Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1129 ggr
xeter
0

hur gör ni?

Hur gör ni för att undvika att hästarna får stora klampar i hovarna när de tränar med skor i snö?

palomia
0

Skor med snösula…

Karsk
0

Jag använder också snösulor :)

Colt
0

Ja tycker faktiskt inte att snösulorna hjälper så speciellt mycket…

Det klabbar ju bara i så länge man skrittar men sen när man travar och håller igång så brukar det gå bra ändå. :)

Jennie_A
0

Travar hela tiden :o)  Vi använder inga snösulor eller liknande, men av egen erfarenhet så märker jag att om man håller tempo så slår de ur dem innan de blir några….

CarinaA
0

Førdel nær man skor sjælv ær att man kan dra av skorna o køra barfota, klart øverlægset !

divansson
0

Vi brukar ha hela 'vanliga' sulor, men för inte så länge sedan bytte vi till snösulor, första gången på läänge vi har snösulor faktist. Då håller sig hovarna finare än med hela sulor så :) Att vi har sulor är för att inte förstöra benen på dom och sen är det mycket snö i hagen, plus att de skrittas mycket.

ryttarn
0

Vi använder snösulor, helt överlägset. Har gjo´rt de två senaste åren, innan dess var det ett hv så fort det var kramsnö….. nu är det inga problem längre….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

hannabrink
0

Vi har i vanliga fall sulor på Frimma men nu under vintern har hon fått gå utan. Vi har ju inte heller haft särskilt mycket snö i Skåne så det har nästan inte varit några problem. Men en kompis hade läst om att man kunde klippa ut plastsulor ur t.ex. glasslock och trycka in i skon som man sedan kunde ta bort. Testade detta några gånger och det funkade faktiskt! Billigt och bra :)

mallan-nog
0

Har faktiskt inga sulor på våra hästar… Har fungerat bra ändå. Som #4 sa, så länge man travar är det lugnt…

Teja-Bea
0

Jag har mina hästar barfota så länge det går. Sen blir det sulor på.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

giffan
0

Ett tipps.

Ta vanliga godisburkar (man brukar kunna få dem i godisbutiker, bigpack lock eller liknande. Ställ hoven på och rita av, klipp ut. Sen går det att trycka in dem under skon, så blir det som typ snösulor. Om man tappar en så kan man lätt göra en ny. Men man behöver inte ha sulor på mer än när man rider/kör.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Stallmima
0

#11 Roligt tips, det måste provas Glad

savrarpstuteri
0

De ponnyer som tränas under vintertid hemma har "kantsulor" snowgrip och guldskor!

Helt suveränt o halkrisken är minimal !

Gutteberg
0

#11 Det var virkelig et helt supert tips! Vi hadde ordnet med snøsåler til hovslager'n kom. Men han rådet oss til å unngå dem. Noe han muligens har rett i.

Uansett, vi har nå prøvd å legge inn tynne plastplater i skoen, og det var helt genialt. Vi la inn plater foran, og ikke en klump. Takk for tipset! I dag hadde det ikke vært mulig å trene utenGlad.

[DHIZA-bus]
0

allison går med guldskor runtom och hela snösulor fram. har inga problem med snökocker eller liknande.

giffan
0

#14 Ja det som är med att ha snösulor, är att sömmen skaver av så lätt, och då tappar de skona.

Lägger du i platta när du behöver slits inte sömmen när det inte behövs. Det blir billigare i längden.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
0

#16 Kan inte påstå att jag märkt att sömmarna skaver av. Skorna sitter som berget, men det kanske beror på vår suveräna hovslagare :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Zeleno
0

Jag använder snö sulor och tycker det funkar jätte bra (:

divansson
0

#16 Vi har då aldrig vart med om att sömmarna skaver av..  :p

joooossan
0

Jag har mina barfota, har inga jätteproblem med klampar. Kan ta lite olja eller stearin under hovarna också så fastnar de inte så lätt :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se