Planering av säsong
Vi kollar nån månad i förväg och försöker bestämma hur många ponnytravdagar vi hinner med. Det är mycket som ska få plats i en 6 barns familj…
Vi anmäler de ponnyer som passar någorlunda för propparna, de ponnyer som hamnar helt fel får vänta till nästa tävlingstillfälle.
Vi har egentligen bara en målsättning, det är att ha kul. Barnen är väldigt positiva och är supernöjda om ponnyn fått en rosett iaf.
De tränar sina ponnyer själva och jag kör in unghästar och sköter mycket av " markservicen " så att de hinner köra. Tävlingsfria helger ägnar hela familjen åt staket och övrigt gårdsarbete..
Vi är nöjda med 2008. Henny var jätteduktig och tog rosett i stort sett varje gång. Harmoni hade oturen att sträcka sig illa och fick en kort säsong. Sabina fick vi iaf ner till sitt rekord.
Jag tycker att det är synd att det inte finns nåt typ av " nedklassnings system " när ponnyn byter till en ny orutinerad kusk. En ponny som Sabina har otroligt svårt att hävda sig med mina barn som bara kört ett fåtal lopp. Det är trist eftersom barnen fastnar såklart vid individen och inte gärna byter ponny…
Penning handikapp är supersvårt att anmäla till tycker jag, vi väljer i första hand bort de tävlingsdagarna..
Anna Manberger, www.stuterila.se

Precis som #1 brukar vi göra en prelleminär plan ungefär en månad frammåt. Sedan brukar den få revideras efter varje tävling pga av sänkta rekord, vunna pengar, hästars fräschör osv.
I början av säsongen brukar vi sätta upp ett antal målsättningar. Oftast är dessa baserade på rekordsänkningar eller att man vill kvalificera sig till vissa lopp eller att man vill få ut en viss häst till start. Kanske är det vissa lopp eller serier man hemskt gärna vill vinna.
I Grund är givetvis första målsättningen att ha kul. Samtidigt är ju även en målsättning att meritera våra hästar efterssom vi även håller på med avel.
Förra året hade vi satt som målsättning att TT skulle gå under 2.10, att Monis skulle gå under 2.15 och att Gordon Rex skulle gå under 2.50. Dessutom ville vi vara med i toppen och fajtas om vinstrikaste ponny i VPTS Förutom Gordon(vilket hade sina anledningar) så uppfyldes målen och mer än det. TT hamnade på 2.04 och Monis på 2.11 dessutom blev TT VPTS vinstrikaste russ.
Målsättningarna i år håller vi lite för oss själva, finns ingen anledning att basunera ut det.
#1 Håller verkligen med dig om att det borde finnas ett "nedklasningssystem". Det enda man idag kan hoppas på är fler lopp med fri hcp. Är det en bra handicapper så skall hxn ta hänsyn till både ponny och kusks prestationer.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag kollar alltid propparna när de kommer, kollar om de finns något bra lopp och om det gör det börjar jag matcha för det.
Jag är jättenoga med att inte ta ut någon häst som jag vet inte kan prestera! Här körs minsann inga lopp "bara för att"! Undantag för Östersund förra året där Juppe var tvungen att gå ut i två penninglopp på fredagen (han sänkte 2 sek i det enda!) - men då vann han på söndagen!
Jag brukar "veta" ganska länge om nån häst ska starta i ett speciellt lopp, och som sagt börjar jag matcha efter det då.
2008 var både positivt och negativt. Juppe tyckte jag utmärkte sig på ett strålande sätt med 4 segrar av 6 möjliga, 5 sekunders rekordsänkning och nästan 5.000:- insprunget. Zolle var också bra - 2 segrar av 3 möjliga och 10 sekunders rekordsänkning. Tyvärr blev han skadad mitt i säsongen och då föll allt…
Målen för i år är:
- Razmus Raid - Kriteriet (dock åker vi bara om hästen har någonting att göra i loppet - vi åker inte 100 mil enkel väg för en vit rosett!) + gärna en tid under 2.10!
- Norrskenets Jupiter - En bra sista säsong med Elina. En upprepning av förra säsongen borde ju grymt, men vi är nöjda med en seger och lite rekordsänkning. Drömmen borde ju en tid under 2.30, men vi får väl se hur Elina ligger i med träningen ;)
- Zolero - det viktigaste är att han får vara frisk, sen kommer rekordsänkningarna och segrarna med dessa av sig själv. Men under 2.10 och en seger skulle vara perfa!