Hur var det på er tid?
Jag tänkte att det kunde vara kul om alla skrev lite om hur ponnytravet såg ut när ni började tävla. Skriv lite om vilket år det var, hur man tog licens, hur fort hästarna gick, hur reglerna såg ut osv. Det kan bli kul att jämföra hur ponnytravet har ändrats och utvecklats :D

Tog licens 1998 tror jag det var :)
Var en kväll hem till Barbro Hell för lite snabb inlärning sedan veckan efter var jag till Romme körde 2 licenslopp på samma dag o sedan direkt uppsrivning
snabbt o enkelt
Ponnytravet var då absolut ingen så seriös grejj som det blivit nu, då så var det inte många som hade hela dressar utan de flesta hade någon hemmasydd jacka el nå liknande, att köra i ridhjälm var helt normalt och ja vad ska man säga allt var mycket enklare och roligare DÅ

Jag tog min licens -95 (9 år gammal). Jag gick på travläger i tre dagar på Lindesbergs travbana, vi fick lite teori och praktik innan uppkörningen. Jag körde upp med russ (fast jag var för ung för att få köra dem i lopp). Inga licenslopp då inte=)
Håller med om att ponnytravet då inte var lika seriöst som det är nu.
När jag körde russtrav på Gotland i början på 60-talet var det över 20 startande russ i varje lopp, man behövde ingen särskild licens och man hade penninghandicap bl.a…….det kördes även med 2-åringar! Den tiden vill vi nog inte ha tillbaka! MEN kul var det!

När jag börgade köra ponnytrav 1983 behövde man inte ha dress, men många hade det ändå(egna färger alltså, ingen hade "riktig" dress). Min fyra åriga shettis gick 3,01,4 och var snabbaste fyra åringen det året. Vi fick licens om man klarade ett relativt enkelt teoriprov och gjorde en provstart (inget helt provlopp). Hästarna fick licens om de klarade en provstart, men det behövde inte vara någon perfekt start precis, bara man fick runt dem i volten. Många hästar var helt livsfarliga på banan.

Jag tog min licens 1993 (8år) och minns en helt annan sport än idag. Jag håller inte med om att ponnytravet inte var seriöst då. Man tränade hästarna med känsla och det var gemenskap på banorma. Det var seriöst - men inte alls på lika blodigt allvar som idag!
Jag minns ett ponnytrav med grunidén "alla är välkomna!" Vilket jag saknar stort idag. Regler som går emot regler och bergänsar flera och fleras möjligheter att delta. Och detta med risk att skrämma bort många, både nya och gamla, utövare..
På "min tid" Vann jag Elitloppet kat A på 2.52 (1994) och monté SM kat A på 2.38 (1996). Det gick att göra distansändring, lopp med hcp efter gottgörelse och varning för oren trav. De två sistnämnda är regler som jag absolut vill ha tillbaka!
Jag saknar att stolt kunna visa upp dekalen "ponnytrav är kul!" Ponnytrav ÄR kul idag, men inte allt tjafs runtomkring…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#5 Handikapp efter gottgörelse skulle man väl kunna ordna idag också? Skriv ut en prop med fri handikapp och sätt distanserna efter den snabbaste tiden på de fem senaste starterna (max 5 sek över rekord som det var då).
#6 Det skulle ju vara perfekt prop
Det var lite mer som en folkfest på 80-talet. Det var Järva ponnytravklubb som hade tävlingar på småbanor runt Sthlm. Med toto och servering.
Shettis, russ och fjordinglopp, samt monte´ och även galopplopp för dessa. Verkligen roligt att se på.
I stallet där min syster hade sina ponnytravare, lastade gubbarna som hade stallet in alla tjejer med russ och åkte och tränade och körde dem till tävlingar. På så sätt fick många komma ut och tävla som inte hade de möjligheterna annars.
Många av dessa russ kom från Lojsta på den tiden, det var därifrån man skaffade sig ett russ! Det var även "stallgubbarna" tog sin lastbil och hämtade hem föl på hösten.

När vår Daily Mail - shettis som nu är 21 år - gjorde sin första start så hade ostartade 3-åringar 20 m gottgörelse, dvs hon fick starta 20 m framför alla andra……