Vad gör era ponnyer?
Vissa ponnytravare är ponnytravare och inget annat medan andra är allroundponnyer där ponnytravet bara är en liten del av det totala användandet. Och naturligtvis allt däremellan.
Var på den skalan finns Era ponnyer?
Och vad gör Era ponnyer på vintern, när tävlingssäsongen är över och det är månader kvar till vårsäsongen kör igång?

Mina ponnier får vila ifrån det att de har slutat tävla i september-oktober tills mars. Brukar få vila helt tills december, därefter blir de lite ridna och får gå i skrittmaskin tills den "riktiga" träningen börjar i mars:)

Vi ställer av de hästar som tävlat under säsongen efter sista tävlingen i september/oktober. Sedan får dom vila från oss människor fram till jullovet. Beroende på hästens ålder och bakgrund körs dom så smått igång senast 10 veckor före beräknad start.
Jag tror det är viktigt för både hästar och kuskar att ta en rejäl paus från varandra för att sedan kunna tända till ordentligt när säsongen börjar igen.
Även om vi inte tävlar våra ponnyer i andra disipliner än trav trännas dom mycket i både dresyr och hoppning, givetvis blir det en och annan "stollridning" i skogen oxå. Tyvärr börjar dom äldsta ungarna bli lite för stora för ponnyerna men förhoppningsvis kan grannungarna snart börja rida på dom.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Vår ponnyer får också vila när säsongen är slut , ev kan någon ridas lite lätt beror på .
Men annars så använder vi våra ponnyer till utställning och ridning med. Vi försöker variera tränigen vid igångsättning med ridning, lite löshoppning och annat kul också, de hoppas och används som vilken ponny som helst .

Dom får stå från det att dom slutar tävla till jag sätter igång dem runt jul! Dem får en rejäl och tung Vinterträning! Dem känns rejäla och fina vid årsdebuten och det är riktgigt skoj!

Mina ponnyer får vintervila från de slutar tävla i oktober tills jul ungefär, fast de brukar ridas nån gång ibland ändå. Sedan börjar igångsättningen med snöpulsning ridning och körning och snabbjobb!! Sen är det jättekul när första starten blir i april nångång
Våra ponnyer används till det mesta. Hoppning, dressyr, utställning, avel, precisionskörning m.m.

Mina hästar och de andra tävlingsponnyerna i stallet får vintervila när tävlingarna är slut i oktober, sen brukar vi sätta igång dom igen i början av februari ungefär!
Våra ponnier brukar tränas ner till en vintervila helt i nov till januari och därefter börjar träningen åter igen som ökar till full träning i mars. Sedan kan det variera beronde om det är unghäst eller äldre häst på träningsupplägget och hur föregående säsong varit bla med skador mm.
På våren innan den tuffare träningen gås alla hästar igenom av ostepat samt en massör ev. vetrinär för att behöva åtgärda vissa skador.. Detta är återkommande under hela tävligsäsongen beronde från häst till häst..

Mina pollar går ganska mycke ridtrning på vintern. Mitt egna russ gick för några år sen L:A i hoppning och L:B i dressyr även terräng, ponnygalopp d mesta. en riktig allroundponny kan man säga
! Lånepollen e inte utbildad på samma sätt. utan går mest skogsriding…

Tippex slutar tävla i slutet av oktober. Han kan inte ställas av helt för då blir han galen.
Kör lugnt hela vintern, rider mkt också (KALLT att köra hihi) Pulsar i snön, bra träning enligt mig.
Under jul-nyår får han 2 veckors vila då jag är uppe i fjällen och åker skidor.
Sen kör jag honom 2 ggr i veckan tills det börjar bli dags för banjobb :)

Våra brukar tävla fram tom i slutet av oktober (även byggdetrav då) sen vilar dom helt fram tom jullovet. Då brukar vi börja rida dom lite och jogga på gärden och så där det är mjukt. ´Sen när snön kommer brukar vi tolka en massa efter dom! Det älskar dom och gör verkligen sitt yttersta för att det ska vara kul och dom kan alla knep!
Sen brukar det bli efter snön som vi går ut i byggdetrav och sen börjar snabbkörningen på rakbana (kör bara rakbana).
Dom rids även en del, iallafall mitt russ, han är riktigt duktig i dressyr (men har inte blivit tävlad då jag är för gammal och stor). Han hoppar även en del och älskar det verkligen. Uteritter i skogen är också en favvorit!
ja dom brukar ha typ "vinterlov" men nån gång kan det hända att man rider en litten litten sträcka men det är lite ovanligt då!!

Ville blir hel ledig fram till julen och sen sätts han igång lite smått.. jag e dock aldäles för lång för att rida honom (och för tung) och så tycker han det är rena rama pesten att nån rider på honom så det blir för det mästa lite annan körning för honom..men väldit varierande körning för att komplitera för att han inte blir någe riden.

Min går som kurshäst =) springer runt en konbana och skrämmer vettet ur barna ;P