Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1139 ggr
MarcusJohansson
0

Alla Ideer är bra!

Nu när det är Årsmöten, och SPTF stormöte på gång tänkte jag att vi kunde roa oss med att ta upp Ideer. Är dom omtyckta så kan vi ta upp dom ute i landet så kanske det blir verklighet.

Vad skulle du vilja ha in i ponnytravet?

MarcusJohansson
0

Jag vii ha en kuskallsvenska. En nationel poängliga och topp 10 skulle få stipendier från SPTF.

Lilla_Stina
0

#1 Skulle man ha så skulle det ju alltid vara samma 10 kuskar som hamnade på top 10…dvs "storstallen" annars en kul idé

divansson
0

#1 Låter kul, men de som har fler hästar kommer hamna i topp, alla vi som har endast en häst då? Ojämnt

carsbo
0

man skulle i den idèn kunna göra så att ju mindre hästar man har destå fler poäng får man?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

HansP
0

Håller med 2,3 och 4. Det skulle gynna de barn och ungdomar som har förmånen att få köra många hästar.

Ska en barn- och ungdomssport ha elittänkande undrar jag? Och när räknas man som senior? 18 år, 20 år eller blir man aldrig mer än ungdom i ponnytravet?

Mvh Hasse

carsbo
0

#5 man får ju köra russ tills man e 25 så ja antar att man ränkas som ungdom tills dess^^

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

ryttarn
0

Nu var det ju idéer vi skulle kläcka i denna tråd, inte racka ner på de idéer som kläcks….

Själv skulle jag vilja se att flera klubbar i närligande regioner kör någon form av mästerskaps serie. Min tanke är tex VPTS banorna, Dalabanorna samt örebro. En form av västra svealandsmästerskapen.

Andra banor med liknande närhet till varandra kan ju göra på samma sätt…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

HansP
0

#7 Sant idéer var det.

Vart tog alla DM vägen som kördes?
Det är ju roligt om det skulle återuppstå.

Egentligen vore det väl inte så tokigt ifall alla som vann DM sedan gör upp om SM titeln?

Mvh Hasse

Teja-Bea
0

#8 Om man körde SM med alla DM-vinnare så skulle man tappa många av de bästa hästarna. Dock kanske ett Risk-Mästerskap för DM-vinnarna?

Dm kördes på den tiden då landets klubbar ingick i regioner. Men regionerna togs bort i början av 2000-talet..

Vi har haft som motion att återinföra reginerna, men med avslag på stämman

Jag håller med om att DM är en kul idé!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ErikaAndersson
0

Markus kan inte du ta upp min ide i inlägget "visa att man "är ny"?

mallan-nog
0

Tycker #10 idée om att visa att man är ny är toppenbra! Vore verkligen något!

HansP
0

#8 Jag håller med dig. Vi skulle kanske inte se de bästa i en SM final.

Men att återinföra DM:en vore roligt.

Mvh Hasse

MarcusJohansson
0

#2#3#4

Jag håller med om att det gynnar dom med fler hästar, men det är dom som tävlar mest, glöm inte det! Det är dom som åker runt, betalar mest och utan dom skulle ponnytravet förlora enormt med ponnyer. Jag tycker inte det är fel att man gynnar dom som satsar mest också.
MEN SPTF kanske skulle ha stipendier till dom 3 framgångsrikaste enponnystallen.

MarcusJohansson
0

#10 Erika ide är mycket bra. Speciellt om man vet att man har en ny häst. Tycker inte man ska ha det på nya kuskar dock.

DM vore kul. Ska ta upp det på nästa styrelsemöte kanske. Att aragera Skånecup tillsammans med Tomelilla är annars något jag grunnat på.

ErikaAndersson
0

Marcus, togs min ide upp?

MarcusJohansson
0

Erika, nej vi gjorde inte det tyvärr men jag ta det med styrelsen när vi har möte nästa vecka och så kan vi sända med ideen till SPTF.

MarcusJohansson
0

Flera ideer. Vore roligt med  landskamper mellan typ Sverige, Norge Finland.

jagheterjosefine
0

jag tycker det skulle vara kul med att ha "månadens häst" varje månad under tävlingssäsongen.

Teja-Bea
0

#18 kan vara svårt att hinna med att hålla koll på statistiken, men kanske kvartalets häst? kul idé annars!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Nitro
0

#17 Vi brukar ha någon sorts landskamp mellan Norge och oss, eftersom vi inte har så långt till varandra. Det gick tex som inofficiellt på unionsdagen på Färjestad 2008.

ryttarn
0

#17 Precis som #20 skriver så har vi en innoficiell landskamp mellan sverige och norge varje år i samband med unionstravet.

I år van Kabajo från Sverige det loppet.

Men det vore ganska kul att ha ett NM, dvs nordiskt mästerskap. Kan dom ha det innom ponnygaloppen som är en så mycket mindre sport än vad travet är så borde väll vi kunna få till det oxå.

Upplägget, tycker jag, borde vara flera olika lopp i olika klasser där placeringar ger poäng och sedan räknar man ihop. Lägga det som en heldag helt enkelt. Efterssom ponnytravet är ganska olika utvecklat i de olika nordiska länderna är det inte vettigt att bara köra ett "snabbast äger företräde, Autolopp".

Jerker Klang,

www.isil.se

divansson
0

#21 Jag tycker det upplägget låter bra också :)

MarcusJohansson
0

Bra upplägg tycker jag också. Det är något för mellanbanorna i landet att driva tycker jag. Här i Skåne hade det varit svårt att få Finnar och Normänn att komma.

ryttarn
0

#23 Även danskarna kör ju ponnytrav, även om nivån ännu inte är så hög. Men man skulle ju kunna tänka sig att ett utbyte mellan de fyra nordiska länderna kan främja ponnytravet i alla fyra länder….

Jerker Klang,

www.isil.se

MarcusJohansson
0

#24 Helt klart men resekostnaderna är väl det som sätter käppar i hjulen.

ryttarn
0

#25 Jo, det är klart, men det gäller ju alla. Man får ju i såfall försöka hitta ett system för viss reseersättning. Efterssom Norge och Danmark inte kör med prispengar kanske man får hitta en modell med resebidrag o äran…… JAg tror att sådana saker är lösbara om bara viljan finns….

Jerker Klang,

www.isil.se