hur tränar ni era hästar ? :)
Vi kör olika vägar varje gång vi kör, backträning, intervaller, nu har vi bara unghästar som inte är inridna men de som är inridna ridtränas lite hoppning och galoppträning. Ridning i skogen mm

Tränar mycket backträning , sen när hästen orkar med sig i backarna så tränar jag intervaller.
Just nu blir det mycket jobb i oplogad snö, så hästen får ta i och lyfta ordentligt på fötterna. Annars en blandning av backjobb, intervaller, ridturer med mycket galopp, långa turer… Ungefär så :P
Samma här, kör mycket i snö jusst nu.. Annars är det mycket intervaller och ridning som gäller ;)

Jusst nu tränar jag ingen häst men då jag gjorde de så körde vi intervaller 2, max 3 ggr i veckan under säsongen. Ibland byttes ett intervallpass ut mot en lugn körtur i skogen eller galoppintervaller.
Innan vi började träna intervaller med våra hästar så tränade vi dom 4-5 ggr i veckan och då blev det längre turer och mer "muskelbyggande". Skillnaden som jag har märkt på våra hästar är att dom är mkt gladare och mer "alerta" när de går intervaller. Dom hinner aldrig bli uttråkade och blir taggade av att springa mot varandra. Inställningen till träning har blivit mkt positivare.
När man kör långt så är det väldigt lätt att hästarna "såsar" och inte alls är lika inspirerade till att springa.
Kan för övrigt säga att intervallträningen är det enda som funkat hittills på¨våran "gammeltant" som aldrig i hela sitt liv tyckt att trav är speciellt kul. Men som förra säsongen sänkte sitt rekord från 2.19-2.04 (13år) och tjänade lika mkt pengar som hon gjort sammanlagt på sina 5 säsonger. Vann 4 lopp och hade innan bara tagit en enda seger.
När vi sätter igång hästarna efter vintervila så blir det mer muskelbyggande än intervaller då musklerna måste byggas upp och få en bra grund.
nu på vintern kör jag backträning eller intervaller, men även mycket galopp i djupsnö :)
på somrarna så rider jag på ponnyn och går i vattnet så han får lyfta benen lite och sen även backträning :D
jag kör backträningar, mycket intervaller men träningen varierar på hästarna jag kör så det passaR även dom:)
Just nu är det körning och ridning i den djupa snön, annars rätt mycket intervall träning, brukar också rida i backarna där hemma och varierat med skogsridning ;)
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com
puttar upp lite (;

samma som fanny typ :)
Under vinter halv året så kör jag långt och långsamt och mycket backar. och under sommaren så blir det korta o snabba turer typ. och med mycket variationer
Jag varierar också rätt mycket.. beror ofta på underlaget om hur och vars jag kör eller rider.

varierad träning
intervaller 1-2 gr/ vecka beroende på hur de startar
motionsridning eller dressyr 1-2gr
motion om han inte rids och prima motion - inridning på går
1-2gr / vecka
beror också på hur mkt de tävlar
men ungefär så här
tips : träna tsm med någon! det piggar upp en häst det går bra om dom rider! det gör jag och min ponnytravskörande kompis! det går jätte bra :D
Ja det är också roligare för en själv om man tränar med någon
ja :D och sen får hästarna lite drag hjälp (;

Jag kör enligt "Gott & Blandat"-metoden; Omväxling förnöjer!