Shetis eller russ ?
Vad skulle ni rekomendera att man köpte,russ eller shetis ? För dem olika raserna tävlar väll inte ihop ?Skulle bli glad om ni skrev ner för och nackdelar med dem olika raserna då det gäller ponnytrav.
De tävlar inte i samma lopp, det beror på hur hög ponnyn är. Kat. A får va max 107 cm och Kat. B får max vara 130 cm.
Det beror ju på hur gammal du är.
Jag själv är för gammal för att tävla med ponny, men jag vill träna med ponnyer.Så om ett russ är 107 så får den tävla med shetisar ?
ja, det får den. men det är inte så ofta som russen är kring 170cm. Utan det är mer ofta som shettisarna kliver över 107 sträcket, och tävlar med kat. B istället. (Om man själv som tränare känner att ponnyn kan)
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Jag skulle satsa på russ om jag var du! Har själv just börjat med det (har tävlat kat. A i 5 år) Det är lite mer fart på russen! :)
Va?? är de så att om shettisen mäter över får tävla med russ?? de har ja aldrig hört talas om att de får??

Ja, så är det. Har du en övervuxen shettis, så kan den tävla mot Russen. har du ett litet russ i shettisstorlek så kan den tävla med shettissarna.
Det är roligare att tävla shettisar men russen har ju lite mer fart i sig. Det känns som om det är mer allvar med russen. Så passa på att köra shettis så länge ni kan :)
Det är ju kategoritillhörigheten som styr vilka lopp ponnyn tävlar i. Sen är det ju de facto så att det är nästan bara russ som tävlar i kat B och nästan bara shettisar i kat A. Men det finns undantag. Ramona Mustang vill jag minnas är en russkorsning, kat A. Svenska rekordhållaren för 3-åriga ston kat A auto (Ulli) var ett litet russ, som var A-ponny som treåring och sen växte över. Rekordet sattes 1982….

Det beror ju på hur gammal du är . Om du är runt 15 eller över får du ju bara tävla russ . Dessutom är russ väldigt mysiga . Lättare än shettisar skulle jag sagt ;) jag har kört båda sedan jag var runt 6 år .

Är inte de där fel? :S
Sant är ju att överväxt shettis får tävla mot b-ponnys.
Men a-ponnyer får vell inte vara släkt inom 3-led med russ ?
Alltså får INTE underväxta russ tävla mot a-ponnys.
Ramona Mustang är ju ganska gammal och därav har vell hon Vagabond i sig? Numera är de ju stenhårda med att ingen "större-trav-ras" är i närmaste 3-leden.
Vi tävlar kategorit vis så är din ponny 107 cm eller lägre tävlar den i kategori A oavsett om det är ett russ,shettis eller någon annan ras.
Den får dock ine vara släkt med varmblod eller kallblod.

Näe, i närmsta tre leden får inte russ heller finnas i en som tävlar som A-ponny. Så vida de inte är födda före 2000.
#13 Var har du hittat den informationen?

Det vet jag faktiskt inte. Skumt. För de är vad jag har hört, av alla iaf :/ Men alltså så har jag hört skit länge, trodde verkliugen de va så :S . Säker att de inte är så?

Hur gammal e du?
#11 I Stockholms klubben finns det ett jättelitet Russ som heter Norrvedas Kanon, hon är 5 år och tävlar med shettisarna.

Jag skulle ta shettis efter som de inte går så fort och fall om nåt skulle hända(t.e.x. stegra sig)så är det lite lättare o hålla i dom.
Shettisarna är INTE lättare att handskas med än russ. Det är precis samma! Dom är lika starka, t.o.m. tror jag att shettisarna är lite starkare, dom är ju kallblodshästar. Har sett skenande shettisar, och dom väjer inte för nånting!
Jag skulle rekomendera att du köper en av varje…
Annars så tror jag inte att det spelar så stor roll. Hittar man en ponny som man gillar så ska man köpa den. Men det beror ju lite på vad du vill ha och har för tillgång på kusk oxå.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Fördelen med shetlandsponnyer är att man får plats med fler i transporten
Nej jag skoja bara.
Vilket som är bäst beror ju lite på vad man har för mål/förväntningar på sin ponny. Vad man bor i landet, i vissa områden skrivs det ut fler russlopp. Åk och titta på några tävlingar bilda dig en uppfattning. Det kanske finns någon här du kan få komma och provköra hos.
Veritas odium paretFörvånad
man får ju mer känsla i shettis.. haha spec på upploppet då det känns va mkt längre.. om någon hajjar meningen?….

Jag gillar russ bäst…. visserligen är det mer seriöst, men det är mer taktik i det och det går fortare och ibland tycker jag att det för shettisar går att sänka rekordet till ett tempo dom aldrig kommer nå igen (har flera egna erfarenheter) medan russen på sätt och vis har klarat en "nivå" och då håller dom sig på den (inte alla såklart). SEn gillar jag deras uppsyn och ögon, jag gillar att dom är så busiga som dom är men så snälla också…
Heei.. Jeg liker russ best, har 2 selv, + en shettis!"