
0

#28 Du har förmodligen inte varit med så länge men att blanda russ/welsh är inte något nytt påfund… För att inte russaveln skulle dö ut använde man sig av några welsh hingstar t.ex Criban Daniel. Även på senare tid har man blandat och den som gått bäst är Pajas e: Nepturn, han vann SM men fick jobba för det…

Andra som provat har haft mindre framgångar, dom kommer till 2 min och travar inte speciellt bra (ingen explosition där inte). Det är nog bara att inse att vill man ha en "travare" så är det russ man skall satsa på och varför då inte Gumino när vi nu fått chansen till nytt blod!

Vad gäller bedömningarna av domarna, ge hästen ett nummer och ha utbildade uppvisare så dom inte vet ägare/uppfödare då tror jag att dom får lite huvudbry…

Angel
0

#40 Kanske det. Men jag hoppas ändå på att domarnämnden främst är intresserade av rasen. Och att de väljer individer och blod oavsett vem som äger, fött upp osv. Men travfolket kommer alltid att känna sig särbehandlade vad gäller utställning/avelsvärdering, sant eller inte, jag vet hur snacket går hemma i familjen. Det är väl bara att inse att alla travare kan inte vara favoriter i visningsringen också. Viktigast för den travintresserade är väl ändå travmeriterna..?

palomia
0

#41 Absolut. Men eftersom tråden handlade om Gumino och några hade synpunkter på prestationspoängen (tack för att dom ännu finns) och att kunna bli godkänd pga dom så har det ju faktiskt en viss betydelse om man råkar ha en kanon men inte kan få använda den i aveln… Stona har ju ingen betydelse alls. Det finns ingen som säger att du inte får ta föl på "ditt" sto om den bara fått 37 p t.ex. Bara den är stamboksberättigad så. Tänk hemska tanke om det bara skulle vara tillåtet att betäcka diplomston!?

Intressant eftersom majoriteten håller med om att stona är viktigast i aveln…

primusa
0

Det här är ju värre än konståkning.

VeronicaP
0

#42 Men det går ju inte att jämföra en hingst med ett sto , en hingst får ju många fler avkommor varje år än vad ett sto kan få , så är det en dålig hingst i avlen så gör den mer *skada* än ett dåligt sto som bara kan få ett föl per och , de brukar ju inte ens få det alltid..

Adde
0

I Norge finns Gumino's helbror Gummik, rek. 2.08 satt i sin siste start.

proffset
0

en godkänd hingst ska ju representera rasen! då ska den helt klart vara godkänd i exteriören och inte på sina meriter som inte har något med gotlandsruss att göra..

proffset
0

snart kan man väl godkänna en hingst för att den är snäll?!

Kristina-
0

Ja, varför inte ? Temperamentet är ju  A och O !  Det spelar ju ingen roll hur snygg den är och hur höga poäng den fått om den är knäpp i huvet.

Miii4
0

#45 - Gummik , han var ju himla fin han. Blev lite sådär hemligt kär i han när jag hälsade på i Norge ;)

Angel
0

De allra flesta som köper russ vill ha travmeriter hos föräldrarna. Så lycka till att avla på enbart "snygga" individer. Det är väl viktigare att rasen används, och att fler är intresserade av att fortsätta med russen. Utan travet kommer russen att dö ut.

Jag tycker också att de hingstar som godkänns ska representera rasen. Men bredden måste finnas, alla kan inte se precis likadana ut. Jag tycker att det känns som en bra balans trots allt. Inte så många som får ta hjälp av travmeriter, och de som gör det är ju trots allt otroligt duktiga.

AnnaLundin
0

#50 De flesta DU känner kanske resonerar så men det finns fortfarande många som har russ utan att vara intresserade av trav!

Hannna
0

#51 jaja, det är väl klart, alla som har russ håller ju inte på med ponnytrav. :)

Men samtidigt som Angel säger, ett russ med travmeriterade föräldrar är mycket mer attraktiv på marknaden än ett russ med föräldrar som "bara" har goda exteriöra meriter.

AnnaLundin
0

För den som söker ett russ för hoppning betyder travmeriterna möjligen att den har travmeriter, inte mer. Söker du ett russ för trav så bryr Du dig säkert inte särskilt mycket om ifall ponnyn råkat tävla Lätt B hoppning med goda resultat…

Det är lätt att bara se hur man själv vill ha det, i travfolkets värld är travmeriter attraktivt, det är inte alls nödvändigt att det är så utanför travvärlden.

Angel
0

Men snälla nån, jag tänker inte på vad jag tycker. Jag är "visningsmänniska" och är mer intresserad av att åka på utställning än att tävla i trav. Därför har jag 2 shettisar som jag pysslar med, är för gammal sen länga att tävla shettisar i trav.

Det jag syftade på, utan att göra någon upprörd, var att trav-russen är MYCKET attraktiva på marknaden. Lite annorlunda med shettisar, eftersom utställningsbiten är "större" där. 

Funderat på om jag kanske skulle ha ett russ med så småningom, och för mig är det viktigare med lite finare extriör än snabbast i årskullen. Men det är ju jag.

Så, inte jag som tycker travet är "viktigare", men väldigt många gör det, och nog vill vi väl att rasen ska bli större… Flört

kacka
0

Gumino var OTROLIGT snygg för att vara russ tycker jag!!!

Nitro
0

#18 Precis. Vi har många gånger vart på utställning med våra tävlingsponnyer och de har allt som oftast fått 7 på typen. Däremot, nu när de är avelsponnyer så kan vi ta tex Mirella som exempel. Hon hade raden 78878=38p när jag ställde ut henne travtränad. Sen gick hon på bete ett år och vart betäckt för att komma på nästa utställning med samma domare och få 99888=42p.
Samma häst, annorlunda kroppsbyggnad =)

danielle
0

ja nu kommer det fina travareGlad

Denna kommentar har tagits bort.
spaceace
0

Russfolket är helt rätt ute när de inser vikten av att hålla russaveln bred. Som någon sa förut så är ponnytravet väldigt viktig för russens överlevnad.