Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1288 ggr
divansson
0

Hur går det för er?

Bara lite allmänt nyfiken ;)

Hur ser hästarna ut för dagen och hur går det med träningen hitills? -  Finns det bra träningsmöjligheter där ni bor, mycket snö och is, eller är det inte bra alls? -  Hur är eran dag nu på vintern tsk från på sommaren, går hästarna ute samma tider? -  Är hästarna rakade eller orakade, har de mycket täcken eller inte?

Som ni märker, lite allt möjligt bara ;) Berätta gärna mycket om hur det går och allt sånnt :)

Vill gääääärna se väldigt mycket bilder FlörtSkrattande

even
0

Här i rättvik är det super fina kör vägar, det är massor med snö, och i dag har vi fått ännu mera snö när jag skulle köra i dag så fick Bill verkligen pulsa för att vi skulle ta oss fram. Träningen funkar bra, men i tisdags så fick Bill kolik på kvällen så du blev det att ängna hela kvällen att tillkalla veterinär och passa honom för att se att det inte blev värre, annars går allt som planerat.:)

carsbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är snöslask här hos oss. jag var ute o körde conrad idag på skogsvägar =) min hund gjorde oss sällskap oxå. conrad trava på i lagom fart hela vägen, utom vid ett tillfälle då han fick gå en km ungefär. conrad har väl inte så bra kondition jusst nu, men är frisk o utvilad =) conrad e orakad o har decimeter tjock päls.

använder bara flis täcken om han e småsvettig o ska ut i hagen, sålänge de inte regnar då får han va inne tills han har torkat upp lite ^^

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

ryttarn
0

Vi har kanonvägar nu. I julas var det lite hårt men sedan har det snöat rejält och är verkligen optimalt. Började köra igång Monljus och Troll Twix lite försiktigt för en månad sedan så dom är uppe i full Vinterträning nu, ute tre till fyra dagar i veckan.

Träningsdagbok för Tejas Monljus hittar ni på min iFokus blogg.

[Träningsdagbok för Tejas Monljus 540](http://ryttarn.medlemmar.ifokus.se/Blogs/?Tag=Träningsdagbok Monljus 540)

[](http://ryttarn.medlemmar.ifokus.se/Blogs/?Tag=Träningsdagbok Monljus 540)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

hannabrink
0

Här har vi det jättebra just nu om man bortser från leran ;) Frimma är nog faktiskt piggare än någonsin & kan springa hur långt som helst utan att bli trött verkar det som. Tränar gör vi mer eller mindre varje dag så här är det full rulle! Hon är "halvrakad" & går med flera lager täcken den fryslorten. Nu på vintern står hon inne på natten & får komma in när de börjar bli mörkt så ju ljusare det blir desto längre är hon ute. På sommaren går hon ute dygnet runt.

thilda-
0

Luddan tränas lite men själva hård träningen kommer snart igång bara det blir bättre väder nån gång :)

Luddan är orakad i vinter eftersom jag får inte tag i nån som skulle vilja ge sig an med henne ( jätte dum att raka )

Katitzi
0

Rezit tränas på, varit väldigt fruset och hårt i marken så har haft svårt att köra igång honom ordentligt så har bara blivit någon gång då och då känns det som. Men igår var det ju superväder och var verkligen mysigt med en körtur :D Hoppas att det fortsätter bli varmare och varmare nu ;)

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

mallan-nog
0

Både Monita & Montró är igång ordentligt. De tränar på bra & Montrós inridning har börjat så smått. Just nu är vägarna jättefina med ett täcke av snö/is. Det är en hel del snö att pulsa i oxå. Monita som står i stall är halvklippt och går med dubbla termotäcken, hon hör till den frusna sorten. Montró går ute med pälsen kvar och utan täcke. Lägger på henne täcke när hon tränat bara och tar sen av det när hon torkat. Det är första vintern på väldigt länge vi har hästar i stall. Normalt går de på lösdrift allihop. Men varmblodet jag fått behöver stå inne & ha sällskap, så Monita & Primona har fått offra sig. Primona verkar helnöjd, medan totta har delade åsikter från dag till dag…

Nitro
0

Pigall skrittas bara än så länge. Har ingen brådis med honom.

Han är en såkallad plus-modell just nu. ;)

sarahansen
0

Gudrun Gross är igång ordentligt . Det är mest is här i Nynäshamn så ingen träning i snö men det funkar ändå . Hon står på Fitunas gård så där finns det alltid banor att köra på , eftersom Timo Nurmos har sin träningscamp där . Gudrun tränar mest backträning så hon blir riktigt stark :) Hon är klippt och går med många täcken när det är kallt , hon älskar att springa och leka i hagen med sina kompisar . Hon är glad när man kör , det spelar ingen roll hur fort man kör henne hon är lika glad ändå :) Hon är ingen gullegris som man står och kramar direkt men hon är snäll ändå . Hon står i stall  men är ute hela dagarna om det inte är jätte dåligt väder. Hon tränar ca 3-4 gånger i veckan .

amandahandersson
0

Musse är igång, han körs 2-3 ordentliga pass i veckan.

Zolle har jag börjat sätta igång, rider honom mest nu. Hade tänkt börja köra honom nu.

Vi har jättebra snöunderlag! Lite kallt har det dock varit nu på sistone… -20° hela helgen, lite bättre idag (-10°). Får hoppas att det blir ännu varmare i veckan, ju varmare desto mer behagligt tycker jag ;)

Just nu är jag ganska allvarligt sjuk, låg däckad nästan hela förra veckan utan att kunna gå. Blev bara ett pass för Zolle förra veckan, ingenting för Musse… :S Men det tar dom väl igen hoppas jag! Förhoppningsvis är jag tillbaka i stallet imorgon! :)

Jag planerar att starta lite senare nu i år, framåt juni-juli. Så det är ingen brådska… Men förhoppningsvis ska mina få börja gå 3 gånger veckan var nu, hinner nog inte så mycket mer i tanke på att studierna också tar sin tid!

agnes_S
0

Tur-Bo är igång med syrketräning och konditionsträning mestadels. För tillfället är han ledig för att jag är bortrest, men annars är han i full gång. Går väl i snitt fyra dagar i veckan omväxlande pass. Vägarna är delvis rätt hårda, så man får anpassa hastigheten. Jag önskar att vi hade snö, Tur-Bo tycker det är så kul och han hade behövt lite snöpulsning =) Han är varken klippt eller har täcken, går ute dygnet runt. Tubbe är nog egentligen en vinterhäst, han är mycket piggare när vädret är svalt och skönt…

Colt
0

Tonic tränar på 2-3 gr i veckan :) Vi pulsar mycket i snön nu.
Det gäller att ta vara på snön så länge den ligger kvar.

amandahandersson
0

Kylan sitter kvar… Just nu -19°, man blir verkligen på körhumör :P Hoppas det blir bättre till helgen! :)

Kan fylla i lite om träningen…
Just nu tränar Musse kondition och styrka, han har börjat med backe och han tar verkligen i för kung och fosterland! Passen är från 7 kilometer till 1,3 mil långa ungefär, säkert längre ibland… Zolle går enbart ridpass just nu, drygt 8 kilometer långa, bra konditionsträning det med.

Hade tänkt börja med lite intervaller i mars med Musse, för Zolles del lutar det mest åt april. Har verkligen kommit igång sent med honom i år, men men…. Så kan det bli!

marika-J
0

Här finns det snö iaf som en så länge ligger kvar!

Grann körs nu omk 4 g/veckan (men börjar mera nu v.8 då jag har sportlov)  Jag har mycket att välja på i träningsväg, men så länge snön ligger kvar är det åkrarna som gäller (och det finns det gott om här)! Grann älska verkligen att pulsa i snön och jobba ordentligt. Även fast jag inte kört mer än 6km/tur än så länge märks det att lilla köttbullsmagen krymper fort!Flört När kondisen blivit ännu bättre börjar vi köra lite i backe innan intervallerna börjar i slutet på mars/början på april.

Lilla Dumle (som dock inte är så liten längre) kör jag oftast 2 g/veckan. Passen blir på mellan 3-6km. Han får också springa mycket i snön på åkrarna, men även runt på lite roliga vägar så han inte ska tröttna. Han har utvecklats enormt mycket under de senaste månaderna och nu håller jag på att lära pappa att köra så snart kan vi köra Grann och Dumle tsm, vilket jag tror de kommer att gilla båda två!

Men jag har inte så brottåm med Dumle eftersom tanken är att han ska kvalas i höst om han är mogen för det då vill säga.

(på bilden är det Grann)

Jenniferohlson
0

Tigris Hade rätt lång vila efter myket träning och lite tävling, är riden sedan december börjar få bra kondis, hon är inte klippt men har täcke när de är kallt eller nederbörd samt efter träning. Hon ska börja köras till helgen.

Gerti vilade från kriteriet till dcember sen är hon riden en del och lite körd,hon klipptes till kriteriet så hon har alltd täcke, är det nederbörd ha hon ävn körtäcke när hon körs.

Båda två ska börja tränas lite hårdare nu och kanske gå nåt banjobb om några veckor så man ser var dem ligger.

NatthaBlom
0

Ja jag tycker vell att Mawerik sköter sig bättre än han borde efter skadan Skrattande

Det enda hårdare jobbet han fått var när jag o Evelina var på rakbanan med han och Bill, då var det fart på han kan jag säga o han blev inte märkvärt trött heller efter typ 10 vänder på rakbananSkrikandes fast då bara jogga vi de första vändorna

divansson
0

Kul att det verkar gå bra för er :)

Själv så har jag tränat Harry hela vintern, det vart nån vecka där vaccineringen kom imellan. Det är just nu superfint att köra, det är ihop-packad snö som är ungefär 1-2dm tjockt, skotrar åker där dagligen fram och tbx så det är jättefint och bra, det är som en liten rakbana. Det snöar ofta och vi har just nu kanske 4dm snö, så det är även jättebra att kunna snöpulsa här, fast ja, det blir full fart ;)

Jag ska till Rättvik med han nu på lördag, sedan ska jag dit varje lördag fram tills i mitten av Mars. Så det är bara 3 dagar kvar innan jobben börjar :)

Jag kan säga att trots den stenhårda träningen han fått hela vintern så har han inte blivit smalare alls, det är precis som att han inte kan bli smalare, han är tydligen menad att vara såhär tjock … :P  Men jag håller hoppet uppe om att det blir bättre nu med snabbjobben :)

Han har dubbla täken inne och dubbla täcken ute, orakad. Han fick aldrig nån riktigt tjock hemsk vinterpäls, han har haft mest päls udner magen och på öronen, men annars så har det vart halvdant hela vintern tycker jag.. Halstäcke dygnet runt kan jag ju tillägga. Han har fällt päls nu (kanske 1/4 av vinterpälsen) så han är klar när sesången börjar.  Och hästarn agår ut samma tid på morgonen som alltid, men in tidigare än på sommaren, då kan de vara ut tills 7-8, nu går de in vid halv5-5..

:)

PROS
0

Hej på er !

Här ligger vi på latsidan,ponnyerna skrittas fortfarande då jag jag dras med en envisförkylning.

vi får se om vi lyckas komma igång i år(kan bli sen)

#17 Vad duktig du är som har tränat hela vintern,lycka till i år och hoppas att ni får fina framgångar.

Vi har  haft en fantastisk vinter med snö sedan i början av december här i Leksand, så förutsätningarna har varit kalas. 

Jag önskar alla Russfantaster lycka till med tävlandet

vi kanske se framöver

/Linnea

marika-J
0

Kan ju tillägga i #14 att mina går utan täcke, både inne och ute.

De släpps ut samma tid som vanligt; 07.30-08.00 men tas in tidigare; mellan 18-19.00. Medans de på sommaren får gå in runt 21.00 om de inte får gå ute på natten.