Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1135 ggr
ryttarn
0

Regler runt halvrad?

Satt och klurade på detta med halvrad och "dubbelanmälan".

Om jag inte minns fel räknades rekord och pengar tidigare vid midnatt det dygn som anmälan till ett lopp görs. Men jag hittar inte detta i de nya reglementet.

I allmäna bestämmelser under punkt 4 står det:

Halvrad gäller senast vid anmälningstillfället. Helrad har företräde före halvrad om inget annat anges.

Min fundering är om jag anmäler till ett lopp kl 10 på måndag för ett lopp som går¨på lördagen, samtidigt har jag tidigare anmält till ett lopp som går på måndag kväll. Vad gäller då vid distanseringen för lördagsloppet. Räknas rekord/pengar för måndagsloppet med inför lördagen?

Tycker jag lusläst alla regeldokument men kan givetvis ha missat något…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kima
0

Om anmälningen går ut innan loppet går så gäller det rekordet och den prissumman som hästen hade innan loppet gick på måndagskvällen. Så om hästen vinner och sänker i loppet på måndagskvällen gäller fortfarande samma distansiering som när du anmälde.

Är det inte så?

För har inte loppet gått när anmälningstiden går ut har hästen fortfarande samma rekord och samma pengar som innan.

Tusen
0

Precis som #1 skriver. Rekord och pengar gäller då anmälningstiden går ut. Så har du anmält på mändagen till två lopp en på lördagen och en måndagen efter så gäller samma rekord och pengasumma i båda loppen. Det är det som kallas halvrad.

ryttarn
0

Men visst har det varit andra regler runt detta tidigare? Har ett bestämt minne av detta…..

Jerker Klang,

www.isil.se

CarolaG
0

Det är kl 24 föregående dygn som räknas. Det ligger automatiskt inne i systemet.

Har hästen halvrad så plockas den ju däremot bort i konkurrensen om det är för många anmälda.

ryttarn
0

#4 Jag hade i bakhuvudet att det var så och att det blev en ändring för några år sedan från att ha varit kl 24 anmälningsdygnet. Men finns det någonstans i reglementena detta står eller är det bara en "sådant är det" grej?

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

Det är nog en programmeringsdetalj i systemet, det blir lika för alla när man knappar in startlistan. Tror inte det står i något reglemente alls.

ryttarn
0

#6 Som systemvetare är jag alltid mistänksam när man "skyller" på datasystemet.

Borde ju finnas i reglemente eller tillämpningar….. För skulle det bli tok någonstans så är det ju skrivna regler som gäller, inte vad en programmerare har lagt in eller inte…….

Jerker Klang,

www.isil.se

uffesterner
0

#0 En mycket bra fråga.

Därför skall det inte förekomma några förvirrande kommentarer.

Jag "lånade" femte stycket av #0 och skickade det som en fråga till STC. Jag hoppas på svar.

Tusen
0

#3 nej det har inte varit andra regler förr. Däremot har anmälningstiden förkortats rejält från att tidigare varit 2 veckor till c:a en vecka i dagsläget. Förr var det därmed vanligt att man anmälde tilll två tävlingar veckorna efter varandra och då kunde käna på att få sta på samma tider som vid den första starten.

Tror att det står i det allmänna reglementet soom finns på STC´s sida.

ryttarn
0

#9 Inte står det något i STCs reglemente om detta, har lusläst även det…. Visst vet jag att anmälningstide har kortats, har ju trots allt vart med i en sex/sju år :-)

Hittade "Allmäna bestämmelser och anvisningar" från maj 2004. Där står det utryckligen om att det är kl 24 dagen före anmälningstidesn utgång som gäller. Är ganska övertygad om att det var en av de regler som kom till då, 2004 altså och att det var 24.00 anmälningsdagen som gällde innan det. Har kollat med några "gamla uvar" som oxå vill minnas detta.

Problemet är ju inte hur det varit, utan hur det är. Efterssom det i dagsläget inte står någonting så blir man ju lite fundersam…. 2004 ansåg man att detta var tillräckligt viktigt för att stå i reglementet, men idag antas man bara veta det, inte lätt att veta vad som gäller när det finns bestämmelser som gäller utan att vara skrivna. Tillräckligt komplicerat att hålla reda på de regler som finns skrivna……

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#10  "Tillräckligt komplicerat att hålla reda på de regler som finns skrivna……"

Kan bara instämma med detta uttalande.Flört

uffesterner
0

Fick följande svar från STC:

Hej Uffe,
Den startprissumma som ska gälla, är den som är när den definitiva anmälan är gjord. Har du då en kommande start, efter att anmälan är gjord, så kommer de eventuellt vunna prispengar inte att medräknas till den kommande starten.

Med vänlig hälsning
Roland Nordin

SVENSKA TRAVSPORTENS CENTRALFÖRBUND

uffesterner
0

En sak till kanske skall klargöras. Det är inte när du anmäler som avgör, utan när anmälningstiden går ut.

ryttarn
0

#13 Ok, då är det inte 24.00 dygnet innan som gäller längre….

Jerker Klang,

www.isil.se

uffesterner
0

Nu begraver vi "24.00". Allt enligt STC.