Linjestart
Hej,hej!
Är det någon som skulle kunna förklara hur en linjestart går till? 
Det är lika som vid autostart, bara att man inte har någon bil som kör före, och att nr 8 (eller den som startar längst ut från framspår) är master. Villket betyder att man ska hålla en rak linje med nr 8 fram till starten går.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Det är väl även fri fart 10 meter innan startlinjen.

I STC's och SPTF's tävlingsreglemente kan du läsa om auto och linjestart s.51-57
Autostart 56 §
Tillämpningsanvisningar linjestart
Startmomentet vid autostart 57 §
SPTF's Tillämpningsanvisning:
56 § Autostart
Autostart för kat. A får ej tillämpas pga. säkerhetsrisken.
Undantag för startbil godkänd av SPTF/STC eller startbil utan utfällda vingar. Samling 100 m före start. För linjestart gäller att framkörning skall göras i jämnt och lugnt tempo fram till 10 m före startlinjen. Därefter får ponnyn köras i fri fart.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Hej
En linjestart börjar med körning i bakvarv.
Hästarna 8,7,6 och 5 (i den ordningen) kör i bakvarv i spår 1. Hästarna 1,2,3 och 4 kör i spår 7, och hästarna 9,10,11,12,13,14 och 15 kör i spår 8. Hästarna 8-5 kör i jämnhöjd med häst 3-4. Hästarna kör ca 150 m förbi start, vänder där hästarna 8-5 vänder framför 1-4 och hästarna 9-12 bakom 1-4 och hästarna 13-15 bakom 9-12.
Sen kommer dom framkörandes mot start där häst nr 8 är master. Ingen får köra om den. I stora travet är det fri fart sista 20 m och i ponnytravet är det fri fart sista 10 m.
Bildillustration över detta finns i TR, http://www.travsport.se/appImage/reglementem.2009.pdf
Mvh Hasse

Här är bilden…
Fast den metoden är det aldrig någon som gör… 
#6 vilken metod gör dom nu då?;P
Har man licens skall man kunna alla startmetoder.
#8 Och vem har sagt att den som frågade här har licens??
~ Anneli ~

#9 och vem har sagt att #8 syftade på trådskaparen?
#6 nej tyvärr är det som du säger, uppsamlingsmetoden som beskrivs i #4&5 används sällan.
#7 Idag ser man ofta ekipagen lite huller om buller innan start, och så "hamnar" de till slut på rätt plats bakom bilen ändå.
#10 Nä men om man inte syftade på den som undrade tycker jag den komentaren var ganska onödig i en tråd där frågan är hur en linjestart går till.
Klart att alla som har licens ska kunna köra volt start från alla spår samt linje och auto start.
~ Anneli ~
Tycker det är bra att man frågar om man är osäker. Idagsläget är det få llinjestarter och är man då inte så van är det väl bra att man frågar. Sen kan det ju vara bra att träna det på hemmaplan innan man startar. Det är något som travklubbarna borde ha oftare under sina träningsdagar. Voltstarter tränas det ju på rätt mycket och dessutom kan man ha medhjälpare med. Men linjestarter tränas det sällan på. Dessutom är det besvärligt med medhjälpare i sådana starter.
#12 Ja visst är det, och utan frågor skulle detta forum antagligen dö ut.
~ Anneli ~

#13 En himla tur att det finns så mycket frågvisa människor i detta land 
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Sen saknar "morrfars" inlägg värde, då denne person inte vill stå för sina inlägg.
#14 Ja visst är det. För forum är ett bra sätt att få information ifrån!! Och ett sätt att umgås på oxå!
~ Anneli ~

#12 Håller med om att det borde erbjudas träningar oftare. Dessutom är det inte tillåtet att ha medhjälpare vid linjestart!
Tack ,så jättemycket för svaren :) Jag har licens och har tävlat ett par år men har aldrig tävlat linjestart och som #12 sa så får man inte öva på linjestart.
#18 Jag tycker det är dåligt av utbilningsansvarig/klubb att inte under licensutbildningen erbjuda detta. Det står i bestämmelserna för vad licensutbildningen ska innehålla att auto- eller linjestart ska ingå som övningsmoment. Och då borde det vara linjestart som är svårast och borde således övas mest på.
Men det är upp till er föräldrar att sätta press på utbildningsansvariga i varje klubb att ordna utbildningar efter reglerna. Ingen vinner på att "fuska" sig igenom på ett par gånger, eller en helg.
Ställ krav på era klubbar att anordna träningstillfällen med linjestart mm. Det är säkert många som vill öva detta, som känner sig osäker på hur det går till. Att läsa det är en sak, att utföra något helt annat.
http://www.sptf.nu/dokument/larar_licensutb.pdf
Mvh Hasse

#19 Nu tror jag du missförstod.
I majoriteten av landets licensutbildningar tränas detta startmoment (hoppas jag!!)
Det som påpekats är att det efter licensutbildnigen är dåligt med träningsmöjligheter för att repetera just linje-/autostart.
Men som du skrev i ditt sista stycke, så tycker även jag att om man ställer lite krav på klubbarna, och visar intresse, så går det säkert att ordna flera träningar!

#19 I grund håller jag med dig hasse, speciellt när det gäller licensutbildningen. men det finns ett problem i ditt resonemang när det gäller den nödvändliga "repetitionsträningen".
"Ställ krav på era klubbar att anordna träningstillfällen med linjestart mm. "
Det är alltid lätt för folk att ställa krav, men när man behöver hjälp med "funktionärer" för att anordna denna typ av träningar är det väldigt svårt att få klubbmedlemmarna att ställa upp.
I vår har vår klubb (VPTS) planerat in tre träningsdagar, två med vanlig voltstart och av provloppskaraktär, dvs förbestämt tempo och fri körning på upploppet. Den tredje är planerad att bli en auto/linje dag för att träna dessa moment,
För att kunna genomföra denna typ av aktiviteter så krävs det att fler än bara styrelsen och ungdomsstyrelsen hjälper till. Jag tror inte vi är den enda klubben i Sverige som upplever att ambitionsnivån ibland bromsas upp av medlemmars "ovilja" att hjälpa till.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

I Hpts förra året hade vi en träningsgång tex med start bakom bil både för shettis och russ.
I år har vi provlopp där det tränas även tränas voltning osv. 4 st lördagar.

#22 va bra! Ni är ett bra föredöme! =)

Bra att detta ämne tas upp! Jag upplever också att linjestarterna blir "röriga" och man samlas inte upp på rätt sätt.
Jag är håller i licensutbildningen i Halmstad och vi har övat och kört linjestart några gånger. Det upplevs som svårt när man kollar på bilden som finns i reglementet av dom flesta av eleverna, men när vi väl provade så blev det glasklart hur allt skulle gå till! Det var mycket lyckat och jag hoppas alla har med det i sina licensutbildningar samt att klubbarna har träningsdagar för de olika startmomenten, för man behöver faktiskt friska upp minnet ibland! :)
Bilden är från ett av våra provlopp nu i vår. Ett glatt gäng med kuskar från både klubben och licenskursen!