Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1439 ggr
SabinaA
0

Max 15 år för att tävla

Jag måste bara fråga om det verkligen är sant att åldersgränsen för ponnysarna ska sänkas till max 15 år igen. Har hört det ryktet och tycker de e botten i så fall.

Stallmima
0

Har inte hört detta, varifrån har du fått den informationen ??

SabinaA
0

Det var ett par kompisar som sa att det ska bestämmas på förbundsstämman till helgen

agnes_S
0

Jag har inte heller hört något om det. Men det verkar ju väldigt krångligt om de ska ändra sig fram och tillbaka…

Katitzi
0

har inte heller hört något om det :S men hoppas verkligen inte att det blir så.

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

ganador
0

jag har också hört att det kanske kommer bli ändrat igen till Max 15 år igen men tycker inte de ska göra så.

Teja-Bea
0

det låter inte troligt.

Enda chansen till ändring borde vara om det finns en motion om att åldersgränsen ska vara max 15 år. Men eftersom SPTF tog beslutet efter senaste inlämningadatum för motionerna så kan det inte finnas någon sådan motion till årets förbundsstämma.

Det finns ingen anledning att spekulera i vad som kanske kan beslutas om. All info kommer att pibliceras från SPTF's sida.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Inna
0

Jo det finns en motion om det. Men motionerna har väl diskuterats på klubbarnas årsmöten

Pondus
0

Äh, fy f*n i så fall. Här har man suttit och tränat en 18 åring och det går jätte bra. Han e pigg och fräsch och allt är bara toppen.

Planerar att kvala den 6 april och starta den 19 april. Hoppas verkligen inte att det ska ändras tillbaka till 15 år Rynkar på näsan

MartinaFrick
0

Har också hört detta. Det finns en sådan motion, vi tog upp den tillsammans med resten på årsmötet i februari. Tycker dock att det är jäkligt onödigt att först rösta igenom 18 års gränsen och sen möjligtvis ändra tillbaka igen. Vaddå strula? Låt nu ponnyerna tävla tills de är 18, det var förbundet väl överrens om då?

KentN
0

Det är Thomas Ljungman som har motionerat om det. Förra året motionerade han om en höjning till 18 år så det verkar ju helknäppt att ena året lämna in en motion om höjning till 18 år och sedan när det är bestämt till 18 år så vill han ändra till 15 år. Han har tydligen svårt att bestämma sig.

MartinaFrick
0

#10 Tycker också det är helt knäppt med en ny motion, helt i motsats till den förra. Får väl se vad beslutet blir denna gång, men om man bifaller den nya motionen, varför avslog man då inte den förra? Så mycket upprörda känslor man då sparat.

xet48
0

Enligt stadgarna har ju dom som är med i en klubb rätt att lämna in motioner till årsstämman. Detta har nu Thomas Ljungman gjort och den ska behandlas på mötet. Vad man kan undra är om Thomas Ljungman utstuderat driver med SPTF, eller vad vill han, då han som #10 skriver lämnade in en motion förra året med samma innehåll, men i andra riktningen, nämligen att åldern skulle höjas till 18 år. Man blir inte riktigt klok vad han är ute efter egentligen.

Stallmima
0

Men herregud! Varför hålla på att hoppa fram och tillbaks, snart vet man ju inte vad som gäller från ena dan till den andra Obestämd

MartinaFrick
0

Att förvirra de aktiva inom en sport genom att hatta fram och tillbaka brukar vara negativt. Hoppas det blir avslag på den nya motionen.

kryss
0

#12 Den där typen av motioner är inget nytt. Ena året lämnas det in motioner som gäller en sak i ena riktningen, för att nästa år lämnas in som en motion i motsatt riktning. Vissa person tycker nog det är roligt att skriva motioner för att synas, höras vid möten etc.
Detta är åt h….vete då det skapar som#14 skriver stor förvirring och irritation bland oss aktiva, i motsats till den klarsynthet som motionsställaren tycks ha.

Mandah
0

Men de får väll f*n bestämma sig ngn gång.. De kan ju inte sitta och säga att de får vara 18år, sen så ändra tillbaka igen till 15år, det blir ju förvirrande för oss ju xP

hermitage
0

varför ska dom ändra sig:( jag som tycker det var bra att dom ändrade till 18

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

StuteriSolo
0

Det är till syvende och sist klubbarna som bestämmer vilka motioner som godkänns på årsmötet, och för att klubbarna ska rösta igenom de olika förslagen så är det NI medlemmar som ska säga ert på årsmötena.

Varje enskild medlem i SpTF har rätt att skicka in motioner till förbundsstämman, så det kan ju bli en hel bunt att gå igenom, bra eller dåligt, men demokratiskt iaf.

divansson
0

Meen vad krångligt..   :P

Tycker de är försent att ändra tillbaks nu i alla fall, sesången är igång när som helst ju.

joooossan
0

Håller med, vore helt sjukt om de skulle ändra tillbaka igen!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ronaldoo
0

# 19 OM åldersgränsen ändras tillbaka till 15år, kommer det inte börja gälla förrän 2010.

Mixie
0

Tänker precis som #21 skriver att det kan inte ändras förrän 2010…

//Mickan

VeronicaP
0

#10 att den motionen blev inlämnad i år beror på att när motionen lämnades in förra året om att höja åldersgränsen så var ju svaret ungefär så här att det gick inte för att det var nu ska vi se inte hälsosamt för hästarna ( kommer inte riktigt ihåg exakt hur de svarede) men i allafall tillät inte STC/SPTF  det pga hästarnas välbefinnande typ.

Men helt plötsligt så går det och det kan även jag tycka vara konstigt , man kan även då undra gick det inte förra året just för att det var TL som lämnade in en motion om det eller??? eftersom det inte nu verka vara någon fara för hästarnas välbefinnande längre Oskyldig

Men för min del så gör det inget om åldersgränsen sänks eller höjs , jag hoppas bara att alla verkligen har koll på sina hästar så att de mår bra och att man även inser när hästarna behöver vila och det har ju inget med hästarnas ålder att göra utan av tränarnas/kuskarnas hästkunskaper att göra Flört

ruter
0

Synd att man inte höjde till 20 år, när man höjde. Med rätt träning och goda kunskaper som tränare är det inga problem.Skrattande

KentN
0

Det som är det konstiga är ju hur Ljungman velar fram och tillbaka. Har dessutom hört rykte om att vissa klubbar stänger sina proppar till max 15 år bla a Halmstad som är Ljungmans klubb. Gör man det för att sätta förbundets regler ur spel kanske? Det är som sagt var ett rykte men väldigt taskigt för dom som tänkt starta hästar som är över 15 år.

kryss
0

#25 Har hört samma rykte och håller helt med dig. Nu har man  dessutom föreslagit Ljungman till styrelsen för SPTF. Vad kommer att hända härnäst????(Läst valberedningens förslag på SPTF:s hemsida.)

MartinaFrick
0

Om SPTF röstar igenom en motion där ponnyerna får tävla till de är 18, är det väl jäkligt taskigt om vissa banor har proppar som inte gäller ponnyer 16-18 år. Hade jag haft en ponny äldre än 15 nu, hade jag varit riktigt arg. Sluta nu vela. Bestäm er!

xet48
0

#27 Det är kanske dessa banor/klubbar som nu vill ha in "sitt" folk i styrelsen ? Det börjar lukta mygel!

Tusen
0

#27 SPTF har gått ut med information om detta till alla klubbar. Där står det att main INTE får utestänga hästar pga ålder. I alla fall inte uppåt i åldrarna. Sådanna proppar måste skrivas om, vad jag har förstått.

HansP
0

I många år har det varit otroligt jämna omröstningar när det gäller motioner om att höja åldern på ponnyer. Det har skillt ett par till knappt 10 röster.

När nu beslutet är fattat att höja ålder, så säger jag som så många andra här, VARFÖR ska då detta diskuteras om igen. Låt det nu vara. Låt oss tränare ansvara över våra djur. Vi kan!

Och när det gäller klubbar som försöker begränsa detta genom att skriva proppar som stänger ute ponnyer mellan 16-18 år så har jag en uppmaning till alla aktiva och föräldrar som skjutsar omkring på våra underbara ungdomar. BOJKOTTA DESSA KLUBBAR!!!!

De är inte värda vårt besök, oavsett vi har ponny under eller över 15 år.

Mvh Hasse

Mixie
0

#30 Bra skrivet! =)

//Mickan

ryttarn
0

#30 Tycker inte heller den diskusionen behövs just nu. Men i god demokratisk anda måste ju en inskickad motion behandlas, oavsett vad den föreslår.

Även om jag inte håller med om förslaget i motionen måste den ju ändå behandlas.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

#27,28,29,30 Man ska kanske inte lyssna på en massa rykte , jag har inte hört ett enda om att det skulle stängas för äldre hästar och jag tillhör SPTF och sitter även som suppleang i styrelsen så jag tycker nog att ni ska sluta sprida en massa SKIT rent ut sagt , man ska inte säga något som man inte vet.

som ett gammalt ordspråk lyder .

TALA ÄR SILVER OCH TIGA ÄR GULD !

Kanske vore något att tänka på innan man skriver en massa saker som man inte vet något om.

#25 Ljungman är en medlem precis som vilken som  helst och det är inte Ljungmansklubb utan alla medlemmars klubb , lär er skilja på peroson och medlem  , rent ut sagt blir jag jäv---t trött på allt skit prat och allra helst från en som inte kan presentera sig på sin sida .

Förstår inte varför man inte vågar stå för det man skriver/säger utan måste dölja vem man är och har ni vågat prata med den berörda personen som ni sitter här och skriver skit om ? Trodde inte att man fick lägga ut personer på detta viset men inte vet jag.

Jag kan tycka att SPTF gjorde fel alla redan förra året när de inte kunde höjda åldersgränsen då men nu gick det som sagt helt plöstligt men det berodde kanske på att det var någon annan som kom med det förlsaget vad vet jag och rent ut sagt så skiter jag i det också.
Nu är det så och alla är nöjda och glada eller inte riktigt alla för jag vet många som är tveksamma till att åldern har höjts för jag tror inte att orsaken som de höjde åldern för kommer att ske ändå att folk kommer att betäcka sina ston tidigare .

HansP
0

#33 Sen när blev du invald i SPTFs styrelse? Det har då jag missat totalt.

Men det är inga rykten att det finns en motion om att sänka åldersgränen igen. Det ligger på SPTFs hemsida.

Det finns klubbar som skickat in proppar som fått avslag pga att klubbarna vill stänga ute 16-18 åringar. Det är inte heller något rykte.

Och att T Ljungman skickat ut brev till alla klubbar där han uppmanar klubbarna att skicka in protester till SPTF för att klubbarna inte får stänga ute 16-18 åringarna är också fakta, inget rykte.

Kanske dags att rycka propparna och lyssna bättre, och inte påstå att jag lyssnar på skit och rykten?

Mvh Hasse

VeronicaP
0

#34 felskrivning av mig HPTS ska det stå.(som man nog kunde anat att det skulle stå eftersom det var den klubben som hängdes ut ) Oskyldig

Jag är så rent ut sagt väldigt trött på att det ska gnällas och pratas skit hit och dit hela tiden för inte främja det sporten och våra barn som tävlar utan snarare får de väl skämmas för hur vuxna människor beter sig.

Tycker inte att det är att föregå som gott exempel och att hänga ut folk hur som helst kan ju också tydas som öppen mobbning.

Jag har aldrig proppar i öronen och skygglappar men jag vågar stå för vad jag tycker och stå för vem jag är .

Jag lyssnar inte på skitsnack och tycker nog att denna tråden är mer en hänga ut folk trån än en informationstråd om jag ska vara ärlig.

VeronicaP
0

# 0 För att svara på din fråga så kommer det inte att ske i år om det nu skulle bli så att det skulle sänkas igen.

Utan som Jerker skriver att det finns en motion om det och den har väl alla klubbar fått behandla på sitt årsmöte och alla som har gått på mötena har haft möjlighet att rösta och säga sitt där och sen så åker klubben (de som de skickar ) upp till redskaps mötet och röstar där för vad som har kommit fram i respektive klubb, så det är ju så att alla klubbar får chans att rösta som de vill att det ska bli.

MartinaFrick
0

Absolut inget ont om HPTS. Ni anordnar bra tävlingar och har en fin bana som jag gärna besöker. Detta handlar om en motion som enligt min mening är helt onödig och bara skapar förvirring.

HansP
0

#35 Jag säger som #37, inget ont om HPTS.

Jag har inte hängt ut den klubben i något inlägg.

När jag skrev om bojkotta klubbar, så var det klubbar som skriver proppar där man utesluter ponnyer 16-18 år. Det stod ingenstans någonting om Halmstad i mitt inlägg. Jag vet två klubbar som skrivit ut sådana proppar. HPTS var inte en av dom.

Det är svårt att debattera val till en styrelse, utan att man nämner namn eller hänvisar till dokument där namn finns. Om det är att "hänga" ut folk, så kan vi lägga ner demokratin och yttrandefriheten.

Du hänvisade till mig i ditt inlägg, #33, så jag uppfattar att du menar att jag har hängt ut folk, snacka skit om HPTS, anklaga mig för att lyssna på rykten osv. Inte i ett inlägg i denna tråd har jag gjort varken det ena eller andra.

Mhv Hasse

VeronicaP
0

#38 blev en felskrivning där och jag kunde inte ändra det (sorry)

Mvh Veronica

HansP
0

#39 Ok, då är det lungt

/Hasse

Barrow
0

# 38 hur kan du veta att det är 2 klubbar som skrivit ut proppar stängda vid 15 år, har du insyn i proppgodkännandet?

Kicki Elfgren

HansP
0

#41 En klubbs proppar finns i stora propphäftet. Och efter det är de ändrade. Sen vid samtal om detta, och när mail skickades ut till samtliga klubbar där uppmaning om inskickande av protester mot att SPTF ej godkänner dessa proppar, så frågade jag om det fanns fler klubbar som skriver sådana proppar. Och ja, det fanns det.

Mvh Hasse

Tusen
0

#33 Nu tycker jag inte så särskillt mycket om att bli anklagad för saker jag aldrig påstått. Om du läser mitt inlägg igen lite mer noggranr så ser du att jag bara hänvisar till ett utskick som SPTF har gjort. Det ligger inga värderingar i det alls.

ruter
0

Sade inte fjolårets Förbundsstämma i god demokratisk anda nej till att höja tävlingsåldern på ponnyer i Sverige?

Har SPTFs nuvarande styrelse helt negligerat ett demokratisk beslut taget av alla svenska ponnytravklubbar tillsammans?

HansP
0

Förbundsstämman röstade ner motionen om att sänka åldern igen. Så 18 år gäller iaf 2009 och 2010.

Mvh Hasse

Pondus
0

haha, va bra ! gu vad kul…. Skrattande

MartinaFrick
0

#45 Det var ju bra! Slut på den diskussionen.

Jennie_A
0

#45 Men gjorde inte förbundsstämman det även våren 2008? Sedan bestämde väl styrelsen under hösten 2008 att hästar får tävla upp till 18 år from 2009? Så i princip om det går till på samma sätt, fast tvärt om, så skulle det kunna bli så att de ändrar tillbaka from 2010?

ryttarn
0

#48 Styrelsen fick i uppdrag av repskapet hösten 2008 att utreda frågan och att sedan besluta om eventuells regeländringar. Tror inte att sittande styrelse har något intresse i att ändra detta. Dessutom finns det ett årstämmobeslut på att inte sänka åldersgränsen.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Det är ju lustigt att de Svenska ponnysarna håller sämre än de i Norge, Finland och Danmark.Tyst(Ironi)

ryttarn
0

#50 eller att ponnytravare och deras tränare är så mycket sämre än dito i alla andra ponnysporter….

Jerker Klang,

www.isil.se

HansP
0

#48 Jag säger som #49 att det finns ingen anledning för sittande styrelse att gå emot både tidigare styrelsebeslut samt förbundsstämmans beslut.

Mvh Hasse