Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 863 ggr
Polenta
0

Vad tycker ni ..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.. angående "oönskade" ungar som springer runt i stallet?

Jag fick besök i stallet av en unge som bodde i närheten av stallet, hon ställde en massa frågor om mig och Polenta, om jag hade en ponny .. om de var roligt osv. Jag svarade på dom och tänkte att det gjorde väl inget, men grejen var de att hon fortsatte svansa runt efter mig i stallet, hon var i vägen hela tiden och stod för de mesta bara tittade på vad jag gjorde.

När jag skulle hämta Polenta i hagen, tog jag grimskaftet och gick mot hagen .. ungen kutar före mig TILL Polentas hage FÖRE mig, då sa jag "men halå där .. har du brådis lr?" hon ba "nej" .. så gick hon bredvid mig, jag får känslan av att hon har varit där förut och spanat, när ingen har varit där för jag har aldrig sett henne förut. Hon visste i vilken hage Polenta går i, hon sa även att Polenta hade blivit rädd förut när en skoter hade kört förbi .. Polenta är inte skoterrädd, hon är van. Har hon varit i hagen och jagat upp hästarna?

Jag sa till henne att stanna utanför hagen när jag hämtade henne .. vilket hon även gjorde. Jag körde även Polenta idag, ca 1 timme var jag borta .. knappt. När jag kom tillbaka såg jag henne i hingstens hage!! Men han var inne såg jag ..

Kom tillbaka senare på kvällen och hon var inte kvar då, hon drog när jag åkte därifrån. Men jag känner mig inte så säker på att hon håller sig borta när det inte är någon i stallet. Jag är rätt säker på att ingen av oss som har häst i stallet vill ha henne springandes där. Det är trots allt starthästar som finns i stallet .. vi har även en hingst i stallet med som är jordens snällaste, men han kan ju ändra sig.

Ungen i sig har knappt någon erfarenhet av hästar heller, hon hade ridit ca 2-3 gånger på en kusins häst. Helt ärligt så vill inte jag ha henne springandes där, det är absolut inget fel på att hon vill lära sig mer om hästar och skaffa sig ett intresse, en hobby! Men jag vill inte ha henne just precis hos oss ..

Vad säger man till en liten tjej som vill ha en liten skötponny? Jag vågar inte låta henne rida Polenta heller iom att hon är som hon är, hon kan tända till och visa en tjurigare sida .. både under sadel och framför vagn.

giffan
0

Förklara för henne vad du tycker och varför.

Ungar fattar om man talar om varför. Om du kan tänka dig att ha henne som "skötare" skulle hon säkert bli lycklig. Men då måste hon följa dina regler och att du vill kontakta föräldrarna först. Det måste juinte betyda att hon ska rida.

Så skulle jag göra.

Visst det kan vara jobbigt, men vi har alla varit barn i början och någon tog hand om oss då.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Stallmima
0

Det här har jag också varit med om, har haft både skötare och medryttare som jag både litat på och inte efter ett tag. Skötarna hade tjuvridit våra hästar när de varit ute och gått med dom. Tror inte det spelar någon roll vad man sätter för regler, det kliar i ridnerverna på ungarna. Sen har jag haft bra skötare också som vill lära sig mycket och verkligen lyssnar. Det du kan göra är att prata med hennes föräldrar om detta ( om du vet vilka de är ) att hästar inte är några leksaker och det kan hända saker. Håller med #1 att alla har vi varit barn i början, jag var överlycklig att få hjälpa till i det stall jag var när jag var liten bara att sopa gången var roligt bara man fick var nära hästarna. Hoppas allt går bra för dig  Glad

Polenta
0

#1 Ja jag får göra något sådant om jag ser henne i stallet igen vill säga. Men det tror jag nog att jag kommer göra .. Jo men visst har vi alla varit de, i början funderade jag ju på om hon kanske kunde hjälpa mig lite grann med stallet och Polenta. Men jag fick bort den känslan ..

#2 Jaså? Hm .. men iom att det känns som att hon har varit där förut utan någon närvarande så vet jag inte om jag kan lita på henne. Jag vill inte ha någon som smyger runt bland hästarna, spec inte I hagarna hos dom .. det som får mig att reagera är ju att hon påstod att Polenta blev rädd när skotern körde förbi, Polle är inte skoterrädd då vi har kört med våra skotrar till stallet många gånger - har hon då varit inne i hagen och på ngt vis jagat upp hästarna?

Och visst förstår jag henne! Men jag tycker faktiskt att man kan fråga iaf, hon frågar inte ens om hon får hjälpa till med vissa saker.

agnes_S
0

#3 Om hon inte är hästvan har hon kanske missuppfattat hästens reaktion? Men jag skulle inte heller vilja ha ungar i stallet som jag inte har koll på, eller som är där när jag inte är där. Men hon går kanske att prata med?

rebeccajansson
0

Om du tycker att det hela blir för jobbigt så skall kontakta ungens föräldrar. Vi har haft ett fall med en unge och hennes polare som jagade våra hästar och några andras hästar när dom gick på bete. Talade om för henne att om hästarna skadade sig så skulle vi skicka vetrinärskostnaderna till henne. Ungar kan få för sig konstiga saker. jag har nog dåliga erfarenheter av småtjejer. Jag blev vän med en tjej som var ca 4 år yngre än mig för drygt 2 år sedan, hon höll på att göra mig galen, ringde och sms:a fram till 1 på natten. Proppade min brevlåda full med brev osv… Hon ville komma hem till mig hela tiden och var som besatt….

sm_eminent
0

Det där tycker jag är äckligt då kan man inte känna sig säker med att dom inte gör nått försök prata och säg att du inte behöver hjälp eller nå. I vårt förra stall hade vi ¨å ungar som förstörde grindar och så och då kan man ju inte sova säkert :S

Jagz
0

Det där har jag också varit med om typ små tjejer i 7-årsåldern har verkligen förföjt mig, väntat i timmar utanför mitt hus, osv. Lite jobbigt.

Polenta
0

Jag såg henne inte i stallet idag, kan bero på att jag var där på morgonen och sedan på kvällen när jag skulle fodra. Men nästa gång jag ser henne ska jag prata med henne.

Jag känner mig inte ett dugg säker, då jag faktiskt inte vet om hon går runt och snokar oh så, jag pratade med en som har hästar inhyrd, och hon sa att hon ville absolut inte ha ngn unge som springer runt i stallet osv … dels pga hästarnas skull, och dels pga man vet ju aldrig vad odm kan få för sig att göra, det är ju trots allt en hel del summor som finns i stallet - utrustning och hästar.

Emmma
0

De är verkligen inte kul med ungar som hänger runt sådär om de är för "närgångna". Nu håller det visserligen till en liten ridskole verksamhet uppe i bondgården där vi har hästarna, men de har hänt att de kommit barn och gått in i hagarna. Då  min ponny var hingst och överföll så kändes de verkligen inte kul utifall de skulle komma till skada. Jag förklarade det för dem och de va inte in i någon hage igen, vad jag sett, har inte sett dem igen för den delen.
Men nu till sak, några barn/ ungdommar som var där uppe i stallet höll på att sitta på ponnysarna i hagen. Den ene hade hoppat upp på systers russ Pärla och ridit, "duktig" som hon är hade hon iaf kastat av tjejen. Det fick vi veta av en annan tjej där uppe i stallet.
Då vart man lagomt sur!
Några gånger i somras hände det att någon öppnade upp hagen till nästa hage åt mitt russ! De hade hängt trådarna fint åt sidan, så de är säkert att någon öppnat. Den hagen var inte hel och fixat så de kändes ju inte så kul de heller.
De är obehagligt när man inte vet var man har folk.

Jag tycker att du ska prata med den där tjejen!

Polenta
0

#9 Usch usch .. det är de jag är så rädd för att det ska hända, om hon börjar vara i stallet mer! Verkligen inte roliga saker de där som hände dig och dina ponnyer. Jag hade tänkt att jag ska ta ett snack med henne, men jag har inte sett henne något mer i stallet .. hon kanske kommer tillbaka i helgen, vem vet.

MarcusJohansson
0

Sedan kan det ju vara en riktigt bra unge också. När jag var liten pågaräling (pojke) lekte jag jämt inne i en hästhage. Hästarna lärde sig snabbt att ignorera mig om jag inte hade äpple eller något annat gott.

Det kan ju vara en framtida kusk du mött också. Vore inte fel med lite nyrekrytering!

Polenta
0

#11 Självklart kan det vara så med. Men man blir alltid osäker och skeptisk, jag vill inte att hon ska springa runt i stallet och i hagarna då hon inte känner hästarna.

Polenta går med ett varmblod som tyvärr inte är att lita på ibland, då hennes ägare har busat upp henne, så blodingen verkar tro att man jämt vill busa med henne. Hon var riktigt nära att springa över mig för inte så länge sedan. Vi har även en hingst i stallet som dom tyvärr har gjort samma sak med - busat med i hagen, jagat, kastat pinnar och bollar (som hingsten leker med) osv.

Känns inte så tryggt för en liten tjej att gå in till dom hästarna direkt, inte för att någon av dom är dumma! Men man vet aldrig hur dom kan reagera.

Som jag har sagt; Jag ska prata med denna tjej, om hon nu någonsin kommer tillbaka till stallet!