Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1971 ggr
Stallmima
0

Nya passregler

Karsk
0

det där låter ju bara sjukt !

savrarpstuteri
0

Skratt o gråt ligger ju väldigt nära varandra så det är väl bäst att göra båda delarna SkrattandeGråter

Karsk
0

Ja det är väl detSkrattandeGråter

divansson
0

Helt sjukt..

ryttarn
0

#24 Vad är det som är sjukt? Tycker inte att det är några större skillnader mot idag mer än att det blir en gemensam passlayout för alla hästar oavsett ras.

Det enda är väll om man har hästen inakorderad, blir ett himla ansvar för stallägaren…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

För oss har det ingen betydelse alls då alla våra har pass och är chipmärkta. Även kompisens häst har sitt pass hos oss. Bra om något händer och de inte är där.

Det jag inte riktigt förstår och gillar är om man måste göra om passen (IGEN). Det är i så fall den tredje typen av pass för russen.t.ex. Det är ju inte direkt gratis att göra om passen heller. Trist i så fall.

ryttarn
0

#6 Vad jag förstår behöver man inte byta ut befintliga pass utan det blir vid nya pass som den nya layouten skall användas.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0
MartinaFrick
0

Varför ska allting försvåras och strulas till i det här landet? Har höjdarna verkligen så lite vettigt att göra?

Till denna säsongen har jag i alla fall satt i rutin att alltid ha med passen vid tävling, det känns relevant. Men skulle det hoppa fram en man när jag är ute och kör och fråga efter hästpasset, skulle jag tveksamt ställa motfrågan om det verkligen är passet han är ute efter och inte något annat……hrm.

savrarpstuteri
0

Det är väl i många avseende bra att passen blir likadana o att det skall finnas till varje häst osv. Här är det väl bara gott ur det förslaget, men……

Som #6 skriver. Göra om passen igen………!

Sen kommer väl regeln om att kunna visa upp passet inom 3 timmar efter begärd visning av det att bli knepigt. Tänk er själva en häst på sommarbete, en långritt/utflykt osv. Skall stallägaren förvara flera hästpass så vill man kanske ha det stället låst o vem vilka skall tillgång dit? Det 3 timmars problemet går ju att både skratta o gråta åt innan man klurar ut hur man löser det - i alla fall praktiskt.

Skulle man kunna ha dubbletter av passet? Ta med sitt hästpass var gång man åker iväg, tävlar, deltager i längre aktivitet tex. långtur, läger), släpper på sommarbete, lämnar hos hingst etc ökar ju risken för att ett pass rätt som det är försvinner. Då tar det ju tid innan man fått ett nytt.

Tusen
0

#9 Nu var nog detta ett mycket dåligt exempel. Vad dom menar är att du inom tre (3) timmar skall kunna komma åt hästens pass. Ingen har väl intresse av att se ett pass mitt ute i skogen. Däremot kanske någon kommer och besöker ditt stall eller nå´t.

divansson
0

#5 Menar det du säger, att det blir mycket mer jobb och ansvar för stallägare, sen om man får lov att skaffa nytt pass. Tycker det verkar krångligt. Sen om det är en stallägare som inte vill ha något med hästarna att göra utan bara hyr ut boxarna, skulle nog inte tycka det var så himla kul.

giffan
0

Jag trodde att detta gällde redan, för föra sommaren när våra ston var på betäckning hade vi med passen. Passet ska alltid följa hästen och det är inget konstigt med det.

Däremot om man har hästen uppstallad och man inte vill ha passet i stallet så kan man säkerligen hinna åka och hämta passet.

De kontroller vi har haft här i stallet så är det ingen som ens frågat om hästarna har pass.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

VeronicaP
0

Jag lämnar ju med mitt pass om jag har lånat ut någon ponny på foder men ska villigt erkänna att jag är dålig på att släpa med mig dem när vi tävlar osv.

Har iof alltid med det till veterinären men har ju aldrig behövt visa det.

Mille
0

Tyckte det var ungfär samma som har gällt innan. Har du hästen uppstallad bor du väl förmodligen inte 3 timmar därifrån, utan kan åka och hämta det.

Men egentligen är det ju helt värdelöst att skaffa pass till äldre hästar, det säger ju ingenting om vad de har fått i sig innan passtvånget. Hade varit bättre att man hade infört att from. år xxxx ska alla nyfödda hästar ha pass. så småningom hade ju alla haft pass då.

MagganS-B
0

Storebror ser dig! Tydligen har dom ont om jobb på Statens Jordbruksverk eftersom dom hela tiden hittar på nya saker för att jäklas…..det gäller inte bara djur!

amandahandersson
0

Tur att det är älgjakt i min skog där jag kör, tror inga kontrollanter vågar stå där och lura ;)

Nej men om det nu skulle hända är det väl inte hela världen! Jag har pass åt mina hästar och jag skulle kunan fixa dom till kontrollanten inom 20 minuter även om jag så var mitt ute i skogen….

hannabrink
0

Men kom igen .. -.-

MartinaFrick
0

#11 Det var ironi. Man kan väl få skratta åt eländet?

Tusen
0

#19 Är det så eländigt? Pass är väl ändå rimligt att hästen har eller….?Obestämd

johannaolofsson
0

Jag kan inte förstå anledningen att lägga pengar på dessa kontrollerFoten i munnen Efter att ha läst detta kan man förstå varför det är så dyrt att anlita jorbruksverket.

Jag ser ingen anledning att kontrollera hästens pass mer än på tävlingsområde och när man besöker veterinären.

martinasvensson
0

jag tycker att det är bra med pass på hästar som är "aktiva" på något sätt

fasst gammla hästar då? det är inte alla som har pass, om man har en häst som är typ 30+ å bara går i hagen så är man nog inte så sugen på att skaffa ett pass. och som #15 säger dom vet ju ingenting om vad hästen har fått i sej före passtvånget.

grunden på regeln är ganska bra men den har lite för många brister tycker jag