Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 433 ggr
NovaRoll
0

Hantering/tillvänjning?

Hur ser ni på att hantera era föl/åringar under lugna lekartade former? typ tömmkörning och annat som tillhör vardagen i den vuxna hästens liv och naturligtvis på ponnyns villkor.

Denna kommentar har tagits bort.
Tusen
0

Jag vet inte så mycket vad andra gör men vi har gjort lika olika beroende på individen. Dock har vi alltid varit ute och gått med våra ettåringar på promenader. Detta för att de ska få se mer än bara hagen innan de ska börja arbetas med. Detta gör att de inte tycker det är så läskigt med bilar, soptunnor, brevlådor osv.

Montró var med redan som föl och sprang med brevid Monita då hon sattes igång efter fölningen. Detta är väl inget att rekomendera, men hon smet ut varje gång så det var bara att anpassa träningen efter fölet.

Att vänja dem vid träns och sele är väl inga problem vare sig du gör det med ett föl, ettåring eller äldre. Men att böja tömköra tidigare än under vintern till tvåårssässongen verkar nästan llite onödigt.

Jag vet flera som inte gör något alls förrän de är 3 år och det har gått lika bra för det. Jag tror t.ex Slättans Tinny (som vann Kriteriet 2008) kördes in som 3-åring.

NovaRoll
0

Våran kille är MYCKET possitiv till våran lek och det är inte frågan om "arbete", utan att ha kul en gång i veckan vilket enbart kan gynna arbetet i framtiden. Men jag kan inte nog understryka vikten av att vara lyhörd då individen styr. Mvh

Tusen
0

#3 Gå lite promenader i så fall med honom. Det gör dem vana vid omgivningen tills den dagen man ska köra dem.Glad