Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 1534 ggr
[HARPO]
0

Klippning?

när tycker ni man kan klippa hästarna innan tävlingarna börjar??Obestämd

ginher
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hade tänkt klippa en av mina hästar nu här innan sesongen…vet att de tyvärr förstör sommarpälsen, men de är värkligen jobbigt då han får islandshästpäls -_-

ElinLilja
0

Jag rakade mina nu i helgen då det känns som att snabbjobben görs förgäves annars då energin går till pälsen. Dom har gått ute hela vintern fram tills 2 veckor sedan så det var ingen vanlig vinterpäls det var super björnpäls framförallt på shettisen =)

Brukar alltid raka i feb/mars och har inte märkt nån skillnad på de rakades hästarna sommarpäls gentemot dom som inte rakas.

mallan-nog
0

Rakar nästan alltid våra starthästar i skiftet feb/mars. Har inte heller märkt någon skillnad på sommarpälsen. Tycker det är schysstare mot hästarna att raka dem istället för att låta dem springa med en massa jobbig päls…

carsbo
0

har klippt conrad nyss efterssom då slipper man hålla på me täcken över vintern

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[HARPO]
0

Jag har hör att om man klipper dom mitt i vintern och låter dom ha täcke på sig ute när det är kallt att musklerna kan bli stel.

divansson
0

inte alls!

MarcusJohansson
0

Jag tror många hänger upp sig för mycket när det gäller päls, klippning eller inte klippning.

Glöm inte att de är designade så av naturen!

VeronicaP
0

Här klipps aldrig efter nyår.

Våra går inte sämre för det och en del blir ju inte ens svettiga och vissa svettas ju bara de skrittas , mycket beror ju på om hästarna är stressiga också faktiskt.

Idag körde tex Amanda och Emila en varsin hingst där den ena är 3 år och den andra 4 år , 4 åringen var rätt så svettig medands 3 åringen inte var svettig alls då har de båda varit ute och körts i 1 timme.

Överdrivet det här med klippning också nu innan start hästarna har ju börjat fälla ändå , ge dem B och E vitamin i stället och borsta väck pälsen , man kan ju även ge dem med spruta 1 gång i veckan så sätter det ännu mera fart på fällningen.

pillidill
0

Klipper inte våra! Kan hända att dom får ha på sig täcke om dom har mycket päls när tävlinarna börjar men annars inte.

joooossan
0

Har klippt Dites hals och vid sadelgjorden, hon blev svettig så fort vi skrittade igång typ. Haha, nej, överdriver lite, men det behövdes verkligen inte mycket!

Har inte kommit igång med stjärnfalls räning än Tyst Få se hur det blir med han och klippning..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

ErikaAndersson
0

Helklippning :) Klippte min 3 åring igår!

soderbergg
0

jag klippte mitt russ nån gång efter nyår troja :)

soderbergg
0

bild på honom

fe´rgus

Mixie
0

Jag har fått för mig att det bästa ät att klippa innan dom börjar fälla men vet några som klippt efter fällningen börjat utan att det gör någon skillnad på sommarpälsen.. Lider hästen av att pälsen är tjock tycker jag absolut att man sak klippa även om det blir sent! =)

//Mickan

emmyhansson
0

jag ska klippa manfred idag elr imorn :)

AK47Kalashnikov
0

Har varit framme med klippmaskinen på min fyraåring, men nöjde mig med att trimma framme på halsen.

Klippte honom i mitten januari.

sm_eminent
0

boden travets ponnysar klippes nu och det blir bara skönt när dom torkar snabbare annars får dom gå ut blöta dan efter :S

TorpetsAxa
0

#11 Vacker häst!

Cnox
0

Har klippt alla mina tävlingshästar. ponnyerna mår jättedålig av att gå blöta trotts alla svettäcken. Pirana blev jätteanfådd av den tjocka pälsen och fick exemtendens där hon var blöt i pälsen även Delit med. men nu mår de hur bra som helst. var meningen att jag inte skulle ha klippt Pirana i år tänkte jag men det funkade inte med att träna henne och hon hade sån tjock päls! Delit klipps varje år. det mår HAN bäst av.

joooossan
0

Tror jag ska klippa stjärnfall i helgen, vet dock inte hur.. :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Teja-Bea
0

Normalt är inte skillnaden stor på sommarpälsen om de blivit klippta eller inte. Men hingstar i träning klipper jag aldrig, just för att inte riskera pälsen.

Men en frisk häst bör sätta blank och fin sommarpäls ändå oavsett klippning.

Jag klipper aldrig mina träningshästar innan mars! De som är väldligt lurviga och inte vill släppa pälsen kan jag komma att klippa. Men oftast får de extra B- & E-vitamin.

Monique och Silver barrar som den värsta julgran!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jennie_A
0

Våra tävlingshästar klipper jag när jag tycker att det behövs. Oftast blir det två ggr om året. En gång på hösten, eller höst och höst, det brukar bli i slutet på aug, början av september eftersom våra börjar sätta päls i juli. Förra året klippte jag Iva och Primusa lagom till Guldstoet. Sedan klipper jag igen när hästarna sätter igång efter vintervilan. Hästarna torkar på en sekund, och är lättare att hålla rena.

ErikaAndersson
0

#18 tack så mycket :D

kimmoberg
0

vi klippte våra i mars:)

marika-J
0

klipper inte mina alls, även fast det inte har täcken på vintern får inte Grann någon jättepäls.. sen när jag börjar träna honom igen efter vintervila tappar han det  han har och i slutet av mars har han i princip sommarpäls Skrattande

hen ser väl ut ungefär så här på vintern..

martinasvensson
0

vi brukar klippa min shettis men nu bär han inte ska starta så får han ha sin päls. russet har vi aldrig klippt och vi kommer inte att klippa han iår heller.

hmm jag undrar hur han skulle se ut om vi klippte han, skinnet skulle nog lysa igenom pälsen som den gör när man tvättar han på sommaren :p

UllisT
0

Jag brukar klippa våra under julens ledighet. Och har inte märkt ngn skillnad för sommarpälsen även till utställning på dom. Lika fina och glansiga som vanligt.

Colt
0

Jag brukar klippa Colt i mitten/slutet av Mars när han börjar gå fort.
Han fäller otroligt sent så för honom är det ett måste.  Han blir mycket piggare och gladare så fort han slipper pälsen :) Har aldrig heller märkt någon skillnad på pälsen efteråt, han sätter ny fin och blank päls igen varje år =)

Karsk
0

Jag klipper aldrig mina hästar. Som att karsk är hingst vill jag inte riskera hans päls