Elitloppspropparna 2009
**Prop 1 Rubriklopp
Inbjudningslopp, för hästar inbjudna av SPTS. Företrädesregeln gäller ej.
Kategori A, körda av A-B- eller C- licensinnehavare.
1609 m. Autostart. Alla.
Prop 2 Rubriklopp
Inbjudningslopp, för hästar inbjudna av SPTS. Företrädesregeln gäller ej.
Kategori B, körda av C- eller D- licensinnehavare.
1609 m. Autostart. Alla
Voltloppet för kategori A är inte riktigt klart än.
**
Länk: http://spts.nu/info.html
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Det bådar för bra lopp. Får vi möjligtvis se en kamp igen mellan Gumino och Tyson II? Det var spännande i fjol och kamp ända in i mål.
Tycker det är bra med inbjudningslopp. Det ger en större möjlighet till jämna lopp, men inte säkert för det. Om man tittar på förra årets kat. A lopp. Där Lufsen vann överlägset. Men det var för att dom andra inte höll sin klass.
#0 Ser att du skriver att voltoloppet för A inte är klart. Men jag är säker på att jag har sett en propp redan. Vart tog den vägen?
Mvh Hasse

Blir det två russlopp nästa år då? Eller två shettislopp igen, eftersom det inte har varit vartannat år..? *förvirrad*
Får hoppas att det blir jämna lopp och inte överlägsna vinnare, roligt att se vilka som blir inbjudna.. :)

#1 informationen är hämtad rakt ifrån SPTS hemsida, så jag vet faktiskt inte om det kommit någon voltprop för kat A. Så fort de uppdaterat sin hemsida så kommer ny info även här.
Hittar du på en officiell prop så kan du väl säga till så skriver jag in den i #0
Tack!
#2 2008 var det två kat. B lopp. Det brukar vara varannat år. Det borde innebära att 2009 är det två kat. A lopp och ett kat. B lopp.
#3 Jag läste den på deras hemsida. Det måste ha varit något fel då den är bort plockad. Vi får vänta och se.
Mvh Hasse
Så då får alltså hästar upp till 18år starta? Själv tycker jag att det skulle vara kvar på 15år när det gäller storloppen.
Man kan ju bara hoppas på att det får komma in nya stjärnor som får chansen att vinna Elitloppet och inte ngn som gjort det ett antal ggr tidigare.
Men alla har vi olika åsikter och det är väl tur det 
om man läser på spts sida står det att prop för voltloppet Kat A inte är klart men visst blir det 2 lopp för kat A!!
#5 Själv vill jag se de bästa hästarna i Elitloppet. Då spelar det ingen roll om dom varit med förrut eller vunnit.
Tyson II är inte 16 år i år. Så oavsett om åldersgränsen varit oförändrad så hade han fått starta. Det var han som vann Elitloppet 2008. Och jag vill gärna se han igen, om han är i sån form som 2008.
Gillar även att se Järvsöfax starta i alla lopp, även om han till 99% vinner.
Mvh Hasse
hur ser prop två ut för russ ?
Stall Bråna

Det loppet som körs i år för russ är inbjudningslopp, eftersom det var två lopp för russen förra året är det två lopp för shettisarna i år :)
#7 tur att vi har olika åsikter då :-)
Kan inte låta bli att kommentera. Vartannat år 2st. B lopp vartannat 2 st A lopp skaqll det vara så svårt att förstå? Det har ju körts så i ett par år. Dessutom är alla 3 loppen inbjudnings lopp.

Nu är propparna färdiga:
**
Söndag 31 maj (S)
Inbjudan sker senast 18 maj.
Prop 1. Mälaren Hästkliniks Mini Elitlopp 2009
Inbjudningslopp,
för hästar inbjudna av SPTS, högst 8 startande. Företrädesregeln gäller ej.**
1609 m. Autostart. Alla.
Pris:5.000-2.500-1.750-1.250-1.000-(850)
**
Prop 2. Powered by Hippo Lilla Elitrace 2009.
Inbjudningslopp, för 6-åriga och äldre hästar inbjudna av SPTS.
Företrädesregeln gäller ej.
**
1140 m. 15.000-30.000 kr.
**Tillägg 20 m vid vunna *18.001 kr,* 40 m vid** vunna 21.501 kr.
**
Prop 3. Stall Lähdekorpi´s Lilla Elitlopp.
Inbjudningslopp,
för hästar inbjudna av SPTS, högst 8 startande. Företrädesregeln gäller ej.**
Kategori B, körda av C- eller D- licensinnehavare.
1609 m. Autostart. Alla.
#12 Då är prop 2 förändrad mot den som först kom ut. Men det ser bra ut, och vi kommer säkert att få se jämna och spännande lopp då det är inbjudningslopp.
/Hasse

Precis som tidigare är informationen hämtad rakt från SPTS's egen sida.
De ansvarar för att korrekt information är publicerad

Det ska bli spännande ;)
//Mickan
bra proppar
hur bestämmer man vem som kommer med när det är inbjudslopp?

#16 Det gör SPTS styrelse.
När man bjuder in hästarna till Elitloppen tar man häsyn till hur hästen har gått dom sista c:a 5 starterna. Man vill ju ha så jämna lopp som möjligt. Innom ramen för proppen.