Normal tid för 3-åringar?
Vad är normal/bra tid för ett 3-årigt russ att springa på 1000m/500m i denna månaden ( mars). ?
Det är mitt första år jag tränar russ, därför undrar jag.
Tacksam för svar =)

Jag har ingen aning, ligger säkert kring 2-30-2.40. Men tänk på att inte kräva för mycket, speciellt i början, om du vill att han ska hålla för trav länge ;)
det är ju olika från häst till häst
Vad som är normalt är jättesvårt att säga.
Treåringar tycker jag inte att man ska pressa dem, ta det lugnt och låt ponnyn hitta sitt tempo. Att den springer för att det är kul.
Tejas Monita gick som 3-åring på en träningstävling i slutet på mars, hon kom då i mål på 3.45 (!) hon har nu 1.50.0 i rek… Hennes dotter Montró gick även hon på en träningstävling i slutet av mars & gick då 2.30. Det är så himla olika och unghästar speciellt utvecklas olika fort. Så focusera inte på några tider, utan försök istället att få en pigg & glad häst som tycker att det är roligt att springa, då kommer farten av sig självt så småningom.

Det beror också mycket på hur länge hästen är tränad.

Tack så mycket för svaren
Jag tar det lugnt med honom, men vill ju gärna veta vad som är normalt. Han ska in på Jägers den 21/3 och ska gå sitt första "snabbjobb". Är det något annat jag ska tänka på så skriv gärna :)
Senast idag klockade jag Musse över 1000 m på vad jag tycker är väldigt bra tid för en 3-åring i mars. Dock hetsar han upp sig och vill springa fortare än vad han kan vilket gör att det blir lite galopp, så exakt hur fort han går när han travar ordentligt vet jag inte helt säkert - bara på ett ungefär.
Men, han har tränat sen juni och klart han har en annan grund än de som börjat träna lite senare.
Vad tränar era 3-åringar på? :)
#6 Vill du dela med dig av den tiden du klockat han på?
#7, det är tider mellan 2.10-2.20 kan jag säga iaf! 
Tejas Morian springer 2.40 tider de gånger jag släppt efter. Han är ju ganska pigg av sig. Han har dessutom bara tränats någon månad.

#8 Oj så snabbt redan då ska de ju bli spännande att se han.
#10, ja jag hoppas verkligen han visar vad han kan på banan, men i tanke på att mitt andra russ är betydligt bättre i träning än i lopp (är ju aldrig samma sak i träning som i lopp), så vi får väl se hur han tar loppen…. Han måste definitivt lugna sig lite och kontrollera nerverna bättre om det ska gå vägen iaf!

#11 Mina har nog aldrig gått snabbare i träning än på tävling då tycker jag att det är fel. Men det är min åsikt.
#12, haha jasså? ;) Ja det är väl väldigt individuellt antar jag :) Mitt äldre russ travar då på som jag vet inte vad på träning, men verkar nästan alltid få soppa torsk med 500 meter kvar och är nästan mesig på banan. Men sådant kan ju sitta i huvudet också, eller hur? :) Får se hur den här unga mannen (Musse då) tar banan bara, första gångerna lär han med all säkerhet ägna den större tiden åt att visa upp sig och kolla på alla andra kompisar :)

#12 Håller med dig! Även om en häst går bra i träning är det ju ändå i löp som man ska putsa tiderna. Sen är det ju så att alla hästar inte slappnar av när det kommer till tävling och går då naturligt fortare och bättre "hemma".

Jag har en treåring också (björksta eddie) han har gått några provlopp och varit superfin bland hästar. Hans nackdel är väl att jag jämnför honom med born fighter som kvalade som 3-åring på 2.20
Men jag tycker han sköter sig fin fint och när pappa klockat honom har det väl varit allt mellan 2.45 till 2.20 tider men med tiden får vi väl se, jag lägger största vikten på att han skall tycka att det är kul 
http://carolineforsner.blogg.se/
jag vet inte vad dom brukar gå. men djinn ess som jag hade som treåring kvalade på 2.24 eller om de va 2.18 och i slutet av säsongen de året gick han 2.06 :) han skulle starta kriteriet men fick hosta så vi fick stryka honom, typiskt :P

#16 typiskt! Fighter gick som snabbast 2.05 som treåring
#15, men då ska du veta Carro vilken otroligt fin 3-åring Born Fighter var! Såg honom i Östersunds dubbeltrav där när han vann på 2.12! Otroligt fin häst! :) Lycka till med Eddie i år, vi kanske möts i några lopp ;)

mitt russ kvala på 2.50 som 3-åring och gick som fyra åring 2,25 i sista starten, sänkte allts 25 sekunder under ett år. jag gjorde ingen start mer än kval som 3-åring och lät han istället träna på i det tempo han klarade av och så småningom gick han ner lite i tiderna :) jag är inte så ''fixerad'' i tider utan jag säger som #15 att jag lägger största vikten på att han ska tycka det är kul att träna och tävla 

#18 TACK!
ja det kommer vi säkert göra! Lycka till med din med!
Det allra viktigaste är inte att dom kan trava fort som unghästar, det är hur dom gör det, det gäller att inte överforcera utan att verkligen lära dom att trava, annars får vi se illatravande unghästar som går ner mot 2.00! Ta inte det här som nån kritik, utan som ett gott råd!

#21 jag förstår precis vad du menar! Det är lätt att man blir ivrig och struntar i hur ponnyn travar..

Mawerik kvalade på våren (april tror jag) på 2.45 slutade 3års säsongen med rekord på 2.19….
Låt ponnyn ta den tid den behöver träna mkt långa vändor med unghästen just för att den ska känns sig säker i traven, tempot kommer av sig självt ;D ingen stress

de är ju så kul med unghästar tycker jag :P men får lixom vara med hela vägen :D

jag tycker att många skriver kloka saker här :D
jag har den åsikten att man inte ska pressa sina unghästar om dom ska hålla och kunna gå bra hela sitt liv som tävlingshäst.
mitt russ Hults Ramir gick inte ett ändå lopp som treåring för att jag tyckte att han var för "barnslig". nog hade jag säkert kunnat få han till start om jag hade satt press på honom.
han gjorde sitt första start förra året som 4-åring. han var jätte duktig och det märktes att han hade fått lite extra tid på sej. dock gjorde han bara 3 lopp för att det var lite brist på lopp som passade. men det är nog kanske lite bra det också?
nu känner jag att han verkligen har vuxit till sej och kommer kunna gå jätte bra i år! :)
jag tror att det har varit jätte viktigt för ramir att utvecklas i sitt tempo. så mitt tips är stressa inte. låt din häst få den tid den behöver så kommer han/hon bli en jätte fin travare! :D

#26 Ramir är så otroligt fin! Såg starten han gjorde i Skellefteå förra året och hans steg var jätte fint 
Klart att man inte ska stressa med sina unghästar, slutar bara olyckligt då. Men alla är ju också olika - vissa älskar att springa och gör det fort och rätt av naturen, andra behöver lite mer tid :)

#27 tack :) jag tycker också att han har ett fint steg (;

det är olika från häst till häst, vissa utvecklas snabbare men runt 2,35 är en normal tid.
Min ponny har bara tränats ordentligt i knappt en månad och hon springer ju såklart inte på långa vägar lika snabbt som era, Klockade henne igår på 100m och fick tiden 0,25,2 omräknat till km tid: 4,12,0!!
Hehe, det blir nog inte kval än på ett tag^^
#24 de trodde jag att jag skulle få men nejnej, djinn ville växa och bli stor polle.. :p

Kvalade min min häst i Maj (?) fjol som treåring. Jag tror att han gick 2,40, det var nog hans livs tredje, regelrätta snabbjobb.
Han avslutade säsongen på 2.07.
Nu har han växt på alla håll och kanter, så jag får vara genomglad om han går under 2.20 som fyraåring! =D

#33 Helt i min smak, "så skall dom tas". 
Lycka till iår med! 
Min treåring som jag har nu hon är väldigt springsugen och älskar at springa fort!:D men har inga krav eftersom traven ska komma av sig själv.
ta det lungt, varge häst är olika ta det bara lungt och så så kommer din häst hålla och tycka det är roligt länge!
# 35 en bild på mitt treåriga russ.

jag håller med de flesta här! klart att man inte ska pressa unghästar för hårt, då håller de inte särskilt länge, och ofta tappar de lusten efter ett tag.. min treåring travar kanske inte superfort ännu, men o andra sidan behövs det inte direkt heller :) vill ju att hon ska tycka om travet så länge som möjligt :D
#39 helt rätt! du ska inte få hästen att tycka det är tråkigt det händer lätt om de pressas för hårt vid ung ålder!