Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 553 ggr
Liichaa
0

Förebygga hältor

jag undrar vad för underlag e bäst när man ska träna sin häst

Jag vet ju grusvägar brukar ju folk köra på, men är det bra att alltid köra på de?

Jag ha läna häst i sommar jag ver ju de olika underlagen men och det är bra och köra lite av varge t.ex, ngn dag gräs, någon dag grusväg och en dag kanske snabbjobb på en bana och någon dag på stranden.

Tycker ni det är bra? det slitr inte så mycket på hästens ben eller om den blir halt?

jag vet ju att olyckor kommer såklart, men vad sak man göra för att undvika dom? :)

Tusen
0

Variation är alltid bäst. Men gör inte för mycket rutin av det bara. Hästar tycker om vaiation men också spontanitet och bus. Lycka till med din ponny.

Många tror att mjukt underlag är det bästa för hästen men eftersom de är stäppdjur och stäppen är ganska hård så klarar de faktiskt av hårt underlag bättre än mjukt. Människor är det tvärtom med.Glad

hannabrink
0

Kan bara hålla med #1, att variera mellan olika underlag tror jag är nyckeln till friska hästben!

Liichaa
0

okej :) tack så jätte mycket :)

tindradar
0

de jag vet är att för löst underlag inte alls är så bra..

divansson
0

#4 precis.. inte för hårt heller.  Men galoppintervaller i sand är jättebra om det inte blir för mycket ;)

Karsk
0

Ja det är bäst att variera sig, men så är det ju med allt. Glad

Teja-Bea
0

En vältränad häst klarar av att trava lugnt en bit på asfalt och minns att en snustorr grusväg är hårdare än asfalt!! Asfalten sviktar faktiskt lite medans en jättetorr grusväg är helt stum.

Tänk på att inte köra med brodd hemma nu när det inte längre är halt underlag. Brodden ger en tvärnit i landningen som sliter på benen. Normalt när hästen landar med hoven så glider den några millimeter för att dämpa landningen.

Bästa underlaget är nog fuktig grusväg eller skogsväg. Jag brukar lyssna på ljudet av hovtrampet. När det knappt låter när de landar och när hoven "gräver" lite i marken när de skjuter ifrån så är underlaget bra!

Lycka till! Glad

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus