Information om smittsamma sjukdomar
Vi åker runt på olika travbanor med våra ponnyer och då och då råkar man ut för utbrott av smittsamma sjukdomar.
Aktuell information om var det finns utbrott av smittsamma sjukdomar, besök travsport.se och läs där. Eller följ denna direktlänk till smittinformationen.
Om vi hjälps åt och lämnar våre ponnyer hemma om de, eller någon annan i stallet, visar tecken på sjukdom, så ökar vi chansen att smittorna stannar där de finns!
Andra sätt att undvika smittspridning är att t.ex inte låna/låna ut utrustning, inte dela krubba eller hink med hästar från andra stall och inte klappa på främmande hästar.
Relaterade länkar
Av: Anna.Lundin
Datum för publicering
- 2006-08-03

Våra hästar blev smittade av rinovirus när vi startade på valla :P fasst det har gått över nu.. och de har vi kolat upp så. :P

Hata rinovirus x) !!
kmr ihåg då det var A2 virus på Bodentravet under V75 .. Var ingen rolig V75 helg .. :/
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

jag hade min ponny Pondus på spa i Bollnäs, ett rehab center för sen skadade mm. Han var där på sommaren, iaf fick dem A2 där och jag fick inte ta hem han på skit länge;(
Sven Granström, ansvarig för Bodentravet, tyckte inte att det var så farligt med A2 virus. Så han ställde inte in V75. Men då var det så istl att ponnystallet på travet drabbades av A2 virus, och det stängdes igen. Och en ponny som heter Olivia vart jätte dålig, och orkade knappt gå till veterinären.. och det var ändå bara ca 150 meter dit … Så vet inte vad den där Sven menade med att det inte var så farligt. ;s
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~