Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 890 ggr
NatthaBlom
0

Fång!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej=) jag tänkte bara höra om det e någon som har el. har/haft en ponny som har/har haft kraftig fång då hovbenet har roterat, om den  har kommit tillbaks i samma tävlingsstil igen? kramar

_JonnaRoos_
0

nej men du har ju Tina, det är förjävligt:(
varför har du kort på mej å varre;) haha?

NatthaBlom
0

jo jaag vet jaag hoppas på att hon ska bli lika bra som hon va.. hon känns då fiin nu men det kan man ju inte avgöra när jag bara har kört henne 1 gång.. haha hade lust.. det var vell fiint=) kram

VeronicaP
0

Vi har haft en hopp ponny som hade grov hovbensrotation som kom tillbaka och blev frisk men det tog väldigt lång tid men en massa beslag och annat tjafs , tror inte vi hade lagt ner allt det arbetet om hon inte hade varit dräktig då hon åt butta i flera månader .

AnnaLundin
0

Hovbensrotation är inte trevligt, men det går oftast alldeles utmärkt att få igång hästar som haft det. Det är fler symptom än hovbensrotationen som avgör ifall hästen blir brukbar igen eller inte.
(bland annat så finns risk för nekros (vävnadsdöd) i hoven vid fånganfall pga att en del av blodet pumpas direkt från artärer till vener ovanför hoven, utan att passera genom hoven, vilket då kan ge syrebrist i vävnaden)

Jag har (för några år sen) gjort en schematisk beskrivning av hur hovbensrotation ser ut, hur man verkar en hov där hovbenet roterat och hur resultatet blir.
Kolla här

Mitt halvblodssto hade förvisso ganska måttlig rotation, men hon kom fullt igång efter det.

NatthaBlom
0

oki.. jo jag vet att det har tagigt väldigt lång tid för min har stått sedans januari… men jag har kört henne ett par ggr nu.. och hon verkar som vanligt men jag har ju bara joggat henne…

vi hade nog inte lagt ner allt arbete om det inte vore för att bara veckan före fick vi lov att avliva en shettis som bodde här.. han hade haft fång många ggr. och till slut orkade jag inte se han lida nå mer.. och tina är en sådan otroligt bra ponny så jag hoppas verkligen att det ska bli som förut..

Jessika87
0

Jag undrar Hur de kan gå så långt att en häst får kraftig fång!? man mååste ju märka att den blir fetare o fetare! lr har ja fel!?

Hannna
0

Vi har en ponny som fick fång för drygt 2 år sedan, nu har jag inte riktigt koll på Hur allvarligt det var men hon blev rejält halt på ett framben(fick en liten hovbensrotation) och måste numera gå med sulor. Hon fick det på våren/början av sommaren, så det var ju vila och sedan skritträning hela sommaren, men hon kom tillbaka och vann under sensommarn samma år(!) 5-årsmästerskapet. :)

#6 Fång behöver inte alltid(alls) bero på att hästen/ponnyn är för tjock, är ingen expert men har fått denna information ifrån tidigare trådar här på ponnytrav.ifokus.

thilda-
0

min förra ponny fick det, (Solos myria) jag hade hon på Leasing =)..
hon fick de typ undervintern nån gång men hon vart helt återställd och springer snabbare nu än då;)

jullan
0

japp!

Du kan maila mig så ska jag berätta.

AnnaLundin
0

#6 Fång har INGET med hullet på ponnyn att göra. Det är en komplex sjukdom som utlöses när det blir en rejäl störning i tarmfloran på hästen. Och det kan gå RIKTIGT fort för en häst att bli JÄTTESJUK i fång. På ett par dagas kan det bli så illa att man kan tvingas avliva hästen av djurskyddskäl pga den kraftiga smärtan!

#7 Har ni provat att ta av den sulorna sen? Sulan brukar nämligen oftast bara behövas första tiden efter smärtfasen, sen är det "som vanligt". Man behöver ju inte krångla med sulor om det inte är tvunget….

Asagard
0

Har två hästar som har fång. Båda har haft akut fång två gånger var, men vi har haft tur, för ingen av hästarna har insjuknat så kraftigt, så hovbenet roterat.

Kan dock berätta att en av hästarna fick sitt fånganfall av avmaskningsmedel!!!! Hade då ingen aning om att avmaskningsmedel kunde ge fång, men fick en dag se att det var en av biverkningarna och kunde då räkna ut vad hästen fick fånget av….

Hannna
0

Hon fick känning i hoven igen nu början av sommaren när gröngräset kom, så då åkte sulorna på igen när hon blev lite halt.