Rösta på SPTF hemsida..
Ponnyer Kat A
Följande är nominerade:
3-åringar
Smedens Max Speed
Tuffa Tider
Emmeros Imponera
4-åringar
Angel
Butterfly
Dalsgårds Jasmin
5-åringar
Smedens Attack
Gransjöns Kinder
Ruffs Mo
Äldre hingst/valack
Luffsen II
Gläntans Domino
Golda Apache
Äldre sto
Ramona Mustang
Danielle
Belinda III
Årets monté häst
Danielle
Gransjöns Kinder
Gläntans Domino
Ponnyer Kat B
Följande är nominerade:
3-åringar
Slättans Tinny
Spice Girl
Fantom
4-åringar
Zlatan Nick
Thyra Tyrann
Lina Scot
5-åringar
Ramona Ernst
Enets Daisy
Lanso Ess
Äldre hingst/valack
Gumino
Tyson II
Ernst Ronaldo
Äldre sto
Hults Chikita
Iva Roll
Varette
Årets monté häst
Gumino
Tyson II
Lexius

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

*
Håller med Bella
!!!

Jag tycker dom alltid bara går på hästarna som deltagit i Mästerskapsloppen.. synd eftersom det många gånger finns andra hästar som imponerat mer!!
Tex Marettos montéprestationer…
#3 Visst han vann många lopp och ni var jätteduktiga tillsammans, men han mötte inte dom bästa i monte SM så det kanske är därför han ej är nominerad.

#6 Snabbast = bäst?
#7 Ja , jag tycker att Gumino är bäst ! Både i trav och monte !

jag tkr att Marretto skulle varit nominerad!!!!
Han har för guds skull gjort ett fantatiskt år, och vad jag vet så startade han inte i sm för att han var lite lätt skadad o sliten, o Bella vill bara sin hästs bästa!
Aja fick de besvarat via mail, man kan väl sammanfatta det med att allt hänger på sm. Tråkigt att de ska vara så varje år…

Alla hästar som är nominerade är väl det pga att de är de tre snabbaste hästarna i varje kategori? Eller har jag fel? Ser så ut i alla fall… Sedan kan man givetvis diskutera andra prestationer som ska göra att hästar nomineras, tex om man ha vunnit SM men sprungit 4:e långsammast av alla h/v så ska hästen självklart vara nominerad tycker jag. Snabbast behöver inte alltid vara bäst, men i SM/Monté-SM/Guldsto/Kriterie/Derby/Femårsmästerskap så är snabbast bäst!
#11 Ja du har fel där, för då borde t.ex Lexius varit med på äldre hingstar och valacker istället för Ernst Ronaldo. Lexius var snabbare i både auto och volt och alltså tredje snabbast i landet.
Men sedan håller jag med om att inte alltid snabbast måste vara bäst, men det gäller att vara bäst när det verkligen gäller som tex i SM. Vinner man SM men inte är snabbast så är det klart att man ska vara nominerad och vinner man SM och dessutom är snabbast i landet så tycker jag man är bäst !
Jag kan absolut förstå att man inte nominerar en häst som inte tillhör de bästa i Sverige (läs snabbast). Att vinna i de lägre klasserna är trots allt lite lättare än SM-klasserna.
Däremot tycker jag att man mycket väl kunde nominera Bella som årets montéryttare. Den kategorin fanns i alla fall förr och då kunde det bli så att den som hade flest segrar i monté blev årets montéryttare. Synd att den kategorin verkar ha försvunnit.
#9 Sen var det väl så att Bella valde att avstår från monté-SM för att hon inte tyckte att han Maretto var tillräckligt bra för monté-SM. I alla fall var det så hon svarade då jag frågade, eller ordagrannt: "Han har inte så mycket där att göra." Citat Bella.

Hmmm…hänger det på SM?! Då har det svängt sen förra året då Gumino vann både SM i monté och i trav och sen världsrekord på det. Han gjorde många starter och mötte landets elit hästar i de flesta loppen. Årets häst blev då Tuffing..må ingen skugga falla över den hästen, men nog tyckte jag att Gumino hade mer meriter. Var det röstning även förra året?
såklart att Maretto var grym förra året men han var helt klart inte bäst. utan det är de snabbaste hästarna som ska slåss om den titeln.
inte kan Maretto vara nominerad till Årets montéhäst bara för att han tog massa segrar för där finns 3 och 4 åringar russ som radat upp segrar 2008 men ändå inte är med i nån nominering.
en sak förstår jag inte och det är varför Golda Apache är med bland årets äldre…. för det första hör han inte till Sverige alls och sen tycker jag Dynamit II hade passat bättre på den platsen då han tog massor av segrar 2oo8 + sänkte sig ner till 2.09 blott 6 år gammal och slog självaste Domino.

Ja, jag funerade med över Golda Apache, jag trodde att bara svenska hästar kunde bli nominerade.
Har det inte funnits årets kusk och årets montéryttare tidigare, eller är det inte samma röstning?

#15 inte årets häst men årets monte ponny kanske
#nej han är INTE årets monte häst. den som vann monte SM är det ingen annan.
monteSM= svensk mästare i monte =årets montehäst

Men det stod ju så här också på SPTF:
Årets häst kat A och kat B samt årets kuskar utses av SPTF:s styrelse
Om vi ska följa STC:s regler borde Golda Apache inte vara nominerad !
Var Commander Crowe snabbast i Sverige i fjor……………….
??? (svar: NEJ )

#18 Vore det så enkelt så skulle man ju inte ha tre nominerade, då hade ju sm-vinnaren automatiskt blivit årets vinnare.
Säg att en häst vinner ett mästerskapslopp, men en annan häst går en snabbare tid, vilken är då bäst?
ALLT SKA VARA SÅ RÄTT & RIKTIGT NÄR DET GÄLLER SPTF, MEN HUR KAN DÅ GOLDA APACHE VARA NOMINERAD??????????
För övrigt tycker jag att dom har nominerat rätt. Det ska väl ändå vara dom bästa. Och med dom bästa menar jag dom som går ut i våra större lopp och vågar möta dom bästa.
Håller med om att Maretto & Bella har varit otroligt duktiga men aldrig mött dom bästa.

Jag blir besviken när jag läser här.Hur kan dom bara gå på snabbast tider? Att Bella är en bra vän till mej har inget med detta inlägg jag skriver att göra. Men HERREGUD, Bella red Maretto med gipsad fot och tog t r o t s d e t 9 raka segrar!!! Hon kämpade och vann med sin helt otroliga ponny, dom två tillsammans är ju ett vinnande koncept. Att hon avstog från ett montéSM som vanns på under 1.50 är väll inte sådär konstigt?
För dem flesta så var Bella och Maretto helt klart bäst
För mej var dom det iaf
*Detta är MIN åsikt, inget illa om någon, absolut inte riktat mot någon
#23 Visst jag tycker också att Bella och Maretto var/är jätteduktiga MEN det är väl självklart att de som är snabbast och som har kommit bäst till i montè SM är bättre!
# 23 Hade det funnits ett pris som årets monteryttare så tror jag nog att Bella varit nominerad och hade det varit Maretto som sprungit med gipsad fot så hade säkert han varit det också ! 
#23 Årets kuskar och årets montéryttarinna/ryttare kommer att utses, http://www.sptf.nu/fragasvar.php?sida=Fragasvar&expand=392
Går att läsa på SPTF hemsida, Frågor och svar.
Så priset finns, om Bella är nominerad framgår inte.
Mvh Hasse
Varför är Golda Apache nominerad!? Det ska väl bara vara svenska ponnyer, eller har jag missförstått?
#27 Nej, det behöver det uppenbart inte vara. Det finns också att läsa på SPTFs hemsida, frågor o svar http://www.sptf.nu/fragasvar.php?sida=Fragasvar&expand=390
Mvh Hasse
#28, jasså, förvånande… Konstigt att SPTF inte utser svenska nominerade ändå… Räknar man prestationer på svensk mark eller? Då kan ju vilken ponny som helst få pris….
Jag personligen tycker i alla fall att bara svenska ponnyer eller möjligtvis svensktränade/ägda ponnyer som tälvat i Sverige ska bli nominerade.
#29 Håller helt med!