Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1751 ggr
Troj
0

Envis ponny + transport = Omöjligt!

Hej! Är det någon som har några tips på hur man ska lära en otroligt envis ponny att gå in i transporten? Hon har bara åkt transport 3 ggr och så har hon enbart stått i transporten 2 ggr. Hon är inte rädd för den, utan hon vill liksom inte! En gång när jag skulle träna på att lasta henne tog det 4 timmar innan hon gick in i transporten! Funderar på om det kan vara så att hon inte gillar rampen för hon får inget fäste utan det blir så halt att gå på rampen. Men hon är lugn så länge hon inte är på rampen, är lite mer stressad på rampen. Har testat med linor men det hjälper inte… Har även testat att locka in henne med sånt hon tycker är gott men hon vägrar.

Tacksam för tips!

Bianco
0

min är exakt lika, inte rädd men bara envis , känns som han bara vill jäklas. ändå är han 9 år, och har åkt transport massor av gånger. sist så la vi en lång rad med mat in i transporten och tillslut efter en lång tid så gick han in.

marika-J
0

Min 10 åriga valack är också en envis en, och trots att han har åkt transport åtskilliga gånger i sitt liv går han ändå inte in på första försöket. Det är ju inte det att han är rädd för att åka, utan det är mer som att han ska bestämma när det är dags att gå in. ibland tar det 5 minuter, och ibland 30 min..

mitt bästa tips jag kan ge är att så fort hon kliver upp med frambena på rampen får hon ex. en morot, sen vänder du och låter det räcka, allteftersom kräver du att hon tar ännu ett steg o.s.v.. öva varge dag om du har den möjligheten.

Men kom ihåg att ha tålamod!

Nathalie_p
0

Hade samma problem och fick rådet av en travtränare att en leder hästen, denna person får inte titta på hästen, ( för när man tittar på hästen backar den) den andra håller en lina som är fastspänd i ena sidan på transporten. Personen som håller hästen går upp och den bakom lägger linan försiktigt bakom hästen, och hästen går upp i släpet. Man får ju inte tveka utan bara mana på. Detta har fungerat på min svårlastade häst.

Hoppas det fungerar för er med! :)

Tusen
0

Är det riktigt illa kan man ställa transporten öppen i hagen och lägga fodret i transporten. Då måste hästen gå in för att få mat. Om man sedan alltid har mat synligt i transporten brukear det gå bra att lasta efter en sådan träning. OBS. De första rundorna med hästen i transporten skall vara riktigt korta. Ett varv på stallbacken eller något liknande.

Ylva_87
0

Tänk bara på att om man matar dom när dom kommit upp med frambena så lär dom sig efter ett tag att det räcker, man behöver inte gå hela vägen in för att matte ska bli nöjd och glad..

men att ha transporten i hagen kan nog vara bra om hon är lite misstänksam på ramen för då får hon span in den i sin egen takt. och lite mat inne i den kan vara kanon. kanske har du en kompis till hästen som kan gå i samma hage så kan dom få utforska transporten tillsammans :) men det funkar ju bara om dom är väldigt bra kompisar.

Katitzi
0

min häst har problemet att inte kunna backa ur transporten.. han kan gå upp i transporten utan problem men vågar inte backa ur.. i vanliga fall kan han backa utan problem, som t.ex. stallgången, så han kan ju backa, vet inte vad man ska göra.

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

Troj
0

Tack för alla tips! Ska testa lite och hoppas att det går bättre. Som det är nu så kan jag ju inte tävla med henne för det går ju inte om man inte vet att hon går in i transporten..

palomia
0

Lyfta på, det kräver visserligen lite fler människor. Två st. tar handledstag på varandra och lyfter på hästen, går fort och det blir inget bråk.

AnnaLundin
0

Det KAN mycket väl vara rampen som är problemet. Det finns hästar som tycker det är läskigt att kliva på den - prova med ett släp som har dörrar i stället för ramp. Annars bör du börja med att fälla ned stödben (om det är såna på ditt släp) eller palla upp släpet så att det inte gungar när hästen kliver in i det.

Sen finns ett bra knep som sällan misslyckas, för att få den envisaste ponny med sig dit man vill. Ta en longerlina, lägg den över ryggen på hästen och ner under magen, dra ändarna mellan frambenen. Dra sedan i ändarna så får du med dig hästen dit du vill…

Att lyfta på hästen som #8 skriver fungerar ibland, men jag har sett många misslyckas med den metoden också.

Sen när man väl kör med hästen i släpet, var supernoga med att köra försiktigt, sakta i svängarna och försiktiga accelerationer och inbromsningar. Och ha gärna en trygg hästkompis med i släpet, det kan göra större skillnad än man anar.

Lycka till!

divansson
0

Jag känner en med ett kallblod som var enormt stökig att lasta, de använde samma knep som Monty Roberts, hittade ett klipp också, http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

.. Sen måste jag bara säga att jag tror inte på lior och sånna saker, man ska inte tvinga upp hästen för då blir det oftast värre. Sen ser det inge vidare ut heller för den delen.

MartinaFrick
0

Vi ger alltid våra, lätt som svårlastad, något litet gott när de gått in och vi stängt bakom. Ibland får de dock för sig att strula lite ändå..!

AnnaLundin
0

#10 - ibland måste man frångå principer om att inte vilja tvinga in hästen, för att komma över tröskeln. Har hästen lyckats slippa gå in i släpet någon gång så måste man visa den att den inte slipper undan nästa gång. Eller att man står 30 mil hemifrån och hästen vägrar kliva in i släpet för att åka hem, trots alla tänkbara knep…

(jag har själv stått just 30 mil hemifrån med en ung ponny som ledsnat på att åka ensam långa sträckor - jag förstår honom… - som bara vägrade gå in i släpet. Ett större antal ivriga "gubbar" skulle minsann visa hur man skulle göra, men alla dessa med sina knep misslyckades, inkluderat att försöka lyfta på honom. Det som till sist lyckades var just det jag nämnde i #9, det tog 3 minuter så stod han i släpet… )

Annars kan jag principiellt hålla med om att idealet är att man får hästen att gå in i släpet frivilligt, även om det innebär att man får vänta ut den och att det kan ta ganska lång tid vissa gånger.

[HARPO]
0

Vi har också en sån häst som inte går på transporten

han är jätte tjurig vi har tästat allt men det går inte varje gång vi ska lasta ställer han sig på sidan och bara står där,

så vi ger upp det får ta 45min att lastaObestämd

Belindaa
0

#10 men det är det som behövs ibland. Du vet väl själv hur envisa ponnyer kan vara? Ponnyn jag hade för två år sen var man tvungen att "vinscha" in, alltså ha ett rep i bommen där framme som var lindat runt några varv så man kunde korta av det succesivt. Sedan personer åt alla håll, höger, vänster och bakåt, så hon visste att det inte fanns någon utväg.