Kraftfoder till unghästar?
Jag undrar vad du ger din/dina unghästar? Får de kanske enbart grovfoder, eller kraftfoder också (såsom havre, musli, krafft, betfor mm)
Själv får min 3-åring (förutom vitaminer) lite betfor och havre + morötter. men det är mest för att han inte ska bli avis när den äldre får sitt kraftforder. Så han får ist mycket grovfoder som i detta fall är hö.
"(förutom vitaminer)" menade förstås förutom mineraler.. vet inte vad jag satt och tänkte på.
Huruvida de får kraftfodertillskott eller inte beror på vad grovfodret jag använder innehåller, framförallt proteininnehållet. Det är inget självändamål att ge kraftfoder, inte heller att ge enbart grovfoder. Det får inte gå prestige i någedera, det viktiga är att man ger tillräckligt mycket av rätt foder för att det ska täcka den aktuella hästens behov.
Här är det just nu fri tillgång till bra grovfoder, men några av pållarna får även kraftfodertillskott.

Så här års får dom enbart grovfoder…… Alassë som är inne i en växtperiod får lite Grov 120 och Lusern
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 1 Strunta i havren, den kan göra så han blir lite galnare än vanligt mot Grann…..alla russ tål inte ren havre! Han klarar sig med hö, mineraler och morötter om du har bra hö!

Mina hästar (unga som gamla) får någon näve med Krafft Grund. Har väldigt bra grovfoder, men de har betydligt lättare att gå in i rätt box med lite mutor… 
Ingen av mina hästar tål havre, precis som Maggan (#4) säger.

Mitt russ (som inte är ung) tål inte havre heller. På vinterhalvåret får han Krafft Grund och när han tävlar får han Krafft Sport. Mineraler, vitaminer och örter får han året runt, även hö och halm.
Ger du kraftigt hö borde det räcka med det och kanske en näve foder som har lågt med smältbart Rp.. Typ som Grund, det är det med lägsta hos Krafft tror jag.

För att ta det från början….
Först och främst är det viktigt att du gör annalys på ditt hö. Har du inte det kostar det ca 400:- på hortens labb i Österssund.
När du sedan gör en foderstat på din häst utgår du från grovfodret och ser sedan vad du behöver kompletera med. Det viktigaste på en unghäst är att mineraler och protein blir rätt.
Ett bra hjälpmedel för att göra en grundläggande foderstat finns på hipocampus hemsida (hipocampus är hippologernas hemsida på SLU) http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Tänk dock på att en teoretisk foderstatsberäkning enbart är en utgångspungt, sedan måste man använda ögat, erfarenhet och sunt bondförnuft.
Jerker Klang,
Vi har jättebra hö, och som jag sa så får han bara några korn havre, men då skippar vi det helt o hållet och övergår till mineraler och morötter 
Intressanta kommentarer f.ö. Själv hade jag ingen aning om att en del hästar inte tål havre! 

#8 Vissa ponnyer blir helt knasiga av havre :P Hästen jag körde innan jag köpte Juni gav vi havre för att vi ville få henne lite knasigare än normalt då hon var otroligt lat :P
//Mickan
#9 ni menar alltså att de inte kan äta havre för att de blir för pigga med andra ord? isf visste jag det innan. trodde ni menade att en del hästar inte tål det, som en del människor som har allergier. Det var därför jag blev lite förvånad.

#10 På sätt och vis kan man ju säga att dom inte tål det.. Som jag förstår det så får dom för mycket överskottsenergi som dom inte kan göra av med och kan därför bli för pigga, oberäkneliga och vissa fall jag hört har även blivit aggresiva, är dock inte speciellt vanligt med det sistnämnda tror jag..
//Mickan

Ni som använder Grov skall veta att detta färdigfoder inehåller havre. Så har man en häst som inte "tål" havre så är grov ingen bra idé
Från kraffts hemsida:
Grov inehåller:
Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Koksalt
Lysin
Jerker Klang,

Jag är inte riktigt säker, men jag tror att Krafft tillverkar flera olika sorters "Groov"; tex. 125 och 90. Innehållsförteckningen ovan är nog skriven i fallande ordning, om man tex. jämför med Krafft Grund som säkert har en högre andel havre än Groov. Synd att Krafft inte har tydligare innehållsförteckningar! =C

Våra unghästar äter hö, mineraler och lite havre. Alla våra hästar äter havre utom Hyppsen, för han är en sådan häst som inte "tål" havre.

#13 Skillnaden mellan de olika Grov varianterna är mängden protein…..
Jerker Klang,
En sak som är väldigt viktigt när det gäller foderstat är vilka värden man har på höt. Annars får du fel balans på allt.

En lite fråga lite ifrån ämnet men som ändå hör till
Ni som analyserar höt och gör foderstat utifrån det, hur vet ni att allt hö ni ger har samma värden? Dvs hur vet ni att höt ni köper (inte ni som tar eget från en åker) har samma värden och håller era bönder ordning på vad som är taget från vilken åker, för hö från två olika åkrar kan väl inte sa samma värden på allt det måste ju kunna skilja rejält fårn åker till åker… eller? Bara en undran
Själv äter mitt fjolårs föl just förtillfälet bara hösilage som mina andra två äldre hästar, kommer inte börja ge henne kraftfoder förren hon visar att hon behöver det t ex för att hålla hullet osv. Onödigt att proppa i dom en massa i onödan =)
Våra unghästar får förutom hö, mineraler,vitaminer och salsa basmix..

#15 Och även energin varierar mellan de olika groov varianterna.

Jag har ett sto som verkligen inte tål havre. Hon kliar svansen om hon får havre. Hon blir inte piggare, men får en förfärlig klåda.

min äter Krafft Pluss Blå/röd och havre, betfor och mineraler.
Har ätit granngårdens havrefri musli med, funkar bra.
Man ska alltid vara försiktig med kraftfoder till unghästar. (Gäller äldre också för den delen). De flesta hästar får alldeles för mycket kraftfoder. Gör en bedömning över vad hästen gör varje dag och fodra den därefter. Gäller gammal som ung. Nu tror jag att russmänniskor i allmänhet är rätt duktiga på att fodra sina pållar rätt men jag vet att om russ står i stall tillsammans med ridhästar eller stortravare är det lätt hänt attde får för mycket kraftfoder. Det är så lätt att göra som alla andra.

# Ja, jag litar på att min hösilage/höleverantör gör korrekta analyser. Jag följer dem absolut inte slaviskt utan ser dem som rättesnöre och ett medel, det kan ju skilja en del som du skrivit. Håller koll på hästarna att de växer ordentligt, är blanka och mår bra, ser även på ben och hovar. Har ingen häst i stallet som går på kraftfoder pågrund av fina värden på hösilaget och höet (värden skiljer mellan dessa så det passar de olika individerna. Då är det 6 hästar i träning, 2 ridhästar, två föl och 2 pensionärer.
#22 Visst är det lätt att göra som alla andra, flockdjur!?
//Cecilia

Mina får förutom hösilaget (som inte är analyserat och jag är missnöjd med) "Mustang" havrefri müsli som de säljer på Granngården här i Askersund. Gav dem morötter ett tag, men de blev så lösa i magen och det är svårt att förvara morötterna frostfritt och musfritt så jag har skippat dem.
De ser fina ut och är lagom pigga, lagom hull, så jag tror de klarar sig bra.