Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1786 ggr
Johansson
0

Hårdare regler för drivning

Vad tycker ni om STC nya regler som gäller fom 1 april när det gäller drivning???

Finns att läsa på STC hemsida..

AnnaLundin
0

Kopiera gärna in texten om de nya reglerna här, så är det lättare för alla att hitta den informationen! Eller lägg ut en direktlänk!

Mandah
0

Jag kopierade allt åt er. ^^,

Hårdare regler för drivning införs 1 april

090313 kl 14.57

STC har beslutat om förändringar och skärpningar i påföljdsmallen för drivningsförseelser. De nya reglerna kommer att gälla från och med den 1 april 2009.

De allra flesta kuskar sköter drivningen utan anmärkning från måldomarna. Av 100 000 körningar per år har vi ändå cirka 1 000 bestraffningar för felaktigt bruk av körspö och ungefär lika många fall av övrig felaktig drivning som är mer av estetisk natur.

- Antalet brott mot drivningsreglementet är för många och måste minska rejält. Det finns ett antal återfallsförbrytare bland kuskarna som nu riskerar att få kännbara avstängningsstraff om de inte ändrar sitt sätt att använda körspöet. Räcker inte dessa åtgärder kommer vi att skärpa reglerna ytterligare, säger STC:s generalsekreterare Ulf Hörnberg.

I nu gällande påföljdsmall finns två koder för drivningsförseelser - kod 401: felaktigt bruk av körspö samt kod 402: övrig felaktig drivning. Påföljden blir olika beroende på loppets prissumma samt om det är första, andra eller tredje gången en körsven bestraffas för brott mot aktuell kodserie, i detta fall kodserie 400, under upprepningstiden. Kod 401 bestraffas med böter första gången och med körförbud (+ böter) andra gången under upprepningstiden. Kod 402 bestraffas med böter både första och andra gången under upprepningstiden. Det är först den tredje gången som körförbud ådöms.

Upprepningstiden är olika lång för körsvennerna beroende på hur många lopp de kört föregående kalenderår.

Antal lopp / Upprepningstid / Körförbudstid

0-30 / 6 veckor /21 dagar
31-100 / 4/ 14
101-200 / 2 / 7
201-400 / 1 / 5
401- / 1 / 3

STC har beslutat att - beträffande kod 401 och 402 - fördubbla upprepningstiden, vilket som exempel innebär att en körsven som kört mer än 400 lopp föregående kalenderår och bestraffas för brott mot kod 401 därefter måste köra i två veckor utan bestraffning för att undgå körförbud, mot en vecka i nuläget.

STC har också beslutat om en skärpning av bestraffningarna även för kod 402, så att dessa förseelser jämställs med kod 401, dvs. böter första gången och körförbud andra gången under upprepningstiden.

Förutom föreslagna förändringar i påföljdsmallen beslutade STC att ge direktiv till måldomarnämnderna att grova förseelser, t.ex. drivning av hästar som är långt ner i resultatlistan eller drivning som är markant över gränsen för vad som är tillåtet, skall bestraffas hårdare än i nuläget.

Colt
0

Bra!

agnes_S
0

Håller med #3, allt i den riktning är bra!

joooossan
0

Kan inte mer än hålla med! Tycker det är superbra!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

savrarpstuteri
0

Strålande bra Skrattande!

Belindaa
0

Super! :D

Mille
0

Och detta kommer även gälla ponnytravet hoppas jag?

ryttarn
0

Detta är deffinitivt en bra skärpning, hoppas att en motsvarande tillämpning kommer till ponnytravet.

Innom ponnytravet har vi, tack och lov, inte så stora problem med överdrivet användande av körspö även om det förekommer. Däremot, anser jag, att vi har ett stort bekymmer med oljud under lopp. En del kuskar har, tycks det, satt i system att föra kraftigt oljud under loppen vilket stör konkurerande hästar, ibland kraftigt.

Även om det sagts att extra fokus skall läggas på denna fråga anser jag att det måste till en mindre tollerans mot detta oskick.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Karsk
0

Jag håller med om att det är jätte bra att dom inför det här.

ThereseE
0

Tycker också att det är bra och håller med #9, i ponnytravet är oljud ett större problem som behöver ses över!

Fatiima
0

Bra!

MarcusJohansson
0

Jag tycker att det är mycket bra att dom valt att skärpa men det enda som stör mig är att det är en åtgärd som kommer EFTER Förvridna(Kalla) Faktas program.

Tusen
0

Hoppas nu bara att domarna vågar dela ut straqffen också. Tycker att de inom stortravet ser alldeles för ofta mellan fingrarna speciellt då det gäller de riktikt stora kuskarna. En amatör får oftare och strängare staff (i proportion) än vad de stora proffskuskarna får. T.ex Hockey, Erik Adielsson osv. Fegast är de att dömma ut straff till Kolgini eftersom han är så aggresiv. Där friar dom oftare än fäller. Sjukt att de är tuffare mot de mindre kända.Skrikandes

MartinaFrick
0

#14 Helt rätt. Borde inte vara så, men så är det. Vet dock inte om det är så inom ponnytravet? Har inte märkt det själv i alla fall.

divansson
0

#15 Vet inte hur det är med just drivning, men med snäv körning, Nedtagning av galopperande häst och störningar så är de väldigt mycket fegheter kring de mer kända ponnykuskarna måste jag säga, i alla fall vad jag har märkt. Vart med om det själv, hemskt vad arg jag vart..

Bra med dethär nya iaf :)

Tusen
0

#15 Nej, där har inte jag heller märkt något. Där verkar man vara mer noggran med reglerna samt att kuskarna är "mycket bättre".Glad

Eller hur?!Flört

Saiop
0

Bra!

MartinaFrick
0

#17 Sant! Jämför bara en defilering till ett ponnylopp och till ett storhästlopp!!

Belindaa
0

Håller helt klart med #9.

Pinto_4ever
0

jag säger samma som Lufti Kolgjini att det är rätt mycket böter redan idag och det kan vara rätt "dåligt" för de som kör massor med lopp i månaden.

Men samtidigt tycker jag att det är bra för då kanske dom aldrig gör om det eftersom att då får dom inte tävla på ett tag! :)

så tänker jag iaf :)

Belindaa
0

#21 om man tycker att det blir dyrt för att man kör många lopp i månaden kanske man ska ta och se över hur man driver sina hästar..

Rieneke
0

Jag tkr det är bra med nya drivningsregler, men det man verkligen borde ta tag i är oljud i lopp…

Christina-Lundberg
0

Jag kan bara hålla med att det är bra att reglerna skärps.

MEN då tycker jag även att man skall titta på galopptävlingarna DÄR piskar de hästarna på upploppet ganska regält. Vilket jag tycker är helt fel.

Colt
0

#21 Hästarnas hälsa och välbefinnande går väl ändå långt före kuskarnas inkomster!?  Tyvärr är ju detta ingenting som är självklart många gånger i travsporten…

Pinto_4ever
0

#22 & #25 visst tycker jag att hästarnas välbefinnande går i första hand!  som jag skrev också:

Men samtidigt tycker jag att det är bra för då kanske dom aldrig gör om det eftersom att då får dom inte tävla på ett tag! :)

och med det menade jag såklart att det är bra med hårdare regler! Jag gillar inte heller när folk sitter å slår som galningar på sina hästar. Men det är ju också lite som Kolgjini säger att det är rätt så mkt böter för tex han som kör massor med lopp per månad. Så jag håller med han Lite men samtidigt inte….. ursäkta om jag har varit otydlig i mitt skrivande, men jag är inte särskillt bra på att uttrycka mejj när jag skriver!

BodenPerre
0

jag tycker det är bra med hårdare regler :)

tycker även att man kan bli bättre på att ta oljud under loppen, fast de kan ju vara svårt för dommarna att höra vissa, men ja tycker även de kan bli högre böter för storkuskarna för då måste dom ju skärpa till sig och köra hästen bra och inte bara slå den så den springer, men de är ju bara vissa kuskar tycker även att det finns många bra kuskar i Sverige ;D

Karsk
0

ja jag tycker också det är vra att det blir hårdare..

Men håller men #24 kolla in galopptävlingarna.. för där slår man gästarna..

Zeleno
0

Tycker det är super bra, håller med #9 helt i det du säger !