Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1642 ggr
[HARPO]
0

Skogen!

När jag rider i skogen tänker jag ibland om t ex en björn kommer springande i mot en vad ska man göra isåfall??

hermitage
0

tänker likadant om älgar

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Lina-P
0

Älgar är jag inte rädd för men däremot björn. Folk har sett björn i skogen där jag brukar träna :s Skulle man råka på och se en varg så skulle jag nog inte må så bra i magen. Men risken att se varg är nog inte lika stor som björn. Uscha!

divansson
0

Jag såg en björn när jag körde harry i sommras/höstas :S  Harry vart helvild och det luktade så jäkla äckligt, måste luktat från björnen. Det var på en stig i skogen, det var en backe där vi gick nedåt och björnen gick 15m brevidoss inne bland träden ner för hela backen, det är ca 70-100m. Hade fullt upp att hålla harry gåendes för han ville springa iväg, frustade och fjantade jättemycket! Trodde det var en älgkalv eller ett rådjur, såg bara ryggen på den då.. Vart sjukt rädd då jag faktist såg att det var en björn!

Sen har jag sett varg en gång då vi vart ute med häst, inte lika läsigt som björn men endå skitläskigt :S de var ju ett tag sedan nu dock, när bertuzzi var ettåring på vintern och inte ville gå över en isfläck på marken i skogen, jag satt bakvänd då (mamma körde) och jag såg nått jag trodde var en hund, som visade sig att det inte var det utan en varg..

Om de skulle gå till attack så är man ju körd, kanske inte om det är varg, men för livet kan man ju räkna med endå. Kommer en björn är man så gott som död. Vet inte vad man skulle göra, dom gillar inte höga ljud, men om man kör med jättemycket bjällror kan dom bli arga istället. Men om det kommer en ska man kanske ha en såndär "fotbollstuta" som ja inte vet va de heter x)

martinasvensson
0

jag har också mött en björn :S det var påsklov å ny snö och jag var ute med min shettis hottis å så fick jag syn på nått som kom i full vart mot oss, jag trodde att det var nå annat djur men sen fick jg syn på att det var en björn :S den var ca 100meter bort å fortsatte att springa så jag blev ju skit rädd å vände hemmåt (det ska man nog inte göra då kan björnen ta en som ett byte men det tänkte inte jag på X'D)vinden låg mot björnen så hottis reagera inte nånting. jag var ensam hemma så när jag kom hem så sela jag av hottis å sprang in å ringde mamma. hah mamma trodde mej inte så jag blev jätte arg! XD. sen så kom mamma å min bror hem…  när min brosa kom in sa han tjena björnjägarn XD då hade dom sätt spåren i snön å björnen hade följt efter mej å vänt 50 meter från gården.

sen var björnen i närheten i typ en vecka å vi såg ganska ofta när vi for till stan.länstinget eller va det nu heter tänkte jaga in björnen in i skogen med skoter men då gick den in i skogen själv å sen har vi inte sätt så mkt spår av den.:)

martinasvensson
0

eller ja vi har ju sätt spår varje vår dom senaste åren.. :P

Belindaa
0

Men gud vad hemskt. Satt jämt och oroade mej för björnar när jag körde i skogen! Har hört att man ska låtsas vara död, eller typ låtsas som ingenting. Men kanske inte så lätt när man sitter bakom en häst :P

Bianco
0

jag är livrädd för björnar. det går inte att förklara hur rädd jag är, blir helt skakig av att höra det här. usch :S

ScerryRicco
0

miin grannes dotter had mött på en björn  med sin häst för något år sen innan vi flyttade hit:/ men den gick int mot attack iaf som tur va. annars har vi haft vargar runt våran gård

SofieStrindlund
0

Dom säger (vad jag har hört av min pojkvän som är jägare :P) att om man möter en björn, ska man bara vända om sakta och gå samma väg tillbaka som man kom … Däremot om man skulle möta en varg så ska man bara njuta av ögonblicket då det inte är så vanligt och vargen är oftast alldeles för skygg för att göra nånting! :P Men om man kan lita på min pojkvän är väl en annan sak :P men han är ju iaf jägare så nånting borde han väl veta! ;P Älgar som har kalvar ska man se upp för, men annars så är väl inte älgar farlig heller! :)

joooossan
0

Tror inte vi har några björnar här, brukar se älgspår när de är snö. (Jag som är LIVRÄDD för älgar)

Är inte "rädd" för att möta något i skogen, men skulle inte tycka om att möta ex, en älg :S :P

Josefinejumpforjoy.blogg.se

MagganS-B
0

Flytta till Gotland, här finns varken björn eller älg!Skrattande

Bianco
0

gotland here i come (;

Saiop
0

Jag har jätte mycket älg där jag bor och träffar på älgar väldigt ofta. Men ibland står de bara och tittar på en och andra gånger vänder de och springer i full fart åt andra hållet. De är oftast mer rädda för oss, än vad vi och hästarna är för dem.

MarleneGustafsson
0

jag mötte en varg förra året, och vi har varg runt i kring nu oxå… älgarna brukar traska över vår gård. i fjol sommar rev björnen 5 tackor på vår fäbod…

just nu sover björnen men senast i höstas vandrade det björn 1 km från gården.. fick dock inte se den men de gjorde en granne. .. uscha.. hoppas verkligen det blir mer jakt iår på både varg och björn!

Mandah
0

Jag har inte mött på ngn björn när jag varit ute o kört/ridit, men däremot älg har jag sett flera gånger. ;)

Lina-P
0

Appropå Älgar. Måste berätta när jag va ute och körde Namnlöse på Skogsbilvägen en sommar.

Vägen gick längs ett kalhygge och vi joggade på i godan ro. Sedan så ser jag att namnlöse blir större och större. Kortare och kortare steg. Öhh jaha, vad vart det nu då? tänkte jag. Sedan börjar han prata.. huh huh. ja så som när en hingst ser ett sto. Halsen vart som en svanhals m.m. Jag fattade ingenting!
Sedan såg jag en älgko med 2 kalvar på kalhygget. Jag stannade Namnlöse och tittade på dom. Kalvarna sprang in i skogen men kon stannade mitt på kalhygget med öronen frammåt. Sedan sprang ho in i skogen till kalvarna. Hon tyckte nog att Namnlöse var en konstig tjur ;) haha Men Namnlöse måste ha tyckt att hon luktade gott så som han reagerade ;) De var en rolig upplevelse. Skrattande

murkla
0

Ibland så funderara man på om man skulle möta något djur så…Men de har varit lungt på de..Men de finna mycke av både älg, varg o björn i yttermalung så.. har väl märkt att de har haft vitring på något annant djur när man varit ute.

Emmma
0

Efter ett möte med en Älg -02 ? så har jag faktiskt lite respekt för dem. Jag & en kompis var ute och red våra shettisar på en skogsstig (vi skulle rymma hemifrån HAHA moget men men) så sitter jag och spanar runt i skogen och tror mig se en stor sten, bara de att den börjar röra sig och kommer emot oss. En ÄLG. Den va då på lågnt avstånd, så den måste ju haft nåt revir elr nåt.
Jag fick inte ens fram ljudet jag hade panik, jag bara skrek "En..en..en.."
Emelie: "Va va är det?!" Jag: -" En En En ÄLG!" skriker jag och vi tvärvände i fullgalopp hemåt! Vi vågade inte stanna förens vi var nästan hemma hahaha.
Fast numera tar jag det rätt lugnt, men min ponny verkar inte vara förtjust i dem. Han är sågottsom aldrig rädd för nåt, men han satte arslet i marken nästan och kastade sig i full fart bakåt, har sällan skådan mer panik på en häst och for fullfräs hemåt när vi hörde/ såg en älg.

Och i byn där vi har våra hästar såg de en björn flera gånger på vägarna jag kör, alldelles intill husen! Vågade inte köra där igen fören björnen gått i ide men ja är livrädd för att möta den när jag kör där. Björnen hade kommit och sprungit alldelles bredvid en jägares bil alldelles intill husen i skogen en gång bla. De va väll härom månaden. huah

ErikaAndersson
0

Något ni ska vara mest rädd för så är de en vildsvinshona med ungar! Hon dödar om hon så kan för att skydda sina ungar, vildsvin i sig är ganska aggressiva men med ungar är dom galna! =/

jessssica
0

Nä gu va läskigt o möta en björn :O. En älg skulle nog gå rätt bra men en björn fydå..

Tack o lov så har jag klarat mej hittills från att möta björn och älg, vi har brara massas rådjur xD. Men har ju sett älg i skogen som jag tränar när jag vart där utan häst.

LinnJ
0

Jag är så glad att jag bor på gotland. Jag blev livrädd när vi var ute och körde för ca 8 år sedan och en liten ungröv började springa efter oss :D. Jag och min kompis var så rädda att vi nästan började gråta och vågade inte skritta förrän vi kom till grusvägen till stallet och då hade räven slutat springa efter oss för ca en kvart sen :D.

Sen har jag mött ett rådjur också, det är riktigt fina djur. Det var en bock och han var så jäkla fin. Han var räddare än mig så jag fick bara se honom på håll men nerverna spökade som tusan när jag skulle köra förbi där han stått ändå.

Om Mes&Nervklens klubben ville ha ett ansikte hade jag vart kandidat! :P

divansson
0

#19  Ja usch dom är läskiga, har en kompis som vart jagad av ett vildsvin när hon red sin häst. Hemskt, lika rädd för sånna som för björn nästan.

carsbo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 sprang en ung röv eftr er?:p

#0 för det första ska den ha en andleding för det. känner den sig trängd lr blev den rädd? finns alltid en andledning till att den skulle göra det först. orkar inte läsa alla inlägg där alla skriver ur elaka o farliga björnar e. dom har väl oxå rätt o leva anser jag. dom e annars precis lika fredliga och skygga som tex rådjuren. dessutm föredrar dom ju bär före kött va ja har hört :p.

har sj björn,lo, och andra rovdjur runt i våra skoger men har alldrig kännt mig rädd för dom.

vildsvin däremot hålelr jag med om, dom e griniga o om man bara råkar gå på "deras" stig så anfaller dom…

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

LinnJ
0

#23 Hahaha oj, nej en räv ska det vara :P

SLennartsson
0

I SMålands möka skogar har vi som tur är inga bjrönar. Men vildsvin och älgar fins det gott om.
Har aldrig mött på något uttav det. Enbart rådjur, men de sringer ju sin väg.

Belindaa
0

Alltså usch. Sitter här och är rädd, även fast jag inte ens har häst nu ;)

Kom på att jag mötte en älg för två år sen, hästen jag red började fnysa lite gran, vände direkt och inget mer med det.
Såg även en räv på låååååångt avstånd en gång också, vände omedelbart ;)

Förra året hörde jag också något skälla i skogen, kan ingenting om vargar, så jag tänkte att det kanske var en björn och huha, då var jag rädd kan jag meddela ;)

carsbo
0

#26 de va troligen et trådjur som hörde er och börajde skälla.

carsbo
0

titta vilken härlig skogsbild jag fick idag btw :)

carsbo
0

en till

monte-alskare
0

När jag var ute och red häromdan träffa jag på en räv och först märkte jag nte det men sedan när Mira stanna och kasta sig bakåt när hon titta in i en buske så var jag tvungen att kolla vad som var där inne! När jag kollat ett tag( var svårt att se då Mira försökte galoppera hem hela tiden) såg jag att det var en räv som smög! Jag är inte alls rädd för rävar och när jag var lite gick jag runt i skogen och leta efter rävar som jag skulle tämja (Hah!!) så jag trava förbi men det är ändå läskigt!

Min kompis blev jagad av vildsvin för en vecka sen när honr red sin c-ponny! Hästen hade tydligen varit lite spattig (samma sak med den andra hästen som också var ute) så de hoppa av och när det gått ett tag hörde de vildsvinsrop och så såg de ett vildsvin springa mot dem så de slängde sig upp och red ut ur skogen och genast hem! Usch! LÄSKIGT!!!

Belindaa
0

#26 Förra året hörde jag också något skälla i skogen, kan ingenting om vargar, så jag tänkte att det kanske var en varg och huha, då var jag rädd kan jag meddela ;)
Menar jag såklart ;)

agnes_S
0

#31 Vad jag vet skäller inte vargar, någon kan ju få rätta mig om jag har fel ;)

Bor på Gotland, så det är inte många djur att oroa sig för. Rävar och rådjur är sällan hotfulla :P Däremot skulle jag vara mer oroad av vildsvin än rovdjur i skogen, om några av dessa funnits i närheten.

Belindaa
0

#32 precis, det gör dom typ inte, tror mamma sa så ;)
Men satt jämt och oroade mig i skogen och när jag hörde skällen var varg det första jag tänkte på ;)

Belindaa
0

#34 usch, nu kommer jag oroa mej för lodjur också nästa gång jag kör en häst i skogen…;)

SLennartsson
0

#35, Hehe jaa, förstår det. Jag har ju turen som slipper sådana djur här nere. (a)

Jappeloup
0

#3 Du hade nog kunnat galoppera iväg, det hade jag gjort iaf eftersom att björnar inte kan springa i nerförsbacke, de har alldeles för korta "framramar" eller vad det nu heter ^^'

usch, har som tur är bara mött en älg en gång, min kompis såg den och skrek så högt att alla inklusive älgen tvärvände och kutade därifrån xD