jag krääääks
Med tanke på debatten på ponnytravet.com om avundsjuka.
Först och främst, det är väl INGET konstigt med att personer blir "avundsjuka" (förbannade) på att en propp skrivs ut för att en speciell häst vinner?! Och jag FÖRSTÅR inte hur folk kan skriva: men min dotter bryr sig inte om det, vi kan ju kämpa för en annan placering… SÅKLART man vill vinna!
Och MÅSTE alla tala så gott om sig själva? Typ: "jag har kört ponnytrav i 350 år och jag bryr mig inte om jag kommer sist för det är så KUL när folk som vinner femtusen gånger per säsong kommer före för jag är en sån god människa…." etc. Ponnytrav är en SPORT!
Och en sak till: Kuskar som skriver typ: "Jag har vunnit 80 gånger i år, men för de segrarna har jag kämpat otroligt!" Yeah right, försök övertyga mig om att inte era föräldrar först köper de bästa hästarna, och sedan hjälper till med att sköta och träna dem med…
Jag håller delvis med dig.
Jag tycker inte man ska säja något om andras framgångar förrän man vet HELA sanningen bakom. Visst är det säkert så att många både får de bästa ponnyerna och har bra backup med träning osv från föräldrarna. Men alla har det inte så väl förspänt, utan har kämpat sig till framgången på egen hand!
Jag är bekant med en familj där de flesta ponnyerna de tävlar med är egna uppfödningar, härstammande från ston som INTE har varit ämnade för ponnytrav. Och med DET materialet lyckas de ändå. Och där vet jag att det är barnen själva som sköter den stora merparten av träningen också!
Jag nämner inga namn och uppmanar Er andra att också låta bli det, även om NI kan lista ut vem jag menar eller tänker nämna någon annan!
Det är helt fantastiskt att kunna skriva ut en propp till en speciell häst, proppmakaren måste vara synsk. Har själv blivit anklagad för samma sak och av bla den orsaken utkastad ur en ponnytravklubbs styrelse. Propparna i det fallet skrevs i december och loppen skulle gå i augusti, hurra jag och någon mer var synsk. För ponnyerna i fråga var ju i början av sin karriär och sänkte i vart och vartannat lopp.
Varför är det fult att vilja vinna lopp. Låt var och en tävla efter sina mål. Vinna kanske räknas för en, en annan är glad om hästen kommer i mål och en tredje kanske är glad över att vara med oavsett resultat. Låt folk få tycka vad dom vill!
Är folk verkligen avundsjuka, är dom inte bara okunniga?
Veritas odium paretFörvånad
#2 jag tror inte riktigt att du förstod min poäng…
#3 om det var att folk är så gnälliga? Annar får du förklara dig.

Proffset vad är det för fel att barn , faktiskt tänker så att ja idag kan jag inte vinna så då får vi sikta in mig på de andra placeringarna
Och jag FÖRSTÅR inte hur folk kan skriva: men min dotter bryr sig inte om det, vi kan ju kämpa för en annan placering..
Det bara bevisar att barnen inser vilken begränsning deras ponny har och att de är fortfarande nöjda just i det loppet om de kommer 2 i stället för etta.. Tycker nog att det är en sundare inställning än din pessimistiska , tur att våra barn inte ha sjunkit så lågt ännu måste jag säga.
Sen är det faktiskt så att de barnen tränar sina ponnyer själva , sen att de är framgångsrika och får bra ponnyer de har de ju själva sett till att det händer. Alla barn har kämpat för sina segrar det ska DU INTE FÅ KOMMA OCH TA I FRÅN DEM de har tränat dem själva osv ,sen att de har fördelen av att ha föräldrar som stöttar dem , kör dem till träningar och tävlingar är väl bara positivt ..
#4 Hmm… Du får nog läsa inlägget igen?
Vad jag menar är att jag är trött på allt rövslickeri, trött på alla kuskar som vill framstå som helgon när de hälsar till en viss omtalad kusk där hälften inte ens känner denne i fråga… Tycker det är konstigt att folk får stämpeln AVUNDSJUK när de reagerar på att en propp är dålig för att en speciell häst med största sannolikhet kommer att vinna.
Såklart att man ska bli glad för en annan placering, de som blir glada för det är det som vinner mest i den häst sporten! Men ALLA deltagare i ett lopp tävlar för att komma först, det är så det är utformat… Varje ekipage ska ha chans att vinna, det är SJUKT DÅLIGT att EN häst står som vinnare när proppen är utskriven!
Och ALLA vi som tävlar ponnytrav har ju föräldrar som skjutsar (om man inte har körkort själv). Alla vi har föräldrar som ställer ut. Men det är rena rappakaljan att säja att man kämpar för sina segrar SJÄLV om man vinner ca. 50 gånger på ett år. Då har man hjälp, och inte som "vanliga" ungdomar, går ut och kör sina ponnyer själva på en grusväg.
Håller med #2, dessa proppar gjordes inte i september månad, utan långt innan, ingen kunde ju veta vilka som skulle anmäla, isåfall måste man va synsk som sagt..Jag vet inte vem det är som har startat den här OTROLIGT LÖJLIGA diskussionen på ponnytravet. Eftersom personen ifråga inte vågar sätta ut sitt namn, även det är löjligt tycker jag. Och visst är det klart roligt och vinna, jag och min syster har varken bra träningsvägar eller föräldrar som hjälper oss att träna hästarna, vi har både skola och jobb att sköta utöver hästarna. Men vi hinner med dem ändå och vi har fått fina resultat på banorna. Så jag tror inte att det har med att man köper rätt häst eller så. Utan det ligger nog mycket i hur duktig man är på att köra o träna som kusk. Vissa åker häst, andra kör. Usch sluta överdriv och kom ner på jorden. Som sagt vissa är jättenöjda med en andra plats vissa inte…jag vinner inte jämt men jag är nöjd bara att mina egna hästar har presterat bra även om dom blir oplacerade men gjort bra ifrån sig så deppar jag inte ihop utan tar nya tag till nästa lopp :). Ponnytrav ska vara roligt inte någon jävla avunsjukssport.
Särskilt när man kommer ner i snabbare tider så är det mycket svårare att vinna. Eftersom man möter kanske hästar som har haft 1.54 i några år o kan gå den tiden medan en annans häst precis kommit ner under två minuter och inte har kommit in i den klassen riktigt ännu.
Även om man köper en väldigt bra stammad häst så kanske inte just den hästen blir TOPPEN på banorna som sina föräldrar…Det handlar om mognad och vilja hos hästen med…
Tack för mig, hej!
Förresten jag hade för mej att detta var en ungdomssport…och man kan faktiskt gratta personer som man inte känner, men kanske tycker att deras häst gjorde ett bra lopp och kul för den att vinna..
Äsch va löjlig du e göra en propp för att en viss häst ska vinna…om det hade blivit betydligt mer anmälningar i dessa lopp, så hade det också blivit jämnare, då hade inte ostartade fått starta tillsammans med 20 häst eller 14 eller va d nu va…
jag tycker det va en rolig grej och hoppas på fler sådana lopp framöver…
#7, den här "löjliga" diskussionen har startats av mig för att det här är något jag stört mig så otroligt länge på. Och ta det inte personligt men det var inte dig jag tänkte på i första hand när jag skrev vinna 80 gånger per år ;)
Blir bara så less på folk som skriver att jaaaaaaag minsan unnar alla andra att komma före mig, jag kan lika gärna komma sist, för att framstå som helgon, så sjukt.
Jag misstänkte detta att det var du efter ditt inlägg här…och du VÅGAR antagligen fortfarande inte säga vem du e!! FEGT rent ut sagt..!!! Näää lilla gubben/gumman så trodde jag faktiskt inte att det va mig DU syftade på…Hmm du verkar inte riktigt hajj på va andra tycker o tänker…klart att man vill vinna men i vissa lopp kan man bara inte göra det!!! kör du själv?? förresten det är ju du som gnäller..det e ju du som startade det hela på ponnytravet och tog upp det här om jägersro…varför kan du inte bara låta varje klubb sköta sitt?!!! Det är faktiskt ingen som tvingar dig att starta i sådana lopp…!!
Förresten, det är JAG som har svarat på dina inlägg på ponnytravet..blir så j-vla irriterad på sån skitsnack som du håller på me…Och jag är nog inte ensam om att tycka detta!
#10, jag har inte skrivit någonting på ponnytravet, tycker det är skönt att äntligen få skriva något för det här är liksom ett förbjudet ämne, vet att många stör sig…
NEJ, man kan inte vinna alla lopp. Men det jag försöker få fram är att det är rena skiten att folk vill framstå som helgon. ALLA glädjs väl med andra som vinner, eller är jag helt bakom flötet? VILKA är det som INTE gör det? Och då skriver vissa att dom som inte glädjs med andra, dom är dumma, jag är alltid snäll och gör aldrig fel och jag kan lika gärna komma sist varje gång för det spelar ingen roll om det är orättvist.
Och MAJORITETEN av kuskar som vinner massor har HJÄLP! Jag säger inte att alla har det, men i de flesta fall! Då är det rena skiten att skriva att den minsann kämpar heeelt själv. Känns som en förnedring mot oss som verkligen gör det.
Förresten fattar jag inte varför du dumförklarar & går till attack mot mig bara för att jag har egna åsikter? Detta är en debattsida 
Okey men jag syftade mest från ponnytravets debatt sida eftersom du skrev även om den där uppe…hmm! Jag vet inte vilka som vill framstå som helgon precis…men d kanske du vet?! Jag har faktiskt ingen aning om vilka som INTE glädjs åt andras segrar…och bryr mig inte heller helt enkelt…deras liv, inte mitt…är någon avundsjuk för att man har fått fina framgångar med sina hästar så får dom väl va d ..ska inte få förstöra för en annan…Vilka har skrivit att dom kämpar helt själv? Jag kanske, men jag får ingen annan hjälp (klart att föräldrarna är i stallet om man inte är hemma och sånt men annars…) än att bli skjutsad till tävlingar och sånt…men det är ju inte lätt att köra en lastbil själv när man inte ens har körkort för det..jag har kört till tävlingar ensam…och vet även andra som har det..Och även om vissa har fina sandbanor, slingor, skrittmaskiner, rullband m.m…låt dom ha det!! Det är ju så de får framgångar inom travet…
Förresten VÅGAR du skriva ut vem du är eller? kör du ponnytrav??
kanske är föräldrer till någon …eller??!!
Jag kan glädja mig åt att det går bra för andra som jag inte känner. Fantastiskt roligt och häftigt att följa ponnyer och tränare som sätter mål för sina hästar och uppnår dem. Men det är inte samma sak som att jag föraktar dem som lägger sig på en komma i mål nivå. Den förda disskusionen om föräldrar som tränar, köper hästar mm. Det går ju an för den och den osv. Säger bara mig att man inte inser att hästen sällan gör allt själv utan kusken eller ryttaren. Samma diskussioner finns också inom tex hoppningen, Visst du kan köpa framgång, men det håller inte i längden för hästen är smartare än så. Alla som tävlar är inte "tävlingsmänniskor" utan tycker att det är kul att komma ut och träffa folk, och göra något med sina hästar. Man kanske endast mäter framgången i den egna hästens prestation emot tidigare lopp oavsett placering. Mina ponnyer ingår i olika kategorier av förväntningar. Någon är det mer alvar med för vi jagar meriter. Någon annan är mer på-det är kul att vara med nivån. Glad om inte ponnyn i fråga blir diskad. Du får bli hur less du vill men så är det.
Har inte dumförklarat ngn tycker bara att det är allmänt löjligt det som du skriver om….ingen annan bryr ju sig om jägersros proppar m.m och allt vad du skriver om..varför ska du bry dig!! Avundsjuk på att vissa kuskar är mer framgångrsika än andra?!..som Kris_J skriver alla är inte tävlingsmänniskor utan tycker att det är kul att komma ut och träffa folk….
Tråkigt att du känner såhär..kanske ska prata me någon om dina känslor inom vårt hemska ponnytrav? ;)
Jag väljer att inte skriva ut mitt namn för att kunna debattera utan att bli föraktad… Vill bara säga också att jag bor långväga ifrån Skåne-håller och har ingenting med debatten på ponnytravet att göra. Kör ponnytrav. Och jag gör verkligen allting själv. Balanserar själv, tränar själv, mockar själv, LÄRT mig allt som jag numera kan om trav själv… och då känns det så dumt att kuskar som har tillgång till föräldrar som hjälper till med träning, värmning, foder, skoning etc. säjer att de kämpar själva? Pyttsan säger jag bara ;)
JA, vem gör inte allt det du gör….det är då ingen som hjälper mig med träning, värmning, mockning m.m….
Glöm inte att torka upp spyorna efter dig innan du går…
Om man är en familj och tillsammans tränar sina hästar och det är ens stora intresse hinner man umgås mer. Vad är det för fel med det? Även om jag anställer personer som kör mina hästar så ska ju loppen köras, klarar jag som kusk inte uppgiften uteblir segrarna oavsett om jag har hundra personer till hjälp. Och värdens bästa ponny. Det är barn som kör loppen, hästarna är inga maskiner och andra tävlande finns på banan. En jämförelse, dålig?, är det fusk att hjälpa sina barn med läxorna? Eftersom det är fusk att hjälpa sina barn att träna deras ponnyer.
Nej, det är väl kul om hela familjen hjälps åt… MEN som jag sa tidigare, känns taskigt mot oss som inte får den möjligheten, det blir ju ett helt annat system för oss. Det kanske inte ni förstår som har dessa möjligheter men det är en hiskelig skillnad…
Inget är fusk, utan samarbete..men vissa fattar tydligen inte detta inom ponnytravet..
21 faktiskt…o du 10 eller??
Varför skulle just du bli mer föraktad än någon av oss andra som skriver ? Ska jag tolka det som att du föraktar oss som inte är anonyma?
Förresten, du kan la be ngn hjälpa dig..lär föräldarna att köra o sånt…så kanske du får mer framgångar som du antagligen inte har, eftersom du sa att det va så stoooor skillnad…
#23 hehe precis…varför vara anonym om man står för det som man skriver?!
Du som gör allt själv borde ju snarare ha en fördel jämfört med den som får hjälp. Du kan hästen utan och innan, och missar inga förändringar.
Precis, då vet man ju hur allt ska vara…och ingen annan kan komma och klaga på att det är fel..
#26, Hmm det där va väl lite förhastat? Kolla på dem som ligger i toppen, vilka har INTE föräldrar som gör "allt"? Såklart att de lyckas bättre!
Har du ringt och frågat dom ifall deras föräldrar gör "allt" eller hur vet du annars det??…du kanske ska ta reda på fakta innan du skriver ut ngt …
Här håller jag med proffset. Millaaann! Påstår du att du inte har hjälp hemifrån? Att du tränar dina hästar själv osv, visst! Men påstå inte att du har fått hjälp! Du har antagligen aldrig fått känna på hur det känns att inte ha föräldrar som är intresserade eller villiga att hjälpa till mer än det som behövs. Hur tror du det skulle kännas med några uppmuntrande ord när man ska ut i -20 graders kylan och mörkret? Det handlar inte om att få hjälp med att mocka boxar utan det här är något helt annat. Nu kommer säkert några, som det har uttryckts tidigare "helgon" att skriva och bevisa att det "går att kämpa själv för det har jag gjort" osv. Visst går det att komma till en hyffsad nivå, men chansen att det ska gå att komma precis så långt som man vill utan hjälp är, hur man än vill uttrycka det inte stor. Att det då är väldigt provocerande att folk skriver (även om det inte är bokstavligt) "Åh, jag har vunnit 80 gånger i år och jag har bara gjort det för att jag har kämpat så mycket, jag har till och med mockat själv" Ja, det är skitsnack! Att han/hon väljer att vara anomym är inte speciellt konstigt, vilket du kanske borde tänka över om du inte förstår det.
Och du är…?!!
#29, jag har varit hemma i en hel del "proffskuskstall" inga namn nämnda. Det är helt annorlunda. Och jag är inte avundsjuk på något sätt, jag TRIVS med att vara själv i mitt stall, jag vill inte klaga! DET ENDA jag vill få fram är att de som är på sm-nivå inte kämpar SJÄLVA på samma sätt.
Okey men lärde du dig ingenting om hur dom gjorde för att få sina hästar så bra då?? eller du kanske inte tar in ngn information…
#28 Men man kan inte vara talanglös och ligga i toppen oavsett hjälp eller inte. Hästarna är inga maskiner. Finns dom som legar i topp andra år som bara haft enstaka hästar och dom som startat massor av olika. Jag hävdar oavsett antal hästar måste du som kusk kunna köra och gärna kryddat med en gnutta förståndiga anmälningar. Så kan de bli riktigt bra. En annan sak är att man kanske inte alltid är så krass i sitt val av ponny. Man gnetar på med den man har. Hårt men vill man ligga på topp så kanske man ska byta ponny. Hittar man en ponny med rätt skalle så har man ju kommit otroligt långt om man förvaltar den väl.
Jag vill bara spräcka den här bubblan, det känns som om att vi som endast vinner ett par gånger per år, vi gör ingenting… De som är bäst, de kämpar som tusan! Och det är klart att de också kämpar, hur skulle de annars gå? Men inte med samma vilkor som oss! Vi sliter häcken av oss, även om vi inte vinner Debyt….
Vilken SM nivå menar du? Kusk eller ponny?
Stora lopp över huvud taget..
Som vissa kanske inte har förstått så har detta ingenting att göra med om hästar är maskiner eller ej för det vet vi att dem inte är. Visst måste man ha talang för att ligga på topp, men är väl inte det den här diskussionen handlar om?
#30 Ja bryr faktiskt inte vem du håller med…Mina föräldar kör varken mina eller syrrans hästar…varken hemma eller på banan! MEN dom ger oss råd ibland ifall vi ska testa ngn ny utrustning..även jag kan fatta egna beslut! Mina föräldrar finns tillhanda ifall jag behöver hjälp med något, och du o proffset får väl finna ngn som kan hjälpa er att träna ifall ni behöver hjälp!
Jag vet inte vem du är, och du vet antagligen inte vem jag är!!! så uttala dig inte för något som du inte vet ngt om!!
Psch, töntigt, får uppmuntrande ord när man ska ut i -20 grader, vilken föräldrer skulle släppa ut sin unge med häst för träning i det kalla vädret…det är ju farligt både för kusk o häst..här har vi då inget lyse utan kör i mörker…ingen som klagar!!
Jag tränar mina hästar för att jag vill tävla och har ett stort intresse för ponnytrav…det är inte mina föräldrar som tvingar mej precis utan när ja slutar så slutar jag!
Jag har aldrig hört talas om att ngn har pratat om att " jag har vunnit 80 lopp per och mockar alldeles själv" kan du säga mig vem d e som har uttryckt sig detta, så vore det HIMLA snällt!!!
Meen shiit ehm proffset och Glitter antingen e ni samma person eller så är ni goda vänner??!! En ren gissning bara eftersom Glitter blev medlem idag…hmm vilket sammanträffande!!
Min dotter tränade själv sin ena ponny utan min inblandning, just den ponnyn var kapabel att vinna derbyt om hon/jag kommit på att anmäla. Så nej jag förstår inte riktigt problemet. Min del i den ponnyn var att köra till tävlingar. Det tog henne till kusk SM där hon för övrigt blev tvåa och var otroligt glad och stolt för den ponny hon tränat själv.( Kusk SM med lottad ponn) Och ja vi körde ut tilsammans ibland för att här vi bor måste vi ut i trafiken innan vi kommer till grusvägar. Och min ponny jag tränar han gillar inte att gå ut själv. Jag har förstått nu vad du menar men jag tycker ändå du är missunsam. Fast jag kanske uppfattar dig fel.
Varför tjatar jag om maskiner! Jo för att det låter på er som vem som helst kan köra vilken häst som helst med samma resultat. Det har vi ju sett exempel på flera gånger att så är det inte. Bara för att man inte vinner massa lopp så är det ju ingen som säger att man inte är duktig. Man kan vara super duktig utan att vinna ett enda lopp. Hästen kanske helt enkelt inte räcker till. Eller så anmäler man ut i helt fel lopp.

Ja du proffset låter faktiskt som du är avundsjuk på de andra *barnen* som tävlar över att de har föräldrar som engagerar sig i sina barn måtse jag säga . Min dotter är inne på sitt 3:e år med att tävla ponnytrav och vi har väl fått börja om från början då jag är gammal hoppryttar och inte kunde ett dyft om trav, men fel av mig kanske att engagera mig genom att ta ponnytränar licens så jag kan hjälpa dottern med regler och annat , balansering ja då frågar jag andra om råds , finns gott om folk inom travet som ställer upp och hjälper till bara man vågar fråga.
Min dotter har båder kört kriteriet, Derbyt, 5 årsmästerskap och i Agria finalen 2 år i rad , fy vad hemskt det måste vara , jag har ju faktiskt hjälpt henne träna ibland, och fy vad hemskt att vi har hästar som vill springa och nä vi har inte köpt dem dyrt , de är födda här utom en som vi köpte som åring billigt. vi är inga proffs men vi är glada när det går bra för oss och vi vågar fråga folk om hjälp du skulle kanske testa det så går det bättre så slipper du gnälla på alla andra som det går bra för och som har föräldrar som ställer upp för sina barn , kan tala om att jag tycker det är skitmysigt att ta en shettis och sätta mig i vagnen och köra en runda på en grusväg , vi har inte heller banor hemma vi får köra iväg varje gång..

#40 Tror nästan d jag med…
Men HALLÅ vem bryr sej om de tränar/mockar/kör och kämpar alldeles själv eller om de har hjälp????????????!!!!!! suck
SUCK! Snälla lilla du, jag skiter i om andra vinner mycket eller som du kallar det gör proppar åt sig själva och vinner på det. OCH varför skulle man bli avundsjuk på om någon annan vinner? Glädjs åt andra så kanske andra glädjs åt dig när du vinner! JAG SKULLE ALDRIG VILJA VINNA VARJE GÅNG jag tävlar, det skulle inte ens vara KUL! Man blir väl gladare om man vinner då och då? Det blir iaf jag!
Jag kan säga dig att jag tränar min HÄST helt själv, bestämmer utrustning, mat osv. MEN om jag undrar något så frågar jag någon kompis om tips för min pappa kan inget om trav. Svårare än så är det väl inte? Men enligt dig så är det "fel" att fråga någon om hjälp för då har jag inte vunnit själv när jag vinner utan har fått HJÄLP! Vaddå, du kan väl också fråga någon om hjälp, det behöver inte vara dina föräldrar! Eller?
Ja precis som Jennnny säger, jag bryr mig inte om jag inte vinner jämt..för då blir man desto gladare när man äntligen vinner…:) andra placeringar är också jättebra..särskilt om hästen fått ett tufft lopp men gått bra…
Be om hjälp ifall du är avundsjuk på dom som får det…man ska vara tacksam för all hjälp som man kan få..på de viset så utvecklas du kanske som kusk och lär dig mer…och även din häst…Och om du vill att din häst ska börja gå bra o du ska få framgångar med den så kanske du ska ändra träningsstil och sånt….
Ja precis vem bryr sig om andra…ta hand om dig själv så kanske du presterar mer än att bara tänka på hur bra alla andra har det..du kan säkert få det minst lika bra som vissa andra, du är ju liksom inte ensam om att ta hand om din egen häst…vi är fler…

Jag tycker hela den här diskussionen är löjlig, vilken förälder skulle inte vilja hjälpa sitt barn så mkt den kan, även om det bara gäller att sjudsa runt till olika tävlingar eller hjälpa till att träna. Vilken förälder vill inte göra allt för sina barn?

Sen finns det ju dom som har föräldrar som inte kan hjälpa till men kämpar hårt ändån!
#48 JAG HÅLLER MEEEED!
#48 INSTÄMMER!!!!
#32 Att du inte är ett dugg avundsjuk på "proffsstallen" tror jag inte på! Det är klart du också skulle vilja ha större möjligheter att lyckas! Vem är det nu som vill framstå som helgon?? Jag tränar min ponny själv, men får råd och tips av mina föräldrar om jag vill det! Jag ser inget som helst fel i det och självklart blir jag glad om ngn "okänd" grattar mej när det går bra och jag tycker faktiskt att jag kan ta åt mej äran, även om jag fått hjälp! Att man säger grattis till den som vann efter loppet även om man inte vet vem det är är väl ett plus? Eller tycker du det är dåligt?
Nu kan jag inget om ponnytrav, har bara erfarenheter från storhästtravet. Men om man får tävla russ till man är 25 år - varför skulle man då inte kunna köpa, träna och tävla sin häst själv? Förutsätt inte att alla som sysslar med ponnytrav är barn!
Jag är en mamma med en tjej som kör ponnytrav och vi hjälps åt hela familjen eftersom vi har det intresset. Det skulle aldrig gå annars, och roligt är det ju med när hela familjen är med. Vi har stora hästar med.
Jag förstår inte hur ni kan sitta och prata om "proffsstall"?
#55 Det finns proffsstall.. den saken är klar, även om de barnen gör lika mycket själva som alla andra (inte alla, men det är alltid olika) :)
Jag tycker fortfarande inte att man kan det "proffsstall" inom ponnytravet. Jag tycker inte om när föräldrarna sitter och tränar ponnysarna åt sina barn, sen är det ju olika vad man tycker.
#57 Då tycker vi olika.

#57 sen beror det på vad du menar tränar och tränar om man ställer upp och kör hästen någon gång , eller tar hästen själv och kör en runda för att man känner för det ..
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att om min dotter tävlade inom ridsport att motionera hennes häst där med om jag hade velat då jag tycker det är kul att både rida och köra men då gör jag det för att jag vill och inte för att jag måste *ler*
#59 Det finns ju dom som tränar hästarna åt sina barn. Det tycker jag inte om.
#60 DET tycker inte jag heller om.
Vad tog proffset vägen?
#62 Pallade väl inte trycket och drog… x)

#60-61 ja det är skillnad på att hjälpa till och att träna hästarna åt barnen , men tränar inte ni *barn* era egna hästar alls så märks det till slut för då får ni ingen känsla för hästarna och då brukar det visa sig i slutändan.. Men vi föräldrar måste ju få hjälpa till och ställa upp och köra ibland när vi gillar det och tycker det är skönt att komma ut *ler*….

Men hallå! Shit att ni orkar. Fan orka bry sig, jag gör ALLT själv med mina hästar, Släpper ut varje dag innan skolan, tränar dem, mockar, tar in dem, pysslar mm. Beställer själv hö spån krafftfoder mm. BETALAR allt också när det gäller MINA hästar! Aldrig har någon annan kört mina hästar, bara någon som typ ridit någon gg eller så! Men aldrig tränat!Om jag undrar något frågar jag ju självklart någon kunnig, hur skall man annars lära sig något? Det där med proffs stall är lite överdrivet, men om vissa ungdommar som sysslar med ponnytrav vill ta in hästar i träning och ha många är väll det upp till dom? Mena jag stör mig inte mkt på dom som vinner "80 lopp om året" jag skulle väll också lungt kunna göra det? Om jag sattsade? Men jag trivs med mina 2 ponnier, hinner med lite annat i livet också;) Ni säger ju att föräldrarna tränar ponnierna år ungarna o.s.v.. jaha? En ponny kan inte bli så jävla mkt bättre av det! Så skärp er, ni är ju bara så äckligt avensjuka på varanndra!
#64 Det är klart föräldrarna får hjälpa till att träna dem! Det är ju bara kul att föräldrarna är insatta! :D Men när föräldrarna tar över helt och barnen bara håller sig till tävlandet har det ju gått över styr.. men det händer väl inte så ofta! :)
#65 Jag sa inte att ponnyerna i fråga skulle bli bättre av att föräldrarna tränar dem. Jag tycker bara det är fel.
Och med ditt utförliga svar orkade ju du också bry dej, faktiskt! ;)

Jag mena orka bry sig om att vara så avensjuk på allt å alla! Tycker alla skall köra sitt "race" såklart utan otillåtna medel. Men att ens föräldrar tränar är inte förbjudet, men det är ju inte helt rätt tycker jag. Mena mina föräldrar skulle aldrig FÅ träna mina för mej;) haha! Men vilka föräldrar tror ni tar över helt då? som du skrev ? "Men när föräldrarna tar över helt och barnen bara håller sig till tävlandet har det ju gått över styr.. ???????
#67 Det vet jag inte, men jag har hört talas om det! Man får ju hoppas att det inte är så, men ÄR det så, ja, som sagt, DÅ tycker jag det är fel.
I större utsträckning tycker jag att ponnytravet är en riktigt trevlig sport där de flesta grattar varandra även om man inte känner varnn! Det är inte i så många sporter det är så! De flesta ÄR inte avundsjuka på varandra, men här verkar det ju tyvärr så..

#0 Men tror du allvarligt talat att det är föräldrarna som ligger bakom framgångarna? Jag kan ju inte tala för hur det är i andra familjer men jag blir bara så irriterad när någon påstår just det där när det går bra för någon. " Ja men det är väl inte så konstigt när man har dem föräldrarna eller dem hästarna" Precis som att det är föräldrarnas förtjänst att det går bra, att man aldrig kan få den credit man gjort sig förtjänt av.

Allt detta låter ju bara som den svenska avundsjukan! Jag kan inte allt när det gäller träning av mina ponnies men ber om råd och tips aven att någon annan mer rutinerad kusk kör någon gång och hjälper till om jag behöver det, har jag då gjort mig mindre förtjänt av framgångarna? Tycker jag inte. Om föräldrarna tränar och barnen tävlar och de får bra framgångar så har väl andå kusken som kört gjort ett bra jobb? eller ine?

oj min dator blev lite knäpp =)
Men gud vilket tjat!
Jag vet inte riktigt vad "jag krääääks" är ute efter med sitt inlägg. Själv är jag en pappa som halkat in på ponnytravet (det är annars enbart fotboll och ishockey som gäller) på grund av eller tack vare (det beror på hur det har gått senaste helgen…) mina två döttrar. Båda är nu pensionerade kuskar men fortsätter trots detta att träna sina russ. Deras intresse, hängivelse och enorma (häst)kunskap är någonting som varken jag eller min fru skulle kunna göra anspråk på att ha lärt dem. Visserligen, och det är kanske här "jag krääääks" kräks, har vi hjälpt till med att skjutsa dem till olika banor runt om i Sverige, och ("fy oss") t.o.m. ställt upp och fodrat hästarna i bland när tjejerna inte har haft möjlighet. Nu känner vi oss inte som några "brottslingar" för det. Mest tack vare att vi har haft förmånen, och förhoppningsvis även i fortsättningen kommer att ha den, att träffa andra föräldrar i samma angelägenhet. Att snacka Uffe Sterner med Micke från Heby eller Färjestad med Arne från Kil, för att inte tala om spanska ligan i fotboll med Björne från Sörmland, gör ponnytravlivet värt att leva…
verkar som om ingen riktigt förstod meningen med mitt inlägg.
De flesta här som har svarat skriver att de gör allting själv med sina tävlingshästar - varör så upprörda, det är ju ni som ska ha cred!
Och vissa har fått om bakfoten att jag är avundsjuk på de som vinner. Jag grattar (till skillnad från måååååånga andra, även vissa som svarat på den här tråden!) ALLTID vinnarna i mina lopp, vem det än är, jag kan vara STRÅLANDE glad även om jag kommer sist bara jag är nöjd med min hästs prestation. Kan dock bli lite "sur" på kuskar som inte rör en min när de vinner, som om det var vardagsmat.. irriterande! Men att se en kusk upp över öronen lycklig över sin häst, ja, det är underbart :)
Det jag har försökt säga är att det känns som om de som ligger bland de första i kuskstatistiken får en massa cred för att de gör ett makalöst jobb med sina ponnyer (vilket dom också gör), men vi som INTE har tillgång till 10 tävlingshästar e.Tyson (det här var bara ett exempel så att ingen blir upprörd) utan bara vinner ett par gånger per år, vi lägger också ner ett satans jobb på våra hästar, VI MED! bara för att man inte vinner varannan start betyder det inte att man lallar omkring i skogen nån gång per halvår på en fet ponny, vi lägger också ner jobb, kanske även till och med hårdare vi som sliter ensamma….

Vem fan har sakt att att "vi" inte lägger ner jobb som du antyder?
# 76 En liten undran bara. Ser du dig själv som en framgångsrik proffskusk?

#77, verkligen inte;) det var meningen från "den sämre" sidan enligt henne, jag mena att vem har sakt att vi gör ett sämre jobb bara för att vi inte toppar listorna?

Det spelar väl för sjutton ingen roll om man vinner som ponnyproffs eller som glad ponnyamatör. En otränad häst vinner inga lopp. =D Alla som lägger ned tid på denna trevliga sport ska ha cred!
Nu har jag äntligen tagit mig igenom hela tråden… phuuu.
Det många inte tänker på är att det är fördelar och nackdelar med allt.
Alla kan vi inte vinna allt och alla kan inte vara bäst, så kommer det alltid att vara.
Sen är det ju upp till varje klubb att framhäva alla dessa som inte kan bli åretstränare, åretskusk m.m. Man kan dela ut priser till årets kämpe, eller något annat som man tycker passar i klubben för att alla ska ha en chans att få priser och vara med i topp.
Många har skrivit att det är fel att föräldrar tränar barnens ponnysar, varför är det det?? Om man kör cross, e det fel då om föräldrarna meckar med crossen å ser till att den går ok?? det tycker inte jag, alla är vi barn i början och behöver hjälp…
Jag hjälper mina barn så gott jag kan att träna deras ponnysar. Min son som just nu varit den enda av mina barn som kört lopp, har vunnit 3 lopp tror jag!!! Å de loppen har han inte vunnit för att jag hjälpt honom att träna…. utan för att han har blivit bättre på att köra lopp!!
Det spelar ingen roll hur bra ponny man har om man inte kan förvalta det man har!! Man måste kunna både träna, fodra, balansera, köra och fram för allt ANMÄLA till rätt lopp. Man måste ha kunskap och känsla för att bli bra. Annars kan man aldrig matcha en häst till de större loppen. Och framför allt man måste ha en häst som har anlagen för att bli en bra häst!
Det är ju så många bitar som ska passa ihop, så den lilla biten om föräldrarna hjälper till med träning eller ej, det är en så liten del att det har minimal betydelse.
Men ska man ha många hästar så krävs det nog att hela familjen hjälps åt, annars blir man nog tvungen att anställa personal till att träna å sköta hästar, villket inte e helt onormalt inom ridsporten!
Å där är en pungt som är ack så viktig för att nå framgångar PENGAR!! Det kostar åtskilliga tusen att fara omkring i hela landet för att tävla, och anmälnings avgifterna är inte gratis. Så det är en ekonomisk fråga oxå.
Visst kan jag ärligt hålla med om att jag skulle villja kunna ge mina barn dessa framgångar, som man ser så många andra har med sina ponnysar… Men jag har inte ekonomi till att köpa dessa ponnysar, och om jag så skulle kunna köpa varenda en av ponnysarna i eliten, tror jag knappast att varken jag eller mina barn kan förvalta dem på rätt sätt, och då är det ju bara spill på talanger ;)
Ibland måste man se sina begränsningar och glädjas åt andras framgångar.
Sen kan ju klubbarna skriva sina proppar hur de vill, så varför inte fram med flera proppar för hästar som ej segrat eller kuskar med max 5 segrar eller något i den stilen… det gäller ju att klubbarna ser till vad de har för hästar och kuskar i klubbarna och gör loppen efter det.
Men vi kommer nog aldrig åt "föräldrar tränade" ponnysar… Och det ska finnas en plats för alla!!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#80 Många kloka ord!
Det tackar man för 
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Grejen är ju också att oavsett om föräldrarna skulle träna ponnyn 6 dagar i veckan så måste kusken lära känna ponnyn för att kunna köra den optimalt i lopp. Så det är inte enbart positivt att föräldrarna tränar ponnyn hela tiden! Det är ju faktiskt mest på hemmaplan man lär känna ponnyn och var dess gränser går, hur fort dne kan gå för dagen, hur hårt man ska hålla i den och driva den osv…
Jag tror att många har missuppfattat vad den här tråden verkligen handlar om. Som jag kan se det så handlar den inte alls om det är rätt eller fel om föräldrar tränar hästar osv. Jag tror att personen som från början startade tråden inte hade någon avsikt att starta dessa diskussioner som pågår här. Som jag tolkar det så tror jag att personen i fråga vill skapa en diskussion om här är just fjäsket, det falkska spelet som pågår runtom banorna. Att folk grattar varandra, visst, det är jättetrevligt, men det jag tror han/hon vill få fram är att gratulationerna kan ha någon annan avsikt än just glädje. Fundera på det ett tag.
Att han/hon vet att föräldrar i många fall hjälper till att träna sina hästar tycker jag är uppenbart. Att personen i fråga uppfattar det som ett slags "hån" att vissa, som vinner mycket, får enorm uppmärksamhet för att de har kämpat så otroligt med sina ponnyer och de som inte vinner lika mycket inte får speciellt mycket uppmärksamhet, trots att de egentligen gör mer och inte har något stöd, är väl inte så konstigt? Vissa verkar inte tänka på att det faktiskt finns vissa föräldrar som inte gör allt för sina barn. Att det faktiskt inte finns dem som inte är speciellt hästintresserade och som inte engagerar sig på ponnytravsidor på internet.
Att ponnytravet ser ut som det gör med den såkallade "svenska avundsjukan" är ju känt. Det han/hon menar med inlägget tror jag är just att avundsjukan startas av att det helt enkelt inte är tillåtet inom ponytravet att blir sur över en proposition, eller något annat. Överallt annars är det okej, men inte inom ponnytravet! Ett exempel är att i fotboll kan man bli jättearg om domaren verkar vara mutad till ett speciellt resultat, vilket är självklart. Om man i ponnytravet tycker att en propp är utskriven för ett visst antal hästar, borde man inte ha rätt att bli arg då? Näe, för inom ponnytravet ska alla vara glada och inte tänka på placeringar. Det ska glömmas bort att folk faktiskt vill komma så bra som möjligt. Speciellt om man lägger ner hela sin själ i sina ponnytravare. Är det då konstigt att man reagerar? Varför förvändlas man automatiskt till en hemsk, avundsjuk, vinstgalen människa?
Att föräldrar engagerar sig i sina barns intressen tycker jag är jättetrevligt. Det är ju bland det bästa man kan göra för sina barn. Att engagera sig. Det jag tycker är konstigt är att så himla många kommer i försvarsställning: "Jag tränar mina barns ponnyer och det är minsann inget fel med det!". Det är ingen som har sagt att det är fel heller, men acceptera det, ni ställer upp för era barn och det är bra! Bli dock inte förvånade om folk blir tycker det är orättvist, det är faktiskt inte så konstigt, om man tänker efter.
Dem flesta ungdomar som har skrivit här har föräldrar som är engagerade i ponnytrav/stortrav. Det är ingen som har försökt ta ifrån er äran för era framgångar! De allra flesta kämpar säker väldigt mycket med sina hästar. Det är, såvitt jag kan se det inte det som retar upp personen, utan att vissa kuskar (oftast äldre) försöker framstå som personen beskrev det, "helgon".
Jag tror som sagt, inte att personen som startade tråden ville direkt ta ifrån någon äran och det vill inte jagheller. Jag vill inte heller säga att det är något fel, hur man än disponerar sin tid i familjen när det gäller stallet och träning. Jag tycker dock att man måste kunna se detta som en relativt seriös diskussion, och inte bara se personen i fråga som ett "offer för den svenska avundsjukan". Detta kommer bara bli värre om man gör som dem flesta i den här tråden har gjort, kanske förstått lite fel och gått till stenhård mottattack. Det finns säkert många som tycker likadant, som personen som skrivit detta och därför tycker i alla fall jag att man borde man kunna ha en seriös diskussion om ämnet.

Fast inte är det accepterat att uppföra sig illa på en fotbollsplan eller bli för bannad på domaren heller för den delen, då får man sig en tillsägelse och kan tom bli utvisad. Föräldrar som uppför sig illa kan också de bli utvisade från planen osv osv ..
Sen de här med propparna , det är klart att inte alla proppar passar alla men inte attan tror jag att folk skriver de för att de ska passa deras ponny då man vet som sagt att de är skrivna långt innan själva loppen ska gå och då kan ju ens egna ponnys resultat ändrats.. Skulle aldrig falla mig in att anklaga någon för det och sen om jag tycker att en propp är skitdålig inte f-n anmäler jag till den då och sen springer runt och gnäller över hur dålig den är.
#85, såklart man inte ska uppföra sig illa, nu handlade det om att bli upprörd över något man tycker är fel!
Det här med proppar. Jag tror inte heller att en propp är utskriven för en speciell häst innan, men det BLIR utskriven så även den mest orutinerade kan se på pappret vem som vinner! Det är just det, man anmäler INTE till en sån propp. Och då missar man kanske en hel tävlingsdag om man inte har någon annan häst, och det är sånt man kan bli ledsen över… och när man då ger ut sin åsikt, att den här proppen var inte så kul, ja då tycker folk plötsligt att man är avundjsuk på den som vann proppen och att man vill vara elak mot den personen?! Helt fel!
#84 skrev "att det helt enkelt inte är tillåtet inom ponytravet att blir sur". Håller med totalt. Säger man emot och tycker att något är dåligt, ja då blir man plötsligt hatad i sin klubb och av andra, och anses som avundsjuk, vilket jag tycker är helt absurt.
#86 skrev: "Säger man emot och tycker att något är dåligt, ja då blir man plötsligt hatad i sin klubb och av andra, och anses som avundsjuk, vilket jag tycker är helt absurt."
Där har du en fruktansvärt stor poäng som vi själva blivit drabbade av.

#87 Kan bara hålla med. Det är givetvis inte hela klubben som "hatar en" men ofta handlar det om en klick som ofta finns i ledningen.
Vi har själva sett detta på nära håll, både i vår egen klubb och i andra. Denna typ av avundsjuka är hårresande tycker jag. En vettig klubbledning skall ta till vara de åsikter som finns bland medlemmarna.
Det jag själv försöker göra är att istället för att kritisera det som är dåligt, komma med förslag på hur saker kan bli bättre. Problemet är att trots det så finns det människor som omedelbart försätter sig i försvarsställning och vägrar se att en förändring kan leda till något bra. Det viktigaste, tycker dom, är att dom själva innehar maktpossitionen i klubben.
Tyvärr är det lika illa i många föreningar, har sett det både innom ponnytravet, ponnyhoppning, fotboll och jolle segling. Kanske en svensk mentalitet….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Nu verkar det tydligen som att folk börjar hålla med att inlägget faktiskt har en poäng. Äntligen, kan man säga! Uppenbarligen var detta just det personen ville få fram med inlägget. Inte dierkt någon debatt om det är rätt om föräldrar tränar hästarna och så vidare.
# 85, Självklart ska man inte uppföra sig illa på planen. Får man uppföra sig illa på en travbana? Nej, då får man varningar/ avstängningar. Dock, blir man upprörd över att en match verkar vara uppgjord på förhand eller något liknande, då protesterar man! I ponnytravet ska man tacka, ta emot och vara glad, oavsett hur det går, och se hur "proffsstallen" tar hem segrar och placeringar och så vidare. Yttrar man sig minsta negativt, är man avundsjuk! De såkallade "proffsstallen" (Jag vet att det finns en debatt om det finns såkallade "proffsstall" eller inte, men det är inte så vesäntligt, ni förstår vad jag menar, dem framgångsrika stallet då, så att säga) tar hem segrarna och får otrolig uppmärksamhet för att dem kämpar så otroligt med sina hästar (vilket många säkert också gör), men det jag vill återigen komma till, är att det inte är så konstigt om folk reagerar! Man får faktiskt göra det!
Våga säga emot!
#89 Håller med dej :)
#89 Problemet är bara att när "vi vuxna" säger emot så drabbar det våra barn. Så har det varit för mig/oss.
Min son har fallit för åldersstrecket (shettis) och min dotter ville förra året inte tävla (orsak ovan).
Till nästa år känner hon att hon vill ut på banan igen, men det är jag som är mer tveksam till bemötandet vi kommer att få i vår egen klubb.
Det intressanta är att ingen säger något direkt till mig/oss. Det går bakvägen (där man minst anat det). Folk som smilar en i ansiktet och sen snackar skit. Fy fan!
# 91 Precis! Det är just där avundsjukan sitter! Det är inte avundsjuka att reagera negativt mot en proposition! Den riktiga avundsjukan finns, precis som du skriver, där folk smilar andra i ansiktet och sen snackar skit! Jag vet att så himla många kuskar, och framförallt föräldrar sysslar med detta! Sen skriver både föräldrar och kuskar debattinlägg där de framhäver sig själva som perfekta, och alla andra är så himla avundsjuka, och så vidare. Att föräldrar/barn inte ska kunna reagera och säga emot utan att betraktas som avnudsjuka tycker jag är totalt fel. Folk klagar på hur ponnytravet ser ut idag, men ändå bidrar folk till att fortsätta med den nuvarande utvecklingen.
Jag, och många andra, tycker ponnytravet handlar mer om ett falskt spel och skitsnack nu, och det tror jag som sagt inte inte beror på alla dessa debatter som varit i den här tråden, eller att folk är "avundsjuka" på varandra, för det är faktiskt inte så konstigt om folk är avundsjuka egentligen om man tänker efter!
Det är just det här som du, # 91 säger, och som jag nämnde tidigare, den riktiga avundsjukan hör hemma hos de som smilar och snackar skit, och sedan framställer sig själva som perfekta på debattsidor och så vidare. Det tycker i alla fall jag är värt att disktera! Jag tycker det är modigt och bra att våga ta upp en sån här tråd, även om så många inte förstod den fullt ut!
En stor eloge till alla som vågar säga emot, och skippa skitsnacket och det falska spelet!