Halmpellets!
Är det någon av er som prövat halmpellets som strö? Nu när det är brist på spån söker tillverkarna efter andra alternativ på strö. Fick hem spån igår och hade en diskution med leverantören om detta. Är detta strö något som ni där ute skulle kunna tänka er att ha?

Skulle nog kunna tänka mig, men tycker det är för dyrt för "halm". Dessutom vet jag inte om inte mina skulle mumsa i sig det..!! Sen tycker jag ju i och för sig att spånet blivit alldeles för dyrt också, och det håller sig inte fräscht så bra, särskilt inte nu på vintern när det är fuktigt här nere i Skåne.
Oj, vilka strödiskussioner man kan ha!!! Vad är bäst egentligen?
Jag har sedan installningen i höstas börjat använda halmpellets i stället för spån.
Vi som arbetar i stallet är supernöjda med detta strömedel.
Lätt att hantera, lätt att mocka, lätt att lägga bädd som ju då blir "värmande", ligger still, oerhört hög uppsugningsförmåga, blir mycket mindre att köra ut på gödselstacken som är betydligt mindre i år än den brukar vara så här års, gödseln "brinner" också ordentligt, slutligen kommer det ju sen till att bli kanonfin gödsel att köra ut på åkrarna.
Jag får hem det på pall i små säckar o det tar betydligt mindre plats än spånbalarna jag tidigare köpte.

#2 Vad ligger priset på halmpelletsen per 25 kg? Har hört att det är ganska dyrt. (Vad är inte det nuförtiden??)
Äter era ponnyer av det?

Jag är en förespråkare av torv. Blir också utmärkt gödsel till åkrarna och för att inte tala om jordgubbslandet.
Inga bekymmer att få tag på än iaf.
#2 Finns det återförsäljare i stockholmsområdet och vad kostar det. Är priset per kilo eller per säck/bal ? Vi har spånbädd i boxarna, är det mer prisvärt i långa loppet jämfört med spånet?

Nu har folk börjat pröva med att lägga in bränslepellets i boxarna också och många är positiv till det. Alltså inte bara bränslepellets utan blandat med spånet. Det har en otrolig uppsugningsförmåga.
Här uppe i norrland har vi total spåntorka, får kanske nästa spånleverans till butikerna i April. senaste kom i Februari. Folk är som galna när dem får nys om spånleveranserna.
Det börjar bli full "panik" här nere också för spån är en bristvara. Flera sågverk har lite att göra o står still vissa dagar o pelletsförsäljningen behöver sitt o fjärrvärmeverken slukar också mängder.
Jag har tidigare provat torvströ också men trivdes inte så bra med det. Halmpelletsen som strömedel byter jag inte i första taget
!

#7 Vad betalar ni för halmpelletsen?
#8 Jag har skrivit till sajtvärden om råd innan jag svarar på mer frågor om halmpelletsen. Vill inte klampa fel i skrivreglerna.
Det kommer…….
!
#9 pm:a gärna mig om priser och vem/vilka som levererar, försöker att hitta alternativa strömedel i stallet.

Har läst en artikel i tidningen Hästfocus om halmpellets. Det verkar ju bra - men vad ligger priset på? Nyfiken!