Godkända stigbyglar eller inte?
Är de här stigbyglarna godkända?
De va en som sa till mig (inga namn) att dessa stigbyglar inte var godkända, så var tvungen att ta mina andra, fast sen i just det loppet så vart de en som hade sånna stigbyglar.
Är de godkända eller inte?
Jag har sett många som ridit med sånna, men endå säger folk att dom inte är godkända :/
#0 Numer är dom väl det. De enda som inte är godkända är säkerhetsstigbyglar där det finns ett gummiband på utsidan.
Mvh Hasse
i börjes så säljer dom en komplett monté sadel och då följer de med godkända stigbyglar. det är sånna där , så då borde dom ju vara godkända (;
det är ju riktiga montestigbyglar väl alltså borde de ju vara gdk.. tycker det är lustigt fall man inte borde få ha dem och som # 3 sa så följer det med monte sadeln så tror knappast man sätter på ett par stigbyglar som ej är gdk.
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com
Jag har då dom där på min montesadel och ingen har då sakt till mig att byta. MEn jag har också hört att man inte får ha dom..
De används ju i stortravet så då måste ju vi också få ha dom :)
de är godkända vad jag vet.

From 09-01-04 gäller följande:
I lopp skall hästens utrustning bestå av sadel med stigbyglar. Används säkerhetsstigbyglar får dessa ej var med gummiband, (utan av sådan typ enl. bild nedan.)
KÄLLA: SPTF Sammanställning utrustningsbestämmelser monté
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Dvs. enligt ovan finns inte längre något krav på säkerhetsstigbyglar utan OM man använder säkerhetsstigbyglar skall dessa vara av annan typ än med gummisnodd. Bilden är ett exempel på hur godkända säkerhetsstigbyglar kan se ut. Det finns idag många fler olika typeer.
Men sammanfattningsvis så finns inte längre kravet på säkerhetsstigbyglar inom ponnytravet. Mer likt stortravet alltså.
Ja, eftersom man får ha de i stortravet tycker jag de är lite konstigt att man inte fick ha de i ponnytravet..
De va en som sa att man inte fick ha de stigbyglarna för att man kunde fastna med foten, men ja mena, om man gör de så ska man ju inte rida monte, de är typ de första man lär sig när man börjar rida att man inte ska ha hela foten i stigbygeln :P
Men alltså då får man använda de då? :)
#9 Tidigare år har det varit endast säkerhetsstigbyglar som varit tillåtna. Men nu är alla det, UTOM de med gummiband.
Det var ungdomstinget som föreslog att det endast skulle vara säkerhetsstigbyglar och det antog förbundsstämman. Men nu är det ändrat. Varför? Ja, jag tror det blev för besvärligt att ha olika sorter för stora och små hästar. Ekipagekontrollanten kan aldrig hålla isär alla regler. Men det är bara vad jag tror.
/Hasse
Men de stigbyglarna jag la upp på bild, är de godkända eller inte? 
#11 Ja det är dom.
Hälsn. Hasse
#12 bra, då slipper jag köpa nya ^^, 

Jag måste fråga en sak när vi ändå pratar monté :P
Vad jag har fått för mej så ska man också ha stövelskaft/shortchaps eller ridstövel(med skaft såklart) när man tävlar monté
Gäller det för ponny?

jag har hört att dom ej är godkända på ponny

#15 men From 09-01-04 så är dom gdk ^^

Ryttarens utrustning:
? Ryttare skall vara iförd tävlingsdräkt bestående av jacka och hjälm i för aktuell ryttare eller hästägare registrerade färger samt vita ridbyxor och lämplig fotbeklädnad. Tävlingsdräkten skall vara i gott skick.
? STC godkänd hjälm (CE-märkning)
? Säkerhetsväst med CE-märkning.
? Ridspö, snärten inräknad, får vara högst 70 cm lång och diametern skall vara minst 8 mm. Snärten skall vara minst 3 cm bred.
? Träskor eller sandaler är ej att anse som "lämplig fotbeklädnad".
? "Lämplig fotbeklädnad" för ryttare är ridstövlar eller ridskor med klack och skaft.
? Ryttare får ej använda sporrar.
? Ryttare, inklusive klädsel, skyddsväst, hjälm och sadel med tillbehör, skall före lopp inte väga mer än 45 kg för kat. A och 65 kg för kat. B. Ekipaget skall dock vara proportionerligt avseende ryttarens längd och vikt i förhållande till ponnyns storlek.
? Nummertecken och tävlingsdress skall användas vid all körning/ridning på bananfr.o.m. två (2) timmar före första loppets start.
KÄLLA: SPTF Sammanställning utrustningsbestämmelser monté
ALL sån här information finns att läsa på SPTF's sida under Dokument. Underskatta inte denna sida!
Skulle vilja råda ALLA ryttare och kuskar att gå in och läsa på reglementet varje år. Det förändras alltid något mellan åren och då slipper man dessa diskusioner på travbanan. Själv har vi alltid reglementet med oss på tävlingar då vi mer än en gång fått informera kuskar, ryttare och även tävlingsfunktionärer om de regler som gäller. Intre ens de läser alltid på då reglerna ändras.(Trots prov varje år.)
Ngn mer som vet ngt om dem?
#20 Om du varken litar på det vi säger ellr på reglementet föreslår jag att su ringer till SPTF`s kansli och frågar.

Är det alltså ändrat att säkerhetsvästen inte längre måste vara klass 3?

#22 japp räcker med CE märkt
#22 Tror det var borta redan förra året om jag minns rätt. Det försvann från stortravet åtminstonde.

Aha okej :) man lär sig nytt hela tiden.
Måste då bara fråga vad som räknas som säkerhetsväst? kan man då rida i dom "säkerhetsvästarna" som säljs som travvästar?

#16 okej:)

Det kan bli lätt förvirrat med olika regler.
Här http://www.sptf.nu/dokument/utrbest2008.pdf så står det "montéryttare skall alltid ha säkerhetsstigbyglar".
Medan här http://www.sptf.nu/dokument/2009/sammanst%e4llningmont%e909.pdf så står det "Används säkerhetsstigbyglar får dessa ej vara med gummiband", och den texten kan tolkas som att man inte behövar ha säkerhetsstigbyglar.
Dubbla budskap…

#25 En väst som är CE-märkt kan vara en vanlig reflexväst. Dem kallas för säkerhetsväst om jag inte minns helt fel. Det som är så fel med den där "reglen".

#27 som du ser av filnamnet på din första länk är det dokumentet från ´förra året……. Går man in på SPTFs hemsida under dokument finns ingen länk till den utan man hänvisar till http://sptf.nu/dokument/utrbest2009.pdf vilket är utrustningsbestämmelserna för i år.
Olyckligt att 2008 filen ligger kvar på sajten då andra sajter kan ha länkat till den…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#28 Det var precis det ja tänkte på.
Så från och med nu kan jag alltså rida med reflexväst?
Är reflexvästen CE märkt? Måste ha missat det.

#29 Det är ändrat sedan jag kopierade länken som jag lade in. Den jag kopierade hittade jag nämligen under Dokument på SPTFs hemsida, men den är uppdaterad nu. Så jag slipper förvirring framöver…

#31 Ja dom är CE märkta, eller iaf vissa. Det är många olika produkter som är CE märkta.

Det låter ju helt sjukt, man kan alltså rida med en reflexväst!?
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Tycker också det låter sjukt 
Ifall man inte är rädd för att skada sig är det ju lätt att ta reflexvästen för att bli lättare…:P
Samma här, lix en reflexväst?! skyddar ju INGENTING :P då kan man ju lika gärna rida utan..
Skulle inte tro att ni blir insläppta med reflexvästar. Det ska nog vara en säkerhetsväst för ridning.
/Hasse

#37 Vart står det skrivet?? Att den ska vara för ridning? Och vem bestämmer vilken säkerhetsväst som är till för ridning och inte?
Skulle tro att först så stoppar ekipagekontrollanten dig, eller den personal som vager. Skulle du protestera så tar måldomaren ett beslut, och det lär inte vara till reflexvästens fördel.
/Hasse

#39 men den är ju trots allt godkänd?
Och man har den ju innanför jackan, då är det ju inte så super lätt att upptäcka att man inte har, även fast det kanske syns att man har väst, men ändå…;)
Men om man har en reflexväst kan man ju ändå rida utan, jag tycker det iallafall är idiotiskt om de skulle godkänna det.
#40 Varför har man säkerhetsväst i ridningen? Jag tror inte att en reflexväst är godkänd som säkerhetsväst inom monté.
/Hasse

#42 Inte för att säga emot dig men diskusionen visar på hur olyckligt det kan bli om man är otydlig i regelskrivningen. Tror inte det är någon som på allvar tänker pröva att rida monté i reflexväst, utan diskusionen är nog snarare av annat slag…..
Jerker Klang,
#43 I just detta fall, tycker jag inte att man behöver skriva på något annat sätt än man gjort. För det finns nog ingen som på fullaste allvar tror att en reflexväst är godkänd :)
Att företag har valt att döpa vissa reflexvästar till säkerhetsväst, innebär inte att en reflexväst är till för ridning, trots CE märkning.
I vissa fall kan regelskrivningen förbättras.
/Hasse

Om feltolkning/tvetydighet finns i ett reglemente så SKA paragrafen skrivas om. Det ska aldrig finnas några tveksamheter i ett reglemente!

#44 Håller som sagt med dig, men inse hur kul det skulle vara att ta en diskussion med en ekipagekontrollant om detta :-)
Jerker Klang,
#45 Jag håller med. Men just i detta fall finns inga otydigheter, anser då jag. Kan inte finnas någon som inte vet vad en säkerhetsväst är, när det står under ryttarens utrustning i monté.
#46 ha ha ha Lycka till……. ;b
/Hasse

Nej, jag är inte så dum så jag tänker prova.
Men jag vet att samma diskussion var uppe på förbundsstämman när man pratade om säkerhetsvästar i körning.
Det jag tycker är mer spännande är om dom "travsäkerhetsvästar" som är framtagna nu mer är godkända? Dom är CE märkta. Eller är motocross skydd godkända? Dom skyddar på samma sätt, heter säkerhetsväst och är CE märkta?

#9, fastna med foten kan man göra ändå.

#44 tror och tror att en reflexväst är godkänd. Den ÄR ju det, "egentligen" ;)
Fast å andra sidan kanske man kan ifrågasätta ordet säkerhetsväst då det gäller reflexväst. Alla här skriver ju reflexväst och det är ju också det ord som används vid försäljning av dessa västar. Sen om de ligger under rubriken säkerhetsutrustning så är ju inte det riktigt samma sak.
Var kallar man reflexvästar för säkerhetsvästar?

#51 Reflexer är ju säkerthet
Min kompis säger säkerthetsväst till reflexvästar :P
#52 Nu menade jag i.of.s hos vilka grossister och försäljare.

Förstod det, men kunde inte låta bli att skriva det :)