Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1431 ggr
AnnaLundin
0

Hur tränar du?

Hur tränar du din ponny?

Ridning, körning, annat? 

Vad har du för träningsmöjligheter på hemmaplan?

Hur ofta tränar du på bana? (hur långt får du åka för att komma dit?)

Hur ser en normal träningsvecka ut hos dig?

Berätta!! Skrattande

iiirma
0

Jag tränar min ponny endast med körning, med enkla motionjobb, rakbanejobb och träning på travbanan.

Jag har bra träningsmöjligheter, då jag bor ca 2 km från Manorp travet och kan alltså köra plexus dit ner. Jag tränar för det mesta på banans motionsslinga med rakbana som ligger mitt emot den.

Jag tränar 3 ggr i veckan

[cancan]
0

Vi tränar nästan enbart hemma. Hästarna går ca 5 dagar i veckan, varierande ridning/körning.

1ggr i veckan åker vi till grannens ridhus o hopptränar. När vi kör tränar vi mest på de grus/gräsvägar som finns runt omkring samt på stubben nu när åkrarna är tröskade. Vi brukar även åka ner till havet och simträna/rida i vattnet.

Vi kör mest jogging men galopperar rätt mycket med vagn också. Hästarna tycker det är kul och tröttnar inte på travet när de har så varierande träning.

Annelie-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kör ca 5 dagar i veckan. Långa joggingturer. Vi kör även mycket styrketräning i backar.  Vi har ej tillgång till bana utan får köra snabbträningen på tävlingsdagarna.

Hästarna rids även ibland då de får träna lite dressyr och hoppning!

RussPower
0

allt så han inte ska gå trött

jessssica
0

Min shettis tränar oftast bara varannandag och då körs han på slingor här och rids en gång i veckan. När han rids så klättrat vi i långa uppförsbackar oftast. Löshoppar även ibland.

Russet tränar 5-6 dagar i veckan. Körs oftast 5-6 km i joggingtempo och  1 gång/vecka blir det ett snabbjobb. Annars rids han 2 gånger i veckan, då klättrar vi oftast i skogen eller monté tränar. Han longeras/löshoppar 1 gång i veckan.

Emmma
0

Numera har jag ingen ponny att "tävlings-träna", men för när vi hade de. Då tränade jag o syrran våra shettisar med massa skogsturer. Vi red dem ganska ofta galopprejs i skogen ;)
På banan var vi ytterst sällan, tävlingar då förstås.
Egentlige skulle man kunna säga att vi lekte med dem.
Såg alltid till att de hade kul. Inge seriös fortkörning här inte ;)
På vintern tolkade vi ofta med dem, de tyckte vi va lika kul som de tkt :)

Jag tycker själv att de inte är nödvändigt att träna på bana.
De tröttar bara ut hästen, den ska tycka att de är "nytt" och spänande att komma i väg och tävla.

Lozzan
0

Jag försöker att träna så lite på banan som möjligt. För de äldre ponnyerna blir det inget alls på sommrarna när vi tävlar. För de yngre hästarna som inte är vana så blir det ungefär 1 gång i veckan. Jag kör helst på motionsslingan och på små skogsstigar omkring där. Det är alltid kul att hitta nya ställen att köra på!

JennyBrunzell
0

Jag kör varannan dag och försöker hinna med att köra fort 1 gång i veckan.

Hannna
0

Hinner knappt med ponnierna numera så iår har det blivit lite sisådär med det hela. Satsar inte lika hårt om man säger så!:) Petro har iår bara gått 2ggr i veckan och Ravelli 3ggr. Petro har fått ganska lugn träning iår medans Ravelli har gått sina "vanliga"  intervaller, 2-3 stycken 500m intervaller ca.2ggr i veckan i svagt lutande backe. Kör ca 1 mil sammanlagt. Blir mycket skritt emellan då vi har en väldigt krävande sandbana, men den är väldigt skonsam mot hästarna:)

Men iprincip har jag aldrig tränat en ponny mer än 3ggr i veckan.:)

linnrisedal
0

Cato, min nuvarande hyrponny kör jag ca 4-5 dagar i veckan, vi har JÄTTE BRA träningemöjligheter med skogsslinga, risvägar i skoagen, 2 st. rakbanor 1 styrkebana och 1 sandbana.. låter han oftast ¨å springa lite som han vill då han tycker det är roligast. kör mest på slingan och skrittar i alla backar vi har.

Dockie Bess kör jag 2 ggr i veckan sen kör ägaren resten. hon går 4 dagar i veckan. Blandning av ridning icg körning av olika slag. kör sällan fort på banan det bli isf på en av rakbanorna då hon är mycket ban van.

juliapettersson
0

Har en sandad skogsslinga med backar & 500m raka, och en 1000m rakbana. Kör mest under våren, när hästarna är uppe i kondition blir det mest underhåll 2-3 ggr i veckan + löp.

Anna_
0

Hur tränar du din ponny? Kör mest, kan ta mig en ridtur ibland, men då "lallar" vi bara runt lite i skogen :)

Ridning, körning, annat? Nej, om inte "jaga i hagen" räknas som en träning. Både jag å pållen blir trötta iaf. ;) Sen går han i walken ibland också.

Vad har du för träningsmöjligheter på hemmaplan? På gården har vi en 4km lång sandslinga i skogen + rakbana och backar. Finns en massa ridvägar i närheten. Inne på banan finns en slinga, + rakbana (1000m) och banan då såklart.

Hur ofta tränar du på bana? (hur långt får du åka för att komma dit?) På våren (mar-apr) innan tävlningssäsongen börjar blir det varannan vecka ungefär. Under sommaren, aldrig, om det inte blivit ett jättelångt uppehåll mellan starterna. Vi har 5 minuter in till Kalmartravet.

Hur ser en normal träningsvecka ut hos dig? Olika för varje vecka, men så här ungefär:
Måndag: Körning, 1,2 mil. Lite intervaller.
Tisdag: Vila
Onsdag: Motionskörning, 1,2 mil
Torsdag: Vila / Walken
Fredag: Vila / Walken
Lördag: Ridtur
Söndag: Tävling oftast

Sen får han vila 2-3 dagar efter tävling..

CoolaCrossen
0

Just nu är Crossen tjock som ett troll för han har haft feber i ca.tre veckor, så nu håller jag på att träna bort magen. I vanliga fall går han varannan dag, men nu går han nästan varje, och med tre körpass i skogen efter varandra brukar jag rida backe för bra bakmuskler och sen så kör jag tre gånger igen osv. (med vilodagar inemellan såklart). Och han är redan smalare!

Miii4
0

Hur tränar du din ponny?
Oftast framför vagn och i olika tempon, men oftast låter vi dom springa i sin takt för dagen.

Ridning, körning, annat?
En utan dom fick gå galoppjobb hela våren i stort sett men inslag av dressyr och hoppning. Han byggde helt andra muskler och travar nu jättefint! Sedan har vi en som inte är inriden och en som inte tycker ridning är det bästa här i livet.

Vad har du för träningsmöjligheter på hemmaplan?
Vi har tillgång till Travbanans alla slingor och vägar, rakbana och låååånga skogsvägar.

_Hur ofta tränar du på bana? (hur långt får du åka för att komma dit?)
_Har ca 2 km dit, så dom får ett joggingpass dit oftast. Dom går inte speciellt mkt på banan utan bara för att testa nya balanser eller inför tävling om det varit ett uppehåll. På våren är det dock mer. Tyvärr tar dom sedan tävlingarna på hemmaplan som träning ;P

Tränas ungefär 3 ggr i veckan i tävlingsäsongen plus lopp då.

Eufemia
0

det är lite olika jag kör men ligger ca på varannan dag.

måndagar brukar jag skritta i tung vagn lite trav o onsdagar eller någon dag på helgen kör jag eller mamma intervalla med henne(mamma gör de bara för att jaga upp henne lite) och sen får hon gå lätt kör ca 1 timme varje gång jag kör. Och om man kör för mkt så blir hon sur:(

equuleus
0

Jag brukar inte köra så mycket för vagn när det är tävlings säsong utan då longerar jag honom mycket och kör akademiska övningar med honom via hand. Sen inför en tävling brukar jag köra två intervall jobb med en dags mellanrum, för att få honom lite rapp. Brukar bara köra banjobb med honom innan tävlingssäsongen har kommit igång, sen är det så ofta ändå man åker till banor runt om i landet.

Sen har jag perfekta träningsförhållanden då vi har turen att få träna på Svante Båths träningsbana, vilket är kanon! =)

divansson
0

Hur tränar du din ponny?    Han går för det mesta. men nu ska jag börja köra hårt med tryckvagnen för att jobba bort magen..

Ridning, körning, annat? jag kör för det mesta men ibland kan de bli ridning.

Vad har du för träningsmöjligheter på hemmaplan?    Vi har en grusväg som för det mesta används av ridhästar men ja brukar köra där ja..  ;) men sen typ en km bort ligger det en backe på ca 1,5 km lång. fasst den brukar ja inte träna i så ofta, sen har vi sandslingor typ 3km bort.. :P  men d eblir ju uppvärmning å gå dit då :P men ja tränar typ bara på grusvägen för den ligger typ 20. m från gården..

Hur ofta tränar du på bana? (hur långt får du åka för att komma dit?) typ en gång var tredje vecka beroende på hur han har tränats å sånt då :P  typ 2mil till rättvik..

Måndag:  Vila..                                                                     Tisdag:  Kör 12 ggr på en ca400m väg sedan på kvällen blir han masserad.                         Onsdag:  Vila..                                                               Torsdag:  Vila, Kanske liten ridtur.. annars bara hagen..               Fredag:  Bara vila..                                                           Lördag: Kör 12 ggr på 400m vägen igen.. sen massage på kvällen då och stå under värme grejerna, få magnetgrejen på alla benen, ryggen, å typ överallt..                                                      Söndag: Vila..

Sen dagen Före start får han stå men "trasor" på hovarna som ja häller varmt såpvatten på, de gör ju hovarna fina, sne tvättar ja han.

Dagen efter tävling får han massage, stå med värmetäcket (om ingen av de stora hästarna har de), annars unde värmesakerna, sen få magnetsaken över typ hela han.. därefter får han vila typ 4dar elelr ngt sånt.. beror på hur mycket han tog i..

divansson
0

(ursäkta röran där)

F_aanyy
0

Jag tränar Bejla 4-5 dagar i veckan, då är det blandad träning på sandbana och uppe i bergen. Hon är precis inriden och tycker att det är jättekul. Vi ska snart lära henne och hoppa.

Mina träningsmöjligheter här hemma är otroligt bra, 2 km bort har jag en sandbana och där har jag också en rakbana.

Men så har jag också Rösåsberget  där jag tränar mycket backe.

Jag är på banan nästan varje vecka men nu har jag inte varit där på ett tag och jag har 10 min med bil till Rommetravet.

Hur min och Bejlas träningsvecka ser ut är väldigt olika.

kuskochryttare
0

ja, jag tränar min typ 3-4 ggr i veckan 5 ibland om ag har tråkigt :) vi rrid tränar oftast men i bland kör vi.. eftersom han står väldigt nära trvabanan så är det bara tt sticka ditt när jag vill ;) håller även på att rida in en 3 åring som jag ska tävla i montè nästa år och henne rider jag när jag hra tid men typ 1 ggr i veckan nu när det är så mörkt. kommer blir mer när det blir ljusare :)

Maretto
0

Jag tränar mina varanan dag, när den ena vilar går den andra. Kör och rider mycket på en slinga i skogen. Vi har tillgång till både speed, 1000 meters bana och sjösands bana. På bana köra jag mest med unghästarna, för att dom ska få rutin. Men min äldre häst kör jag aldrig på banan. Han vet vad det handlar om, vill att han ska tka det är roligt när han kommer ut på tävlingar. Finns ju många ponnys som tröttnar. Ibland händer det att jag åker i till Åby och kör snabbjobb, men det är mest för att kolla upp dom innan start. Gör ca 4 snabbjobb innan start. Klättrar ochså väldigt mycket med hästarna, det ger väldigt bra och nödvändiga muskler. Jag tycker det är bra att variera sin träning för då tkr iallafall mina ponnys det är mkt roligare när dom väl kommer ut på banan.

Räcka ut tungan

thilda-
0

hur tränar din ponny?

Just nu går hon kurser.. dom skrittar runt lite och  kör en konbana..
men så fort kurserna har avslutats så börjar hon gå lite hårdare jobb =)

Ridning, körning eller något annat?

Bara körning just nu för jag har ingen som kan rida henne :(

Vad har du för träning möjligheter på din hemma bana?

Vi har en Rakbana, Slingan som man kan träna lite muskler och intervall… och en väg som vi kallar Hägges vägen…och en "mördarbacken"

Hur ofta tränar du din ponny på banan?

hon körs 1-2ggr iveckan just nu.. (kurser) dom tränar omkörningar m.m i bakvarv i lugnt tempo….

hur ser en normaltränings vecka för dig?

Måndag: Vilar

Tisdag: Kurs… Oftast skrittar runt en konbana och tränar omkörning på banan

Onsdag: Vilar

Torsdag: Kurs igen.. gör samma som på tisdag

Fredag: vilar

lördag: vilar

Söndag : Vilar