Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 1523 ggr
carsbo
0

va gör man?

ja va gör man igentligen om hästen går igenom isen med vagn o allt? tänkte på det idag när ja va ute o träna conrad på sjön

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

joooossan
0

Frågan är vad det finns att göra? Om det är djupt och hästen har remmar, vagn och hela köret är det nog dessvärre slutet. Jag tror inte det finns så mycket att göra..

Vet inte om du hörde om islandshästarna som gick igenom? Hemskt, men alla klarade sig. Dock var det inte så djupt..

Här står det om det, här finns även en film.

Josefinejumpforjoy.blogg.se

thilda-
0

Det var faktiskt en riktigt bra fråga! och jag vet heller inte vad man ska göra =/ Men det beror lite på hur pass djupt det är..
Stallägaren där jag har min ponny gav ett erbjudande om att han kunde skotta upp en liten körbana åt mig och luddan ute på havet.. Första tanken i mitt huvud var - GLÖM DET :P aldrig, jag vågar inte ..
Jag är avskyvärt rädd för att köra på is.. Jag vågar knappt gå själv.. Skäms

Mandah
0

Jag tycker bara det är dumt att köra på isen ihuvudtaget.. Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv göra det.. Och om hästen går i genom och det är djupt så finns det nog inte så mkt att göra..

Emmma
0

Det finns nog som sagt inte så mycket att göra. Försöka hålla sig borta från isen..
Jag har kört på ett istrav en gång med min shettis.
Har funderat på att de vore bra att ha en is och köra på, fast de har vi endå ingen. Men efter jag såg den där videon så ALDRIG att jag sätter min fot på is med häst! Är rädd för att själv gå ut på isen så ;)

carsbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 jo såg det, men största problemet är nog att vagnen drar ner hästen, när man rider så dras den inte ner på samma sätt.

men för annars funderar jag på om man skulle fixa så att man virar typ hösnöre lr nåt, asså att man inte använder remmar, så att det går fort o få bort vagnen från att dra ner hästen.+ att man har sax med sej i fickan.
men de e ju det att vagnen drar hästen med sig ner i djupet, och det går nog så fort att man inte hinner göra nåt =/

det var riktigt läskigt idag när det helt plötsligt bara knaka till i hela isen o conrad typ halft skena iväg några hundra meter =O troligen berodde det på att bilar hade kört där förut så att isen hade haft för stor total tyngd på sej. då vart jag ganska skraj..

joooossan
0

#5 Men även om du gör en lösning om hur du kan få bort vagnen så tror jag för det första inte att du lyckas ta dig ur vagnen, inte gripas av panik. Samtidigt som du måste göra det OERHÖRT snabbt vilket jag inte tror man klarar.

För det andra, hur ska du lycka ta upp hästen från isen? Om du har sett videon så ser du att även om hästarna kan stå på bottnen är det svårt för de att komma upp. Isen går sönder mer och mer när det klättrar på den. Hur ska du då kunna få upp din häst när den är på djupt vatten?

En annan sak är ju att hästar helt kan tappa gnistan att fortsätta leva om de utsätts för dessa olyckor. Än en gång kan man se på videon hur en häst inte vill mer och ger upp. Det är tack vare människorna på isen som kan hålla upp huvudet på hästen, isället för att den ska sjunka ner under vattnet, usch, hemskt..

Nje, för din och hästens säkerhet skulle jag inte råda dig till att träna på isen :)

sarahansen
0

Jag skulle aldig köra på isen med hästar ! Och om en häst med vagn och allt gick genom isen och det var djupt , skulle det nog va kört .

carsbo
0

#6 hmm jo du har rätt där. men finns det inget man kan göra om man har den turen att hästen inte dras ner av vagnen, att man kan få upp den? inget? man kan väl inte sitta på iskanten o bara se sin häst kämpa för att komma upp utan att göra nåt? jag skulle göra allt i min makt, men vad skulle man göra?

joooossan
0

#8 Självklart, absolut! Man skulle göra ALLT. Risken är väl istället att även du ramlar i. Tänk själv hur en is blir om du har ett stort hål i mitten, även om du får upp din hästs ben på kanten är risken oerhört stor att den går sönder vilket gör att hästen får ännu mer panik än vad den kanske redan har.

När du isåfall skulle försöka få upp din häst måste du gå till kanten och där kan isen spricka. Det är ett ögonblick!

Än en gång kan vi se på filmen, de använder alltså rep + 3-5 människor för att få upp hästarna när de till och med kan stå upp på en botten. I ditt fall skulle du inte ha någonting, + att du har en stor vagn.

Om du inte vill ha någon enstaka procent chans till att du får stå på kanten och se din häst kämpa för att komma upp tycker jag du ska träna på fast mark. Det är väl det ända, för om olyckan på isen mot all förmodan skulle hända tror jag inte du har så tycker val, tyävrr..

carsbo
0

man skulle altså kunna ha som en vana att ha med sej tex en longerlina med sej?

joooossan
0

#10 Men hur ska du kunna få runt longerlinan när din häst ligger i en isvak, du har antagligen smått, eller mer panik.

Du ska alltså för det första få bort vagnen, sedan lyckas hålla huvudet klart samtidigt som du ser hur din häst gör att för sitt liv. Du, ensam ska lyckas dra upp din häst när isen går sönder?

Jag är ledsen men jag ser det som en smått omöjlighet..

ÄN en gång tar jag ett exempel från filmen, ryttarna får panik och vet inte vad de ska göra. Det är Fotografen som hoppar i vattnen och låter hästarna stödja sig på hans ben. Ryttarna kommer inte in i bilden föresns senare..

giffan
0

Kör inte på isen är mitt enda råd!

Jag vet en som skulle ploga upp en väg på isen för att de skulle ut att köra där senare. Traktorn gick igenom och sjönk. Som tur var va det en som va inärheten och snabbt kunde komma fram till vaken och i sista sekund få tag på håret på han som körde och dra upp han. Annars hade han varit på botten med traktorn.

Behöver jag säga att jag aldrig i mitt liv skulle åka ut på en is?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

divansson
0

Jag är rädd bara av att gå på isen själv ;P

Vi tränade varmbloden på isen förut, en annan med travare här plogade isen, visst klarade traktorn det så klarade vel även hästarna det. Detta är dock inget var vill göra mer, visst det är ju jättebra för hästarna men jag är alldeles för fjantig och rädd för att köra på isen.  Så våra varmblod tränade på isen flera år i rad förut. Vet att traktorn sjönk nått år också..

Fast, när man har snö så är det onödigt att träna på isen endå, packad snö är skitbra så.

tindradar
0

Is är typ det bästa underlaget och köra på ! mkt bra för hästens ben ,efetrsom isen sviktar!Flört men själv tänker jag nog aldrig ut på isen och köra ! hihi

Nitro
0

Här i Värmland har vi haft istrav varje år, utom nu på slutet då isen varit dålig. Nästa år ska det vara istrav igen, på sjön Björken.

Då startar varmblod, kallblod och ponnyer. Det står lastbilar och traktorer på isen och det är mycket folk.
Sulkyerna slirar och isen knakar, trav när det är som roligast! Glad

amandahandersson
0

Går hästen igenom isen finns det nog inte så mycket att göra, tyvärr.

Men jag tror faktiskt inte att det är någon fara att köra på isen om det är vinter och kallt ute. Vi här uppe har haft allt mellan -15° och -30° i tre veckors tid, hur tjock tror ni isen här är? Så länge det är en lugn sjö eller så, alltså inget strömmande vatten, så tror jag att isen håller ganska bra.

Is är för övrigt ett himla bra träningsunderlag!

Belindaa
0

Finner inte ord för filmen….så oerhört hemskt! :( tur att alla klarade sig i alla fall.

Skulle aldrig våga köra på isen.

carsbo
0

men ang filmen var ju ryttarna smått dumma…Obestämd jamenar hur mkt väger en islandshäst? typ 400 kg kanske. 400+400=800+400+400=1 ton och 600 kg,om inte jag har ig- i matte ;P  jamenar det var 10 hästar med inte ens en meters avstånd från varandra….förstå vad mkt isen fick bära! + att en häst inet ahr en stor stödyta så det blr ännu mer tryck för isen.

Nitro
0

#18 De var dumma som inte kollat isens tjocklek. Ett helt travlopp på is blir det ganska stor belastning med, men bara isen är nog tjock är det ingen fara.

Belindaa
0

#19 kollade dom inte före? Tyckte jag läste att dom hade kollat upp det noga, kört typ lasbilar och sånt på Obestämd

Nitro
0

#20 Jo, det kanske de hade gjort, det har jag ingen aning om. Men om man kollar på filmen ser man ju hur tunn isen är.

joooossan
0

Jag citerar från ridsportens hemsida:

"Incidenten klassas som en ren och skär olycka och har uppmärksammats i nyheterna på Island. Man hade testat isen noga innan hästarn gav sig ut på den. Tjockleken på isen hade mätts och tunga maskiner hade körts fram och tillbaka för att ploga upp ridbanan."

Citerar ett annat stycke:

"Flera av hästarna är mycket värdefulla, bland annat Landsmótsvinnaren i B-flokk, Röðull frá Kálfhóli och avelshingsten Þristur frá Fet."

Jag tror inte man hade släppt ut dessa hästar på en is som inte var kollad noga och man inte visste att den var hållbar.

Nitro
0

#22 Tydligen visste de ju inget om hållbarheten.
Tror det är 40cm som krävs för att vi ska köra istrav här, det ser det inte ut att vara på filmen precis.

joooossan
0

#23 Jag vet faktiskt inte vad de har för mått de ska följa. Men det måste ju bara något för istävlingar är ju oerhört vanligt på island!

Men jag håller med om att det inte ser så tjockt ut på videon.

carsbo
0

som sägs ovan så ser isen inte så tjock ut, får jag gissa så säger jag återigen dehär med tyndpunkt och 10 islänningar på max bredd 6 meterObestämd

joooossan
0

Men det är samma princip, du KAN gå igenom och går du igenom kommer hästen inte upp. Det var det du frågade från början och jag står fortfarande för allt de jag har skrivit..

ErikaAndersson
0

jag går inte ens ut på is själv, hade aldrig gjort det med min häst.

GranoStall
2

Till er som inte kör på isen, undviker ni vägarna också, man kan ju bli påkörd?

Har pratat med folk som gått igenom isen både med och utan vagn och som både klarat sig och där det gått mindre bra (den med vagn klara sig). Visst kan man göra en del om man gått genom isen, det viktigaste skulle jag tro är att vara två, ha kniv på sig, samt mobil. Man klarar mer än man tror i pressade situationer. Men det viktigaste är ju att isen är kontrollerad innan med isborr och att man har koll var det går strömmar, utlopp mm.

Något annat viktigt att tänka på är att fryspunkten sjunker vid högre salthalt, havsvatten fryser inte förrän vid -4 grader celsius alltså är det betydligt mer riskabelt att köra på bräckt eller saltvatten.

//Cecilia

Belindaa
0

Okej..Jag skulle våga köra på isen. Var bara lite "omtumlad" efter att ha sett filmen.
Skulle i alla fall kunna köra med ponny där, efter att grannen kört fram och tillbaka hur många gånger som helst med storhäst, och dessutom har jag koll på var strömmar osv. går på sjön här.
Men skulle inte kunna låta bli att tänka på att isen kan spricka.

Dessutom ska jag verkligen veta att det håller.

ebba93
0

3# aa du kanske tycker så men det är jätte bra träning för hästarna att gå på is om man får den möjligheten så ska man vara glad,för det ät mjukt för hästarna att gå på de underlaget:)

carsbo
0

#28 berätta gärna mer hur dom gjorde för u få upp hästen med vagn! kan va bra o veta ifall det skulle hända en sj..

giffan
0

#28 Nä jag undviker inte vägarna. Har man is skräck så har man, lika väl som vissa har torgskräck antar jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

GranoStall
1

#32 Jag förstår. Och självklar ska man ha respekt för isarna.

#31 Om jag förstod det rätt så fick dem hjälp med helikopter. Den hästen som inte klara sig fick dem upp men den var för kraftigt nedkyld och dog av det.

//Cecilia

linlan
0

jag skulle inte våga köra på is, men de är för att jag själv är rädd att gå på isen. Sen finns det ingen id i närhten som man kan köra på heller så

nemesis
0

usch vill inte ens tänka på tanken om islandshästarna hade varit längre ute på sjön på djupare vatten då hade garanterat det inte slutat bra…

jag har kört med varmblod på isen men kommer inte göra om det nu. tyckte det kändes som om isen skulle brista närsomhelst.

en jag jobbade hos skulle ut och ploga på isen då brast det och traktorn sjönk ner som tur var blev ingen skadad och det var samma sjö som jag körde varmblodet på förr.Rynkar på näsan

klart det är bra kanske för benen på hästen men jag vågar inte chansa känns lite som rysk roulett att köra på is tycker jag. det kan antingen bära eller brista.Obestämd

caliber
0

Jag sätter aldrig min fot på isen igen!

chriztinee
1

Jag vet inte hur isarna är neröver i vårat avlånga land . Men hos oss gör man om vägarna på vintern . Det går "vanliga" väger över isen på vintern . Där kör i princip all tung trafik som lastbilar , traktor etc . Så jag skulle lätt kunna köra / rida mina hästar på isen . Dock inte just dom vägarna för jag vill nog inte möta dessa stora fordon :p

Bara för att det händer en olycka nån gång då och då kan man ju inte sluta göra saker . Då skulle jag inte kunna göra nånting . Då skulle jag inte ens ha häst .

Jag kan inte ha hästen inne i stallet för de ett x antal stall brinner ner per år . Jag kan inte åka transport för vi voltade me den i höstas, så nu bir de inge mer åkande lr? Jag kan inte ha hästarna i hagen för dom kan rymma och bli påkörd av bil eller tåg . De händer ju lite då och då . Jag kan inte hoppa för hästen kan gå omkull och jag kan bryta nacken / ryggen och bli förlamad .

Låter inte detta löjligt ?

Men har man inte en tillräcklig tjock is ska man självklart inte köra där . Men strunta i att köra på is som är mer än tillräckligt tjock bara för att de har hänt en olycka , de är enligt mej lite väl .

joooossan
0

Låter som om jag avskräckt många från isen.. Vad jag ville framföra med videon var hästarnas svårighet att kom upp, reaktioner m.m när hästen ändå kunde STÅ på bottnen. För det var ju det som var frågan, eller hur? Vad man gör OM man går igenom.

Inte att skrämma vettet ur folk.

Jag kör absolut inte på is. Jag skulle jag vara totalt skräckslagen att ha med hästarna på isen. + att jag bor i småland = inte världens kallaste del av Sverige!
Men detta året har vi faktiskt haft fin is, 25 cm säger brossan att det är nu då han är sportfiskare.

Däremot hade jag säkert haft andra årsikter om jag bott i norrland där det är -30 grader eller vad det är..

Bergas-Flisa
0

jag kör på isen ibland, var ett tag sedan nu då den inte är så frysen nu, men vi borrar jämt innan vi kör och sätter ut granris som en bana, då vet man vart isen är tjock och vart man kan köra… och är isen tjock och de e is över hela sjön så har inte isen någonstans att ta vägen heller…

Reva
0

Men :O varför rider dom på isen?? :S sååå somart..tur att hästarna bottnade säger jag bara, annars hade dte inte gått så bra..