Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1516 ggr
divansson
0

Banjobb? Årsdebut?

Vore kul att höra hur det går för er och era hästar, om ni kört jobb än, hur det gick och kanske någon tid?  ;)

Hur har det gått med vinterträningen, blivit något problem, kanske veterinärbesök o.s.v?

Har ni någon årsdebut inplanerad eller blir det kanske senare? Tror ni hästen/hästarna kommer sänka rekordet, hur vill ni att sesången ska gå, något mål?

Mycket frågor^^

/Ch

agnes_S
0

Har inte kört på banan ännu, dels för att jag inte brukar köra så mycket banjobb (Tur-Bo blir lätt less) dels för att han inte riktigt är redo ännu.

Vinterträningen har gått hyfsat, ligger lite efter. Och hade gärna haft lite mer snö att pulsa i under en lite längre tid :P

Årsdebuten blir 18 april, om han känns bra tills dess, annars får det vänta till början av maj. Målet för i år är rekordsänkning, att han sänker några sekunder till, och försöka hålla hästen springvillig, vilket inte alltid är det lättaste ;) Någon seger är kanske att hoppas för mycket, men skulle det ramla ner någon så skulle jag inte bli olycklig direkt ^^

divansson
0

Jag har bara en ponny, Solos Harry Boy heter han, med ett rekord på 2.00,8. Jag har kört jobb ett par gånger, förra året lufsade han 2.15 utan att jag höll i, men nu har jag fått hålla i och endå har det gått under 2.05.. Jag kan alltså säga att han är i mycket bättre form än förra året, vinterträningen har flytit på jättebra, men ett tyvärr är att trots den hårda träningen har han inte gått ner något, men lite mer muskler har han dock fått :) Han travar jättebra, inte blivit en enda galopp på jättelänge, ovanligt för denna kuse. Ska dock kolla upp hos veterinären när som helst, eftersom att bogen och ena benet fortfarande spökar lite ibland (efter gävle i okt 08)

Men i alla fall. Mitt mål är att få han under 1.55. Jag är ganska säker att det kommer att gå eftersom att det är som en helt annan häst nu än tidigare. Jag skulle kunna sätta ett hårdare mål tidsmässigt, men jag vill inte ha för stor press på oss. Han behöver dock något lopp i kroppen innan allt är perfekt, men vi har siktet inställt mot örebro den 19e april :)

Har problem med dethär att förklara med kort text har jag märkt ;) haha

Troj
0

Har en 3-åring som jag har kört in alldeles själv :) (stolt)(Dock med goda råd från andra) Men pga att hon har gått barfota hela vintern och det har varit halt och hårt så har jag inte kunnat träna henne ordentligt. Fast vi har varit ute och pulsat i snön iallafall och hon känns riktigt fin. Men nu är skorna och broddarna på så nu blir det dags att börja träna på allvar! När hon känns redo blir det dags för banan :) Längtar!

Polenta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ju börja med lite snabbinfo om Polle ;P

**Polenta
**f.1995
_2.16,7
_Har gjort ca 20 starter, ojämnt fördelat på hennes 14 år :)

Polenta har som sagt haft en hel del problem med sin trav, hon har lite problem fortfarande men hon är mkt bättre nu än vad hon var förut. Så klart finns det även en del problem på henne, så hon har säkerligen och har säkerligen haft skäl för att trava sämre, ryggproblem har hon bl.a Men även den börjar bli mkt bättre. I höstas hade vi ut en equiterapeut som kollade på henne, hon hittade bl.a SI-lederna och några ländkotor som låg lite fel osv. Hästen har gjort stora framsteg som jag bland annat har märkt av i träningen, hon tycker verkligen det är jätte roligt att springa och är som en gud att köra ibland, men ibland visar hon även sin lata sida med, vilket inte är lika roligt men de ska de bli andra bullar på. Näst sista starten förra säsongen, på Bergsåker, visade hon väldigt många (tror jag), att hon vill och kan, vi fick beröm över att hon travade så fint och folk hade aldrig sett henne trava så bra någon gång, vilket kändes jätteroligt och för första gången på tävling fick jag verkligen hålla i henne, annars har det varit slappa tömmar och en halvlat ponny jag kört. Hon har kapacitet för att sänka sitt rekord ännu mer, hon kanske inte är en 2.00-häst, men hon har iaf kapaciteten att sänka sig till åtminstone 2.10.

För ungefär 1½ vecka sedan om jag inte minns helt fel, 2 veckor sedan? Äh, inte lördagen som va, utan den före ^^ Var vi in på banan och körde, Alf Jonsson körde henne, och det såg väldigt bra ut, dock tyckte jag att hon hoppade kråka lite då och då .. sprang och småställde lite men långt ifrån hela tiden. Körde på ganska ordentligt i värmningen som bestod av 2 bakvarv och sedan körde han 2.20/3000m med henne. Han sa väldigt fina lovord om henne, tyckte att det var en jättefin ponny osv, var verkligen jätteroligt att höra då det är väldigt många som har dömt ut Polenta, och stämplat henne som en skithäst .. men vi ska visa dom vart skåpet ska stå hade vi tänkt :)

Hennes rekord är ju 2.16, jag hade först tänkt få henne under 2.15 .. vilket bara är 1,7 sek. dit .. och efter det  få henne under 2.10, då känner jag mig väldigt glad! Om hon sedan går ännu snabbare än de, vore ju som en dröm, men vi tar en dag i daget och löser allt eftersom.

Polenta ska få besök av tandis och få tänderna kollade, det är först på listan iaf, sedan kommer vi garanterat ta ut en massör/equit. så småningom som får känna igenom henne. Sedan är jag lite lur på om vi inte ska kolla upp henne, bara för att kolla så hon inte har något tjorv med några ledor lr så .. vi får se.

Planerad debut har jag inte bestämt än, men det blir i april någon gång, antingen Bergsåker, Dannero eller Östersund, har inte bestämt mig ännu. Och hur jag vill att säsongen ska gå, först vill jag att hon ska trava bra och visa att hon kan, vill ha henne lite mer taggad/het än vad hon är vilket säkert kommer ju fräschare hon känner sig, om det sedan blir någon seger eller nytt rekord är en bonus!

amandahandersson
0

Zolero har tagit det väldigt lugnt i vinter. Satte igång honom lite försiktigt i februari, nu är han igång ordentligt. Brukar vanligtvis behöva en hel del träning innan han är startklar, så det lär dröja innan han kan starta…

Just nu kör vi mest styrka / kondition - han blir bättre för varje pass! Han är en riktigt "slowstarter", otroligt seg och lat när man sätter igång honom och som sagt behöver han en hel del träning innan han kan starta.

Men än så länge ser det bra ut! Vi lunkar på så gott det går och vi kommer enbart ägna oss åt konditionsträning mars ut. Har inte börjat fundera på någon balans, det kommer när vi sätter igång med intervallerna och snabbjobben.

Säsongsdebut planerad i juli - men kan bli tidigare om jag känner att hästen känns fin och det dyker upp något bra lopp!

I år hoppas jag bara att Zolle håller och kan vara frisk och tävla hela säsongen! För då kommer rekordsänkningarna och kanske någon seger komma av sig själv :)

Razmus Raid har jag tränat betydligt mer än Zolle i vinter, han ska vara väl förberedd inför sin första säsong ju! Vi har kört mycket kondition och styrka, och nu ska jag börja köra lite intervaller med honom. Har klockat honom nån gång för skojs skull med bra resultat, men vi har fortfarande saker kvar att utveckla när det gäller att springa fort (han är lite grön på det området - så mycket fort har vi inte kört!). Är mycket nöjd med honom, och ser framemot att tävla honom i sommar.

Har inte ägnat en sekund åt balansering eller liknande, han går helt utan extra utrustning men har provat gå med längre (i stort sett obetydlig) check för att vänja sig vid det - han kommer behöva det för jag klarar då inte av att hålla honom alltid!

Kval planerat i juli - kan bli tidigare beroende på hur Musse sköter sig på banan och hur han utvecklas, tävlingsdebut planerad i juli.

Mål för i år med Musse är väl att han ska klara ett kval och få komma ut i något lopp, skaffa lite rutin och tycka travet är skitkul :)

CarinaO
0

Vi har varit och kört några snabbjobb med Sobel JSA,som  iår är 4 år.Han har rek på 2.19,5v sprang faktiskt i sitt första banjobb på 2.11 men har tagit det lugnare nu och kör tider kring 2.17-2.20

Han tränar hemma betydligt bättre tider,men det är ju för att han är mer avslappnad där änn på banan. Så troligen blir det start för honom i slutet av April.

xXMaaXx
0

Jag starta redan Chivas II på ett istrav i årjäng i januari, där han gick 2.06 (hade bara kört han 3 gånger innan, efter två månaders vila) och vann med ett halvt huvud, sen dess har jag inte tränat något större med han. Jag kommer nog att siktar på påskbomden med han. jag hoppas att han kmr att sänka utliggare någon sekund. Satsar på under 1.55;)

Halvar har bara fått vilat i nästan 4 månader nu, för att växa till sig och bli lite kraftigare. Så nu är det nog dags att börja små träna han, då han verkligen har växt till sig, specielt runt magen. vet inte om jag ska försöka få ut han till start iår. beror helt på hur han verkar och om han tycker det är roligt att spriga på en annan bana än våran.

johanna9
0

Släthans Tinny a.k.a Hasse har tränat ngn månad nu lite från och till, vädret har vart dåligt. funderar på att köra första riktiga banjobbet på lördag. hon ska mätas då oxå. ska bli skoj o se hur hon är nu.. :) hon har utvecklats mkt. en helt annan häst. :)

ryttarn
0

Monljus tränar på bra, har precis börjat att köra lite intervaller men tyngdpunkten är fortfarande muskelbyggande. I år är det tänkt att Monis skall betäcka lite mer så det gäller verkligen att ha ryggmuskulaturen i ordning. Monis har ett rekord på 2.11 och vad jag kan se efter de första intervalljobben på vanlig väg skall det inte vara omöjligt att sänka ganska rejält.

Planerad årsdebut blir nog Eskilstuna i slutet av aprill. Målsättningen i är är att monis skall få vinna mer än ett lopp och att han sänker rekordet mot ca 2.05.

TT har tyvär problem med ryggen. Equiterapeuten var här i Fredags så nu hoppas vi att det skall vända och att hon skall få upp farten igen. Förhoppningsvis kan även hon starta på eskilstuna, annars blir det Färjestad i mitten på Maj. TT har idag ett rekord på 2.04 och målet är att hon i år skall gå under två minuter för att sedan ta ett år i avelsboxen.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Vi var inne på banan med en (shetland)3 års hingst och en 4 årshingst i lördags de uppförde sig kanonbra med tanke på att de aldrig har varit inne på banan , 3 åringen går fortfarande barfota men ska skos snart ( han blev även valack i går) ,4 åringen är en godkänd shetlandshingst och ska iväg och visas igen på premiering och kommer att kvalas efter det.

Vi har varit inne och kört på slingan med russet Mary 1 gång hon är 9 år gammal och ska slutmätas på lördag , hon kvalade som 3 åring och gjorde nog en start då med och diskades på upploppet ( vi ägde inte henne då , köpte henne senare), men hon var inte mogen för det och blev stirrig och stressad , så här har hon blivit riden och körd och fått 2 st fina hingstavkommor där den ena är 3 år i år och ska väl ut på banan :-)

marika-J
0

Har ju två killar nu, en 3-åring och en 10-åring.

Grann som är den äldsta fick gå första banjobbet i lördags den 7 mars på solvalla. Han kändes jättefin måste jag säga, och hade inte en enda galopp på de omk 2000m snabbt jag körde..Förvånad klockade tyvärr inte. Trots mkt Vinterträning har han en liten mage kvar, men den brukar försvinna ganska snabbt nu på slutet. annars har han tränat på väldigt bra och ser väldigt lovande ut.

Jag planerar årsdebut för honom till den 10 april på Eskilstuna (Påsksmällen), går han bra där anmäler jag till Kajsa Warg på Örebro den 19:e samma månad.

Mitt mål med honom för denna säsong är att han ska vara frisk och fortsatt pigg och glad. Men att han ska gå under 2-min är förstås också ett mål Flört

Dumle som är 3 i år var in och sprang på banan förförsta gången nu i lördags. Han skötte sig exemlariskt, men behöver mkt mer banträning innan han är redo för start. Blir han redo kanske han kvalar i sept-okt annars väntar vi tills nästa år.

marika-J
0

#11 kan ju tillägga att Grann har gått 2.00,5

MartinaFrick
0

#8 Är hon en helt annan häst nu än när hon vann Kriteriet är det ju riktigt spännande!! Ska bli kul att se henne starta! Lycka till denna säsongen!

tindradar
0

Mi shettis Elma tränade på 2,35,0 hemma en dag i januari, men vi får se om hon har den glöden när hon kommer ut på banan igen:/… annars tränar hon på bra:)

Caliber tränar på bra har varit nere på 3.10 nu i år och målet me han är nog att få han och trava lugnt och sannsat igenom loppen:)

Sen har vi lilla tindra Dar som rids ännu eftersom hon inte är riktigt hundra % inkörd:/..

inga vetrinär beskök som tur är:)!

MarcusJohansson
0

#14 Har hon kört så bra behöver du ju inte pressa henne mer.

#8 Hoppas ni siktar på att komma till Derbyt. Vore katastrof annars! Ja ni komer väl ner till oss innan dess också får jag hoppas.

mallan-nog
0

Har ännu inte kört något banjobb med någon utav mina. Har lite planer på att ev. åka dit i helgen. Monita (rek. 1.50,0) har tränat på riktigt bra under vintern. Hon känns stark och på gång. Målet är väl att nå en tid helst under, men runt 1.45. Under 1.50 SKA hon nu! Hon har tränat mycket tillsammans med varmblodet och han får henne att pressa sig lite mer under träningarna. Montró (rek. 2.13,9) har inte tränat lika hårt som Monita, men även hon känns riktigt fin. Målet i år är att hon ska gå under 2 min. Årsdubuten är inte helt planerad, men förmodligen Eskilstuna 26/4

joooossan
0

Jag har precis börjat träna stjärnfall, förutsättningarna för mig har varit skit detta året!
Men igår var kiropraktorn och kollade igenom hästarna så nu hoppas jag att de är i "bra skick" ;) Bara kondis som fattas..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

johanna9
0

#13. jag tycker hon är de:):) kul att så många vill se henne;) hon är en kanonpingla:P ska bli skoj med första banjobb..

#14  Sprintermästaren och derbyt är målet:) klart vi kommer innan:) ge mej några bra proppar bara..;)

CarinaO
0

Synd att Derbyt är så långt bort för oss :( annars hade vi nog varit med där med Sobbe :) Visat sig väldigt bra på sina träningsrundor/snabbjobb :)

Men kommer nog att åka till Östersunds dubbelhelg i sommar,En helt otroligt rolig helg och det var vår första sommar där också.Får bara hoppas han får bättre lopp iår änn vad han fick ifjol som treåring!

muskot
0

#19 Jag tycker ni ska komma till derbyt ändå :)
Ni får ta det som en liten semester! hihi

Jenniferohlson
0

Karismas GerTi har rekordet 2.21,6. Hon har tränat sedan mitten på december, dock bara lugn ridträning fram tills slutet på januari. Hon är körd ca 5grr nu. GerTi har blvit mycket lugnare vilket jag tror kan göra henne gott, hon tränar bra dock inga höga farter ännu men de får komma eftersom. På lördag ska hon gå första banjobbet.

Tigerlilja har rekordet 2.36,6 på 3 starter, traven stämde aldrig för henne förra året och hon tyckte att trav var jätte trist. Hon vilade från mitten av september till mitten av december, då började ridträningen, först väldigt lungt. I januari tränade vi på lite mer och jag har kört henne 3grr tror jag, hon tycker bättre om de nu men vi håller oss till ridträning mest efterso de är hennes favorit. Nu känns det äntligen som att traven börjar stämma och jag tror även att de finns lite fart men mer ska det bli, de är mycket jobb för att hon ska fungera bra men jag tror verkligen att det är värt det! På lördag ska även hon gå första banjobbet, dock under sadel så att de blir så roligt som möjligt för henne.

GerTi ska förhoppningsvis göra debut den 12/4 och tigris den 19/4.

MartinaFrick
0

#19 Ni måste komma till Derbyt! Jag vill se Allans lillebror ju!!

MarcusJohansson
0

#19 Klart som korvaspa att ni ska till Derbyt. Vi fixar stall, boende och det brukar gå att ordna så ni får lite transportersättning också. Det gäller alla som har en fin 4 åring. Vi ligger inte SÅ långt bort att man vill missa denna chans. Och vi ska ta hand om er så det blir en lillesemester!

CarinaO
0

#20,22,23 Vad gulliga ni är :) Hade faktiskt varit jättekul att få åka ner! Vi får se hur han tävlar i sommar,men som han tränar redan nu tror vi han kommer att göra bra ifrån sig..men mycket kan hända! Visst är det i Sept? Men långt ner dit är det ju..säkert kring 150 mil!men som sagt så hade det varit otroligt roligt om han kom med i derbyt också :)

tindradar
0

15# hon har bara tränar bara på dom tiderna, sen när hon kommer till banan går hon 2.55:(:/

ScerryRicco
0

har int vart på banan under vintern utan tränat hemma med min ponnuý å varmbloden jag tränar:) va å tävla på arvika å då gick det rätt så bra för två av hästarna:) nu står shettisen på vila i en månad sen ska jag dra i gång han igen:) sen blir det väl kval för miss sandy space i vår

MarcusJohansson
0

#24 Vi kanske kan jobba fram lite rabatt från någon transportör så kan vi ta flyget eller tåg…

linlan
0

Min ponny Foxy Red har  börjat sättas igång. Hon föröker vi ta de ugnt med så hon ska börja lugna ner sig så jag har inte kört fort me henne något ennu. Det har även blivit mycket ridträning och vi har försökt hålla oss till lunkpass. Vilket inte är så lätt med henne hon vill bara springa (a). Planerad debut blir nog umåker den 24 eller 26 april om hon är startklar. Målet men Fuxan blir nog att hon ska lugna ner sig på banan och sänka ännu mer, vilket hon visat att hon kan i träning. Sen är de jj även jättekul om de skulle bli lite segrar ;)

CarolaCarro
0

Jag börja i början av mars och träna.. Seeent.. Men vi har haft isbana och lite på i skogen och på gården.. Sen har det legat lathet vid mig och börja.. Dragit ut på det hela tiden..

Mitt största mål i år är väl att kvala in och kanske tävla något lopp mott höstkanten.. Förhoppningsvis till dubbeltravet på gotland..

Ylva_87
0

Thyra började träna i mitten av Januari, hon känns kanon fin. Har börjat få ordning på hennes kropp så hon har musklat sig lika på båda sidorna. Har ridit lite dressyr på henne för att få henne att jobba med bakbena. Har kört ett intervallpass än så länge och då gick hon ett par sekunder över rekordet. Jag har planerat att första start blir den 10 april på Eskilstuna.

Tre åringen har jag bara haft i ca 1 månad men han körs några dagar i veckan. Man känner utveckling i honom för varje gång man kör. När det blir kval för honom vet ja inte än.