Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 545 ggr
Skogsdala
0

Problem-Börja tävla!!!!!!!!!!!!

Hej, jag har ett russ på 14 år. Hon är väl tränad och springer ganska fort.  

Hon var tränad i ponnytrav som yngre.

Hon klarar alt bra….men hon är rädd för transporten och hon är inte så ung längre….

Kan jag tävla hon och får jag tävla hon????

divansson
0

Är hon registrerad i sptf och har 3 led i stammen så får hon väl tävla. Åldern är ju inget problem heller, hon får tävla tills hon är 18år… Men ja, är hon registrerad borde det vara bara till att kvala och starta?

Transportproblem går ju att fixa. Eftersom ponnysar oftast är hungriga så kanske det går om hon får äta lite hö när hon åker första gångerna? Bara att vara envis och inte ge upp så går det tillslut annars, och aldrig vara arg eller otrevlig när hon ska lastas för då blir transporten en negativ sak :)

Belindaa
0

Inne på gotlandsruss.ifokus finns det en tråd som handlar om just lastningsproblem, läsa lite i den :) (tror det var där?) sen finns det en här inne också har jag för mej.

Sen måste hon ju vara slutmätt, fast det kanske hon är redan? :)

madde89
0

stressa inte hästen vid lastning ta god tid på dig . lasta ofta

det är mitt tips

Colt
0

#1 "Eftersom ponnysar oftast är hungriga så kanske det går om hon får äta lite hö när hon åker första gångerna?"^Mina hästar äter får alltid fri tillgång till hö i transporten. Ett bra sätt att få transporteringen till en posetivare upplevelse. De har även alltid mössor med gummiöron i för att dämpa allt oväsen :)

Karsk
0

Ja det är många goda råd som du kan lyssna på här. :) Men ta god på dig vid lastning och beröm hon för varje steg hon går närmare finkan. det brukar gå bra då.. stressa hon inte.

Hon får tävla när hon är 14 år men hon måste vara slutmätt och finnas i sptf.

Sombatic
0

och om du själv vill tävla henne måste du naturligtvis ha licens