Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 621 ggr
juliapettersson
0

Auto & voltrekord

Från och med nästa år räknas ju den snabbaste tiden som rekord, alltså anmäler man på auto om den tiden är den snabbaste.

Jag tycker att detta är väldigt synd. Det går ju alltid snabbare i auto, där är ju hästarna uppe i maxfart vid startlinjen. Har själv ett sto med rekord 2.05 volt, 02 auto. Känner mig väldigt orolig inför nästa säsong då det rentav kommer att vara omöjligt för henne att klara av 02 i volt.

Det positiva är att hästar som "spars", alltså börjar med att starta autolopp för att sedan gå ut och vinna noll-loppen, kommer att försvinna.

Vad tycker ni?

johanna9
0

jaa tycker det är rätt bra att dom ändrar det nu för alla ligger i fis kör om dom leder jätte mkt.. så det är bra tycker jag,. jag har en som kommer få stå på 58 och den andra på 03. men ja vet att dom kan mer så de är ingen fara för mej.

Annelie-
0

Jag tror att de är de snabbaste elit hästarna som kommer att drabbas värst! Det är ju nästan helt omöjligt att trava 1.40-1.42 i volt!

Jag hoppas att det kommer att bli mer auto-lopp och penninghandikapp då för de snabbaste så de får starta lite också!

Självklart kommer det inte att bli samma körning som det varit nu i mästerskapsloppen heller! Ingen kommer ju att vilja sänka sitt rekord mer än de verkligen behöver eftersom de kommer att bli svårt för hästarna sedan!

Bättre som det är nu tycker jag!

Jossaa
0

Jag tycker det är bra!  Dom flesta är ju lite snabbare i auto så visst är det synd på ett sätt. Men finns dom hästarna dom har ett dåligt volt rekord och ett snabbt auto rekord och på det sättet är helt överlägsna

ryttarn
0

Anledningen till att det blivit så här är att vissa kuskar/tränare satt i system att spara voltrekordet in absurdu. Hur kul är det att möta en häst i en voltstart där det skiljer 15-20 sekunder mellan auto o volt. Den "normala" skillnaden mellan auto och volt ligger på 1-2 sekunder. Jag tror inte detta kommer vara något större problem ens för de snabaste hästarna då de i samma "division" har likartade prestations skillnader.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Hannna
0

Men ostartade ponnier som vinner en massa lopp kommer inte försvinna, de kommer ju bara köra lika sakta i volt som auto! Så den regeln kommer inte fungera i alla fall! Nästa år kommer ett autolopp ses som ett vanligt voltlopp, rekordet kommer gälla i alla sammanhang. Så de ostartade hästarna som kommer ut varje år kanske inte kommer vinna lika mycket, då de inte radar upp vinster i autoloppen innan de går ut i voltloppen. Men glöm det att de kommer anmäla ut i auto och köra 20sek under voltrekordet, folk är ju inte dumma heller. Jag tror inte man kommer vilja anmäla ut i auto lika mycket nästa år, med tanke på att sin ponny kanske får ett för bra rekord som den får svårt att matcha i volt.

juliapettersson
0

Synd för min egen del, autoloppen blir tomma och jag kommer bli tvungen att bara köra auto.

Mille
0

#varför bara köra auto?

Jag tror att de som redan har jättesnabbt autorekord men saktare voltrekord komme rköra fler pengahcp.

själv kommer jag nog inte starta min lillpojke i nåt autolopp pga. den regeln.
Stoet har redan ett autorekord 2 sek under volt. och hon kommer få väldigt svårt att gå så fort i volt. men å andra sidan är det ju lika för alla, så de flest kommer ju hcp efter autorekordet om de har.

någon som vet om detta är bestämt eller om det kommer köras som test under -07?

Kris_J
0

Jag tror en del som har ponnyer som kanske gjort ett "super" rekord i auto, men inte lyckats komma i närheten av det sedan i volt slutar tävla sina ponnyer. Tråkigt i så fall.

Veritas odium paretFörvånad

Ylva_Sundbyholm
0

Det är tyvärr beslutat på årsstämman 2006.

Ylva

giffan
0

Jag tror inte att shettisarna blir lika drabbade som russen.

Och redan nu så kan man ju se att det inte är så många som anmäler till auto lopp, just för att inte ha sänkt rekordet till nästa år.

Tur att man har ponnysar med liknande rekord i volt som auto.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

jessssica
0

Min ponny har ett autorekord som är 7 sekunder snabbare än voltrekordet så det kommer bli svårt för honom att trava så snabbt i volt, men å andra sidan är det väl lika för det flesta att det har gått snabbare i auto…

[cancan]
0

mitt russ har ett voltrekord som är 5 sekunder snabbare än autorek… fast han kommer ju inte att tävlas nästa år.. :(

CarolaCarro
0

Men då kommer de här inte drabba russ/shettisar som enbart har startat i volt?? Min har bara startat i volt så han har ju inget autorekord så ja  vet ju inte om han går snabbare i auto än i volt iaf?

ryttarn
0

För att ta ett exempel från verkliga livet…

På Halmstad den 1/10 Startar Dynamit II i lopp 4a, hon har ett autorekord på 2.16 men efterssom det är ett voltlopp så startar hon efter voltrekordet 2.33,8. Det skall bli så @#£&@ skönt att nästa år kunna anmäla till ett lopp på lika villkor.

Det är denna typ av differanser som gör att det nästa år blir snabbaste tid som gäller.

Jerker Klang,

www.isil.se

Cecilia_
0

Det kommer aldrig bli på lika vilkor.. Jag tycker denna regel är helt sjuk, för auto och volt är absolut inte samma.. Jag kommer aldrig anmäla ut min i auto nå mera om jag vet att hon går fortare där men det har hon inte gjort än så länge då hon är så startsnabb så det blir nästan som auto med henne i voltloppen om man får en bra start..Men jag tycker synd om alla som har ett jättebra auto och inte kommer vara i närheten av den tiden i volt..Gumino har gått 1.40 på auto men endast 1.44 drygt på volt han kommer inte kunna närma sig 40 tror jag i volt.. #14 javisst är det tråkigt att Dynamit II startade i ett sånt lopp men han är ju överlägsen i sins klasser och så kommer det alltid vara med unghästar som kommer ut då dom oftast går så himla fort redan som 3 åring det är nästan skrämmande att se ett 3årigt russ gå 2 minuter…

För en häst som Dynamit II  kommer det ju aldrig finnas några bra lopp då det knappt finns några så snabba hästar i södra sverige..

Nog om det tycker inte iallafall om denna regel..Ponnytravet blir bara sämre och sämre enligt min meningen… Jag tycker att vi ska vara mer lik det stora travet så vi blir accepterade någon gång och inte ha massa andra regler..Men men det är inte många som tycker så..

ryttarn
0

#15 Då ska vi väll bara ha pengahandikapp då….

Jerker Klang,

www.isil.se

Cecilia_
0

ja hellre det tycker jag.. Hästarna börjar bli mycket mer jämna nu och i vissa lopp är det verkligen roligt att stå och se på då det ligger många hästar i en klunga..Men det gäller att klubbarna kan skriva ut bra proppar så dom inte stänger dom för högt så det blir ojämnt så…

ryttarn
0

För egen del gillar jag inte pengahandicap, beror kanske på att inga av våra hästar står speciellt bra till i de sammanhangen.

I år har deffinitivt inte pengahandicappen som jag sett (större delen av mellansverige) varit speciellt jämna, däremot har autoloppen varit nagelbitare….

Angående unghästar som går fort, vist kommer det alltid finnas sådana, men i fortsättningen distanseras dom efter det. Inte som nu att man kan köra Auto en säsong, sänka 20 sekunder och sedan "plocka" ett gäng vinster säsongen därpå. Mer orätvist än så kan jag inte tänka mig. Att det i "normal" fallet diffar 1-1,5 sekunder mellan auto och volt blir ju i stort sätt lika för alla.

Det största problemet, tycker jag, oavsett om det är penga eller tidshandicap är att klubbarna både är fantasilösa och ibland direkt okunniga när dom skriver proppar. Kunde man få till lite utbildning av landets proppkomitéer skulle vi kunna få väldigt spännande och intressanta lopp.

Jerker Klang,

www.isil.se

Cecilia_
0

# jag håller med dej till viss del, från början skulle inte pengahandicap passa mej heller då jag hade en häst som hade rekord 2.33 och hade 300:- på sig nu har hon 2.13 och 1900:- oh tjänar på det i pengahandicapen då dom flesta inte har gått så fort men ändå så är det alltid nån som går fort i loppen hon är ut i..

Håller med dej helt o hållet om klubbarna är fantasilösa och så.. Dom behöver verkligen en utbildning typ inom proppar så dom sätter bättre sådana..

Med våran shettis hatar jag verkligen pengahandicapen då hon är 3 år och går fortfarande inte så fort och  det kommer fortfarande ut hästar hela tiden som har kvalat på 3 minuter i grundlag 3.30 loppen och det är inte kul…

Det är med både postiv och negativ spänning inför nästa år att se hur det kommer se ut i loppen hoppas verkligen att det blir bra för jag älskar ponnytravet och vill inte sluta med det bara för att det inte passar mina hästar.. men skärpning klubbar vad gäller propparna tycker jag..

En sak som jag är verkligen irriterad på jag hade bestämt mej för att anmäla till hagmyren den 15 oktober högst 3000 nu 1.5 vecka innan anmälan går ut har dom ändrat den för att ge hästar startmöjlighet och den är nu högst 8000 nu kan jag ej anmäla dit då jag tycker den är för högt stängd då min häst bara har 1900…

Jessika87
0

Jag tycker den regeln e JÄTTE bra… inte kul att tävla mot en häst som typ har gått 10 sekunder snabbare i auto o sen anmäler den på volt rekordet i nästa lopp. länns lite värelöst

Edde
0

Hej! Jag bara undrar, ni som klagar över hur dåliga proppar som skrivs ut, har ni några förslag att förmedla??? Tänk på att de som gör våra proppar är helt "vanliga" ponnytravare som precis som ni och jag vill ha spännande sportsliga lopp. (Om vi bortser från Jägersros oktober propp….) From nästa år behöver vi inte "dras" med ponnyer som matchats i auto för att senare gå ut och förstöra sporten i vanliga volt lopp. TACK!!!! Men var kreativa och kom med förslag. Utbildning i all ära, men jag tror ändå att vi aktiva tävlande har massor av bra förslag att förmedla.

[Ponny]
0

Har ni förslag på proppar skicka då dem till någon i din klubb de blir garanterat jätte glada för alla förslag.

Det är jättesvårt att skriva proppar som passar alla.

JennyBrunzell
0

Jag tycker att det är bra! Det ser inte snyggt ut när en häst har ca 2.01 i auto och 2.35 i volt. Blää! Det är bara synd hur det drabbar snabbloppshästarna!

spaceace
0

Håller med Annelie och Hanna. Det kommer ändå inte att bli ngn skillnad på segerstaplarna. De tränas ju hemma tills de går så fort att de kan rada upp segrar. Det är snabblopparna som drabbas hårdast, men där kan man ju skriva lite olika proppar. Tur att det finns så många varianter att skriva ut proppar. Synd bara om alla börjar köra sakta även i autoloppen. Hur ska ponnisarna då utvecklas och sätta nya svenska rekord tex? Vi kommer nog inte från problemet på detta vis iaf.

DubbelE
0

Det kommer alltid vara någon som det drabbas o nån kommer tycka att det är helt super. Jag tycker själv det är väldans knas att det snabbaste ska gälla..varför är det då för mening att ha  Volt och Auto rekord? då kan man likagärna bara ha ett rek som gället för hela alltet..

Millaaann
0

tycker det är skit att dom kommer på såna regler..iof sptf styrelse bryr sig nog inte hur vi ponnykuskar tycker..dom tycker att d e bra..men d e ju inte dom som kör i loppen…Auto lopp är ju inte samma sak som volt..då alla startar på samma distans..har fått upp farten när bilen släpper…i voltlopp så startar dom ju ifrån noll o d tar ju ett par meter innan dom har fått upp rätt hastighet…en häst som har 40 i rek eller 39 (som Tyson) lär ju aldrig kunna gå d e i volt…isåfall borde dom vid d här laget redan ha vunnit alla voltlopp som dom startat i …även om dom där framme sänker…o d har ju inte hänt hittills …Samma sak gäller i pengahcp..vissa hästar har gått stora lopp men inte gått så snabbt…en ponny som har kanske 07 i rek o 15000 på sig står kanske på samma distans som en med 55 i rek..d är ju så stor skillnad mellan ponnyer o varmblod…mellan varmbloden skiljer det 10ondelar medans på russ o shettisar kan d skilja 1 minut emellan…

tycker d e surt me kuskar som håller in sina hästar bara för att dom ska kunna vinna fler lopp utan att sänka..

men bara för det ska man inte sätta samma tid i auto o volt…

tearsofmemories
0

Jag håller med dig. Det är väldigt synd. Fast drabbas gör nog dom snabbaste ponnyerna. Syns synd säger jag.

ryttarn
0

#26 Med hittilsvarande regler har vi drabbats ganska hårt, bara denna säsong skulle samtliga 2a och 3e platser(8 stycken) för Rosse varit vinster om det inte varit för att hästarna framför hadde en stor diff mellan auto och volt. För vår del blir det mycket mer rättvisa lopp när det inte skiljer 10-15 sekunder mellan distanseringstiden och rekordet.

Jag kan förstå att de hästar som är i de allra snabbaste klasserna får viss nackdel av dessa regler, men mycket av detta borde kunna korrigeras med smart gjorda proppar.

Anledningen till att reglerna ändrats är just det "brutala utnytjandet" av de skilda rekorden i klasserna under de allra snabbaste. Jag behöver inte hänga ut någon men både du och jag  vet säkert ett flertal kuskar som satt detta i system. En "normal" differens mellan auto och volt borde rent teoretiskt vara 1-2 sekunder, inte 10-15 som det ofta varit mot hästar vi mött i sommar.

I ett russlopp med GL 2.20 gör det varken till eller ifrån med en diff på 1-2 sek, men visst har det stor betydelse för ett lopp där GL är 1.50…

I detta fall skall du nog inte slå på SPTF, slå istället på de "rekordmisbrukare" som gjort att reglerna har ändrats. De flesta ponnykuskar som jag träffat på (ganska många…) tycker det skall bli skönt att reglerna ändras.

Jerker Klang,

www.isil.se

evamamma
0

Det är inte alltid en häst går snabbare i auto än i volt. Titta på sveriges snabbaste shettis, Gläntans Domino, han är snabbast på volt. Förhoppningsvis anmäler vi även i fortsättningen våra ponnyer till lopp för att det är roligt att köra och se hur ponnyn utvecklas. Det kan ju vara så att din ponny gör sitt livs lopp en gång när den inte vinner, kanske inte ens placerar sig, för att motståndet just den dagen var för tufft. Det är nog också så att den som får köra en del tuffa lopp lär sig mer som kusk än den som oftast  joggar iväg i täten.

proffset
0

en häst som är maxad går givetvid snabbare i auto, där den får en flygande start. om den möjligtvis inte hade springspår i volten…

Millaaann
0

Hur många kommer att våga starta i autolopp nästa år?…

Hannna
0

#31 Mm, precis. Om man har en ponny med rekord ex. 2.05 kommer man ju inte vilja anmäla ut till ett autolopp 2.00 och sämre. Ett sådant lopp skulle idag klassas som ett ganska bra lopp för sin ponny.

equuleus
0

Jag kommer att starta i autolopp nästa år…

ryttarn
0

#31 Vi kommer starta Rosse i autolopp, skilnaden för honnom i auto eller volt är marginell, vilket fö stämmer med de flesta av våra hästar utom möjligtvis Jaritza som är förälskad i startbilen…..

Är du hyfsad på att tima starten så är skillnaden max 2s för russ och 1,5s för shettis. Givetvis generalliserar jag och är medveten om att för vissa individer  kan differensen vara större….

För de flesta saknar detta betydelse. Ett större problem är när det som idag kan skilja 20 sekunder mellan auto o volt…

Jerker Klang,

www.isil.se

Hannna
0

Jo det är väl klart man kommer starta i autolopp, men man kommer inte anmäla upp sin ponny allt för många sekunder.

Jag är fortfarande väldigt skeptisk till det här med att autorekord ska gälla som voltrekord, speciellt med russen, men den som lever får se:)

PromiseMinanMorfeus
0

Jag tycker att det blir bra nästa år!!!

Nitro
0

Jag tror det blir jättebra! mina hästar har samma volt som auto, och dom är hyfsat snabba ändå! Dolly 1.53,4 volt 1.55,9 auto och Pigall 1.52,9 volt och 1.53 nånting auto.

Och finns det nått mer irriterande än en ponny som är en halvminut snabbare och står på samma distans?
Många klagar på att det är dumt för snabblopparna. Men det är ju lika för alla snabbloppare så det går ju jämt ut ändå!

ryttarn
0

#37 Håller med till 100%….

Jerker Klang,

www.isil.se

JennyBrunzell
0

Jag håller med rebecca!