SPTFs styrelse 2009
Nu finns valberedningens förslag på styrelse 2009 ute på www.sptf.nu
Är det så dåligt med villigt folk, att valberedningen måste plocka in folk som redan varit med tidigare och blivit utröstad?
Mvh Hasse
Åh nej!!!
Inte h*n. H*n gör inget annat än förstör för ponnytravet. Hoppas årsmötet har en annan åsikt och röstar bort vederbörande. H*n är verkligen ingen tillgång för ponnytravet.
Valberedningen VILLE kanske ha in folk som tidigare blivit utröstad !!?? Men om nu han/hon är så impopulär så lär ju personen ifråga bli utröstad på årsmötet
!
Det känns tråkigt att det ska sitta mer än 1 medlem från någon klubb i SPTF´s styrelse. Spridningen borde vara lite mer över ponnytravsverige.
2 från Kalmar
2 från Halmstad
Av 11 föreslagna styrelsemedlemmar är endast 3 tillhörande klubbar ovanför Dalälven.
Det känns som att de som ska på årsmötet har lite att fundera på i år.
Vill vi sprida styrelsemedlemmarna lite bättre?
har vi några andra förslag att komma med till årsmötet?
Jag personligen saknar några av de som suttit tidigare, är dom tillfrågade? vill dom inte? och isåfall varför?
Det är ju alltid svårt att få folk att ta på sig styrelseuppdrag men jag hoppas att något motförslag kommer upp på årsmötet.
#3 - jag är övertygad om att det finns kompetenta presumtiva styrelseledamöter i alla klubbar och alla landsändar. Frågan är bara om valberedningen har fått medlemmarnas hjälp att hitta dessa, eller om de tvingats leta själva?
Har du fler förslag, se till att de kommer fram på årsstämman! Fast fråga personerna innan, så de är intresserade!
Det är ju lätt att komma med synpunkter på förslaget i efterhand, men om valberedningen inte får in några förslag så kan de ju omöjligt hitta alla som är lämpliga! Även om de kommer från olika delar av landet så kan de ju omöjligt känna till alla!
# 4 Håller med dig fullt och fast.
Det brukar tyvärr vara så att valberedning inte så ofta får in förslag utan jobbar helt och hållet själva. Det är ju faktiskt upp till medlemmarna runt om i Sverige att hitta, fråga och föreslå dessa kompetenta personer till valberedningen.

Jag tycker det ser bra ut! Det har valberedningen gjort bra.

Intressanta namn, men ännu intresantare vilka namn som inte finns med…
Blir lite fundersam på hur valberedningen arbetar, Utan att för den skull kritisera. Men jag vet minst två ganska intresanta namn som föreslagits för valberedningen men som inte blivit tillfrågade om hur intreserade dom är undra hur många fler sådana det finns?
Min erfarenhet av arbete i olika föreningar är att det är väldigt svårt att få folk att ställa upp i olika styrelser. Jag tror inte SPTF är något undantag där. Är det så att vissa namn är så kontroversiella för valberedningen att man inte ens vill prata med dom inför valberedningens arbete?
Vi går ett oerhört viktigt år till mötes innom ponnytravet. På många sätt en vattendelare. Det är många viktiga frågor på agendan, några axplock:
- Diskusionerna om hur samarbetet med STC skall se ut och vem som ställer villkor på vem och hur.
- Diskusioner med ATG för att få någon ordning på Totto loppen.
- Rekryteringen av ny kuskar
- HCP modeller
- Förtroendet mellan klubbarna och SPTF
- mm mm mm
Detta var några frågor som for genom huvudet. För att klara detta gäller det verkligen att styrelsen har en gedigen förankring i klubbarna över hela landet.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Nu har jag ingen vetskap om vilka namn som saknas. Men jag tycker nog att det måste in nya krafter som inte suttit tidigare, nya energier helt enkelt. Människor som inte är färgad av gammalt groll mellan klubbar och mellan personer, människor som ser nya möjligheter att utveckla, inte gamla som säger att "så har det alltid varit, och det har fungert osv……" Ja ni förstår vad jag menar.
Precis som #5 skriver så brukar det vara svårt att få in förslag.
Nu ska inte jag vara pessimistik (måste vara survädret som smittat av sig…! :b ). Det blir säkert bra i slutändan, och klubbarna får ju tycka till och välja.
/Hasse

#4 Personen/personerna som skall väljas in måste vara föreslagna till valberedningen redan nu. Man kan inte välja in någon som ej är föreslagen till valberedningen. Jag vet inte när övriga förslag skall redovisas? Kanske inte blir förrän till helgen?

#7 Får väll rätta mig själv, farligt med hörsägen ibland, den ena av namnen var tillfrågad, den andre hade namnet inte kommit in till valberedningen. Rätt skall vara rätt….
Jerker Klang,

#9 Med nuvarande regler tror jag faktiskt att man kan föreslå folk på plats….. Däremot ligger det en motion om att vi i framtiden inte skall kunna göra så, rätta mig gärna om jag har fel.
Jerker Klang,

#11 Kan vara jag som är trött.. Jag vet att det har sagts så (ifjol?)för att det inte skulle bli "kaos" med nya namn på mötet utan man skulle kunna "välja" mellan valberedningens förslag och övriga föreslagna.
# 11 Mötet kan föreslå andra styrelseledamöter, om personen i fråga är tillfrågad. Valberedningens förslag är bara just förslag, inget säger att det blir just så. Mötet bestämmer! Det finns i "Föreningsstadgarna" = grundstadga för föreningar, alltså måste SPTF göra en särskild stadgeändring om det skall införas, men jag tror att föreningsdemokratin blir åsidosatt då.
Hoppas verkligen att mötet väljer rätt nu….

Varför gnälla innan det är röstat , jag gillar inte när man klagar förslag till styrelsen, det är alltid lätt att gnälla men svårare att ställa upp
.
#3 Instämmer helt med dig .

Jag tror att det är bättre om de som är intresserade att ställa upp och vara med i styrelsen kontaktade valberedningen och meddelade detta….

#15 Tyvärr är det nog så att vi i stort sätt inte fick några till styrelserna då, och dom vi fick är jag inte så säker på att vi vill ha.
Valberedningarna, såväl på förbundsnivå som på klubbnivå gör ett enormt jobb som ofta är extremt otacksamt……
Jerker Klang,
När man tittar på valberedningens förslag ser det ut som om den föreslagna ordföranden mest sitter för syns skull med tanke på vem som föreslagits som suppleant

Ingen är förslagen bara för syns skull och absolut inte ordföranden , han kan tala för sig .

Jag måste vara blind, men vart på SPTFs sida finns valberedningens förslag? Eller om någon vill lägga in det här :)

Jag kan inte hitta valberedningens förslag….?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

# 20 Då ä vi två
Inte kvar längre ser jag ??
Den är ju bortplockad
Vad nu detta???
Vet inte varför det är bortplockat men här ar den i alla fall.:
# 17 Du har inte namngivit någon, men jag anser i alla fall att det är personangrepp!
Måste hålla med Maggan om #17. Det kanske finns något personligt groll mellan #17 och den föreslagna suppleanten. Men eftersom KentN vill vara anonym kan vi bara sia om det.
Göran Albinsson
Är ponnytravet på så låg "sandlådenivå" som inläggen i flera trådar visar, är det nu dax att göra något radikalt inom ponnytravet. Den nya styrelsen får en grannlaga uppgift att försöka jämka och tillfredställa alla dessa möjliga och omöjliga viljor som tydligen finns. Tur man vuxit ifrån ponnytravet och slipper sitta i sandlådan.
F.d. P-tränare
# 27 Jag är heller inte involverad i ponnytravet längre, bara uppfödare. För barnens och ungdomarnas skull, som vill ha en meningsfull fritid, så tycker jag det är viktigt att vi engagerar oss!
Den bästa kommentaren hittills i den tråden.
Det är dags att göra något radikalt inom ponnytravet.
Som det är idag är det ju antal motsägelsefulla intressen som skall sammanjämkas i samma organisation, bara som exempel.
- Tävlingsarrangör --- Hästägarintresset
- Elitsatsning --- Nyrekrytering
Frågan är bara vad som skall göras? Det är här som det behövs nya ideer och förslag.
Hoppas att den tillsatta arbetsgruppen får den hjälp de behöver från klubbarna och andra med att försöka ta fram något vettigt! Det är väldigt lätt att klaga och kritisera, men oerhört svårt att komma med konkreta, vettiga, genomförbara förslag och ideer. Låt nu dom få den tid och hjälp de vill ha.
# 30 Tack!
Vi är i full gång med vårt arbete o en första presentation blir till helgen. Vad vi når fram med till till slut är ju som du skriver mycket beroende på bra material utifrån klubbarna samt "lugn o ro" i arbetet.
Med hopp om en trevlig framtid för ponnytrav tillsammans med goda vänner o mysiga ponnyer
.
Instämmer helt i #31 inlägg.
Arne Florqvist
Ljungman är inne!

Vilka motioner blev godkända och icke godkända då? Ni som var med.
#34 Har inte så mycket koll på det (var inte där) förutom att det med slaggjord och säkerhetsväst blev det avslag på…..
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Bifall på de motioner som gällde rena felskrivningar i stadgarna, annars var det väl inget annat som bifölls.

#35&36 Okej tack :)

Om jag inte kommer ihåg alldeles fel blev samtliga motioner med undantag för slagjord och säkerhetsväst röstade i enlighet med styrelsens förslag.
Det var stundtals mycket debatt och, vad jag tycker, väldigt "hög svansföring" på vissa, men i slutänden så blev röstningen ändå tämligen odramatisk.
Den nya styrelsen blev:
Ordförande
Arne Florqvist
Ordinarie Ledamöter
Maria Hell
Linda Olsson
Erika Persson
Anna Sjöblom
Mats Wetterholm
Niclas Malmqvist
Supleanter
Sabine Eriksson
Thomas Ljungman
Bengt Westergren
Sten Bondesson
Kan ha missat något för min handstil är inte den bästa, men jag tror det vart så här.
Jerker Klang,
Jag önskar SPTFs nya styrelse Lycka till!
Mvh Hasse

Jag önskar också SPTFs nya styrelse Lycka till !
Mvh Veronica
Den höga svansföringen blir av att man håller på sitt.

Även jag önskar SPTFs nya styrelse Lycka till! :)