bråkig ponny
idag skulle jag köra annbell i skogen som vanligt. (för att komma dit måste man ta sig över rakbanan och stora stallbacken) jag hann inte längre än till rakbanan förrän hon börja krångla, hon ville absolut inte gå fram. hon hoppade åt alla håll. tillslut fick jag henne att gå fram igen, hon gick några 100 meter sen gjorde hon samma sak igen. och så höll det på. efter 35 minuter var vi framme vid grindarna (brukar ta max 10 minuter dit) där krångla hon jätte mkt oxå, en grindvakt kom och hjälpte mig och fick henne att gå frammåt igen. tillslut var hon så bråkig att jag hoppade ur rockarden och ledde henne ända till slingans början. då hoppade jag i, vi körde 2 meter sen kasta hon sig över snövallarna och in i skogen. vagnen fastna bland allt i skogen. jag fick stopp på henne och hoppade ur och sprang fram till huvet. sen selade jag av vagnen och lät den ligga kvar där medans jag gick med henne bort till grindgubben. hon fick vara där med honom medans jag hämtade vagnen. jag gick tillbaka till henne och satte på vagnen igen och körde tillbaka till stallet. (det gick bra, ingen blev skadad i skogen)
men det jag inte förstår är varför hon var så här idag ? hon brukar alltid vara lite bråkig men då gör hon bara nåt en gång. idag var det ju hela tiden.
någon som vet varför hon kan ha vart såhär idag ? hon har inte tränats så mkt i veckan heller.
Hur gammal är hon? Hur länge är hon körd? Vad har ni gjort den senaste veckan? ..månaden?
hon är född 97,vet inte riktigt hur länge hon är körd, men är väl ett tag.. hon är travskoleponny. hon har mest blivit joggad i skogen och har gått på kurs i veckorna, två veckor nu tror jag, några kurser i veckan som hon inte blir spec hårt körd av.
Det är nog så att hon inte trivs riktigt, och sen testade hon dig ordentligt, russ är smarta! Att du selade av och hon fick gå hem igen gjorde inte saken mycket bättre. Synd att du var ensam, annars hade ni kunnat gå en annan väg hem med henne, eller åtminstone kört en bit så hon inte fått sin vilja igenom.

Annabell har alltid vart en bråkig och mkt envis ponny med mkt fuffens för sig. Förr tvärvände hon jämt när man körde henne i skogen osv och bråkade. Det har hon ärvt av sin mor Astrid (som vi hade hemma förr), hon gjorde exagt som Bellis fast nog snäppet värre. Hon tvärvände, stegrade och kastade sig och vägrade gå. Man får helt enkelt kämpa!
Du får nog kämpa Natta, men hon har verkligen vart en problemponny förr, satt de sitter nog i lite ännu…
Fast som sagt kanske är bäst du har någon med dig nästa gång?
Som travskoleponny är det bara synd om henne, det måste finnas lämpligare russ!
okej tack emma då vet jag att hon vart bråkig förr,
men hon ska köras på lördag och då ska kanske marie sjöberg vara med o köra nån annan och då kanske det går bättre :)
Jag tror, precis som någon skrev här, att det bästa är att du har med dig någon i rockarden då du kör henne. I alla fall tills hon förstått att det är du som bestämmer. En del ponnysar blir också bråkigare när de får gå ensamma. De är ju flockdjur och kan ibland protestera mot att gå ensamma. Ta sällskap med en annan häst och när hon känner till vägarna och vill gå dit du vill kan du pröva igen att köra henne ensam (med en medhjälpare i rockarden).
Inom körsporten har man alltid en groom (medhjälpare). Något som man gärna kan ta efter tycker jag.
Börja alltid med att utesluta att hästen har ont någonstans.
Andra eventuella orsaker: tycker det är tråkigt att gå själv, brunst, bara kollar om hon får bestämma.
prova på lördag med att Marie kör före dig med en annan ponny. Men kolla först så att hon är fräsch.

Håller bara med föregående. Kolla så att hon inte har ont någonstans, och ha med dej någon nästa gång du kör, och sist men inte minst, KÄMPA! :)