Diskriminerig?!
Varför är det tillåtet för Färjestad att diskriminera vissa ponnyer för ålder? När det inte är tillåtet för andra klubbar?
Eller är det mera okay att diskriminera yngre ponnyer än äldre?
VPTS Påskbomb på långfredagen för 6-åriga och åldre russ.
VPTS och SPTF kan rädda ansiktena genom att göra en snabb proppändring.

Det är tillåtet att ha sådana proppar. Jag reagerade inte alls på det, den typen av prop har funnits länge.
#1 Herkules är vuxen och väl medveten om det och önskar bara starta en debatt. 
Mvh Hasse
# 2 Jag är också vuxen och välkomnar en debatt. Hos STC kan man stänga lite hur som helst både uppåt och neråt. Tidigare fick man uppmaning från SPTF att vara kreativ vid proppskrivandet men nu får man nej om man stänger uppåt. SPTF säger att dom har tolkningsrätten samtidigt som det står på hemsidan under
Kansliet
STC ansvarar för alla frågor som rör ponnytravtävlingar och SPTF ansvarar för medlemsfrågor.
Hur går detta ihop?
Kicki Elfgren

En ganska tramsig debatt anser jag,
Att vissa lopp är stängda för de yngsta hästarna har man haft i olika varianter i alla år. Att stänga för hästar över 15 år har ingen annan tanke bakom än att "sabotera" den åldersgränshöjning som beslutats av såväl styrelsen (i december) och bekräftats av årstämman i år. Att använda ponnytravet som ett ideologiskt slagträ känns ganska tramsigt.
#2 Kicki, du var ju själv med på årsstämman och vet vad svaret på din fråga är, kan enbart se den frågan som rent retorisk och ett försök att starta en debatt.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tycker att frågan är berättigad utan att vara provocerande. Har man en yngre häst som proppen passar blir man inte mindre glad än en som har en 16-18 åring som blir "stoppad".
Klart det är rätt att stoppa vissa lopp vid yngre ålder!
Detta är givetvis bra för att jämna ut penningloppen! Det blir inte jämna lopp med unghästar som springer fort och tjänat lite pengar och äldre hästar som antingen springer lika fort men då har mer pengar, eller som har lika mycket pengar men söligare rekord. Helt klart utjämning!
#4 Klart jag undrar hur det hänger ihop. Svaret på repmötet var att dem(styrelsen) hade tolkningsrätten men det är så att STC ska ansvara för tävlingsfrågor och till dessa hör väl proppskrivning. Tävlingsavdelningen är borttagen hos SPTF.
Vad händer om man skriver alla proppar 6-18 år med motivering "vi vill inte att så unga ponnyer ska starta?
Kicki
Glömde en sak Klar man vill ha en debatt. Vad finns för fel i det.
Kicki

Tkr det är jätte bra med sånna proppar

#7 Hur stor sannolikhet tror du att det är?
Ärligt, den här debatten handlar i botten om att du och en del andra ogillar att SPTF har ökat åldern på ponnytravare till max 18 år, en ändring som jag personligen välkommnar. Dessutom anser jag att man, precis som i övriga ponnysporter i Sverige, borde ta bort åldersgränsen helt. Därmed står vi långt ifrån varandra i denna specefika fråga.
Att det finns årgångslopp (3,4 och 5 åringar) är en lång tradition innom travet, likaså har man länge haft lopp för hästar som är äldrre än årgångsloppen. Detta för att, precis som #6 skriver, ge förutsättningarna för jämna lopp.
Att stänga ute 15+ hästar ger inga sådana effekter. Man kan se två olika motiv, antingen att man inte vill ha vissa individer som nu har blivit 15+ eller så är det ett rent ideologiskt statement. Oavsett vilket så är det knappast något som för ponnytravet frammåt.
Jerker Klang,
# Ja jag gillar inte att åldern höjts till 18 år, men vad det handlar om är rätten att skriva vilka proppar vi vill. Jag vill inte hindra någon att skriva till 18 åringar men det finns inget i regelverket som säger att man inte får stänga uppåt. Det görs varje vecka inom "Stortravet"
tex ston 3-7år, populärt på storbanorna är 3-6 år i lägre klasser vilket utestänger äldre "sämre" hästar
Enligt SPTF så fick man inte skriva så heller.
Kicki
# 2 Men Herkules är inte tillräckligt vuxen för att våga visa vem han/hon är! Dåligt!
För övrigt är det helt upp till klubbarna att bestämma vilka propositioner dom vill ha på sina lopp! Skrivningen "6-åriga och äldre russ" anser jag inte vara diskriminering!

#11 Men du har ännu inte gett en bra anledning till varför man skall göra det, annat än idiologiskt. För jag tror inte du heller vill använda ponnytravet som ett ideologiskt slagträ.
Kan du ge mig en bra anledning till att stänga ute dessa 10-30 hästar (eller vad det kan handla om)?
För skall man vara lite krass, det står inte rent bokstavligt att man skulle få skriva proppar som tex utestänger scheckar eller fuxar från ett lopp.
Jerker Klang,
Det är upp till varje klubb att skriva proppar som man vill. Däremot kan man inte stänga alla lopp vid 15 år allt enligt Arne Florqvist.
Tack Maggan för att du tycker man ska få skriva vilka proppar man vill. Jerker du tycks inte fatta att vi vill skriva våra proppar som vi vill. Du såg väl också brevet som var sänt till E-tuna. Jag anser det vara bevis nog varför åldersgränsen höjdes.

Jag tycker att man både kan få stänga propparna uppåt som neråt i åldersgränsen faktistk för jag menar det finns många 4 och 5 åringar tex som är klart bättre än de äldre och så får inte de vara med och starta pga sin ålder det är precis lika fel i såfall som om man skulle stänga ute äldre hästar .

#15 Vad anser du att det brevet bevisar? Vad anser du att anledningen till att åldersgränsen höjs är?
Jo, jag fattar alldeles utmärkt att ni vill skriva proppar där ni vill markera mot att åldersgränsen höjts. Visst har jag mina mistankar om vad du anser är orsaken, men det kan vara bra att du "talar ur skägget" och inte bara antyder en massa.
Varför jag förespråkat en åldershöjning, eller helst helt slopa åldersgränsen, är knappast någon hemlighet.
Jerker Klang,
Brevet från SPTF till Eps säger allt. Vadå världens bästa häst? Det finns fler somm är lika bra.
# 18 och flera…..Man kanske skulle förklara för dom som inte vet, vilket brev det snackas om…..

Jerker, jätte bra skrivit.
Jag tycker att stänga för hästar över 15 år är helt mobbning, ingen annat.
Jag måste säga att lyckligtvis har vi ponnytrav mycket bättre i Finland… Och jag undrar inte alls att ponnytrav i Sverige går ner.

#20 Men du tycker att det är rätt att stänga neråt i åldrarna då så att de som är 5 år tex inte får starta i lopp pga de är bättre än de äldre men mindre pengar ?
# 21 Det har väl inte med det att göra, nästa gång kanske det är prop. för ex.-vis 4-6 åriga…… det är mycket bättre att skriva ut för hästar med rekord ex.-vis under 2.05, än att skriva ålder……Trots allt så är det till syvende och sist den anordnande klubben som bestämmer!

#18 Kanske brevet skulle visas upp här ???

#19 Brevet som det syftas på är ett brev som skrevs till EPS i samband med elitloppsförsöken. EPS hade gjort ett mistag i sin proppskrivning där man skrivit ponnyer 3-15 år på ett ställe och alla på ett annat. Enligt Sussanne Oscarsson hos EPS var detta en ren felskrivning och borde ha kunnat rättas till med hjälp av ett telefonsamtal. Deras tanke var absolut inte att stänga ute hästar i åldern 16-18 år utan var helt och hållet ett "coppy paste" fel. SPTFs styrelse missförstod det hela och skrev ett, måste till och med dom erkänna, ett väl bombastiskt brev. Detta brev har sedan använts som slagträ av en del debatörer.
Men vad ingen vill skriva ut i klartext är att det ena lägret anser att enda anledningen till att man höjt åldersgränsen är att några mycket bra ponnyer (framförallt Gumino) har paserat 15 års gränsen. Det andra lägret anser givetvis då att enda anledningen till att vissa banor vill stänga ute hästar över 15 år är att man inte vill att "vinstmaskinen" Gumino skall starta.
Ungefär så tolkar jag denna debatt. Inget av detta är mina åsikter utan min tolkning av denna mycket infekterade debatt. Andra tolkar detta kanske anorlunda, men hitintills har ingen "vågat" skriva ut sina tolkningar.
För övrigt anser jag att åldersgränserna på ponnyer innom ponnytravet skall bort.
Jerker Klang,

#22 Det var någon högre upp som skrev att det var bra att det stängdes neråt pga de var snabbare men mindre pengar så nog har det med de att göra då ? Sen frågar jag om jag tyckte att det var rätt att stänga neråt åldrarna efter som det tycktes att det var fel att stänga uppåt
Det här stod lite längre upp !
Klart det är rätt att stoppa vissa lopp vid yngre ålder!
Detta är givetvis bra för att jämna ut penningloppen! Det blir inte jämna lopp med unghästar som springer fort och tjänat lite pengar och äldre hästar som antingen springer lika fort men då har mer pengar, eller som har lika mycket pengar men söligare rekord. Helt klart utjämning!
Sen är det väl så att det gnälls över att proppen stängdes uppåt just för att det var bra hästar som stängdes ute typ…

#23 Tveksam till att vi kan göra det rent juridiskt. Brevet är ställt från en part till en annan och är inget offentligt dokument. Enligt PUL kan detta bara publiceras om samtliga parter godkänner publicering. Det tillståndet måste vara skriftligt.
Som "ansvarig utgivare" för ponnytrav.ifokus kan jag inte tillåta publicering av brevet utan att ovanstående är uppfyllt.
Jerker Klang,

#27 Men det var ett rätt fult påhopp kan jag tycka det hade varit bättre att ringa och tala om att det här har nog blivit fel för vad jag har hört och förstod så stod det också att det var för hästar upp till 15 år och sen också att det var öppet för alla startberättigade hästar så eg var det hela en felskrivning tror jag efter som det har stått så i de gamla propparna .
Så i ställer för att ringa och fråga och kolla om det inte har blivit fel så skickar man ett brev som inte var så trevligt .
Tycker det är för j---gt rent sagt att vissa använder detta brevet för att hoppa på andra och enskilda personer klubbar osv
Jerker vi får ju inte hänga ut särskilda hästar och personer har jag för mig i skrivreglerna här därför man får gå runt det hela lite fint 

Prodblemet är väl att det just "tolkas" för mycket och att man inte använder det regelverk vi har att abeta efter.
Sittande ordförande förklarade vid rep.skapet hur SPTF:s styrelse tänkt o agerat över denna proppskrivning som ansågs som mobbing mot o utestängning av äldre ponnyer.
Till alla klubbrepresentanter som var där är det väl bara att uppmana att de tar med informationen hem o vidareförmedlar det till sina medlemmar
!

Men det måste ju även kännas diskerminerande mot dem som har bra 5 åriga russ som inte får starta i påskbomben eg
Men så har det varit i alla år och då blir det inte sådant himla liv om det men nu när det är uppåt så ska det bli så stor affär av det bara för att det är en ny regel.
Tycker fortfarande att det är upp till klubbarna att sätta propparna och att de ska kunna stänga dem eller ha dem öppna för vilken åldersgupp, pengar eller tid och kombinera hur de vill , utan att det ska kallas för mobbning.
Hela samhället är väl funtad på det viset nu för tiden så fort det är något som inte stämmer in så mobbas det eller så diskremeneras det och allra helst så gapas det mycket om det inom hästvärlden 
Fast SPTF styrelse skulle kanske tänkt lite till och lyft luren i stället 
Finland som är ett föregångsland enligt somliga, borde vi inte följa dom även när det gäller åldern på kuskarna, alltså att låta kuskar upp till 18 år köra shettisar och slopa övre åldersgräns på russkuskarna? Sedan tycker jag att vi även ska göra som i Norge där även C och D ponnyer tävlar i samma lopp som kat B. Då slipper vi ju problemet med övervuxna russ.

Personligen tycker jag att bägge sidor i debatten har gjort en höna (eller snarare en struts) av en fjäder.
Jag tror att om det inte varit för att de "mest ilskna" debatörerna och förespråkarna för att klubbarna skall få "skriva hur dom vill" samtidigt har varit hårda debatörer mot en åldershöjning.
Vad jag hittils har läst i denna tråd, kanske har jag missat något, finns det ingen som angett en bra anledning till varför man vill stänga vid 15. I det samanhanget köper jag inte argumentet "vi vill göra som vi vill".
Efterssom det inte finns någon erfarenhet innom det moderna ponnytravet i sverige av ponnyer i denna åldersgrupp kanske man skulle avvakta åtminstone en säsong för att se vad det innebär att dessa hästar är med. Just nu känns det lite som "vi vill skriva som vi vill för vi vill inte ha några förändringar".
#29 Det är precis med sådana argument som Livetsord och andra sekter agerar mot oliktänkande :-) (inget illa ment, har bara hört det argumentet för ofta i andra samanhang för att kunna låta bli)
Jerker Klang,

#27 Hjälper inte vad vi anser om brevet, rent juridiskt gör det ingen skillnad.
Sedan kan jag deffinitivt hålla med om att det vore bättre att lyfta luren, speciellt som EPS varit en av de klubbar som i många år motionerat om höjd åldersgräns vilket borde fått de personer i styrelsen som skrivit brevet att tänka ett steg längre.
Men kanske är det ett utslag för en väldigt infekterad debatt redan innan denna propp kom in till SPTF. Det är ju lätt att man ser i en riktning om man blivit "bombad" från den riktningen under en tid.
Jerker Klang,
Vad jag hörde från ordf. på rep.skapet så berättades det att hon varit i kontakt telefonledes med gällande klubb (vilken det är/var sades inte) som inte hade annan förklaring än att de stängde vid 15 år för att de inte ansåg att äldre ponnyer skulle tävla.
Det var en förklaring som inte SPTF:s styrelse ansåg vara annat än ren utestängning av överårigaponnyer enligt nuvarande gällande åldersbestämmelser.
Mer än jag var väl där o hörde……..?

#33 Å den flitigaste debattören i dessa frågor är…
Det handlar väl inte om "mobbing" av äldre hästar lika lite som mot dom yngre. I så fall har den förekommit hela tiden. "Eliten"har sällan eller aldrig några kloka lopp utan med peninghkp. stängs ofta de "snabba" lika så autoloppen, ofta stängda vid 1.50. Ser inget fel i att skriva ut någon propp och stänga övre gränsen lika lite som att stänga för undre (oavsett hkp. system).
Jag tror i min enfald att de som har ansvaret för propparna gör vad dom kan för att få roliga OCH jämna lopp och inte förstöra för någon annan. Jag hör även till dom som INTE förespråkar höjd åldersgräns men tar också regeländringarna som dom blir. Skulle aldrig få för mig att "straffa ut någon oskyldig" p.g.a mina egna personliga åsikter för det. Tycker däremot att det är "friskt" att vädra åsikter. 

#35 Tror inte det gällde EPS utan en annan klubb som ville stänga ute samtliga över 15 år på sina heldagar. Det var i allafall så jag uppfattade det hela.
Brevet som en delegat visade på årsstämman uppfattade jag som att det var ställt till EPS och det var utifrån det som EPS kommenterade.
Det är möjligt att detta brev skickats till fler klubbar som man uppfattat har proppar som är "diskriminerande" utifrån denna åldersfråga.
Jerker Klang,

Bäste Herr Sajtvärd nu trampade du ner i skiten ganska ordentligt, genom att jämföra det jag skrev med livets ord och att det skulle förekomma sektliknande företelser.Att sitta här och förhäva sig över andras värderingar samtidigt som man gömmer sig bakom titeln sajt värd. På tävlingsbanor går det tydligen att häva ur sig vad som helst, om vem som helst.Här gäller tydligen andra regler.
Mvh Dennis

#38 Men snälla Dennis, läs lite nogrannare, det var ett skämt, inget illa ment alls. Men kanske lite för internt för att de som inte varit i just den debatten skall förstå, trampade jag dig på några ömma tår ber jag verkligen om ursäkt.
Jag gömmer mig inte alls bakom någonting, mitt namn står klart utskrivet i varje inlägg som jag gör här på iFokus.
Visst, jag har ett häftigt temperament ibland, eller lynnesfel som du kallade det en gång. Men jag har heller inga problem med att be om ursäkt när jag trampat folk på tårna. Detta är dock betydligt enklare IRL än på nätet.
Men vad den delen av ditt inlägg har i denna tråd att göra begriper jag faktiskt inte.
Jerker Klang,

#38 Ciat: "På tävlingsbanor går det tydligen att häva ur sig vad som helst, om vem som helst.Här gäller tydligen andra regler." Slut citat
självklart gäller här andra regler! Vi kan tyvärr inte påverka allt elakt som sägs ute i landet. Men som de flesta vill vi undvika förtal, mobbing m.m. och har därför här Skrivregler som motverkar detta!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Allt skulle bli så mycket enklare om vi följde det du nämner. =)

På grund av, eller tack vare (beror väll på vem man frågar) diskusionen i denna tråd har SPTFs nuvarande och föregående ordförande lämnat ett "statement" som lagts ut på SPTFs hemsida.
Jerker Klang,

Jag tkr det är bra att dom stänger ute yngre ponnier ibland om det e penninghandicap.
Tänk de äldre ponnier som tjänat en hel del pengar men kanske inte är jätte snabba, ska dom då kanske behöva stå några voltar bakom de unga talangfyllda ponnierna
I min värld tycker jag att det är konstigt att det är tillåtet inom ponnytravet att diskriminera yngre ponnyer. Med andra ord att inte tillåta dom starta i vissa lopp. Däremot skriker vissa personer och SPTF att det är diskrimering att inte tillåta 16-18 åriga ponnyer i vissa lopp.
Var finns den röda tråden någonstans?
OBS! Har ingen åsikt om höjd åldersgräns för ponnyerna. Däremot åsikt om att behandla alla lika.

#42 Bra initiativ av ordföranden!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus