Föl eller inte?
I somras köpte jag en dåvarande tvååring ( numera tre år).
Hon är nyligen inkörd men har på senare tid börjat bete sig lite konstig. Hon har legat mycket och ser mer dåsig och trött ut. Igår såg vi, vad som måste har varit sparkar från magen och hon har fått lite fyllt i juvret. Hon är inte speciellt tjock eller rund om magen. Om hon nu är betäckt är det förmodligen en fribetäckt, så det kom lite som en chock! Tror ni hon är betäckt eller kan det vara någonting annat? För det finns inga aningar om att någon hingst har varit över hos förra ägarna.
På bild: Gulda

Om det är nytagna bilder så ser den inte särskilt dräktig ut.
Men be en veterinär kolla saken för säkrehets skull - om inte annat så vet du ju om du kan träna henne som planerat eller om du måste ställa in dig på en tävlingsfri, mammaledig säsong…

#2 Jo bilderna är nytagna..
Hade kontakt med en veterinär idag då jag berättade lite hur hon hade vart osv..
Enligt han så var han säker på att hon var med föl, och tyckte jag bara skulle vänta på och se när det kom..
Tycker ändå du bör låta en veterinär undersöka henne. Om hon är dräktig så måste du ju fodra därefter.
köp ett urin test på avelsto.se
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Risken finns att hon är tjuvbetäckt (ej fribetäckt) och jag tycker du ska låta veterinär kontrollera om hon är dräktig, eller, som #5 sa köpa ett urintest.
Dock funderar jag lite över din beskrivning.
- Ett friskt sto som är dräktigt bör inte visa tecken på att bara trött och/eller dåsig.
- Att se fölets aktivitet i magen är mycket ovanligt.
- Dräktiga ston börjar sällan fylla djuvret tidigare än ca 1 månad innan fölning. Isåfall skulle hon ha blivit betäckt runt april 2008.
- Hon ser inte dräktig ut på bilderna. Dock är det lättare (tycker jag) att se på bilder tagna från sidan än frammifrån.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#6 Oj menar tjuvbetäckt ;)
Dock är hon ju bara 3 år, och är rätt sen i utvecklingen då hon är rätt liten och växer just nu, så tror det tar rätt mycket på hennes krafter.
har du användt urintest? Eller finns det någon erfarenhet av det?

Det sparakar rätt mkt från magen, vad skulle det då kunna vara om det inte är ett föl?
Vill ha alla förslag? :D
Detta var mitt kriteriehopp, så min tävlingssäsong blir nog med en häst mindre som det ser ut nu :P

Vad skumt det låter!
jag tycker inte hon ser särskilt tjock ut, men är å andra sidan inte så "fölvan".

#10 Jag väntade på ett föl och det sparkade som bara den där inne. Nu kom det inget för, kraftiga tarmrörelser kan ses för ögat. Hon kanske inte är helt frisk? Någon typ av kolikkänning?

#11 Ja visst jag tkr också det är rätt skumt.
Hade min faster Katrin hos mig som är väldigt hästvan, hons sa nämnligen direkt att det borde vara ett föl i henne. Henne har jag lyssnat på i alla år hehe ;
Men visst låter det skumt :O

#12 Jaa joo, Alltså jag har jätte svårt att tänka mig vad det är, Har haft kontakt med Katrin Hjalmarsson som du säkert vet vem det är under tiden hon har vart så här lustig.
Vi började med att avmaska henne för att se om det var något den vägen men det var det inte. Sen helt plötsigt när katrin kollade på henne så tyckte hon direkt att hon såg ut att vara med föl :O
Ska ringa och kolla med veterinären ytterliggare en gång till i morron.
#14 berätta hur det går! hoppas för din skull att hon inte är dräcktig 

#15 Kan berätta att jag hade veterinären hos mig idag. Han kände igenom hennes mage men kunde inte säga ritkgit om hon var dräktig för att det var svårt att se. Men han sa att fölet kunde ligga i mitten och då var det svårt genom att bara känna på sidorna.
Men han tog ett blodprov som vi tog för att se om hon är med föl, så då får jag i alla fall reda på säkert om hon är det ja eller nej. Så det kanske dröjer tills nästa vecka innan jag får reda på svaret :D
Men man undra ju verkligen vad det är om det inte är ett föl? jag menar om de visar sådana lustiga symtom? :O

Men jessica, kanske blir två föl till sommaren då? ;) Ska bli spännande att se!
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ska bli spännande att se om det är ett föl där inne, om inte så blir det ännu roligare (eller det beror ju på..) att se vad det är som "spökar", när det är dom symptomen som det är ;)

Men har hon gått i närheten av hingst förra året då?? Kände inte veterinären inne i henne?
//Mickan

#17 haha visst Vilmas föl få ju en lek kompis i så fall ;)

#18 Ja visst man undra ju, Man är ju rätt nyfiken på blodprovet som man inte få veta förrens om en vecka. jag är lite ängslig, ahah svårt att vänta så länge :P
Man kan ju undra var det är om det inte är en liten där inne?:P

#19 Alltså de som hade henne innan har en väldans massa hästar och en stor hingstflock. Men hon var nämnligen på öland förra sommaren och där är inga hingstar i närheten. Så om hon nu är med föl vilket jag inte vet så måste troligtvis någon av hingstarna hoppat över hemma hos dem, men de kan inte komma ihåg om någon vart över :P
Alltså han ville helst inte in och känna i henne, i och med att hon är ändå rätt liten så sa han att det var lätt att hon kunde kasta fölet, och det vill jag ju inte att hon ska göra om hon har ett föl.
Men fruktansvärt jobbigt att vänta på blodprovet ;)
hehe, jag hoppas bara att blodprovet visar de du önskar att de gör! :)

#24 Jaa precis.. På ett sätt vill man ju ändå att det ska vara ett föl för då vet man ju vad det är.. för om det är något annat så vet jag inte vad det är, men då får man kolla upp det :P

Vore roligt om du kunde skriva sen om hon är med föl eller inte? :)

#25 Förhoppningsvis kanske jag få svaren i morron, Vore jäkligt skönt så man slipper oroa sig :D
Men jag lova skriva så fort jag vet ;)

Kan ju säga att jag också är välldigt spänd. Eller ja, det ska bli kul att veta om det är ett föl eller inte, eftersom symptomen är så skumma ;)

#27 usch ja, jag har aldrig vart så spänd någon gång, och de jag har pratat med som bor i mina hemtrakter har knappt aldrig heller vart med om sånna skumma saker innan. Hoppas hoppas hoppas verkligen jag få reda på svaret i morron :D
önskar dej lycka till å håller tummarna :D
Hur går det ? Har du fått svar på om hon är dräcktig eller ej ? Väntar med spänning 

Ja har du hört något om där skulle vara ett föl i magen ?
Här har jag ofta sett fölen röra sig och sparka i magen på våra ston , det är rätt häftigt att kunna se det faktiskt och känna är ju ännu häftigare när de kickar runt :-) nästan som när man väntade barn själv *S*

#30 , 31
Nej än så länge vet ja inget. jag har ringt upp och hört på SLU men de kollade bara hormon labb på måndagar, Så antingen får jag reda på det på måndag eller tisdag..
Så nu vill man bara att helgen ska vara förbi så man få veta det någon gång..:D

Va skumt , önskar dej lycka till och håller tummarna :)

Ja allihopa nu har jag fått reda på resultatet av blodprovet…
Och det är faktiskt ett föl i hennes mage, Så jag få vänta och se nu när det lilla underverk kommer till världen…

OJ! Shit jessica! 
Josefinejumpforjoy.blogg.se

wow, det kunde man inte ana;P Grattis!! Hoppas det blir ett fin, fint litet föl och ni snart får reda på vem pappan är

#36 haha nej precis.. Tack ;D Jaa man få verklign hoppas det blir ett fint föl och att allt kommer gå bra…

#37 Hoppas det går bra nu med allt :)
Nyfiken på vem som är pappa =)

Hoppas att allt går bra hon är ju ändå inte så gammal och att allt är bra med fölet och att ni kan lista ut vem som är pappa.
Grattis får man väl säga, hoppas att allt går bra trotts hennes ringa ålder. Kolla med förra ägaren vilka hingstar hon gick i närheten med och sen är det ju bara att ta dna-test på de som är inblandade.
Grattis :D

Grattis! :)
Hoppas allting går bra, och nu var "gåtan" löst…;)
Grattis! Gulda är kanske lite väl ung men troligtvis går allt bra och då är det ju ganska kul att de får föl samtidigt, Vilma och Gulda. Saknar du hästar att köra/tävla 2009 så vet du att jag har ett par stycken.
Ann
Grattis! Hoppas att det kommer ett fint föl!
Nu återstår gåtan om vem som är pappa! Väntar spänd på det!