Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettmont
Läst 8693 ggr
funken
0

Monte`sadel!

Jag är intresserad och börja rida monte´och vill då ha lite hjälp … vad ska man rida i för sadel? Och var hittar man den???

Colt
0

Många rider sina ponnyer med en "platta" alltså en extremt lätt liten sadel som inte är stoppad alls. Det finns att köpa på tillexempel hööks. Sadeln är avsedd för småponnyer och ryttare ;) haha

muskot
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt russ Muskot har en Maxam syntetsadel när han går monte, den ligger bra på honom och är väldigt lätt!

AK47Kalashnikov
0

#0 Alla sadlar utan sk. "galoppjärn" är tillåtna i monté!

linnrisedal
0

Jag har en sådanhära.

DubbelE
0

#3, vad är Galoppjärn för nått?

AK47Kalashnikov
0

#5 Galoppjärnet är mer eller mindre bara en del av en sadelbom men i metall och med stroppar för gjordarna samt plats att fästa stigläder. Påminner om en sk. "barbackagjord" i utformningen!

Brotorp
0

ja har en galoppsadel när ja rider monté. men de e till storhäst. de viktiga är att sadeln ligger bra på hästen. om man rider många olika hästar är galoppsadel att rekomendera, den har ingen bom o passar då lättare till olika hästar.

funken
0

#7 Men passar en galoppsadel till storhäst en ponny????

juliapettersson
0

#8 finns nog bara galoppsadlar till stora hästar. Den passar alla.

AK47Kalashnikov
0

#8 Njae, vad jag har förstått, så är de större/tyngre galoppsadlarna är främst till för att passa fullblod. Därför kan man ibland uppleva att sadeln glider mkt bakåt på ponnyer. En ordentlig brösta är ett måste..!

Å andra sidan så har jag aldrig hört talas om ponnygaloppsadlar heller, så visst måste det väl de "stora" kunna gå på ponnyer också?

Någon lätt galoppsadel äger jag inte, så det har jag inte hunnit bilda mig någon uppfattning om! =D

juliapettersson
0

#10, jag hade en riktig galoppsadel till min shetland när jag red galopp, den passade perfekt. Flört

AK47Kalashnikov
0

#11 Nice! Var det en lättviktare?

Själv har jag en galoppsadel i läder (Zaldi) på ca 2 kg, och på den är det tydligt att den ska vara på en häst med manke Glad, men den funkar helt ok på en ponny med exempelvis en padd under..!

juliapettersson
0

#12, min var av syntet och vägde 800g komplett tror jag! Jag trodde aldrig att man skulle få användning av en sån sadel efter man slutat med galoppen, och jag sålde den. Tji fick jag!

AK47Kalashnikov
0

#13 Ajaj.. De är värda sin vikt i guld! =D

juliapettersson
0

#14, haha verkligen. Var dessutom en väldigt dyr sadel, trots sin ringa vikt! ;)

funken
0

men var kan man då hitta en bra gaolppsadel????

juliapettersson
0

#16, jag beställde min från någon galoppshop i Göteborg, tror jag.

funken
0

okey… och hur mkt kostade den komplett???Skrattande

juliapettersson
0

#18, hmm… 2-3000 ungefär? Minns inte riktigt.

funken
0

#19, okey… vet du någon hemsida som har galoppsadlar???Flört

Kristina-
0

Galoppsadlar säljs på " Täby stall o foder " vid galoppbanan, finns i olika vikter o prisklasser.

funken
0

#21 , men har du någon internet bukik för jag bor ganska långt därifrån?

Kristina-
0

Ring o kolla  Tel:  08-630 06 90

Jenniferohlson
0

www.feednrace.se har galopp sadlar:)

AK47Kalashnikov
0
funken
0

Tack så mkt….

Sara-Juventus2
0

Man ska ha en sadel som du själv klarar vikten i och som inte gör ont för hästen och som har svanskappa.

jessssica
0

Ni som har en sån där ponnyputa typ, en väldigt platt en, ser ut som #4..Hur tkr ni att de funkar?? Jag köpte en sån från hööks, har bara ridit i den 2ggr hemma litegrann men tkr att den va lite obekväm…Har era format till sej lite efter hästen sen när man använt den ett tag lr?? funderar om jag ska ha den eller min vanliga lädersadel allround…:D

KickanLilja
1

Jag tycker ponnyputorna är ganska värdelösa. Har ridit ett flertal shettisar med de sadlarna. Det enda som är bra är att de passar alla ryggar, sommartjocka, i full träing och vinterpäls Cool Det är en utmärkt shettissadel, men inte så sköna!

Cherriese
0

de platta sadlarna är inte bekväma att rida vanligt i men att rida vanligt i dem är väl inte heller så skonsamt för hästen eftersom de inte har en bom, den är ju inte gjord för markarbete, typ dressyr eller så.. . jag har en sådan själv, visst jag använder den varje gång jag rider chikta med sadel men jag sitter aldrig ner i den, rider lätt i början men sen fältsist.. jag rider antingen galoppjobb eller montéjobb i den, jag har en vanlig allroundsadel till mascot när han rids skogsturer.. chikita rids nämnligen inte mer än jobb om jag inte skrittar då e de barbacka som gäller…

_Jag_
0

är detta ett gallop järn?

AK47Kalashnikov
0

#31, Nej, ser mer ut som en galoppsadel(?) 

Letar febrilt efter en bild på ett galoppjärn, men hittar ingen.. =C

Saaandberg
0

Min monte' sadel är ientligen en galopp sadel, väger bara( tro de elr ej) 100 gram!

divansson
0

Så får man alltså rida i ex. denna eller denna? Isåfall vet man ju klart va man ska köpa ;P

#33 den lärå va liten ;P hehe har du nån bild? vart har du köpt den?

Klasselover
0

Här är min, väger 3 kg med all utrustning. Används mest som hoppsadel (Man ser inte så mycket för mina feta lår :P)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Sara-Juventus2
0

jag har en sån som 4an men brukar inte rida i den. Brukar mest rida i en galopp-tränings sadel. Jätte skön tycker jag, men sen sitter jag inte ner när jag rider heller :P. Min väger ca 2 kg med stigbyglar & läderjord. Vi skicka in min galoppsadel till en på jägersro som sydde på svanskapp-fäst, för det är där ju inte på galoppsadlar. :P Min funkar både på russ & shettis.

dali
0

jag har en Zilco Montésadel me halvbom.. det är en jättebra sadel tycker jag .. om någon är intresserad utav att köpa en sadel så är denna sadel till SALU .. hör av dig till mig på Hockeybruden91@hotmail.com vid intresse …

Jatack
0

Jeg har zilco montesal til Jatack:) Den er kjempe go!=D

kajsa-mini
0

Jag rider i mammas gamla träningsadel till galopp som vi har lämnat in till en sadelmakare som gorde ringar fram och bak till svanskappa och förbygel!

H-Calvero
0

#33 har du bild på den, tvivlar på att den kan väga 100 gram:S

plutten-92
0

#4 jag har en lika dan.

Tarkan
0

Jeg ville anbefalt zilco .. (:

HubbeogMaja
0

Har en Zilco montèsal jeg også, passer ponnien og varmblodsene, og er god å ri i (fram til man får vondt i lårene !! )  xD

Pikant
0

Rider i denna sadeln :) jätteskön att rida i .

Belindaa
0

#34 skulle kunna tänka mej att det är en sån här hon har? den som ligger på den andra sadeln, den under är en "normal" montésadel för stor häst.
Finns att köpa på Royal.

MISSY-E
0

hej jag rider i en Ponnyputa nästan lika dan som #4 och # 36 men mer mot den # 36

Saaandberg
0

#45 exakt ;) Nu har jag desvärre sålt den för att den tryckte (!?) på Turbo, så han fick skav o skit, nu har jag en tränigsgaloppsadel som är hur go som för både mej o Turbo..

juliapettersson
0

Kan omöjligt tro att en sadel kan väga 100g? De lättaste från Zilco väger 500g.

Rajmon
0

Jag har en galoppsadel som väger 450g =) tycker JÄTTE bra om den! Den klämmer/trycker inte på hästen och känns inte obehaglig för mig=D

Saaandberg
0

Den väger alltså 100 gram UTAN stigbyglar och allt, bara själva SADELN väger 100 gram :)

Belindaa
0

#50 är det möjligtvis en sån du har? ;) alltså en sån som ligger ovanpå. Den under är alltså en "normal" monté sadel för stora hästar.

Saaandberg
0

Ja, de var det :) Fast en röd, men den har jag sålt nu :) Nu har jag en träningsgaloppsadel:)

_jonna
0

galoppsadlar är inte några sadlar man sitter ner i när de ligger på hästen i högre farter… många verkar glömma sånt. men men :)

matildaakerlund
0

jag har en sån som #2 har :) tycker den e skön, den jag har har jag ridit både shettis och russ i :)

proppenpropp
0

#4 # 41 Vart har ni köp era sadlar, och är dom bra tycker ni? Är sugen på att köpa en sån sadel

Bianco
0

en monté sadel till stor häst, kan den passa till ponny, lr ah russ ? :)

Nitro
0

Jag har en Zilco, galoppsadel på 900gram. Ville ha lite mera sadel än de som väger runt 3-400gram.

Tycker den är skön att rida i, men jobbig :)

Ylva_87
0

Jag köpte min på börjes, den väger 1,5kg och passar bra på mitt russ :)

minahaug
0

Anbefaler Zilco som er dyrt, men bra ! Har selv en galoppsal som jeg bruker i galoppløp og monteløp på shettis som veier 300 g og en rød zilco galopptreningssal/montésal som veier 2,9 eller 3,1 kg. De er begge kjempegode å ri i ! selv om det ikke er meningen å sitte i de.

Bilde er av den på 300 g.

minahaug
0

om man ser noe av den ;p

Mandah
0

Jag har en montesadel som jag köpte på börjes. Väger runt 2kg. Jätte skön att rida i faktist, :) Och den trycker inte på ngt sätt på hästen iallfall ;D

C-Ainerud
0

På denna sida säljes superfina montésadlar, tre olika vikter finns, lättaste 500g http://www.swartlingmonte.se/

Sara-Juventus2
0

#4 får du rida i de stigbyglarna inom ponnytravet?

aamaandaahh
0

sadeln fe´rgus använder är en galoppsadel, men funkar lika bra de :D