Skulle vilja ha lite tipps ?

En häst som aldrig tömkörts förut behöver lite ledhjälp i början. Annars kan ni få snurra och bara bli osams, och det är ingen bra start för någon av er. Du tömkör och någon annan leder ponnyn. I början behöver ni mer hjälp av den som leder, och sen du tar över mer och mer varefter. Brukar inte vara så svårt, tar nog bara några gånger innan du kan klara dig själv, förutsatt att du redan känner ponnyn och han litar på dig.
Men man kan alltså inte lära honom att tömköra utan att nån leder honom ?.Skulle det inte funka om man har en ponny som är väldigt framåt och kliver bra framåt utan att nån leder den ?förutsat att han redan kan göra halt ?(undrar bara)
Jag har kört in en del av mina russ själv. Om din häst vänder så tar du den i huvet och leder en bit så att han/hon vet vart den ska.. :) så att du inte bråkar med den, ingenting är omöjligt. Men du borde nog ha hjälp när du sätter på vagnen. Det kan ju hända mycket ifall hästen blir rädd o du är ensam.
Jo tack men har inte tänkt att vara själv när det blir dags för vagnen,men tack för ditt tipps 
Jag har lärt alla mina ponnyer tömkörning utan medhjälpare… Det går alldeles utmärkt, men kräver lite fantasi, så att man får dem att förstå vad man menar, ffa när man ska svänga. Jag har använt mig av en pisk, som vägvisare. Har jag tänkt svänga väster så tar jag i vänster töm samtidigt som jag pekar åt höger med pisken och möjligen petar på dem vid bogen. osv…
Det tar lite längre tid än om man har medhjälpare antar jag, men har man ingen så får man improvisera.

Jag har fått lärt mig att man kan använda armen också för att via åt vilket håll man vill att hästen skall gå. Dvs att man sträcker ut armen till vänster när man vill åt det hållet. Funkar ganska bra också tycker jag.