Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1096 ggr
tindradar
0

En fråga.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni nån gång haft en ponny som inte villat springa ,men som ni sen har fått igång igen?

Isånna fall ,hur gjorde ni ?

Behöver lite tips och prova me ,annars blire väl att lägga av me den ponnyn då:(

Belindaa
0

Som inte velat springa…hur menar du?
Pallnitar bara hästen och står stilla och inte ska springa, eller springer den, fast den är lat och hellre typ skulle vilja stå i hagen?

I alla fall. Träna med sällskap, de felsta hästar tycker att det blir roligare med det.
Om det finns någon ryttare i närheten kanske den kan rida hästen ibland som variation från körningen, och kanske galoppera och busa som hästen kanske tycker är roligt?
Ta en paus från banan om ni är där ofta, har hört flera hästar som det gett en nytändning för :)

Finns en massa olika saker att göra. Testa dej fram! endel hästar kanske behöver en viloperiod för att få tillbaka gnistan, medans andra behöver massor av variation. Andra behöver få göra någonting ofta, och endel kanske behöver få bli uttagen för ett körningspass och köras utan att bli slut, för att inte förknippa allting med jobbigt…:)

ebba93
0

du moste förkalara hur han är för att man ska veta:)och köra alltså

tindradar
0

okej jag ska skriva lite mer..:P

Hon tränar så himla bra hemma .. Sen när hon kommer och ska springa loppet så blir hon lat och vill inte springa(så jag har fått ringa måldomarn varje gång i dom senaste starterna:( ) hon stannar ju nästan på upploppet!

men hon är ett sto och dom är ju så där ibland! men hon är extremt tjuskallig! hon går mot attack i hagen och blottar tänderna och så.. men de har faktist blivit lite bättre:) men hon är ett sto me humör som man måste va mkt bestämd mot.. men ibland undrar jag om det är jag som gör nått fel..:/ jag rider typ 90% av all träning , men när jag kör så brukar jag oftast köra fort, kanske är de det hon förknippar me vagn och det kanske blir tråkigt?:/ men tipsa gärna hur ni gjorde, om ni haft en sån här häst.. 

Tråkigt om hon inte vill för det här ska jag bara säga att det är ett sto som kan gå riktigt långt me den rätta inställningen!

ebba93
0

du försöka att ha henne på bättet hela tiden förstår du hur jag menar att hon får inte springa och lata sig hon måste ligga på,och då käns det för när hon ligger på bettet då får du holla i och för att hon ska göra de får du driva fram henne till en fart och sen att hon ligger på i den farten, om hon saktar ner och slutar ligga på bettet så smäl till henne en gång inte flera gånger löst utan en gång hårt annars blir dom spö döva nog ganska svårt att förkalara men hoppas du fösstår:)

tindradar
0

joo, jag förstår:)

ebba93
0

den minsta om hon inte ligger på bättet ryt åt henne och läg på spöt:)

Colt
0

Jag tror du skall vara väldigt försiktig med att försöka tvinga henne till att ligga på och vara på bettet.  Risken finns att det resulterar i att hon inte vill alls sen.
Jag tror inte alls på att tvinga ponnyer, de måste tycka att det är roligt för att nå bra resultat. Varierande träning är ett bra sätt att hålla humöret uppe på dom!
Korta snabba intervaller brukar vara jätte bra för lite smålata ponnyer att bli lite piggare och posetiva till att gå fort.
Man håller intervallerna såpass korta att ponnyn får upp ordentlig fart men inte hinner bli trött/få mjölksyra, på så vis lär sig ponnyerna att det enbart är kul att springa fort inte jobbigt. ( Det gäller att lura dom :P ) Sen tror ja man ska undvika att köra för mycket banjobb med ponnyerna förutom när de tävlar, så de inte ledsnar.

thilda-
0

Va bara ute och lulla på ett tag och ha lite skoj med vagnen så hon ser positivt i det hela .. så hon inte tycker typ " åh nej, nu kommer hon med vagnen och nu måste jag springa skiten ur mig" bla…

Som tex under sommar halvåret så bruka jag köra ut på en åker och låta luddan få beta lite med vagn och allt på :) och sedan lulla runt lite och sen göra ett nytt stopp och beta..

Kan du inte lägga upp träningen så du bara ridtränar henne och använder endast sulky vid tävling ?

Mixie
0

#7 Rekommenderar också korta, snabba intervaller.. det körde jag med russet jag körde förrut som va så himla lat… Då hade man till slut ett automatiskt stöd på bettet som hon själv hittat av egen vilja.. Det kan vara intervaller på allt ifrån 20-200 meter.. Jag började med jättejättekorta runt 20 meter för att ha henne vaken och allert! :)

//Mickan

giffan
0

Vi har en sådan ponny. Han springer inte mera än vad han behöver.

Vi har helt slutat att värma honom. Det räcker bra med defiliering och provstarter.

Nu går han ganska nära sitt rekort i varje start.

Hemma går han mest på släp, eller körs lite så som han tycker det är kul. Han tränar inga intervaller alls, bara galopp i sandgropen, för det tycker han konstigt nog är super kul!

Alla hästar/ponnysar kan inte tränas på samma vis, det gäller att hitta det som passar för just sin ponny.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Jagz
0

Kolla upp hästen, om det är något fel på henne till att börja med. Det är lite svårt att ge tips när man inte vet så mycket om hästen men ett snabbt tips är att berömma så fort hon svarar på drivning. Det ger resultat och märks verkligen skillnad! Detta är superviktigt!

tindradar
0

Tack så mkt för alla tips, Nu ska vi prova lite nya grejer!;)

tindradar
0

Tack så mkt för alla tips, Nu ska vi prova lite nya grejer!;)

palomia
0

Hur gammal är hästen?

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran Triztan var lite så ett tag. Vi la då om hans träning & tävlande. Han fick träna stenhårt(!) under vintern, många långa och tunga konditions & styrkepass. När tävlingssäsongen drog igång dfrog vi ner på hans träning och har gick då nästan bara galoppturer. Snabba intervaller, runt i skogen, hoppade & busa mycket. Loppen valde vi ut mer noga, för att han skulle slippa starta så ofta & i halvdana lopp. Värmningen blev galopprace på skogsslingor, om de fanns, annars letade vi reda på någon trevlig grusväg/skogstig inärheten av banan & hoppade & galopperade för fullt. Lekte rejält med honom, därefter var han så taggad & uppe i varv att han bara var tvungen att springa i loppen!

Katitzi
0

jag fick höra på en gång av en tjej, när hon var yngre hade hon en c-ponny som var jätte sur och så, veterinären tipsade dem att ta föl på henne och efter det var hon jättesnäll och underbar.

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

tindradar
0

14 # hon är bara 9 år och gjorde sin första säsong förra året på travet!:/

palomia
0

#17 Oavsett om hon hunnit bli äldre så kanske hon helt enkelt inte vet att man skall "springa fort" på banan, det finns mycket att titta på, och som några varit inne på tidigare, det är bra att köra ilag med andra och gärna träna på att skifta positioner. Undvik att piska fram hästen då får du knappast en springvillig häst. Pisken vill du nog knappast skall förknippas med banan eller hur ? Om du vet att hon kan springa så är nog det enda att ge henne tid och träna ihop med andra.

Lycka till! Glad