Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 2685 ggr
CoolaCrossen
0

Slinger?

Hej… är det någon som vet vad en Slinger är? Det ska tydligen vara någon rörelsestörning hos russen som håller på att avlas bort. Men jag vet inte vad det är???

CoolaCrossen
0

Hallå?? Jag vill verkligen veta!!!

Universum
0

Det är en en väldigt ovanlig nervsjukdom.  det är att det blir en inflamation på ryggmärgen eller att två halskotor har blivit förskjutna och som då trycker på ryggmärgen tex om två hästar har busat lite häftigt så kan det uppkomma. Men oftast så händer det på unghästar.

Om en häst har fått slinger så går den dåligt och vinglar fram oftast så släpar den sina bak hovar och har svårt att parera  svängar och dyligt.

hoppas att du har fått svar på frågan

ryttarn
0

Nja, det där var inte helt korrekt. Slinger är en underutveckling av lilljärnan, cerebellär ataxi, som beror på innavel. För att citera en mycket bra artikel om Russets historia som finns på http://www.gotlandsruss.se/historik.html:

"Slinger, eller cerebellär ataxi, är en åkomma som uppmärksammats på russ. I början av 1960-talet tillsattes grupp forskare som började arbeta med problemet. Det framkom att anlaget är recessivt, dvs måste finnas hos båda föräldrarna, för att avkomman skall drabbas. Sjukdomen visar sig som rörelse- och balanssvårigheter. Det hela beror på en underutveckling av lilla hjärnan, vilket enbart kan säkerställas vid obduktion. Detta anlag visade sig finnas hos en hel del av russhingstarna, och 1971 drogs betäckningstillståndet in för de hingstar som var dokumenterade slingernedärvare. Detta gjorde avelsbasen  ännu smalare.  Russavelsföreningen har fortsatt att arbeta på den linjen att hingstar som är dokumenterade slingernedärvare tages ur avel. Ston som lämnar slingeravkomma får fortsätta att verka i aveln, men det skall skrivas ut i stamboken att de är anlagsbärare. Ston får heller inte tilldelas förhöjd värdebokstav. Det är möjligt att godkänna hingstar efter anlagsbärare, eftersom det teoretiskt är 50% av avkomman som får anlaget, och därmed lika stor chans att avkomman är helt fri från detta."

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

CoolaCrossen
0

tack.. det var bra… jag bara undrade… men nu fattar jag :) Men vilka var hingstarna då??

AnnaLundin
0

Det är väl så att båda förklaringarna är rätt, det finns flera orsaker till slinger. Russen har ju en form som är ärftlig, men det finns även den som framkallats av tryck mot ryggmärgen. Och utöver detta kan de få slinger av borrelia - detta har jag sett med egna ögon på en halvblodsåring…

Kris_J
0

#3, det står väl ändå inte att slinger beror på inavel?

Om jag kan läsa står det att man ska undvika att avla nära på de individer som är anlagsbärare. Allstå inte att slinger beror på inavel. Eller har jaf fel?

Veritas odium paretFörvånad

Lillen
0

Vad gäller ärftlighetgen för slinger så är man väl inte helt säker.

De senaste fallen som kommit till allmän kännedom har ju inte varit särskilt högt belastade av sk slingeranlag i härstamningen. Dessutom ändrades ju reglerna för några år sedan vad gäller vilka hingstar som man tar in i aveln.

stuteriess
0

Sligenr finns inte bara hos russen, andra hästraser, bl.a. varmbloden har också varit drabbade. För ca. 40 år sen tog man bort alla hingstar i Raketens hingstlinje därför att det visade sig att det fanns en massa slingeranlag där. Den enda hingst som då blev kvar e. Raketen var Signal 148. Vad jag vet i nuläget har inget föl med slinger hittats på några år…..

Kris_J
0

Det är väl tyvärr så som med andra defekter, var och en är sig själv närmast och tänker inte i stort.

ryttarn
0

#6 Står inte i den artikeln, tror att jag läste det på nordensark, men är inte säker på var det var… Hur som hellst är det en teori om slinger, inte bara på Russ utan även på andra hästar.

Avlar man för tätt är risken för att recessiva anlag slår igenom väldigt mycket starkare än om man använder ett bredare genetiskt matrial.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kris_J
0

#10 Men du skrev för att citera och hänvisade till en bestämd sida. Jag tog dig på orden.