Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketter: artiklarallmänt
Läst 5074 ggr
AnnaLundin
0

En solskenshistoria! (nr 1)

Det kom ett mejl, om en ponny som ingen trodde skulle bli någon stjärna, inte han själv heller. Ponnyn ifråga är ett levande bevis på att man inte ska ge upp för tidigt, utan att prova nya vägar först!

De jag nu skall berätta hände för ungefär tre år sen, de var då jag köpte min fina shetlandsponny Kålkulla Advocat

De var en härlig vinter förmiddag i Januari då den stora gula hästbussen , med texten Wikströms Hästransporter, rullade in på vår lilla stallplan.

Ut klev en liten knubbig shetlands ponny kille på 5 år, de var en underbar syn, så underbar så att min kära mamma började gråta.

Jag ledde in den lilla tjockisen i hans box, och han värkade redan trivas, han gillade verkligen sitt nya hem, hans läpp började hänga istortsett direkt och uppfödaren sa att de var ett tecken på att han trivdes.

Veckorna gick och jag började träna min underbara shetlandskille, han hade ett rekord på 3.19,5 men ja, presterade inte riktigt den tiden ännu, han hade gjort 3 lopp för Hans förra fodervärd som christine Håkansson lånat ut honom till.

De resulterade 1-1-1 de var väldigt goda resultat och de var gjorda som 3åring.

Iaf månaderna gick och ja, nu skulle vi in på banan för första gången, han ville inte springa han bara stannade och gjorde så mer än en gång.

Jag blev mer och mer less.. men då hjälpte Emilia hiltula mig och vi satte på en murpy på honom och ja, då var vi med i provlopp och vann båda klockrent.

Sen väntade första starten, vi var tvåa knapptslagna och jag var jätte nöjd, dessutom nytt rekord 3.10,0

Sen rullade starterna på vi var trea och sen fyra, sen hände de, min dröm slog in, jag och min underbara ponny vann vårat livs första lopp, på nya rekordet 3.09,6

De rullade på och sen väntade sista heldagen i Boden, vi hade gjort många starter före de med goda resultat.. Jag kan säga att den här augusti dagen kunde inte sluta bättre, vi vann båda loppen och i andra loppet så vann vi på fin fina tiden 2.48,5 jag grät av glädje och blev intervjuad av tidningen.

Sen har de nu gått 2 säsonger med min underbara Kålkulla och ja, nu har vi ett rekord på 2.41,5 och ja, dessutom snabbaste i Norrbotten, och ja, vi har väll en ungefär 8 segrar och min fina gosse är verkligen den bästa, jag älskar honom så himla mkt..

De jag vill visa med de här, är att man även kan få till de värsta hästarna så att de blir riktiga vinnar maskiner

**Har DU också en solskenshistoria du vill berätta här!
**Skicka den tillsammans med några foton till hippoteket@hotmail.com

Av: FridaSimonsson

Datum för publicering

• 2006-08-04
  • Redigerat 2022-08-23 10:54 av Niklas
jullan
0

Murphy har jag hört talas om kan du förklara för mig är du snäll!?

FridaSimonsson
0

de är en sorts skygglapp fast den är lite störr än en vanlig som man har på en sida bara

så om vi säger att din häst bryter inåt så sätter du den på vänster sida åsso utåt på höger =)

se bilden på min fina Advocat här =)

jullan
0

a,förstår.Men vad kallas det som sätts på hästens nosrygg för att den ska "lyfta blicken"?

Bumbi_Lina
0

Åååh min älskade fridas lilla älsklings ponny <3 han är så underbar <3Glad

Mollberg
0

Det som man lägger på nosryggen som liknar ett vanligt nossludd kallas för jordblänadre. Används tex om hästen är rädd för skuggor.

Flisen_Jansson
0

Fin häst.

FridaSimonsson
0

tack, min underbaring (L)